Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Sudden Strike II

A második világháborús stratégiai játékok királyának megérkezett a folytatása.

2002.10.08. 00:00 | szerző: Viper | Ismertető/teszt

Akik igazán szeretik a stratégiai játékokat, azoknak biztosan ismerősen cseng a Sudden Strike név. Többen állítják, hogy az orosz Fireglow alkotása minden idők legjobban sikerült valós idejű stratégiai játéka. Most pedig íme itt a második rész, amelyről nyugodt szívvel állíthatom, hogy túltesz elődjén.

Sudden Strike II

A Sudden Strike 2 akár úgy is tekinthető, mint az első rész feljavított változata, ugyanis azon túl, hogy sok új elemmel találkozhatunk benne, azért visszaköszönnek az első rész grafikai és taktikai elemei. Akik ismerik a Sudden Strike Forevert, amely az első rész kiegészítése, azok számára még kevesebb lesz az újdonságok száma. Bárhogyan is nézzük, egy biztos: egy igen jó játékból még jobb lett.

Mindazok számra, akik nem ismerik az első részt: a Sudden Strike 2 egy második világháborús valós idejű stratégiai játék, melyben a háború ellenséges csapatai csapnak össze egymással gyalogosan, páncélosokon, tüzérséggel és még folytathatnám tovább. A játék szépségét az adja, hogy végre szakít a „gyártok rengeteg katonát, és frontálisan lerohanom az ellenfelet” játékstílussal, hanem inkább a valósághoz nagyon hasonló módon meg kell találnunk az ellenfél gyenge pontját, különben nagy valószínűséggel nem fog sikerrel járni a támadásunk.

Sudden Strike II

Most pedig lássuk a Sudden Strike 2 újításait. Mielőtt összecsapnánk ellenfeleinkkel, máris szembetűnik a járművek használatának megújítása: irányításukhoz személyzettel kell ellátnunk azokat. Megjelent tehát egy újabb katona-típus, a „személyzet”, melyből a járműnek megfelelő számú kell, hogy csücsüljön a volánnál. A tehergépkocsihoz elég csak egy, a tankokba viszont már négyet-ötöt is kell ültetni ahhoz, hogy a mászkáláson kívül lőni is tudjanak. Szinte elmaradhatatlan újítás a vízi és légi járművek jobb irányíthatósága. Így megjelent a terepen a használható repülőtér, ahol bombázó, felderítő és deszantos repülőgépeinket állomásoztathatjuk. Természetesen ezekbe a gépekbe is kell személyzet, nevezetesen pilóták. A repülőtéren aztán feltölthetjük őket a szükséges dolgokkal: üzemanyaggal, munícióval vagy éppenséggel katonákkal, akik majd a megfelelő pillanatban kiugrálnak a levegőben. A felszállási parancs kiadása után sem kell tétlenül néznünk egy repülőgép sorsát, ugyanis az ALT billentyű lenyomásával a levegőben is ki tudjuk választani, és újabb parancsokat adhatunk neki. Hasonlóan a vízi egységeket is tudjuk irányítani, meg tudjuk mondani, hogy a kétéltűek hol tegyék partra az embereket, vagy a hadihajók kinek pörköljenek oda egyet.

