Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Egyéb

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Cikkünkben részletesen olvashatsz az egységekről és azok célszerű alkalmazásáról.

2001.07.10. 00:00 | szerző: Blade Runner | Egyéb

Az Emperor: Battle for Dune játékban választhatsz, hogy melyik nemzettség oldalán próbálod meg megszerezni az ellenőrzést az Arrakis bolygó felett: a becsületes Atreides-ekkel, a gonosz Harkonnen-nekkel, vagy az alattomos Ordos-szokkal.
Ha megfontoltan döntötted el, hogy melyik nemzettség egyedi fegyvereivel akarsz harcolni, és okosan választottad ki a szövetségeseidet is, megnyerheted a háborút a bolygó birtoklásáért, és ezzel a császári trónt is magadévá mondhatod.
Az egy játékos üzemmódban az általad kiválasztott nemzettséggel mindig vagy az egyik, vagy a másik rivális nemzettség ellen kell harcba szállnod. (Persze akad néhány speciális küldetés is.) Többjátékos üzemmódnál bárki ellen, akár saját nemzettséged ellen is harcolhatsz.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

A történet

Az Arrakis bolygó, amelyet másként Dűnének (Dune) is hívnak a Melange Fűszer egyetlen ismert előfordulási helye. A Fűszer a legfontosabb anyag az egész világegyetemben. Lehetővé teszi az emberi élet meghosszabbítását, a jövőbelátást a Bene Gesserit rendnek, és az űrugrást is, amely a csillagközi utazást biztosítja. Számtalan csata folyt már ennek a drága anyagnak a birtoklásáért, de egészen mostanáig a Dűne bolygó, és a Fűszer mindvégig a Corrino nemzettség ellenőrzése alatt maradt.
Azért, hogy a pozícióját megerősítse az ismert világegyetem császári trónján, Frederic IV a Corrino nemzetségből fegyveres harcot szított a három másik legerősebb nemzetség között a Dűne bolygó kormányzói posztjáért. Frederick abban reménykedett, hogy ez a három nemzetség többé-kevésbé legyőzi egymást, és ekkor ő jelenhet meg a színen félelmetes Sardaukar harcosaival, akikkel a maradék ellenállást egyszerűen elsöpörheti. Ez a terv biztosította volna azt, hogy nem marad többé olyan nemzetség, amely elegendő hatalommal rendelkezik, hogy a Corrino nemzetség pozíciójára törhessen. Azt azonban még ő sem látta előre, hogy ágyasa, Lady Elara Moray Trieu a Bene Gesserit rendből szintén saját terveit szövögeti. Orvul meg akarja gyilkoltatni, hogy a bolygó fölötti uralmat egy békésebb uralom kezébe helyezze, aki reményei szerint korlátlanul biztosítja majd a Bene Gesserit rendnek a Fűszer utánpótlást.
Most, hogy Lady Elira ármánykodása következtében a császár halott, a bolygó ellenőrzéséért folytatott harc egyre elkeseredettebbé vált. A polgárháború baljós árnyéka vetül előre. A császári elit harcosok, a Sardaukarok, elveszítették császárukat, és most zsoldosként harcolnak, illetve oda csapódnak, ahol a leendő győztest gondolják. Itt az ideje, hogy végre új császár kerüljön a trónra.
A rend fenntartásáért szükség lenne végre egy hatalmi centrumra. A fennmaradt három nemzettség mind arra törekszik, hogy ő legyen az, aki a császár halálával keletkezett űrt betölti. Most mindegyik nemzettség azért harcol, hogy a lehető legnagyobb területet hasítsa ki magának a bolygón. Ki lesz a győztes? A becsületes Atreides a békés és vízben dús Caladan bolygóról? Vagy a gonosz Harkonnenek, akik a sötét és kegyetlen Giedi Prime bolygóról valók? Vagy az alattomos Ordos nemzettség, a titokzatos jégborította Draconis IV-ről? Lehet, hogy egyik sem. Ahogyan a három nagy nemzettség elkezdte a háborút egymás ellen, úgy a kisebb nemzettségek is szövögetik saját terveiket, és megpróbálják a három nagy nemzettség legkisebb gyengeségét is kihasználva tőkét kovácsolni maguknak. Csak a katonai vitézség és az idő dönti el, mi lesz az Arrakis, és egyúttal az egész világegyetem sorsa...

