Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

3dfx Interactive Voodoo 4 és 5

2000.02.13. 00:00 | szerző: Dino | Kütyü+hardver

A 3D gyorsítók fejlődése igencsak felgyorsult az elmúlt években. A játékosokra legkorábban gondoló 3dfx már 1995-ben bemutatta Voodoo elnevezésű chipjét, melyet akkor még számos cég helyezhette kártyájára. A két évvel később megjelenő Voodoo2 esetében is így volt, és a cég továbbra is megőrizte piacvezető szerepét. A konkurenciaharc viszont éleződni kezdett, többek között az NVIDIA RIVA chipjeinek megjelenésével, de az S3 is beszállt a versenybe. Ennek következtében aztán igyekezett mindenki minél hamarabb kijönni új grafikus processzorával, mely egyszerre jó is és rossz is. Jó, mert egyre jobb kártyák kerülnek a boltokba, a régebbi kártyák ára pedig folyamatosan esik, viszont aki lépést szeretne tartani a technológia fejlődésével, az lassan félévente cserélheti a kártyáját.

A 3dfx újabb processzora 1999. tavaszára készült el. Ekkor már az STB felvásárlása miatt a 3dfx rendelkezett a saját kártyák készítéséhez szükséges gyártókapacitással, így korábbi chipjeivel ellentétben nem adta ki a processzort más gyártóknak. Ősszel megjelent a Voodoo3 3500 TV kártya is, melyre TV tuner is került, ezzel egy időben pedig az ECTS-en bemutatták a T-Buffer technológiát, melyet későbbi processzoraikban terveznek használni. Nem sokkal ezután pedig hivatalosan is bejelentették a 2000. tavaszára tervezett új processzort. Ráadásul egyszerre több kártya fog megjelenni az eredetileg Napalm néven emlegetett VSA-100 grafikus processzorral szerelve. Összesen 4 típus kerül majd a boltokba, a Voodoo4 4500 (PCI és AGP változatban), a Voodoo5 5000 (PCI), a Voodoo5 5500 (AGP) és a Voodoo5 6000 (AGP). A Voodoo4 kártyán egy, a Vooodo5 5000 és 5500 kártyákon kettő, a 6000-es típuson pedig négy processzor lesz.

Az eddigi Voodoo chipek architektúráját használó, 128 bites VSA-100 chip tartalmazza a szeptemberben bejelentett T-Buffer technológiát, mely különféle speciális effekteket valósít meg (ld. később), az FXT1 textúra-tömörítő eljárást, valamint hardware-esen képes valós idejű, teljes színterű élsimításra (anti-aliasing). Végre belátta a 3dfx, hogy szükség van a 32 bites renderelésre, így az új chip már ezt is támogatja. Újdonság még a Voodoo3 processzorához képest a 32 bites, 2048*2048 pixel méretű textúrák kezelése, a 8 bites stencil-puffer, a 24 bites Z és W puffer, az AGP 4x támogatás és a 64 MB-os képpuffer lehetősége. A VSA-100 chipből SLI (scan-line interleave) technológiával egyszerre többet is lehet használni, ez a Voodoo5-ös kártyákon lesz kihasználva. Az SLI módra amúgy a Voodoo2 esetében volt először lehetőség. Ekkor két Voodoo2-est helyezve a gépbe az egyik a páros, másik a páratlan sorok adatait számolta, így megkétszerezve a sebességet. A Voodoo5 kártyákon lévő kettő vagy négy VSA-100 processzor teszi lehetővé a T-Buffer technológiával megvalósított effekteket és a teljes színterű élsimítást, tehát azokat a Voodoo4-esben nem lehet megtalálni. A kártyák 350 MHz-es RAMDAC-ja egyébként akár 2048*1536-os felbontást is lehetővé tesz 85 Hz-es képfrissítési frekvencia mellett.

