Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Z: Steel Soldiers

Hosszú évek után a Bitmap Brothers előállt stratégiai játéka 3D-s folytatásával.

2001.10.03. 00:00 | szerző: Wotan | Ismertető/teszt

Amikor megjelent régen a Z, azonnal beleszerettem a játékba. Nagyon tetszett a robotok harca, a poénok, a hangulata, játszhatósága és akkoriban jónak számító grafikája miatt. Nagyon vártam a második részt és bevallom őszintén, egy kicsit csalódtam benne.

Z: Steel Soldiers

A háború folytatódik a két nagyhatalom, a MegaCom Corporation és a TransGlobal empire között, egy technikailag sokkal fejlettebb környezetben. Zod kapitány ismét üvöltözik és a két jómadár, a rakéta-üzemanyagot vedelő Brad és Clarke nagyobbnál nagyobb bonyodalmakba kerül.

Mint az előző részben már megszokhattuk, itt is terültekre van osztva a térkép. Pénzünk (credits) mennyisége attól függően nő, hogy hány területet birtoklunk, és hogy ezek a területek mekkora értéket képviselnek. Minden területen van egy zászló, amelyen van egy szám 1-től 5-ig. Minél nagyobb a szám, a terület annál értékesebb, annál gyorsabban jön a pénzünk (a zászlót csak gyalogosokkal tudjuk elfoglalni). Ám nem mindig az a jó megoldás, ha a drága lelőhelyeket foglaljuk el, ugyanis ezeket lényegesen nehezebb megvédeni a terepviszonyok miatt, mint egy kevésbé jövedelmezőt. Emiatt van, hogy hiába miénk a zsíros falat, még sincs több pénzünk, hisz mindet a védelembe kell beleölni, tehát a sok kicsi zóna, sokra megy taktika is alkalmazható. Persze igazán sikeresek akkor lehetünk, ha minél több terület a miénk, minél nagyobb számmal ellátott zászlókkal. Ilyenkor igazán sok pénz jön és gyorsan (ha elfoglalunk egy zászlót, a pénz azonnal és automatikusan kezd jönni). Maximum 10, 000 pénzünk lehet alapból egyszerre, de ezt az értéket bővíthetjük, ha építünk raktárakat (Store, plusz 1000 credits) és/vagy finomítókat (Refinery, plusz 5000 credit).

Z: Steel Soldiers

Az első résszel ellentétben, itt már mi magunk is tudunk építkezni, és épületeket eladni. A "parasztunkkal" (Construction Robot) tudunk építkezni és javítani. Sérülés esetén a konstrukciós robotunk automatikusan javítja épületeinket és egységeinket (légi egységeket csak akkor, ha azok a földön vannak), de csak akkor, ha van elég pénzünk. Kevés anyagi háttérnél csak a főépületet (Command Centre) javítja magától. Építkezési és javítási időnket csökkenthetjük, ha egyszerre több konstrukciós robottal dolgozunk.