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Ennyit magáról a konfliktus előzményeiről. Nézzük most a harcoló feleket:
A játékban három fő nemzettség, és 5 kisebb nemzettség egységeivel játszhatunk. Amikor elkezdünk egy hadjáratot, kiválaszthatjuk, hogy melyik nemzettséggel játszunk. Ezek után a program egy történet keretein belül lehetőséget nyújt számunkra, hogy egy virtuális bolygó térképen kiválasszuk azt a helyszínt, amelyiken az ellenséget meg szeretnénk támadni. Szintén ezen a térképen tekinthetjük meg azt, hogy melyik csatához kérhetünk utánpótlást, illetve melyik csata megvívásával juthatunk valamilyen előnyhöz, mondjuk kivívjuk vele valamelyik kisebb nemzettség háláját, így azonnal, esetleg a későbbiekben szövetségesünkké válnak. Szintén itt látjuk azt is, amikor az ellenséges nemzettségek egyike megtámadja a másik ellenségünket, valamint a csata végeredményét is. Az egész talán egy furcsa három oldalú sakkpartihoz hasonlít leginkább, ahol a lépéseink következtében kerülünk egyik csatából a másikba. Amikor elégedettek vagyunk a csata színhelyének kiválasztásával, a következő helyszín a csatamezőre visz bennünket.
A csaták színhelye az esetek túlnyomó többségében az Arrakis felszinén folyik. Néhány, inkább speciálisnak nevezhető csatát azonban más bolygók felszinén kell megvívnunk. Itt nem klasszikus „gyűjtögetek, építgetek, lerohanom az ellent” stílust kell játszanunk, mivel nincs lehetőségünk más bolygók felszinén Fűszert gyűjtenünk, hanem például valamit, vagy valakit meg kell védenünk, el kell rabolnunk, meg kell ölnünk, és hasonlók. Egy tipikus csata kezdés abból áll, hogy a teljesen felderítetlen területen megjelennek az első egységeink, és el kell kezdenünk a bázis építését. A Dűne felszínét nagy részt homok borítja. Ezekre a területekre nem építhetünk semmilyen épületet, és a csapataink is állandó veszélyben vannak egy-egy féreg támadástól. (Ezek nem is olyan kis lények, egy kisebb féreg is egyszerre meg tud enni vagy két-három betakarítót, és még csak meg se kottyan neki. :-) ) Speciális felszini képződmény még az úgynevezett gyalogsági szikla. Ezt úgy kell elképzelnünk, mint egy lapos, a homok felszinével csaknem megegyező szinten elhelyezkedő sziklás részt, amely a gyalogságnak előnyöket biztosít. Először is nem lehet a gyalogságot a sziklán tankkal eltapostatni, oda járművek nem is tudnak behatolni. Másodszor az ott elhelyezkedő egységek megtámadásuk esetén védelmi pluszt kapnak. A gyalogság egy része sem mehet fel a sziklára, bár ez inkább kivétel, mint szabály, így ezt majd a megfelelő egységeknél külön jelzem. Szigetként állnak ki a homok felszínből a hatalmas méretű sziklák is, ezek felülete alkalmas csak a bázis építésre. Tehát először keresni kell egy lehetőleg nagyobb méretű sziklát, amely nem akadályozza meg a bázis terjeszkedését. Második lépésként a el kell készíteni a konjardot (mondjuk épületgyár), majd a továbbiakban sorba biztrosítani kell a pénz folyamatos betakarítását (csak össze kell söpörni a földről :-) ), az energia termelést, a harci egység készítő, és védelmi épületeket. Aki játszott már bármelyik Westwood RTS-sel, annak nem lesz idegen a kezelői felület sem. Szinte minden parancs ugyanúgy adható ki mint pl. az RA2-ben, vagy a Tib Sun-ban. A radarkép annyiban változott, hogy a saját egységeket és a már felderített környezetet akkor is látjuk, amikor valaki kicsapta a biztit, és nincs áram. :-) Persze az áramellátás biztosítását azonnal el kell kezdeni, különben az ellenséget csak akkor vesszük észre, amikor már alaposan belőtték magukat az épületeinkre. Mondjuk eddig minden simán ment, és a gyáraink termelnek. Elsőként nézzük át milyen egységeket építhetünk:

Atreides nemzettség: (A Jók)
Specialitás:
Nagyon jól képzett és hűséges gyalogosokkal rendelkeznek. Amikor bármelyik tipusú katona eléri a három sávos veterán rangot, visszaküldhetjük a barakba, és attól kezdve minden azonos tipusú gyalogosunk már veteránként kerül ki a barakból. Amennyiben sikerül két, vagy három ilyen veteránt visszküldenünk, ez számunkra folyamatos két illetve három sávos veterán utánpótlást jelent közvetlenül a barakból.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Gyalogság:
Felderítő:
A felderítők fegyvertelen és gyorsan mozgó gyalogos katonák. Amennyiben megállnak, álcázzák magukat, így az ellenség számára csak akkor észrevehetőek, amikor már szinte beléjük botlanak. Mivel az átlagosnál nagyobb látótérrel is rendelkeznek, ezért (micsoda meglepetés!) felderítésre a legalkalmasabbak. Páncélzatuk sincs.

Könnyű gyalogság:
Könnyű páncélzattal rendelkező, géppisztolyos egységek. Elsősorban más gyalogos egységek ellen hatásosak, páncélzott járművek ellen eléggé hatástalanok.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Mesterlövész:
A legmesszebre lő az összes gyalogos egység közül. Fegyvere nagyon hatásos gyalogság ellen, (én különösen csípem, ahogy egyszer-egyszer lézeres távcsövével végigpásztázza a környéket) de ritkán tüzel. Egyébként pedig csak a legkönnyebben páncélozott járművek ellen tud még elfogadhatóan küzdeni.

Kindjal gyalogság:
Két fegyvere is van. Az egyik egy kis hatótávolságú pisztoly gyalogosok elleni önvédelemre, a másik pedig egy aknavető. Ez az aknavető távolra lő, és páncéltörő hatása van, de gyalogság ellen is eléggé hatásos. Ahhoz, hogy az aknavető fegyvert használja, telepíttetni kell vele az aknavetőt, de addig helyhez van kötve, amíg fel nem szedetjük vele. Az aknavető súlya miatt a Kindjal gyalogság eléggé lassú. Akkor leghatékonyabbak, ha gyalogsági sziklán telepíttetjük az aknavetőjüket. Figyeljünk rájuk mindig, mert csak parancsra települnek, és ennek hiányában még egy tank támadás ellen is pisztollyal próbálnak védekezni. :-)

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Mérnök:
A mérnökök képesek ellenséges épületekbe behatolva azokat elfoglalni a játékos részére. Ezen kívül képesek saját épületeket javítani, és pióca spórákat eltávolítani.

Járművek:
Mozgó Épületgyár (Mobil Construction Vehicle, MCV)
Az MCV nagyméretű és lassú jármű, amely lehetővé teszi, hogy új bázisokat építsünk a csata színhelyén. Amikor az MCV-t telepítjük, konjarddá változtatja magát. A telepítés során az MCV aknát fúr a talajba, amelyből a bázis többi épületéhez szükséges anyagot nyeri.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Betakarító:
A betakarító ide-oda ingázik a Fűszer mező és a Fűszer finomító között, ezáltal lehetővé teszi a folyamatos pénzbevételt.

