Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Comanche 4

Negyedik részéhez érkezett a NovaLogic helikopteres sorozata. Az új résszel egy igen látványos és akciódús játékot kaptunk.

2002.01.02. 00:00 | szerző: Đuke | Ismertető/teszt

Az egyik legelső cikkemet ezen játéksorozat első részéről írtam jó 7 éve a CoV-ban. Jól emlékszem az 1992-es Computer Karácsonya, amikor először láttam a Comanche-t a BME aulájában. Mondanom sem kell, annál a gépnél (mert csak egyen futott akkor) egy kisebb tömegnyomor alakult ki, nem véletlenül: forradalmi volt a grafika, a mozgás, az (állítólag) műholddal felvett gyönyörű terep és még sok minden más. Akkor egyáltalán nem zavart, hogy közelről csúnyák voltak a pixelek, és a harci járművek, helikopterek, vagy hogy a robbanások csupán egyszerű sprite-ok voltak. Persze mindenki azt a játékot akarta megszerezni. Matekórán ahelyett, hogy figyeltem volna, Comanche-kat rajzolgattam, és arról ábrándoztam, hogy egyszer nekem is meglesz. Aztán megkaptam: vagy 6-7 lemezen hoztam haza büszkén, és amikor otthon mutattam a barátomnak az újdonsült szerzeményemet, azt hitte, hogy amit lát az csak egy előre megrajzolt állókép. Aztán megnyomtam a P betűt, hogy a játék elinduljon...

Comanche 4

Azóta már közel 9 év telt el, és a sorozat még mindig tart. Ez azért is lehet, mert van olyan jó mint a Dallas, de a gyanúm sokkal inkább az, hogy a siker egyik kulcsa az adott kor technikai feltételeinek tökéletes kiaknázásában és az egyszerű, világos irányításban rejlik. Ez volt 1993-ban és ez van most is. És legfőképpen maradt az a nézet is, hogy a játék sosem akart igazából több lenni egy akciójátéknál. Nem kell hosszú repülési időkre, unalmas őrjáratokra és átláthatatlan feladatokra számítanunk. Világos kezelés, könnyen követhető feladatok, izgalmas küldetések, realisztikus környezet jellemzik a játékot leginkább. És ez utóbbi különösen fontos (szeretném hangsúlyozni, hogy itt a realisztikus környezetről van szó és nem a küldetések maximális realisztikusságáról).

A játék készítői igyekeztek mindent úgy megvalósítani, hogy az minél inkább a valóságosra hasonlítson. Az egyik leggyönyörűbb ilyen a víz, és az azt felkavaró propellerszél, vagy a belecsapódó lövedék. Remekül néz ki még a felkavart homok (bár tiszta betonon is :) és az emberek megjelenítése is. Jól emlékszem az egyik legkorábbi PC-s játékomra, az LHX-ra. Bizonyára vannak, akiknek eszébe jut ez az egyik legkorábbi PC-s EGA-s helikopter-szimulátor és az ott szereplő "emberek". Azok ugyanis bábuk voltak, melyek nem mozdultak. Hát az elmúlt jó 10 év ezeket a bábukat igazi emberré formálta, akik nemcsak lőnek, hanem futnak, mozognak, ugranak, kommunikálnak, elbújnak is. Külön említést érdemelnek még a helikopter szelétől mozgó fák is.

Comanche 4

Apropó! Fák. Egyetlen komolyan bosszantó akad a játékban, és pedig ezek a növények. A fák, melyek tönkreteszik a propellert, a fák, melyek leégnek, de rakétával sem lőhetők ki, a fák, melyeknek ha nekiütközünk, az olyan, mintha egy falba ütköznénk. Én nem hinném, hogy az életben lennének ilyen növények (maximum a mamutfenyők, de azokra itt nem kell számítanunk). Ha még szeretnék valamit megemlíteni a realisztikával kapcsolatban, az talán a kicsit bénácska robbanások és az ellenfelek kilövése: én nem hiszem, hogy minden tanknak vagy helikopternek elég 1 (max. 2) rakéta, de az is igaz, hogy még sosem lődöztem az életben RAH-66-ossal harci tankokat és helikoptereket. Ettől egy picit talán sablonosnak érezzük a játékot egy idő után (célzás, két rakéta, következő célpont két rakéta, következő célpont stb.).

Háromféle nézet közül választhatunk a játék során. Az alap a belső pilótafülke nézet, melyet beállíthatunk úgy is, hogy a fejünket mozgatva körbenézhetünk az előttünk elterülő részen. A külső nézetben a kamerát szabadon mozgathatjuk gépünk körül. A harmadik nézet pedig az FPS kedvelők miatt került leginkább a játékba, ilyenkor csak néhány információt látunk a képernyőn.

Comanche 4

Az irányítás egyszerű, alapbeállításban az egérrel és a billentyűzettel mozgathatjuk helikopterünket (WASD+egér :-), de természetesen botkormányos vezérlésre is lehetőség van. A megszállott szimulátor-rajongók lehet, hogy túlzottan is egyszerűnek találják ezt az irányítást, ők különböző opciók átállításával növelhetik a játék realisztikusságát, nehezítve az irányítást.