Mint már említettem, igazi újdonság a játékban, hogy már tudunk építkezni. Érdemes tehát szót ejteni a különböző épületekről.
A főépület mindennek a kiindulópontja. Itt tudunk konstrukciós robotokat gyártani, itt raktározódik pénzünk, így evidens, hogy ezt az épületet kell a legjobban védeni. Radarállomást (Radar Station) is tudunk építeni, melynek funkciója egyértelmű. Fontos épület, a kutatóállomás (Research Facility), ahol három szinten keresztül tudjuk fejleszteni az egységek páncélzatát, az egységek tűzerejét, az egységek sebességét és az épületek páncélzatát. A teleportáló (Teleport) egy igen hasznos létesítmény, melynek segítségével négy járművünket tudjuk gyorsan és biztonságosan mozgatni a térképen. A robotgyárban (Robot Factory) készülnek értelemszerűen katonáink, és itt lehet feltölteni időzített bombákkal és aknákkal robbantási szakértőinket. A járműgyár (Vehicle Factory) sem kíván bővebb magyarázatot, földi járműveink itt készülnek. A hangárban (Air Hangar) készülnek légi egységeink, és a speciális bombázókat is csak akkor vethetjük be, ha már rendelkezünk ezzel az épülettel. Légi egységeinket itt is meg lehet javíttatni, mely automatikusan történik. A hajógyárban készülnek vízi egységeink, itt javíthatjuk sérült hajóinkat és a cirkáló (Cruiser) itt tudja pótolni víziaknáit (a hajógyár csak előre meghatározott helyekre építhető). A raktárról és finomítóról már esett szó, annyi kiegészítés még, hogy a finomítót azért is érdemes megépíteni, mert akkor 20%-al gyorsabban jön a pénz. A pajzsgenerátor (Shield Generator) képes egységeinket egy ideig megvédeni a támadásoktól. Természetesen nem lehet állandóan használni, idő kell neki, míg újra bevethető állapotba kerül. A "környezet befolyásoló" (Environment Control) épület segítségével vethetjük be a játékban megtalálható szuperfegyvereket. Itt lehetőségünk van villámlást (Lightning), meteorzáport (Meteorite) és elektronikus bénítást (Sonic Shock) kérnünk. Ezeket a szuperfegyvereket igazán érdemes bevetnünk. A legpusztítóbb a meteorzápor, míg az elektronikus bénítás az épület közelében kissé sebzi és megbénítja egy ideig az egységeket. A bunkerekbe (Bunker) egyszerre négy robotot tudunk tenni, mely igen jó védekezési forma. A védelmi torony (Defence Tower) ugyanaz, mint a bunker, azokkal a pozitív különbségekkel, hogy jobban páncélozott és nagyobb látótávolsággal (azaz messzebbi támadással) rendelkezik. A lövegtorony (Gun Platform) egy hatékony védelmi rendszer a gyalogosok ellen, míg a tankelhárító lövegtorony (Anti-Tank Gun) igazán szép pusztítást képes véghezvinni a tankok soraiban. A légelhárító torony (Anti-Air Site) nevéhez hűen, rakétáival eléggé szépen meg tudja keseríteni az ellenséges légi egységek életét. A nehéz lövegtorony (Heavy Gun) a támadó gyalogosok és tankok rémálma, valamint a vízi egységeket sem kíméli. A rakétaelhárító állomás (Anti-Missile Station) lézerével szintén egy hasznos fegyver, de időnként sajnos energiaszintjének regenerálódnia kell.

Z: Steel Soldiers

Fegyverarzenálunk igen színes és széles, kapjunk hát képet róluk, a teljesség igényével. Mint már említettem volt, a zászlókat csak a gyalogosok tudják elfoglalni, így következzen most e létfontosságú szereplők leírása.
A konstrukciós robotról már írtam, így már egyértelmű, hogy ő az egyik legfontosabb egység a játékban. Építkezni, egységeket, létesítményeket és hidakat javítani ezzel a robottal lehet. A harcok során találkozhatunk üresen hagyott járművekkel, melyeket elfoglalhatunk, de ez alól kivétel a konstrukciós robot (semleges épületek automatikusan a zászlót birtokló csapaté lesz). Golyószórósunk (Psycho) inkább csak felderítésre a legalkalmasabb, nagyobb offenzívát nem lehet erre az egységre alapozni. Lángszórós (Pyro) egységünk igazán hatásos mind védekezésnél, mind támadásnál, de tartsuk szem előtt, hogy ezen egységek jelmondata a "Lőj mindenkire, Isten majd szétválogatja!". Azaz zárt sorokban, saját egységeinkben is kárt tud okozni, na és persze abba is gondoljunk bele, hogy ki szereti, ha felrobban mellette egy lángszórós a napalmtartályával együtt. Rakétavetősünk (Tough) egy igen komoly pillére lehet támadásunknak, és persze védekezésnél is jól jön, de tartsuk szem előtt, hogy közeli ellenségre nem tud lőni. A mesterlövész (Sniper) szerintem a leghasznosabb gyalogosunk. Közreműködésével lehetőségünk van az ellenséget kilőni a földi járművekből (kivéve az APC-t), így azokat sofőr híján elfoglalhatjuk. A földön tartózkodó légi egységek pilótáit is képes likvidálni. Lézerfegyverrel (Laser) ellátott gyalogosunk is nagyon hatásos robot, főleg gyalogosok irtására van specializálódva fegyverének azon tulajdonságának köszönhetően, hogy a célpontot nem csak megsemmisíti, hanem át is viszi, így egy lövéssel több mindenkinek is képes sérülést okozni. A technikus (Technician) segítségével képesek vagyunk az ellenséges épületeket (néhány épület kivételével) és egységeket a mi oldalunkra állítani. A robbantási szakértő (Explosives Expert) képes aknákat (Mines) és időzített bombákat (Detonation Packs) telepíteni valamint gránátokkal is rendelkezik. Az általa már egyszer elhelyezett aknákat nem lehet többé felszedni és ő az egyetlen egység, aki képes az ellenséges aknákat megtalálni, hatástalanítani. Az időzített bombákat épületekre tudja felszerelni, amely hatékony pusztítási forma. Az ellenséges időzített bombákat egyedül ő képes hatástalanítani. Ha kifogy a robbanó kütyükből (akna, bomba), azokat a Robot Factory-ban tudja pótolni. A kém (Spy) az igazi felderítő a játékban. Ő rendelkezik a legnagyobb látótávolsággal, és hatékonyságát növeli, hogy az ellenség előtt láthatatlan (Cloaking) (kivétel, amikor harcol vagy vírust telepít, valamint az ellenséges kém és Mobile Radar Jammer észreveheti). Képes az ellenség épületeit megfertőzni (Viruses) és azokat rövid ideig megbénítani. Harcolni is tud pisztolya segítségével.