Homok sikló
A homok sikló a felderitő járművek közé tartozik. Könnyű ágyújával elég jól kaszabolja az ellenséges gyalogságot, de nehezebb ellenséges harcjárművek támadása esetén elsősorban sebességében bízhat.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Monguz
Ez az Atreides nemzettség harcjármű elhárító egysége. Viszonylag gyors és könnyen páncélozott. Mozgás közben és távolról képes ellenséges egységeket támadni mozgatható tornyában elhelyezett páncéltörő rakétái segítségével. Viszonylag nagy időközönként lő, ezért több ellenséges harci jármű egyszerre támadva könnyen le tudja győzni. Elég jól állja a sarat. Amikor sérült kis sebességcsökkenéssel megússza az egészet.

Páncélozott szállító harcjármű (APC)
Az APC úgy tervezték, hogy biztonságosan tudjon gyalogosokat fuvarozni a csata színhelyén. Közepes a páncélzata és a sebessége, valamint egy 30 mm-es gépágyút építettek a tornyába. Ez mind gyalogság, mind harcjárművek ellen korlátozottan, de hatásos. Amikor áll, a felderítőhöz hasonlóan álcázza magát. A gyalogosokat kijelölve, majd az APC-re kattintva lehet őket beültetni, ha duplán kattintunk az APC-re, akkor az utasok kiszálnak.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Minotaurus
Ez az Atreides egység négycsövű ágyút kapott, amelyből robbanó lövedékeket lő ki nagy távolságra. A célpontban bekövetkező robbanás különösen hatásos a gyalogság ellen. A Minotaurus erősen páncélozott, és lassú. Gyorsan mozgó célpontokat ugyan nehezen talál el, de a lövedékek robbanása ezt elég hatásosan képes ellensúlyozni.

Javító jármű:
A csatákban elég sok jármű sérül meg. Ilyen esetekben jól jön a javító jármű segítsége. Miután nincs fegyvere, és könnyen páncélozott, érdemes erősen védeni. A járműveken megtapadó pióca spórát a mérnökhöz hasonlóan szintén el tudja távolítani.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Hangágyús tank:
A hangágyús tankra egy pusztító erejű hangágyút szereltek, amely képes minden egységet elpusztítani, illetve megsebezni, amely olyan szerencsétlen volt, hogy a hangsugár hatókörében tartózkodott. Maga a tank közepesen páncélozott, és közepes sebességű, hátránya, hogy az ágyú fix beépítésű, és csak álló helyzetben működtethető.

Légi szállító
A légi szállító egyetlen feladata az, hogy a betakarítókat a Fűszer lelőhely, és a Fűszer finomító között ide-oda szállítgassa. Szerencsére ezt automatikusan végzi, anélkül hogy erre parancsot kellene adnunk. Közepes páncélzattal rendelkezik, de fegyvertelen.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Csapkodó szárnyú repülő: :-) (Tényleg ez a neve magyarul)
Nagy sebességű, ám gyengén páncélozott harci repülő. Rakétavetővel lett felszerelve, amivel leginkább elszigetelt egységek támadására alkalmas. A lőszer korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre a repülőben, ezt a leszálló pályán tudja utántölteni.

Légi robot:
Kis méretű, könnyen páncélozott egység, amely elsősorban légvédelemre alkalmas. Olyan levegő-levegő rakétákat hordoz, amelyek a hatótávolságon belüli ellenséges repülő eszközökre automatikusan tüzelnek. Könnyű páncélzata következtében az ellenséges légelhárítás könnyen meg tudja semmisíteni.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Fejlett légi szállító:
A közönséges légi szállítóval ellentétben ez a légi jármű utasítható, hogy bármilyen egységet felvegyen, akár még ellenséges egységet is. Ezután azt a játékos által kijelölt helyre szállítja. A Fejlett légi szállító nehéz páncélzatot kapott és elég jól bírja a kiképzést. Támadó fegyverzete nincs.

A Harkonnen nemzetség egységei: (A Gonoszak)
Specialitás:
A Harkonnen egységek általában erősek, jól páncélozottak, és kiválóan elviselik a sérüléseket. Teljes erővel üzemelnek egészen a megsemmisülésük pillanatáig.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Gyalogság:
Felderítő:
A felderítők fegyvertelen és gyorsan mozgó gyalogos katonák. Amennyiben megállnak, álcázzák magukat, így az ellenség számára csak akkor észrevehetőek, amikor már szinte beléjük botlanak. Mivel az átlagosnál nagyobb látótérrel is rendelkeznek, ezért felderítésre a legalkalmasabbak. Páncélzatuk sincs.

Könnyű gyalogság:
Könnyű páncélzattal rendelkező, géppisztolyos egységek. Elsősorban más gyalogos egységek ellen hatásosak, páncélzott járművek ellen eléggé hatástalanok.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Harcos:
A harcos egy nagyméretű rakétavetőt cipel és elégséges páncélzattal rendelkezik. Lassaban menetelnek, mint a könnyű gyalogság. A rakéták páncéltörő képességűek, és korlátozott célkövető rendszert is építettek beléjük. Ez utóbbi következtében ellenséges repülők ellen is használhatók, bár igazán harcjárművek ellen hatásosak.

Mérnök:
A mérnökök képesek ellenséges épületekbe behatolva azokat elfoglalni a játékos részére. Ezen kívül saját épületeket tudnak megjavítani, és pióca spórákat eltávolítani. A Harkonnen mérnök pisztolyt is kapott önvédelemre.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Lángszórós gyalogság:
A lángszórós gyalogság rövid hatósugarú lángszórót használ fegyverként, amely lángoló sugárként pusztít a célterületig mindent, ami az útjába kerül, de igazán az ellenséges gyalogság ellen hatásos. Nehéz páncélzatuk lehetővé teszi, hogy az ellenséget megközelítsék, de ennek ára a viszonylagos lassúságuk.