Visszatérve a páncélosokhoz, a készítők megvalósították a sok korabeli fényképen látott szituációt, mely szerint a katonák ott csücsülnek a tank tetején, így gyorsabban lehet őket szállítani. Végre nem kell végigmászatni a teljes gyalogságot a fél pályán. Arra azonban ügyelni kell, hogy a tank tetején ülve embereink védtelenek, visszalőni nem fognak, ezért ha csatába keveredünk, gyorsan szedjük le őket onnan. Ha már a vonulásnál tartunk, meg kell említeni még egy remek újítást: meg lehet adni, hogy egy csoport azonos sebességgel haladjon, így végre nem fognak előre rohanni az amúgy kis látótávolsággal rendelkező páncélosok, hanem szépen a gyalogosokat kísérve fognak harcba bocsátkozni. Szerencsére a személyzettel ellátott tankoknak van egy lehetőségük a látótávolság növelésére: megadhatjuk, hogy „vonulási módban” egy ember távcsövezzen a tank tetején, ilyenkor igencsak megnő a látótávolság. Amikor támadás éri a tankot, akkor a távcsöves ember automatikusan visszahúzódik, persze rosszabb esetben az is előfordulhat, hogy kilövik. Itt jogosan vetődik fel a kérdés, hogy mi van akkor, ha mindenkit kilőttek egy járműből? Ebben az esetben a jármű senkié, vagyis az foglalhatja el, aki előbb rak bele személyzetet. De jó taktika ezt tudatosan is kihasználni, és orvlövésszel kilövetni a személyzetet, így szépen elfoglalhatjuk az ellenség páncélosait.

Sudden Strike II

A gyalogos egységek közt újdonságnak számít a mérnök, aki az aknák telepítésével foglalatoskodik. Többféle akna is szerepel a repertoárjában, köztük a megszokott járművek elleni akna, majd következik a késleltetett akna, és végül a gyalogság elleni akna. A Sudden Strike 2-ben az egyszerű tisztek és a mesterlövészek is rendelkeznek távcsővel, igaz ezzel nem látnak olyan távolra, mint a Foreverben a generálisok, szinte éppen csak megnövekedik a látótávolságuk. Persze ez éppen elég ahhoz, hogy az ellenség látótávolságán kívülről kezdeményezzünk támadást.

Minden egység 4 jellemzővel rendelkezik: tapasztalat – minél nagyobb, annál pontosabban lőnek; morál – ha túl kicsi, az egység esetleg nem engedelmeskedik; elsődleges lőszer mennyisége és végezetül másodlagos lőszer mennyisége. A tapasztalat értelem szerűen a csatákból való élve kikerüléssel növelhető, a morálra pedig jó hatással van egy közelben lévő tiszt.

Sudden Strike II

Az embereinket továbbra is beküldhetjük az épületekbe, és ha megtiltjuk nekik a tüzelést, akkor szépen csendben kikémlelhetjük a látótávolságon belüli ellenséges tevékenységet. Itt is van azonban egy kis újítás, ugyanis a katonák elhelyezkedését egy épületen belül háromféleképpen változtathatjuk: végignéznek minden szobát; minden szinten tartózkodik egy katona; vagy a legnagyobb látótávolság érdekében a legfelső szintre mennek az egységek.

És most lássuk a csatákat! Ezen a téren szembetűnő változás az első részhez képest, hogy az egyes egységek sokkal könnyebben megsemmisíthetők. Egy gyalogos például egy másikat akár egyetlen lövéssel is le tud teríteni, sőt egy tankor is képes kivégezni egyetlen lövéssel egy páncélos elleni üteg. Emiatt mindenképpen sokkal jobban kell vigyáznunk az egységeinkre, de természetesen védekezéskor is jól el kell osztani a tűzerőt a kellő hatás eléréséhez. Érezhetően megnövekedett a távolsági tüzérek újratöltési sebessége (persze ez függhet a játék sebességétől is), ez azonban nem jelenti azt, hogy velük minden könnyen kilőhető, ugyanis rengeteg lőszert megesznek. Márpedig a lőszer sokkal fontosabb kincs lett, mint az első részben, ugyanis elég könnyen elfogyhat. Hiába vannak ládák utánpótlásnak, a tartalmuk már nem a „régi”, jóval több kell belőlük az utánpótlásos kocsi feltöltéséhez. A mesterlövészek újratöltési sebessége is szépen megnövekedett, lőtávolságuk azonban érezhetően lecsökkent. Továbbra is jó taktika a tiszt és a mesterlövész párosítás az ellenséges gyalogosok látótávolságán kívüli lelövöldözéshez, de arra ügyeljünk, hogy a mesterlövész nem lő messzebb, mint a tiszt távcsöve ellát. Megadhatjuk, hogy a gyalogosok lehasaljanak, ilyenkor nehezebb őket eltalálni, viszont nem látnak el olyan messzire.

