Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

Saitek Cyborg 3D Joystick

2000.02.13. 00:00 | szerző: JP | Kütyü+hardver

A Saitek joystick-csúcsmodellje egy kissé különös kialakítású botkormány. Első ránézésre feltűnik rajta a sok csavar, ami szinte készteti az embert arra, hogy nekiálljon és szétszedje. Ez nem is áll olyan messze a valóságtól, mert a Cyborg 3D átalakítható a hozzá adott célszerszám (egy kis imbuszkulcs) segítségével. Ez lehet kényelmi átalakítás, hogy a gombok jobban kézre álljanak, de akár átalakítható balkezessé is, akinek az a kényelmesebb. Ennek következtében azonban egy kissé nyers a kinézete, amit a designja még ki is hangsúlyoz. Azért nem érdemes minden látható csavart megpróbálni kicsavarni rajta, mert esetleg kellemetlen meglepetésben lesz részünk... Ami még számomra nagyon szimpatikus volt első ránézésre, az a középpozícióba állás pontossága, ami egy jól látható és elég erős rugónak köszönhető, ami a kar tengelyén kapott helyet. Az eszköz maga egyébként röviden összefoglalva egy nagyon jól programozható, 4 tengelyes, 10 gombos, hat switch-es vezérlő.

A kar kialakítása nagyon kényelmes, mert található rajta egy csukló- illetve hüvelykujj-támasz, ami mind jobb-, mind pedig balkezeseknek kényelmes, lévén átfordítható a kar másik oldalára is. Kézmérettől függően a kéztámasz magassága is állítható. A másik kényelmi szolgáltatás az, hogy a kar tetején lévő 3 gomb és a hat switch a bot tengelyének irányában elforgatható, illetve dőlésszöge megváltoztatható, a trigger (ravasz) gombtól függetlenül. A tényleges balkezességhez, már csak a tolóerő-szabályzó átszerelése van hátra, ami egyébként forgatható kivitelű, az egyik oldalon egy karral, a másikon pedig csak egy forgó gombbal, amelyek szintén könnyűszerrel megcserélhetőek.

Amint már említettem, a kar tetején 3 gomb található, melyek kissé ívesen lettek elhelyezve, hogy jobban "ujjra" álljanak, ezek fölött található a hat switch. A trigger a többi joysticknél megszokott helyen található, bár itt nem egy szokványos gombhoz, hanem inkább egy igazi ravaszhoz hasonlítható. A 10-hez hiányzó többi gomb a talpazaton található, szintén nagyon kényelmesen elhelyezve. Ezek közül négy a kar mögött kapott helyet, kettő pedig, amelyek shiftnek programozhatóak, a kar két oldalán (jobb- és balkezes embereknek), a throttle mögött. Ezek gyakorlatilag megkétszerezik a felhasználható gombok számát. A shiftekkel amúgy volt egy kis baj, mert ahogy a throttle-t forgattam, elég könnyen benyomódtak véletlenségből is.

A kar egyébként forgatható is (ne feledkezzünk meg a negyedik tengelyről sem), a Saitekesek ezt twist funkciónak nevezik. A forgatást ugyancsak nagyon kényelmesé teszi a kéztámasztó, aminek segítségével a kar jól megragadható.

A Cyborg 3D-hez adnak egy Command Centre nevű programot, amely lehetővé teszi a Saitek cég által gyártott programozható PC-s játékvezérlők konfigurálását. A program lényege, hogy definiálhatunk parancsokat különböző billentyűkombinációknak nevet adva, és ezeket rendelhetjük a vezérlő gombjaihoz. Ha valamelyik gombot shiftnek definiáljuk, akkor minden gombhoz két parancs rendelhető. Egy kényelmi szolgáltatás még, hogy a shift gombok kapcsolóként is működhetnek, tehát nem kell mindig nyomva tartani őket a másodlagos funkciók eléréséhez, hanem elég egyszer be- illetve kikapcsolni őket. Egy másik lehetőség, hogy a gombokhoz akár parancssorozatot is rendelhetünk, amelyeket ciklikusan hajt végre, ahogy egymás után többször lenyomjuk a tűz- vagy egyéb funkciógombokat. Egy parancs meghatározásakor még beállítható, hogy figyelje az időzítéseket is, vagyis ha ez esetben egy billentyű lenyomva tartása közben másikat is lenyomunk, és csak eztán engedjük föl az előbbit, akkor a Cyborg 3D ezt is képes regisztrálni, és visszaadni. A program segítségével a botkormány throttle-jét, és a ruddert (a negyedik tengelyt) is lehet inkrementális eszközként használni. Ez azt jelenti, hogy ezen opció beállítása után, pl. a throttle-höz is rendelhetünk parancsot, ami egy beállított érzékenységnek megfelelő pozitív, vagy negatív irányú mozdítás estén végrehajtja a beállított parancsot, nagyobb mozgás ismételt parancsvégrehajtást eredményez, így oldható meg, pl. a "+" ill. "-" billentyűk beprogramozásával a tolóerő szabályozás. Ahogy föl- vagy lefele mozgatjuk a throttle-t, úgy kapja a program a tolóerő növelés, csökkentés parancsokat. A Command Centre programmal készített konfigurációkat el lehet menteni SAI fileokba, és ezek bármikor vissza-tölthetőek, módosíthatóak.

Összefoglalva tehát a Saitek Cyborg 3D vezérlője egy nagyon kényelmesen használható, precíz pozicionálást lehetővé tevő botkormány. Különböző szimulátorokkal tesztelve nagyon praktikusnak bizonyult a sok gomb, és a negyedik tengelyt is jól ki lehetett használni. Kialakítása mind jobb-, mind pedig balkezesek számára kényelmes használatot biztosít, ráadásul a rengeteg állítási lehetőség miatt teljesen úgy be lehet állítani, hogy kézre álljanak a gombok rajta. Árát tekintve sajnos nem tartozik az olcsó kategóriába, mert nettó 14.800 Ft-ba kerül, de aki sokat játszik, és akinek számít a minőség is, annak megéri a befektetés. (Egyébként USB változatban is kapható, ugyanilyen árban, és létezik egy valamivel butább, de olcsóbb, nettó 9.800 Ft-os változata is, a Cyborg 2000, melynek talpazatán nincsenek gombok, és a kar nem forgatható el a tengelye körül, azaz hiányzik a rudder funkció.) ■

Saitek Cyborg 3D Joystick

hozzászólások (0)

cikkajánló

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.

Scanneléstől a 3D-s nyomtatásáig - video Enji Nighttal

Megnéztük, hogyan készül el egy 3D-nyomtatott, élethű minifigura. Most Te is nyerhetsz ilyen szobrot!

Kipróbáltuk a PlayStation VR-t

A szerencsésebbek jövő héttől játszhatnak otthonukban a Sony VR-headsetjével.

HyperX Cloud Stinger gamer headset

Belépő szintű prémium kategóriás gamer füles érkezett. Cikk és videobemutató.