Járművek:
Mozgó Épületgyár (Mobil Construction Vehicle, MCV):
Az MCV nagyméretű és lassú jármű, amely lehetővé teszi, hogy új bázisokat építsünk a csata színhelyén. Amikor az MCV-t telepítjük, konjarddá változtatja magát. A telepítés során az MCV aknát fúr a talajba, amelyből a bázis többi épületéhez szükséges anyagot nyeri.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Betakarító:
A betakarító ide-oda ingázik a Fűszer mező és a Fűszer finomító között, ezáltal lehetővé teszi a folyamatos pénzbevételt.

Körfűrész:
A Harkonnenek leggyorsabb egysége. Lassúbb ugyan mint az Atreides Homok sikló, de fegyverzetét és páncélzatát tekintve is erősebb. Két fegyver rendszere van: Két könnyű gépágyú, és egy központi körforgó él, amely a gyalogság ellen rendkívül hatásos, illetve a Fűszer mezőket is meg tudja semmisíteni.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Rohamlöveg:
A rohamlöveg nehéz páncélzattal és nehéz fegyverzettel rendelkezik, ami miatt nem csoda, hogy lassú. Egy darab nagyméretű, fixen beépített löveget hordoz, amely súlyos sérüléseket képes okozni épületekben, és ellenséges egységekben. Mivel nehezen fordul, ezért gyorsan mozgó és manőverező egységek ellen nem igazán hatásos.

Lángszórós tank:
A lángszórós tank két nehéz, oldalt felfüggesztett lángszórót hordoz. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy egyszerre két ellenséges egységet, vagy épületet támadjon, illetve képes a két lángsugarat egyszerre fókuszálni a hatásosság növelése érdekében. A fegyver különösen a gyalogság ellen pusztító. Bár a lángszórók hatótávolsága viszonylag rövid, ezt a fegyver tűzgyorsasága ellensúlyozza. Egyébként még a lassú rohamlövegnél is lassúbbak.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Rakétavető tank
A rakétavető tank páncélzata a Harkonnen fegyverek átlagához képest gyengének mondható, ezért lehetőség szerint ki kell hagynunk az első lépcsős rohamokból. Maguk a rakéták nagy hatótávolságúak, ezért inkább tűzérségi szerepben használhatjuk ki képességeit. Egyszerre nyolc rakétát lő ki ugyan, de az utántöltés lassú. A fegyverzet nagy tömege miatt a könnyű páncélzat ellenére elég lassúak.

Harci-gáz katapult:
Nagy hatótávolságú és könnyen páncélozott harceszköz. Harci-gázzal töltött tartályokat katapultál, amelyek becsapódásukkor nagy területen szétterítik tartalmukat. Támadáskor egyrészt a tartályok becsapódása okoz sérülést, másrészt a szétfröccsenő harc-anyag mérgezi meg a környéket addig, míg a harc-anyag el nem oszlik. Ez az eszköz különösen hatásos a gyalogság ellen, mivel a támadás után, még a harci gázzal fertőzött területről eltávolított katonák egészsége is tovább romlik.Egy kicsit gyorsabb, mint a rakétavetős tank, és egy kicsit nagyobb a tűzgyorsasága is. Gyors egységek ellen nem igazán hatásos, mert azok könnyen el tudják hagyni a fertőzött területeket.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Pusztító:
A Harkonnenek legnehezebb egysége. Mind a páncélzata, mind a fegyverzete nehéz, ezért atom meghajtású. Két fegyverrendszere is van, egy kétcsövű plazmaágyú, amely pusztító hatású bármely páncélzat ellen, és egy jól elhelyezett lövéssel képes átégetni bármely energia pajzsot. Ez a fegyver épületek ellen is halálos. A másik fegyvere a jármű tetején elhelyezett irányított rakéta, amely légi és földi célok ellen is hatásos. Ez a komoly fegyverzet kissé ellensúlyozza a pusztító lassúságából származó hátrányokat, amely szinte az egyetlen gyenge pontja ennek a harcjárműnek. Végső lehetőségként a játékos bekapcsolhatja a jármű önmegsemmisítő mechanizmusát, ami a bekövetkező robbanás hatására a jármű körüli épületekben, illetve katonai egységekben tud komoly sérüléseket okozni.

Légi szállító:
A légi szállító egyetlen feladata az, hogy a betakarítókat a Fűszer lelőhely, és a Fűszer finomító között ide-oda szállítgassa. Szerencsére ezt automatikusan végzi, anélkül hogy erre parancsot kellene adnunk. Közepes páncélzattal rendelkezik, de fegyvertelen.

Emperor: Battle for Dune stratégiai tippek

Ágyúnaszád:
Az ágyúnaszád lassúbb, és erősebben páncélozott, mint az Atreides csapkodó szárnyú repülő. Irányítatlan rakétákkal támad, elsősorban magányos egységek, vagy kis csapatok elleni harcban hatásos. Újratötléshez vissza kell térnie egy leszálló pályára.

Légvédelmi rendszer:
A légvédelmi rendszer logikusan elsősorban a bázis légvédelmét látja el. Körfogó ágyúja könnyedén levadássza a közelébe merészkedő ellenséges repülő szerkezeteket, bár adott esetben felszini egységeket is meg tud támadni. Mivel rendkívül lassú, ezért az ellenséges légvédelemnek könnyen prédájául eshet.

Fejlett légi szállító:
A közönséges légi szállítóval ellentétben ez a légi jármű utasítható, hogy bármilyen egységet felvegyen, akár még ellenséges egységet is. Ezután azt a játékos által kijelölt helyre szállítja. A Fejlett légi szállító nehéz páncélzatot kapott, ezért elég jól bírja a kiképzést. Támadó fegyverzete nincs.