Érdemes a földi járműveket is górcső alá venni. A dzsip (Jeep) sebességének köszönhetően inkább csak felderítésre alkalmas, de ha muszáj, akkor harcba is küldhető, bár nem túl hatékony. A könnyűtank (Light Tank) 30mm-es ágyúival harcba tud szállni mind földi mind légi egységek ellen. A közepes tank (Medium Tank) páncéltörő lövedékei miatt hasznos segítség a bajban vagy támadásban. A nehéztank (Heavy Tank) az igazi megoldás egy offenzíva alkalmával, ráadásul vízi egységekre is képes tüzelni. A mozsártank (Mortar Tank) egy hasznos fegyver a gyalogság ellen plazmaágyúival, ráadásul képes a dombokon, magaslatokon átlőni, így nem is sérülhet meg. Az önjáró rakétakilövő (Mobile Missile Launcher) az igazi megoldás a földi hadviselésben. Rakétaesője elől senki nem menekül, viszont tartsuk figyelemben, hogy közelre nem képes támadni. Hatékony gyalogosszállító járművünk az APC, mely négy katonával a fedélzetén akár még vízben is tud közlekedni, bár ilyenkor nem képesek a bent ülök viszonozni a tüzet. Mozgatható radaregységünk (Mobile Radar Jammer) hasznos információkkal segít minket, főleg a kémek ellen nagyon hasznos.

Z: Steel Soldiers

Aki a légi hadviselést favorizálja inkább, annak sem kell csalódnia. A felderítő járőr helikopter (Scout Helicopter) nem cáfolva meg nevét, inkább csak információszerzésre alkalmas, de képes támadni is, bár elég gyengén. A seregben a beceneve: „Psycho a levegőben”. A támadó helikopter (Attack Helicopter) hatásosan támadja rakétáival a földi egységeket, de mindig vissza kell térni munícióért a hangárba. A szállító helikopter (Transport Helikopter) segítségével lehetőségünk van nyolc katonát vagy két könnyű járművet (dzsip, APC, könnyűtank) vagy egy könnyű járművet és két katonát vagy egy nehéz járművet (közepes tank, mozsártank, Radar Jammer) szállítani. A darázs (Wasp) névre keresztelt repülőgép lézerágyújával képes egyaránt földi és légi célpontok megsemmisítésére. Lehetőségünk van kétféle bombázást kérni a küldetések alatt. A lopakodó (Stealth Bomber) tíz darab, igen hatásos bombával szórja meg a kijelölt területet, de tartsuk észben, hogy ha egyszer lelövik, akkor már az adott küldetésben többet nem lehet bevetni. A vadászbombázó (Fighter Bomber) egy speciális fegyverrel van felszerelve. A kijelölt területen tíz másodpercre megbénít minden épületet és megsemmisülése esetén, ezt a gépet sem lehet bevetni az aktuális pályán.