Az egyes kártyák eltérő paramétereit a következő tábla mutatja:

KártyaVSA-100 chipek számaMemóriaSzínezési sebesség (millió pixel/mp)
Voodoo4 4500132 MB333-367
Voodoo5 5000232 MB667-733
Voodoo5 5500264 MB667-733
Voodoo5 60004128 MB1320-1470

A T-Buffer technológia által megvalósított effektek elsősorban a valósidőben számított animációk realisztikusságra vannak kiélezve. A tervezők utánozni szerették volna a hagyományos filmre rögzített jelenetek jellemzőit, így a számítógépen eddig még nem reprodukált effekteket valósították meg a T-Buffer technológiában. A 3dfx három effektet helyez előtérbe. Az első a teljes színteres élsimítás (full-scene anti-aliasing). Ez a számítógépes képgenerálás egyik problémáján javít. A képet a megjelenítés előtt raszterizálni kell, ami azt jelenti, hogy ki kell számolni, hogy a képernyő egyes képpontjaira a valódi kép mely pontja kerül. Az eljárás során azonban egy ferde vonal képe lépcsős lesz, hiszen egy fix négyzetrácson kell azt megvalósítani. Az élsimítás az ilyen ferde vonalakat szünteti meg azáltal, hogy a vonal melletti pontokat is átszínezi. Másik effekt a motion blur, mely a mozgó tárgyak elmosódását jelenti. A számítógép monitorán ugyanis a mozgó tárgyak megjelenése nem feltétlenül volt olyan folyamatos, mint a celluloid filmen lévő. Ennek alapvető oka az, hogy a filmre másodpercenként 24 kockát rögzítenek, egy gyorsan mozgó objektum pedig a rekesz egyszeri nyitásakor nem marad egy helyben, aminek következtében elmosódik a képkockán. A motion blur tehát ezt valósítja meg. A harmadik fő T-Buffer effekt a Depth of Field blur elnevezést kapta, és a kameráknál is meglévő, különböző távolságú fókuszálást teszi lehetővé. A VSA-100 tehát hardware-esen valósítja meg azt, hogy csak az adott távolságra lévő objektumok legyenek élesek, a többi pedig elmosódott legyen. Ezek mellett van még a Soft Shadows és Soft Reflections effektek. Az előbbi az árnyékok szélét mossa el, az utóbbi pedig a tükröződő felületeket teszi életszerűbbé.

A T-Buffer technológia tehát elsősorban az animációk élethűségén javítanak, játékok közben nem mindegyiknek van értelme. Egy 3D akciójátékban például semmi haszna nincs a Depth of Field effektnek, hiszen a gép nem tudhatja, hogy a játékos éppen melyik részét nézi a képnek. Az élsimítás viszont mindenképpen szebb grafikát eredményez.

A VSA-100 chipben található textúra-tömörítés az akár 2048*2048 pixel méretű textúrák miatt nagy szerepet kap, mivel minél több textúrának kell beleférnie a memóriába. Az FXT1 tömörítő algoritmus veszteséges ugyan, de úgy tervezték meg, hogy minél jobb minőségű legyen az eredmény. Az eljárás 4*4-es vagy 4*8-as blokkokra osztja a textúrákat, és ezeken belül többféle tömörítési eljárást végez el. Az eredmények közül mindegyik blokkra a legjobb minőséget eredményező tömörítést fogja alkalmazni. Az algoritmus nagyjából nyolcadára tömöríti így a textúrákat.

A 3dfx új chipje a tervek szerint 2000. tavaszára lesz készen, a kártyák pedig ha minden igaz, nagyjából egy időben fognak megjelenni. Kérdés persze, hogy a legnagyobb rivális NVIDIA hol fog akkor tartani saját fejlesztéseivel. Mivel nemrég jelent meg a GeForce 256, így az NVIDIA nem valószínű, hogy már akkorra kihozza új chipjét, az NV15-öt. A 3dfx-nek tehát úgy néz ki, minden esélye megvan, hogy tavasszal az övé legyen az akkor leggyorsabb 3D kártya. ■

3dfx Interactive Voodoo 4 és 5

hozzászólások (0)

cikkajánló

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.

Scanneléstől a 3D-s nyomtatásáig - video Enji Nighttal

Megnéztük, hogyan készül el egy 3D-nyomtatott, élethű minifigura. Most Te is nyerhetsz ilyen szobrot!

Kipróbáltuk a PlayStation VR-t

A szerencsésebbek jövő héttől játszhatnak otthonukban a Sony VR-headsetjével.

HyperX Cloud Stinger gamer headset

Belépő szintű prémium kategóriás gamer füles érkezett. Cikk és videobemutató.