Az Ordos nemzettség egységei (Az alattomosak. Egyébként elég csúfak is :-) )
Specialitás:
Az Ordos nemzettség fejlett regenerációs technikákat épített szinte minden egységébe. Ez természetesen sokkal jobb megoldás, mint külön-külön javítgatni az egységeket, nem is beszélve arról, amikor a sérülések javíthatatlanok.

Gyalogság:
Felderítő:
A felderítők fegyvertelen és gyorsan mozgó gyalogos katonák. Amennyiben megállnak, álcázzák magukat, így az ellenség számára csak akkor észrevehetőek, amikor már szinte beléjük botlanak. Mivel az átlagosnál nagyobb látótérrel is rendelkeznek, ezért felderítésre a legalkalmasabbak. Páncélzatuk sincs.

Vegyi támadó gyalogság:
A vegyi támadó gyalogság rövid hatótávolságú harci-gáz kibocsátó fegyverrel rendelkezik. A kibocsátott harci gáz az adott területett megfertőzi, minden egységet megtámad ugyan, de a gyalogság ellen különösen hatásos.

Légelhárító gyalogság:
Ez a könnyen páncélozott, és gyorsan mozgó gyalogos egység egy kisméretű, ám technikailag fejlett rakétafegyvert hordoz, amely lehetővé teszi azt, hogy nagy távolságból mind felszini, mind légi célokat pontosan eltaláljon. Mivel a robbanófej mérete kicsinek mondható, ezért a tűzerejük nem éri el a Harkonnen harcosokét. Azért, hogy a sebességi előnyüket ne veszítsék el, könnyű páncélzatot kaptak.

Aknavető gyalogság:
Ez az aknavető távolra lő, és páncéltörő hatása van, de gyalogság ellen is eléggé hatásos. Ahhoz, hogy az aknavető a fegyverét használja, telepíttetni kell vele az aknavetőt, de addig helyhez van kötve, amíg fel nem szedetjük vele. Az aknavető súlya miatt az aknavető gyalogság eléggé lassú. Akkor leghatékonyabbak, ha egy gyalogsági sziklán telepíttetjük az aknavetőjüket.

Mérnök:
A mérnökök képesek ellenséges épületekbe behatolva azokat elfoglalni a játékos részére. Ezen kívül képesek saját épületeket javítani, és pióca spórákat eltávolítani.

Szabotőr
A szabotőr épületek, harcjárművek és gyalogság ellen is hatásos fegyver. Nagy adag robbanóanyagot robbant fel, amint a céljához ért. Ezzel nemcsak önmagát pusztítja el, hanem a környezetében levő épületek, járművek és gyalogos egységek is súlyosan megsérülnek.

Járművek:
Mozgó Épületgyár (Mobil Construction Vehicle, MCV)
Az MCV nagyméretű és lassú jármű, amely lehetővé teszi, hogy új bázisokat építsünk a csata színhelyén. Amikor az MCV-t telepítjük, konjarddá változtatja magát. A telepítés során az MCV aknát fúr a talajba, amelyből a bázis többi épületéhez szükséges anyagot nyeri.

Betakarító:
A betakarító ide-oda ingázik a Fűszer mező és a Fűszer finomító között, ezáltal lehetővé teszi a folyamatos pénzbevételt.

Por lovag
A por lovag gyors, és könnyen páncélozott egység, amely könnyű fegyverzetet (egy kis ágyú) kapott. A gyenge páncélzat sérülékennyé teszi a támadások ellen. Előnye azonban, hogy a normál egységek számára áthatolhatatlan por mélyedésekben meg tud úgy ülni, hogy csak akkor veszi észre az ellenség, amikor kitámad. A többi Ordos egységhez hasonlóan ez is érzékeny a sérülésekre, amint komolyabban megsérül, a sebessége jelentősen csökken.

Lézertank
Ennek a tanknak a kupolájába erős sugárfegyvert szereltek. Légpárnás felfüggyesztése következtében más egységek számára áthatolhatatlan por mélyedéseken is át tud kelni. Elsősorban gyors csapásokra és visszavonulásokra épített stratégia esetén hatásos. A fegyverzete nagyon pontos, és fény sebességgel lő, tehát gyorsan mozgó ellenséges célpontok ellen is nagyon hatásos. Menet közben is tud tüzelni. A lézer fegyvernek van azonban egy hátránya is. Ha energia pajzsos egység ellen használjuk, egy lövéssel túlgerjesztjük mind a lézer, mind a pajzs generátorait, ami mind a két egység azonnali pusztulásához vezet.

Páncélozott szállító harcjármű (APC)
Az APC-t úgy tervezték, hogy biztonságosan tudjon gyalogosokat fuvarozni a csata színhelyére. Gyengébb a páncélzata és nagyobb a sebessége, mint az Atreides verziónak, valamint egy irányított rakéta kilövőt is építettek a tornyába. Ez harcjárművek ellen elég hatásos. A gyalogosokat kijelölve, majd az APC-re kattintva lehet őket beültetni, ha duplán kattintunk az APC-re, akkor az utasok kiszálnak.

Kobra:
A kobra a legnagyobb Ordos egység. Nehéz páncélzatot, és egy nagy tüzérségi ágyút kapott, amely robbanó lövedékekkel tüzel. Két üzemmódja van. Az elsőben képes haladni, és ekkor az ágyú fixen rögzítetten előre mutat. Miután lassú, könnyen ki lehet térni előle. A második üzemmódba akkor lép amikor telepítjük. Ekkor az ágyú kiemelkedik, forgathatóvá válik és még a hatótávolsága is megnő.