A vízi egységek által biztosított lehetőségeket is érdemes kihasználni. Az ágyúnaszád (Gunboat) gyors, így célszerű felderítésre használni, és az sem hanyagolható tulajdonsága, hogy egyaránt képes vízi, légi és földi egységeket támadni. A torpedóromboló (Destroyer) segítségével képesek vagyunk földi egységeket támadni, még akkor is, ha egy hegy van a célpont és hajónk között. A már említett cirkáló képes víziaknákat telepíteni és az ellenséges aknákat megtalálni, felszedni. Légi támadások ellen igen hatékony tud lenni, rakétáinak köszönhetően. A rakétanaszád (Missile Boat) lövedékei a célpont felett robbannak fel, repeszei igen súlyos károkat képesek okozni. Egyaránt alkalmas vízi és földi egységek támadására, bár kell egy kis idő, míg újratöltik egy újabb támadáshoz. A csatahajó (Battle Cruiser) borzalmas pusztítást tud véghezvinni földi egységekben, de sajnos közelharcban védtelen.

Egyjátékos módban harminc küldetésen keresztül kell bizonyítanunk Zod kapitánynak, hat különböző bolygón (erdő, sivatag, vulkán, jég, szigetvilág). Többjátékos módban húsz pálya áll rendelkezésünkre maximum nyolc játékosnak, valamint lehetőségünk van nyolc darab egyszeri küldetéseket is kérni, melynek előnye, hogy pár fontos dolgot beállíthatunk az elején, mint például, hogy a hét technikai szint közül, melyiket szeretnénk igénybe venni.

Mint kitűnik, a fegyverarzenál palettája igen széles, mindenki megtalálhatja a neki legjobban tetsző taktikát, stratégiát. A játék teljesen 3D, így kedvünkre mozgathatjuk a kamerát bármely irányba. Szerintem a grafika nem túl szép, bár a robbanások, tűz és különböző speciális hatások igen látványosak. Az eső vagy havazás befolyásolja a látótávolságot, mint az is, hogy egy magaslaton állunk éppen vagy egy völgyben. A játék fizikai része is jó, egy gyors Psycho könnyebben felszalad egy dombra, mint például egy nehezebb Tough. Sajnos nincsenek átvezető videók, hanem helyettük gyerekesen megrajzolt animációkat láthatunk.

Mindent összevetve a Z: Steel Soldiers nem egy rossz játék, bár sajnos kisebb atomerőművel kell rendelkeznünk ahhoz, hogy a játék teljes mértékben élvezhető legyen. ■

értékelés

Z: Steel Soldiers

Pozitívumok
  • Jó MI
  • Színes játék
Negatívumok
  • Nagy gépigény
  • Grafikai hibák
8,0
grafika 8
hangok 8
játszhatóság 8
hangulat 8
Z: Steel Soldiers
A legutóbbi Z: Steel Soldiers cikkek, hírek

hozzászólások (8)

Sirmelon
Sirmelon 2001.10.09. 21:03
Demót letölteni amkor kint van a full gamma???
Ki hallott már ilyet?
Az meg hogy atomerőmü kell hozzá, nem gond, véletlenül van egy az asztal alatt. :-))

Szal még a végén leveszem a polcról oszt felinstallálom.
Most már kiváncsi vagyok.
AriAmi
AriAmi 2001.10.09. 21:07
"Demót letölteni amkor kint van a full gamma???"

??? Most akkor a PC Dome átment warez oldalba?
Sirmelon
Sirmelon 2001.10.09. 21:46
Dehogy ment! Kizárólag jogtiszta, bolti, dobozos verzióról lehet szó.
Amit akár elő is rendelhetsz egy VISA kártya és egy Internet-hozzáférés birtokában.

Te AriAmi, tudod mi a francia térdszaladrend jelmondata?? Persze honnan is tudnád...

Gyengébbek kedvéért:
"ROSSZ AKI ROSSZRA GONDOL!"
Sirmelon
Sirmelon 2001.10.09. 21:53
AriAmi, most döbbenek meg igazán:
Te SOSE VESZEL BOLTBAN JOGTISZTA, DOBOZOS VERZIÓT??????
MINDIG CSAK A WAREZ???
Bocs ha tévednék, de a gondolkodásmódod ezt engedi sejtetni.
És persze a GameStarhoz ócsón is adnak full gammát.
Jó az, a bolti meg ugye drága..
Sirmelon
Sirmelon 2001.10.09. 21:53
AriAmi, most döbbenek meg igazán:
Te SOSE VESZEL BOLTBAN JOGTISZTA, DOBOZOS VERZIÓT??????
MINDIG CSAK A WAREZ??? Ezt inkább nem is minősitem.
Bocs ha esetleg tévednék, de a gondolkodásmódod ezt engedi sejtetni.
És persze a GameStarhoz ócsón is adnak full gammát.
Jó az, a bolti meg ugye drága..
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.