Sudden Strike II

Nagy eltérések vannak az egyes nemzetek légierejében. Az oroszok felderítőgépe például hihetetlen fürge, és még le is tudja gépágyúzni a gyalogosokat. A németek deszantos gépe viszont hihetetlenül böszme és igen lassú – nagyon könnyű célpontot jelent a légvédelmi egységek számára. A bombázók sem végeznek már akkor pusztítást, egy egység mellett felrobbanó bomba például nem biztos, hogy kárt tesz benne.

Teljesen új fegyvernemet képvisel a vasút. Az egyes szerelvények különböző fegyvernemeket szállíthatnak, még akár távolsági tüzér-szerelvény is szerepelhet az arzenálban. Egy ilyen vonatot aztán a sínek mentén mozgathatunk. Jó dolog, ha velünk van, különben eléggé kellemetlen meglepetéseket okozhat.

Sudden Strike II

Érdekes lehetőséget rejtenek magukban az alagutak. Gyalogosokat és páncélosokat egyaránt át lehet rajtuk küldeni az alagút másik kijáratához úgy, hogy így akár az ellenség hátába is kerülhetünk, teljesen észrevétlenül. Persze ha a mi katonáink állnak az alagútban, akkor azért észre lehet venni a közeledő ellenséget.

A játékban öt nemzet katonáit irányíthatjuk: németek, japánok, britek, amerikaiak és szovjetek. Az egyszemélyes játékmódban az egyes nemzetek egy hadjáratában vehetünk részt. Ezek a hadjáratok a Sudden Strike 2-ben ténylegesen összefüggnek, általában van egy végső cél, amit megelőz több kisebb nagyobb előkészítő hadművelet. A hadjáratok első küldetései általában elég egyszerűek, és gyorsan túl lehet lépni rajtuk, a közepe felé azonban már kezdenek izmosodni. Roppant élvezetessé teszi a hadjáratokat, hogy gyakran az előző terep folytatásán kell továbbhaladnunk: a pályák szélén sokszor fel lehet ismerni az előző pálya szélét. Ilyen esetekben az előző pályán megmaradt egységeink gyakran újra a rendelkezésünkre állnak, nem érdemes tehát „elpazarolni” őket, hiszen a későbbiekben még jól jöhetnek a tapasztalt egységek. Az egyes küldetések célja meglehetősen változó: lehet egy objektum megsemmisítése, a terep egy pontjának elérése, egy fontos személy kimenekítése, vagy egy adott terület védelmezése. A küldetések előtti eligazításokon legfeljebb négy gomb segíti a fő tevékenységek meghatározását, miközben a felettesünk a választott nemzetiségünknek megfelelő angol dialektusban magyarázza a küldetést. Csupán egyetlen negatív megjegyzésem van a hadjáratokkal kapcsolatban: az ellenséges páncélosok közt még nem találkoztam olyannal, amelyiknél ott messzelátózott volna a tetején a legénysége, ezért a kis látótávolságuk miatt gyakran meglehetősen könnyű prédát jelentenek.

Sudden Strike II

A játék 2D-s grafikáját tekintve azt lehet mondani, hogy szinte maradt a régi. Természetesen van sok-sok új épület, de az egységek szinte semmit nem változtak. Viszont szépek a különböző időjárási effektusok, mint például a hóesés, az eső vagy a köd – ezek mindegyike a látótávolság csökkenését okozzák. Ami viszont teljesen megváltozott, az a hangeffektusok. Nekem személy szerint az első részé jobban tetszett elsőre, de azért a mostani is nagyon jól idézi a csatatéri hangulatot. Igaz szerencsére a valóságban még nem volt részem ilyenben, úgyhogy nem tudom megítélni, melyik rész hanghatásai hasonlítanak jobban a valósághoz.

