Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

A grafikus kártya háború szereplői

Az elkövetkező hónapokra várható kártyákról készítettünk összefoglalót.

2002.07.22. 00:00 | szerző: Blade Runner | Kütyü+hardver

A grafikus kártyák történetében már volt olyan időszak, amikor nagyon sok szereplő próbált kisebb-nagyobb szeleteket kihasítani magának a piaci tortából. Ilyen izgalmas időszak volt a kilencvenes évek eleje és közepe, amikor nagyon sok kisebb-nagyobb cég gyártott grafikus vezérlő kártya chipeket. A kilencvenes évek közepén azután a 3D-s forradalom nagyon megritkította szereplőket. Ez az időszak a 3dfx, a Matrox, az NVIDIA és az ATI uralkodása alatt telt el, bár az NVIDIA egyre inkább egyeduralokodóvá kezdett válni az időszak végére. Néhány régi szereplő ugyan meg-megpróbálta a visszatérést a piacra, de kevés sikerrel. Egy éve még úgy tűnt, hogy az Nvidiának komoly esélye van az Intel-AMD párharchoz hasonlóan kétszemélyes csatát vívni az ATI-val, amikor elkezdtek szállingózni a hírek konkurrens 3D-s chipekről és kártyákról. Ennek a hirtelen változásnak vannak gazdasági és technológiai okai, de ennek tárgyalása nem érdekes a játékosok részére, annál inkább az a tény, hogy sok piaci szereplő mellett szélesebb lesz a választék, és az árakra is jótékony hatást szokott gyakorolni az intenzív konkurencia. :-)

A grafikus kártya háború szereplői

A jövőbe senki sem lát persze, de a következő fél év nagyjából már körvonalazódni látszik. Amit leírok, az trendjében helyes, persze az egyes cégek ilyen-olyan megfontolásokból, piaci és technológiai okokból a konkrét termékeket és azok megjelenési időpontját megváltoztathatják. Az első, és minden grafikus kártyára hatást gyakorló tényező a DirectX 9 és az OpenGL 2.0 megjelenése valamikor még ebben az évben, vagy a következő év eleje folyamán. Ez a két grafikus szabvány az, amely a Windows-os világban gyakorlatilag létezik. Míg a DX-et a legtöbb játék támogatja, addig az OGL-t elsősorban technikai alkalmazásoknál használják, bár például az ismertebbek közül a Quake vagy a Doom III grafikus motorok is ezen grafikus szabványt használják. Mindkét új szabvány rugalmasabb és nagyobb teljesítményű, gyakorlatilag grafikus processzoroknak nevezhető chipeket támogat, amelyekkel a játékok szebbé, gyorsabbá válnak, ugyanakkor a játékok programozása egyszerűsödik.

A bevezető elején említettem, hogy sok cég, amely így-úgy kapcsolatban állt, vagy áll a grafikus chip piaccal, új termékekkel jelentkezik. Néhány céget persze nem kell bemutatnom, (pl. NVIDIA, ATI vagy Matrox) ám néhány olyan cég is csatasorba állt, amely cég termékeire csak azok emlékezhetnek, akik már a 90-es évek elején is játszottak a PC-n. Nézzük először a jelenlegi piacvezetőt megszorongató céget:

A grafikus kártya háború szereplői

ATI

A RADEON megjelenése óta az NVIDIA legnagyobb ellenfele. A két cég közötti harc elég érdekes képet mutatott eddig. Amint az ATI kihozott egy olyan terméket, amely gyorsabb volt, mint az NVIDIA terméke, vagy akár csak erősen megszorongatta, az NVIDIA azonnal piacra dobot valamit, (kártyát vagy meghajtót) ami visszavette az ATI-tól az első helyet. Ennek ellenére szubjektív, ám egybehangzó vélemény az, hogy az ATI kártyáknak szebb a képe, ám az is, hogy több gond van a meghajtó programokkal, mint az NVIDIA hasonló termékeinél. Most jött el az a pillanat, amikor az ATI komolyabb előnyre tehet szert az NVIDIA-val szemben. Bejelentették az R300 alapú teljesen DX9 támogató chipet (a kártya a RADEON 9700 elnevezést kapta), amely már a bejelentés pillanatában rendelkezére álló bemutató példányaival is komoly sebesség előnyre tett szert az eddigi sebesség csúcstartó NVIDIA kártyával, a GeForce4 Ti4600 szemben. A kártya várható ára 400$ körül alakul, amely komoly problémát okoz majd a Matrox cégnek is, amely hasonló áron ám jóval szerényebb teljesítménnyel árulja Parhelia elnevezésű grafikus kártyáját. Sajnos még egy jó hónapot várni kell addig, amíg a szerencsés (és vastag pénztárcájú) játékosok az első példányokat megvásárolhatják. Ezzel párhuzamosan jelentették be, de már gyakorlatilag a napokban a piacra is kerül az RV250-es chippel készült RADEON 9000 és 9000 PRO kártya is, amelyek az NVIDIA GF4 MX sorozat chipjei ellen veszi majd fel a harcot, az előzetes tesztek szerint nagyon jó eséllyel (a legtöbb tesztben a RADEON 9000 PRO gyorsabbnak bizonyult a leggyorsabb GF4 MX kártyánál is), és kedvező árral (kb. 130 dollár körüli lesz egy RADEON 9000 PRO kártya ára). És azt se felejtsük el, hogy a RADEON 9000-es chipek már a teljes DX8-as támogatást is tartalmazzák az NVIDIA MX chipjeivel ellentétben. (Amelyek csupán DX7-es chipek.) Így a jövőben (igaz, távolabbi) megjelenő DX8 harveres megvalósítását megkövetelő játékokat is futtani fogják. Még az idén vagy a jövő év elején várhatóan piacra kerül az R300 keskenyebb vezetékszélességgel készült (valószinűleg RADEON 10000 nevű), így gyorsabb modelje is, amely majd az akkorra szintén piacra kerülő NV30-as, esetleg már az NV35-ös chipekkel veszi majd fel a versenyt. Mivel az ATI a 130$ és 400$ közötti árfekvésben nincs jelen grafikus kártyával, ezért várhatóan még a RADEON 10000 megjelenése előtt RADEON 9500 néven egy 2-300$ közötti árú, és a csúcsmodel chipjének kissé visszabutítottabb változatát tartalmazó kártyát adnak ki a piac minnél tökéletesebb lefedése érdekében.