Áttérítő:
Az áttérítő gyorsan mozgó páncélozott egység, amely rövid hatósugarú rakétákat hordoz. A rakéták fejében olyan ideggáz található, amely a becsapódás után a környezetében található egységeket rövid időre Ordos irányítás alá helyezi. Az energia pajzsok nem védenek a gáz hatása ellen. Bár a jármű csak nagyon könnyű páncélzatot kapott, energia pajzzsal is rendelkezik.

Légelhárító akna:
Ez az egység nagyon lassan mozgó, lebegő akna. Amint ellenséges repülő szerkezet(ek) jelennek meg a közelében felrobban, és egy egész méhkasnyi önirányító rakétát bocsát ki.

Fejlett légi szállító:
A közönséges légi szállítóval ellentétben ez a légi jármű utasítható, hogy bármilyen egységet felvegyen, akár még ellenséges egységet is. Ezután azt a játékos által kijelölt helyre szállítja. A Fejlett légi szállító nehéz páncélzatot kapott, ezért elég jól bírja a kiképzést. Támadó fegyverzete nincs.

Kisebb nemzettségek egységei:

Tleilaxu egységek:
Tleilaxu fertőző:
A Tleilaxu fertőző gyalogos egység, amely nem rendelkezik semmilyen fegyverzettel. Érzéketlen a támadásokra, így egész sokat kibír, mielőtt meghalna. Amennyiben érintkezésbe kerül egy gyalogos egységgel, elég egy érintés, és a gyalogos azonnal meghal egy súlyos fertőző betegségben. Azonban ez nem végleges, ugyanis a holttest rövid idő elltelte után fertőzőként támad fel, így terjesztve ezt a ragályt. A fertőzés csak úgy állítható meg, ha minden támadót, és az áldozataikat is elpusztítjuk.

Tleilaxu pióca:
A pióca speciális lárvákat lő rá az ellenséges járművekre, mire azok hozzákapaszkodnak a járműhöz, és rövid idő alatt átalakítják újabb piócává, a fémet a pióca anyagává változtatva. A lárvát a javító járművel, vagy a mérnökeinkel leszedethetjük, végső esetben a járművet piócástúl el kell pusztítanunk a fertőzés terjedésének megállítása érdekében.

Guild egységek:
Guild NIAB tank:
A NIAB tank lassú, és csak közepes páncélzata van. Egy nagyméretű ágyú helyett elektromos kisüléseket termel a jármű teljes hosszában elhelyezkedő réseken keresztül. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy egyszerre több ellenséget tartson tűz alatt, bár a tűztávolsága meglehetősen rövid. A fő erőssége a NIAB tanknak a navigátor, aki benne tartózkodik. A Fűszer adta érzéke segítségével a Navigátor a tankot rövid távon belül teleportálni tudja. Minden teleportálás után a Navigátornak fel kell töltődnie, mielőtt újabb teleportálásra képes.

Guild mester:
A mesterek a Guild nemzettség gyalogosai. Második szintű navigátorok, akik erőfegyverrel vannak felszerelve. Ezzel a fegyverrel nagyon komoly sérülést tudnak okozni az ellenséges erőkben. Ez egyensúlyozza ki az egyébként lassan forduló, nehezen közlekedő egységek használhatóságát. Kivételesen még a gyalogsági sziklát sem képesek használni. Ismeretlen okból ezeket a gyalogosokat ritkán, vagy egyáltalán nem támadják meg a homokférgek. A tudósok arra következtettek, hogy ez valószinűleg a Fűszer mutációs hatásának következménye, de erre egyéb tudományos bizonyíték nincs.

Ixian egységek:
Ixian kivetítő:
A kivetítő képes arra, hogy bármilyen egység képét kivetítse, amely a harcmezőn megtalálható, így azt az illúziót nyújtja, hogy a harci egységek száma nagyobb, mint a valóságban. Ez a kivetítés megszünik, ha elér egy adott időpontot, ha valamelyik ellenséges egység tüzel rá, ha az ellenség nagyon közel van a vetített képhez, és látja, hogy nem valóságos egységről van szó, vagy az eredeti egységet - amiről a másolat készült - megsemmisítik. A játékos úgy tudja ezt az egységet irányítani, mintha a sajátja lenne. Az egység azonosnak néz ki a ellenség szemszögéből, ám ha az eredeti mellé állítjuk, a szine kissé halványabb.

Ixian betolakodó:
A betolakodót arra tervezték, hogy a terepen észrevétlenül meg tudja közelíteni az ellenséget, és bombaként robbanjon az ellenség bázisában, illetve egységei között. A betolakodó mind mozgás közben, mind álló helyzetben álcázott. Bárhol élesíteni lehet a terepen, és adott pillanatban fel lehet robbantani. A robbantás nemcsak sérüléseket okoz a robbanás körzetében, de az ott tartózkodó egyéb álcázott egységeket is láthatóvá teszi.

Sardaukar egységek:
Birodalmi Sardaukar:
A Sardaukar egységek a volt Birodalom első-lépcsős alakulatai. Nehéz páncélzatot viselnek, és sokkal jobban állják a sarat, mind bármelyik más nemzettség gyalogos egységei. Nehéz géppuskával harcolnak. A Sardaukarok nem vetik magukat a földre megtámadásuk esetén, mert ezt a gyávaság jelének tartják.

Elit Birodalmi Sardaukar:
Az elit változat, ha lehet még erősebb, mint a normál Sardaukar egységek. Ők alkották a Birodalom tiszti karát, és hihetetlen erőségükről és szívósságukról híresek. A Sardaukar egységekhez hasonlóan kemény legények, és nincs olyan túlerő, amely elől elmenekülnének. Két fegyverük is van: Egy speciálisan nekik tervezett egy kézben tartható lézer pisztoly, és egy borotvaéles kés, amelyet közelharcban használnak gyalogos egységek ellen.