A fegyverek a szokásosak, hiszen a már jól megismert Comanche gépet kell irányítanunk. Van forgófejes célkövető gépfegyver, a légi ellenfelek ellen Stinger, a földi célpontokkal szemben Hydra és Hellfire rakéták állnak rendelkezésünkre, és persze van szőnyegbombázás is. Emellett a megszokott Wingman-ünk (egy másik ugynilyen Comanche gép) is elkísér néhány küldetés során, és akinek ilyenkor parancsokat adhatunk például követésre vagy támadásra. A küldetések elején lehetőség van fegyvereket pakolnunk a gépre, ha nem tetszik a program által felkínált arzenál. Sőt, akár küldetések közben is visszamehetünk a bázisra és feltölthetjük készletünket, valamint megjavíttathatjuk sérült gépünket.

Comanche 4

A 6 küldetéscsoportokon belül természetesen – a küldetés nevének megfelelően az adott környezetben – további feladatok várnak ránk, fokozatosan nehezedve: sivatagi, tengeri, erdős vagy akár városi ütközetekben kell – némi aktualitással – terroristákat kifüstölnünk, kábítószerközpontot felderítenünk és likvidálnunk, a Delta Force-nak kell segítséget nyújtanunk vagy diplomatát kell kimenekítenünk a terroristák fogságából. A küldetéssorozatokon belül csak egymás után teljesíthetjük a feladatokat, de nincs olyan korlátozás, hogy az egyes kampányoknak csak az előtte lévő befejezése után kezdhetünk neki. Furcsa viszont, hogy nem derül ki a küldetésválasztó képernyőn triviálisan, hogy az adott küldetéssorozaton belül hányadik feladatnál járunk. A már teljesített küldetéseket az archívumból érhetjük el, és természetesen a kezdők kedvéért nem feledkeztek meg a gyakorló küldetésekről sem a készítők. Akinek pedig esetleg nem lenne elég a játékhoz járó küldetésadag, az a – kicsit bonyolultnak kinéző – küldetésszerkesztővel gondoskodhat folytatásról.

Ha többen akarunk játszani, a NovaLogic szerverén, a NovaWorld-ön keresztül lehetőségünk van erre is. Játszhatunk normál- vagy csapat-deathmatch-et egyszerre maximum 16-an, ilyenkor értelemszerűen minél többször kell ellenfeleinket lelőni, vagy választhatjuk a kooperatív módot maximum 4 játékossal, melyben a küldetések feladatainak teljesítésén közösen dolgozhatunk társainkkal.

Comanche 4

Egy szó, mint száz, a Comanche 4 egy vérbeli, látványos arcade-akciójáték, csodálatos grafikával és egyszerű irányítással. Talán csak a komoly szimulációk kedvelői fogják húzni a szájukat egy kicsit, de a fantasztikus látvány szerintem őket is kárpótolja. Kár, hogy nem árt egy kisebb erőgép a nagyobb felbontásokhoz. ■

Comanche 4Comanche 4Comanche 4Comanche 4Comanche 4Comanche 4Comanche 4Comanche 4Comanche 4Comanche 4Comanche 4Comanche 4Comanche 4Comanche 4

értékelés

Comanche 4

Pozitívumok
  • Gyönyörű, élethű grafika
  • Izgalmas akció
Negatívumok
  • Béna fák
  • Túl könnyen kilőhető ellenfelek
Minimális rendszerigény: Pentium II 450, 128 MB RAM, 3D gyorsító
Ajánlott konfiguráció: Penium III 700, 256 MB RAM, 32 MB 3D gyorsító
8,5
grafika 9
hangok 8
játszhatóság 9
hangulat 8
Comanche 4
A legutóbbi Comanche 4 cikkek, hírek

hozzászólások (15)

Anonymus23
Anonymus23 2005.05.11. 15:51
Lehet az a GForce 2 akár GTS is, akkor sem fog rajta normálisan menni.
:-(
Szal a konfig elég gyenge, marad az, hogy visszább kell venni a felbontásból, le kell venni a minőséget LOW-ra és újra próbálkozni.
okoska3000
okoska3000 2005.05.11. 15:58
úgy emlékszem, nekem a P3 1.1Gh, Gf3 Ti200, 512 ram konfigomon is röcögött 1024-ben, és amikor kicseréltem az akkor megjelnő Gf4Ti4600-osra, na akkor ment fullosan, csak úgy repkedett :)
okoska3000
okoska3000 2005.05.11. 16:00
néééé mááá a legelső hozzászólást :D

az én voltam és panaszkodtam a Gf2 GTS-sel, hogy akad még 640-ben is :D :D :D
KoKo
KoKo 2005.05.11. 16:05
Ehhe nálam anno egy hatos xp-vel és félgiga rammal, meg 9600 pro 256-osal is akadt.:-D
kb
kb 2006.02.20. 16:08
Most már nem akad 3,2-es procival és fél giga rammal.
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?