NVIDIA

A volt sebességi csúcstartó chip készítője, és a grafikus chip piac tényleges legnagyobb szereplője. A jelenlegi leggyorsabb modelje az NV25 ( GeForce4Ti sorozat ) különböző tipusai uralták eddig a piac teljesítmény tartományát. A szintén GF4-nek (GF4 MX) nevezett ( bár belső felépítésben és tudásában a GF2 sorozattal csaknem azonos) NV17-es sorozat pedig a olcsóbb kártyák között nagy előnyre tett szert a piaci versenyben. Az NVIDIA úgy tünik, hogy lemaradt az NV30-as chippel, amely teljes DX9 és várhatóan teljes OpenGL 2.0 támogatással is rendelkezik majd. A késés oka nem az NVIDIA mérnökeinél található, hanem a modern chip gyártás technológiájában (illetve annak késésében) keresendő. (Konkrétan a 0,13 mikronos chip gyártási sávszélesség még nem elég gazdaságos, hogy ezzel a technológiával lehessen chipeket gyártani, majd valamikor a 4. negyedévben, előzetes infromációk alapján.) Az NVIDIA a karácsonyi szezon előtt várhatóan piacra dobja az NV30-at (gondolom GeForce5 néven), de ha a karácsony környéki megjelenés esetleg csúszik, akkor az NVIDIA komoly piacvesztésre számíthat, főleg annak ismeretében, hogy a jelenlegi sebesség királyt letaszította trónjáról az ATI legújabb kártyája, és az Nvidiának most nincs olyan titkos fegyver a tarsolyában, amellyel korábban sikeresen visszaverte az ATI támadásait a teljesítmény pozícióban. A másik komoly támadás pedig az ATI RADEON 9000 PRO részéről épp a legfontosabb termékeket, a nagy mennyiségben eladott GF4 MX kártyákat érte. Itt már lehetséges, hogy akár drasztikus árcsökkentéssel (pl. a GF4 Ti 4200 modellekkel), vagy egy átdolgozott és nagyobb teljesítményű, de olcsó MX jellegű chippel az NVIDIA megerősítheti ismét az olcsó kártyák közötti vezető pozícióját.

PowerVR

A Kyro chipek tervezője nagy hátrányba került, amikor az STM bejelentette, hogy a jövőben nem kíván részt venni a grafikus chipek piacán. Óriási késéssel került így a napokban piacra a legújabb KyroII chip, amely gyorsabb és már AGP-4X támogatással rendelkezik. Ez persze úgy tűnik, kevés az üdvösséghez, és remélhetőleg hamarosan (úgy értem még ebben az évben :-) piacra kerülhet majd a KyroIII, amely papíron elég gyors ahhoz, hogy a jelenlegi élvonalat (kivéve a RADEON 9700-ast) megszorítsa, ám az év végéig megjelenő chipekhez képest ismét kissé hátrányban lesz a megjelenéskor. Ennek ellenére jó lenne, ha ez az innovatív termék továbbra is szinesítené a grafikus kártyák választékát.