Fremen egységek:
Fremen harcos:
A harcosok elite gyalogos egységek, és hosszú csövű puskával lettek felszerelve. Kiválóan alkalmazkodtak a sivatagi körülményekhez, és úgy tudnak a homokon közlekedni, hogy nem vonják magukra a férgek figyelmét. Álcázó technikájuk, és helyismeretük révén szinte észrevehetetlenek az ellenség számára.

A Fremen Feadykin:
A Fedaykin a legkiképzetteb és legerősebb Fremen harcos egység. Végzet modulnak nevezett fegyverrel harcolnak. Ezek olyan speciális puskák, amelyek hanggal pusztítanak. Fanatikusan bátrak és közelharcban halálosak. A Fremen harcosokhoz hasonlóan ők is nesztelenül járnak a sivatagban, és álcázottak. Még homokférget is képesek hívni a dobolóval, (telepíteni kell) ezután a megjelent férget meg tudják lovagolni, és az ellenség felé tudják irányítani.

Ezzel le is zárult az egységek fejezete. A három nemzettség eleve elég sok stratégiai és taktikai lehetőséget biztosít, ez, megnövelve a kisebb nemzettségek speciális fegyvereivel tényleg szinte korlátlanná teszi a különböző felállási variációk számát. A következő rész az épületeké lesz. Az épületek egy-két kivételtől eltekintve mindegyik nemzettség számára azonosak. Amikor valamelyik épület akár speciális, akár valamelyik nemzettség számára nem hozzáférhető, külön jelezni fogom.

Először kezdjük azokkal az épületekkel, amelyek mindegyik nemzettség részére hozzáférhetőek. Az épületek külső megjelenése nem teljesen azonos, ez az, ami hordozza az építő nemzettség stílusjegyeit, egyébként minden más paraméterben megegyeznek.

Konjard (épületgyár):
Azért hívom konjardnak, mert egyébként mindenki így hívja a Dune II óta. Minden bázis szive és első épülete a konjard. Ez az épület készíti el számunkra a többi bázisban található épületet. Mivel a bázis terjeszkedésének, újabb technológiák használatának, a bázis védelmének ez az épület a kulcsa, ezért minden jó parancsnok úgy vigyáz rá, mint a szeme fényére. Néhány küldetés úgy kezdődik, hogy a konjardunk már a helyén van, néhányban nincs is lehetőség építeni, a többi esetében viszont először egy mozgó épületgyárat (MCV-t) kapunk, amelyet először telepítenünk kell ott, ahol a bázisunkat szeretnénk felépíteni. A már telepített konjardot bármikor felszedhetjük, ekkor MCV-vé alakul vissza, amit a térképen bárhova irányíthatunk mondjuk egy újabb bázis építése céljából.

Szélcsapda:
A szélcsapdák biztosítják az energiát, és a vizet. Hatalmas földalatti termekbe irányítják a szelet, ahol először turbinákat forgatnak vele, majd a levegőben levő kis mennyiségű vizet kicsapatják. Gyengén páncélozottak, így könnyen lerombolhatók. Gondosan őrizzük őket!

Barak:
A barakokból kapjuk a gyalogságot. Ha továbbfejlesztjük az épületet, erősebb gyalogos egységeket is kérhetünk.

Fal:
Passzív védelem az ellenséges gyalogság és harcjárművek ellen. A fal építéséhez először oda kell kattintanunk, ahol a falat el akarjuk kezdeni, majd oda, ameddig építeni szeretnénk, és a konjard elkezdi építeni számunkra egyenként, elemenként.

Finomító:
A finomító a Fűszer termelés alapja a Dűnén. Miután a betakarítók összeszedték a Fűszert a talajról, a finomítóba viszik, ahol feldolgozásra kerül. Gyakorlatilag azonnal pénzzé konvertálódik át. A folyamatos építés és gyártás fenntartása érdekében mindig építsünk elegendő finomítót! Az építés után automatikusan kapunk egy betakarítót és egy légi szállító gépet is. Ezt az épületet is továbbfejleszthetjük az úgynevezett rámpával, amelyből minden fnomítóra maximum kettőt tehetünk. Minden rámpa elkészült után is kapunk automatikusan egy-egy betakarítót és légi szállító gépet. A rámpa legfontosabb előnye abban áll, hogy az egyébként általában szűkös helyen lehetővé teszi azt, hogy egyszerre nem egy, hanem akár három betakarítót is ki tud szolgálni a finomítónk.

Őrszem:
Ugyan őrszemnek nevezik, de gyakorlatilag a radar szerepét tölti be. Amint felépült és elegendő energia is rendelkezésre áll, minden a már felderített területen mozgó ellenséges épület, gyalogság, vagy harcjármű helyzetét megmutatja.

Hangár:
A hangárban készülnek a repülő egységeink (kivéve a légi szállítót, amelyet automatikusan hangár nélkül is megkapunk a finomítókkal és a rámpákkal). Ezt az épületet szintén tovább lehet fejleszteni, hogy ezzel fejlettebb repülő egységekhez juthassunk.

Leszálló pálya:
A csapkodó szárnyú repülők, és az ágyúsnaszádok rakéta készleteinek feltöltésére szolgál. Mivel az Ordos nemzettségnek ilyen jellegű repülő szerkezete nincsen, ezért ők ezt nem is építhetik fel.

Csillagkikötő:
A csillagkikötő lehetővé teszi a játékos számára, hogy jó pénzért plusz légi vagy szárazföldi egységeket vásároljanak egy űrkereskedő nemzettségtől. Ez az épület sok segítséget nyújthat egy-egy küldetés megnyeréséhez.

Speciális épületek:

Atreides nemzettség:
Gépágyús őrtorony:
Ez az épület arra szolgál, hogy elsősorban a támadó gyalogságot állítsuk meg vele, de járművekben is képes sérüléseket okozni. Alapvetően egy torony tetején elhelyezett gépágyú, amely minden a hatósugarába belépő ellenséges egységre tüzelni kezd.