SIS

Hosszú évek óta gyárt grafikus chipeket, ám mindig valahol a sor végén kullogott. Ez évben úgy tünik, hogy a cég megkezdte menetelését. Először csak a középmezőnyhöz kiván fölzárkózni, de jövőre már olyan olyan terveik vannak, hogy teljes DX9-es chipekkel is kirukkolnak. A SIS új termékcsaládját Xabre néven hozzák forgalomba. 4 új chip került a családba, ebből 3 már megjelent (Xabre 80, 200 és 400) a legnagyobb teljesítményű még várat magára (Xabre 600). A chipek már tartalmazzák a DX8 részleges hardveres megvalósítását is, így inkább a RADEON 9000 és 9000 PRO chipekkel vívnak majd harcot, ha az árral sikerül kellő képpen megédesíteni az egyébként viszonylag szerény teljesítményt. A cég hivatalosan eddig is a GeForce4 MX chipek ellen küldte harcba termékeit, így ezektől a kártyáktól ne is várjunk csodát. Az előzetes tesztek szerint a cég jól választotta meg az ellenfelét, nagyjából az GeForce4 MX-RADEON 7500 sorozat kártyáival összemérhető teljesítményt mutatnak, így persze az ATI új olcsó kártyájának teljesítményben nem igazán ellenfelei. A cégnek még sokat kell javítani a meghajtó programok minőségén is, hogy kártyái igazi ellenfélként jelenjenek meg a tömeg termékek piacán.

Trident

Egy másik régi motoros, aki már a nyocvanas évek óta gyárt chipeket PC-k és újabban főleg hordozható gépek számára. A jelenlegi piacra lépésük is a hordozható gépekhez kapcsolódik. Olyan chipet készítettek, amely nagyon alacsony áramfelvétel mellett képes működni, és megvalósítani a DX8-as kompatibilitást, így ideális olyan környezetben, ahol az áramfelvétel nem mellékes szempont. Persze ettől a chiptől a fentiek ismeretében nem szabad óriási teljesítményt várni, de mind az ATI mind az NVIDIA hordozható gépekbe szánt chipjeinek komoly kihívást jelenthet. Érdekesebb talán az a hír, hogy jövőre szintén tervezik egy teljesen DX9-es chip megjelentetését. Ha ez a chip teljesítményben és árban is felveszi a versenyt a jövőbeni DX9-es chipekkel, akkor újabb szereplővel bővülhet a piac.

Matrox

A 3D megjelenítés „atyja”, hosszú szünet után tért vissza a nagy teljesítményű 3D megjelenítés piacára a Parhelia elnevezésű kártyájával. A kártya papíron komoly teljesítményű volt, ám a chip órajel sebessége, és néhány belső megoldás miatt mégis alulmaradt mind az NVIDIA, mind az ATI csúcskártyáihoz képest. Ezt bizonyos mértékig ellensúlyozza a kiváló képminőség, és néhány érdekes újítás a megjelenítésben. A cég olyan árszintet szabott meg a kártyáért - 400 dollár körüli ár – ami miatt nem tud igazán labdába rúgni a nála gyorsabb, ám olcsóbb kártyákkal szemben, így nem képes komolyaban fenyegetni a piacvezetőket. A cég vezetőinek nyilatkozatai szerint továbbra is elkötelezettek az új termék fejlesztése mellett, így várhatóan mind árban, mind teljesítményben kedvezőbb termékekkel találkozhatunk a jövőben.

3Dlabs/Creative

Már az év elején fellebbentették a fátylat a P10 elnevezésű új termékükről. Eddig is piacvezetők voltak a professzionális kártyák területén, de a Creative (többek között a Sound Blaster kártyák készítője) az év elején felvásárolta őket, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy a nagy múltú cég a játék piacra is nyitni fog. Az első P10 alapú professzionális kártyák már megjelentek, persze a profi piacra méretezett árcédulával, teljesítménnyel és tartozékokkal. Az első benyomás alapján komoly teljesítményre képes a chip, kérdés persze, hogy az év végén, amikor várhatóan megjelenik majd a játékra tervezett változat is, mennyi marad meg majd ebből a teljesítmény előnyből, az akkori piaci vezetőkhöz (és várhatóan a teljesítménybeli vezetőkhöz) képest, és persze a kártya ára sem lesz mellékes.

A fentiek alapján persze lehetetlen biztos képet alkotni a majdani piacról. Az azonban már most is bizonyosnak tűnik, hogy az év második felében, amikorra a komolyabb grafikus teljesítményt kívánó játékok megérkeznek, (UT 2003, és társai) sokkal nagyobb választékból lehet majd kiválasztani az árban és teljesítményben megfelelő kártyát. Ez persze azt is jelenti, hogy aki még el tudja viselni a gépében levő kártyát egy pár hónapig, érdemes várnia a jóval szélesebb választékra, amely valószinűleg jótékony hatást fog gyakorolni az árcédulákon található számok nagyságára is. :-) ■

hozzászólások (0)

cikkajánló

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.

Scanneléstől a 3D-s nyomtatásáig - video Enji Nighttal

Megnéztük, hogyan készül el egy 3D-nyomtatott, élethű minifigura. Most Te is nyerhetsz ilyen szobrot!

Kipróbáltuk a PlayStation VR-t

A szerencsésebbek jövő héttől játszhatnak otthonukban a Sony VR-headsetjével.

HyperX Cloud Stinger gamer headset

Belépő szintű prémium kategóriás gamer füles érkezett. Cikk és videobemutató.