Rakétás torony:
Sokkal erősebb, mint a gépágyús őrtorony. Ez a védelmi épület a legerősebb páncélzatú ellenséges egységet is képes szétlőni, beleértve a támadó légi egységeket is. Elég nagy a lőtávolsága.

Harkonnen nemzetség:
Lángszórós torony:
Ez az épület halálos lángsugarakat lövel ki a megjelenő ellenségre. Mind gyalogság, mind járművek ellen hatásos.

Ágyús torony:
Nagy hatótávolságú bázis-védő fegyver. A tornyok négy nagykaliberű gépágyúval rendelkeznek, amelyek rövid időközönként páncéltörő lövedékek sortüzét adják le. Az ágyús torony halálosan veszélyes ellenséges harcjárművekre, de gyalogság ellen is hatásos. Nagy hatótávolsága következtében légelhárításra is alkalmas.

Ordos nemzettség:
Harci-gáz torony:
Ez a bázis-védő fegyver harci gázzal töltött tartályokat lő az ellenségre. Nagyon rövid hatósugarú, de bármely egység, amely a gáztartály becsapódásának közelében van, sérülést szenved. Elsősorban gyalogság ellen használható, de járművek ellen is hatásos.

Kipattanó torony:
A kipattanó torony is bázisvédő fegyver. Nagyobb a hatótávolsága, mint a harci-gáz toronynak, és gépágyújából páncéltörő lövedékeket lő az ellenségre. Elsősorban harc járművek ellen hatásos. Amig nem működik, addig visszahúzódik a talajba, ezáltal sokkal kevésbé sérülékeny, mint működés közben. Amint az ellenség hatótávolságba kerül, kipattan a földből, és elkezd tüzelni. (Innen ered a neve.)

A szuperfegyverek használatához minden nemzettségnek fel kell építenie a palotáját. A szuper fegyverek elég erősek, de nem annyira pusztítóak, mint például a Tiberian Sun, vagy a Red Alert 2 szuper fegyverei. Minden nemzettség csak egyféle szuper fegyvert használhat.

Atreides Palota:
Az Atreides szuper fegyver a Sólyom Támadás. A fegyver bevetésekor az égből leereszkedik egy hatalmas sólyom, amely egy bizonyos hatókörön belül minden ellenséges egység úgy megijeszt, hogy azok hanyat-homlok elmenekülnek a csata színteréről. Ezáltal lehetővé válik, hogy az Atreides csapatok a bevetés színhelyére az ott addig tartózkodó ellenséges csapatok ellenállása nélkül hatoljanak be.

Harkonnen Palota:
A Harkonnen szuper fegyver neve A Halott Kéz Rakétája. Ez egy hatalmas, több atomrobbanófejet hordozó rakéta, amely a célba csapódva rendkívüli károkat okoz az épületekben és egységekben.

Ordos Palota:
Az Ordos szuper fegyver neve Villámkáosz. A Villámkáosz egy újabb égi fegyver, amelyet ha kisütnek, egy körrön belül villámcsapásokat okoz, amely a körben található egységeket ámokfutókká változtatja. Ezután az érintett egységek válogatás nélkül elkezdenek lőni mindenre, ellenségre és saját egységekre egyaránt.

Nagyjából ennyi az az információ, amit részben a kézikönyv elolvasása, részben a játékban tapasztaltak alapján sikerült kihámoznom. Az egyjátékos rész egyrészt elég hosszú, területeket kell elfoglalni, és azt gyakran megpróbálják visszafoglalni, tehát egy-egy kis kockáért ádáz harc folyik, másrészt azonos területek és küldetések esetén is gyakran más és más térképen, illetve más és más kiindulási pontról, és máshol elhelyezkedő ellenséges bázis ellen kell harcolni, így ez is önmagában biztosítja egyrészt a változatosságot, másrészt azt, hogy azt a bizonyos klasszikus térképes küldetésenkénti leírást a végigjátszásról ezzel a játékkal nem lehet megvalósítani. Jelenleg is nyakig vagyok a küldetésekben, és a tapasztalataimat majd megosztom veletek, amint az egyjátékos résszel végeztem. Ez a küldetések száma, és a három nemzettség miatt el fog még tartani egy ideig. :-) ■

Emperor: Battle for Dune
A legutóbbi Emperor: Battle for Dune cikkek, hírek

hozzászólások (3)

BLEI
BLEI 2001.07.12. 22:36
hm
Hofi
Hofi 2001.07.12. 22:46
Igen BLEI, hm! Én is azt mondom :-)
Ezt vajon kiknek írják amikor még meg se jelent a játék? Talán az Amcsiknak? Bár ők nem hinném, hogy ezt az oldalt fogják böngészni :)
Blade Runner
Blade Runner 2001.07.14. 12:59
Blei,
???
Hofi,
Addig is legyen mit olvasgatni, és ismerkedni az egységekkel, amíg megjön a játék. Ha meg már itt van, és probléma van az angol tudással, vagy a magyar fordítás gagyi, akkor meg lehet nézni, mi mit csinál, mire jó. Meg egyébként ez az első része a készülő végigjátszásnak.

Blade
cikkajánló

John Scalzi: Vörösingesek

Scalzi megmutatta, hogyan kell egy remek sci-fivel fityiszt mutatni a sci-fi műfajnak.

Assassin’s Creed - Alvilág [könyv]

Egy ifjú indiai és egy ikerpár története a viktoriánus Londonban.

Év játéka 2015.

Olvasóink szavaztak, mi pedig most kihirdetjük a győzteseket.

John Scalzi: Árnyékszövetség

Négy önálló, de összekapcsolódó novellával bővült a Vének háborúja univerzum.

Ernest Cline: Armada [könyv]

Egy olyan erős kezdés után, mint a Ready Player One, nagyon nehéz újra megugrani a szintet. Ernest Cline-nak sikerült.