Az igazi Sudden Strike rajongó jól tudja, hogy az egyszemélyes játékmód mellett sokkal nagyobb örömet okoz a többszemélyes játék. Ennek tapasztalatairól azonban csak egy későbbi cikkben tervezek beszámolni. Most csak annyit, hogy megmaradtak a jó öreg Zeppelinek, amelyek elfoglalásával erősítéshez juthatunk. Ebben a játékmódban a végső cél az ellenfél teljes megsemmisítése. Azért a készítők a véleményem szerint egy kicsit megerőltethették volna magukat, és kitalálhattak volna valami új többszemélyes játékmódot is.

Sudden Strike II

A játék mellé kapunk egy pályaszerkesztőt is, úgyhogy már körül is lehet nézni a megfelelő Web-oldalakon a mások által szerkesztett legjobb egyszemélyes vagy többszemélyes pályák letöltéséhez. Csupán csak apróság, de igazán lecserélhették volna az alapértelmezett MFC programikonokat a készítők a pályaszerkesztőben.

Hangulatában a Sudden Strike 2 egyértelműen jobb lett elődjénél, ugyanakkor egy játék folytatásánál több grafikai és taktikai újítást várna az ember. Ettől függetlenül valószínűleg most is hosszú órákat fogunk eltölteni a többszemélyes összecsapásokkal. ■

Sudden Strike II
Sudden Strike IISudden Strike IISudden Strike II

értékelés

Sudden Strike II

Pozitívumok
  • Még jobb hangulat
  • A valóságnak megfelelő újítások
Negatívumok
  • A grafika nem sokat változott
  • Tankokban gubbasztó ellenfelek
  • Nincs új többszemélyes játékmód
8,5
grafika 8
hangok 7
játszhatóság 9
hangulat 9
Sudden Strike II
A legutóbbi Sudden Strike II cikkek, hírek

hozzászólások (8)

Bismarck
Bismarck 2002.10.14. 18:33
nos!hali!
szerintem naon ott van a 2!
eddig is imádtam de ez késsz (már csak azért is mert meg tanultam kezelni a mapeditort és egész kis pofás küldetéseket csináltam!:-) apropó editor
a régi hösszú sínek és váltók meg sínpárok eltüntek így rengeteg időbe tellik lerakni a sínt és csak 1 vágányt lehet (párhuzamosan lehet többet is persze!
a ramp nevezetű vagonra a járművek alapból nem mehetnek föl vagy csak én vagyok hüje?????????

hagonk szerintem rohadt jók!
meg az rossz még, hogy az ellenség télleg nem használja a tankból kibúvó parancsnokot és így elég könnyű viszont singleplayerbe meg a terep fák miatt amúgy se ér sokat.......
most több nem jut az eszembe de a játék marad egy nagy POZITÍVUM
darkforce
darkforce 2002.10.14. 20:40
Összevissza beszélsz Bismarck =)

Singleplayerbe egy tankkal végigmehetsz az egész pályán, mivel az ellenfélnek ezen hiányossága miatt gyakorlatilag kedvedre darálhatod őt (csak a gyanús épületeket kell szétlőni). Egyébként szerintem a sérülésmodelezés nem lett annyira jó, mert így egy 88 mm-es ágyúval rendelkező tank bármit szétlő egy lövésre, ami azért elég gáz, főleg az hogy mindig telitalálatot ad (illetve ritkán lő mellé).

A ramp az sztem dísz a vonaton, nekem se sikerült semmit se fölrakni rá ...
Raglan
Raglan 2002.10.15. 11:38
Nekem már az első is nagyon nehéz volt (nem is sikerült végig vinni).
Bismarck
Bismarck 2002.10.15. 17:39
hát én mintha láttam volna valahol hogy a rampon valami járműven de lehet hogy csak káprázott a szemem :-( pedig tök jó lenne :-)

1 szó mint 100 jobb lett mint a Forever de sok minden nincs meg benne ami a foreverben volt meg még 1-2 0 de jobb lett!
darkforce
darkforce 2002.10.15. 19:30
Sajnos azon amit Bismarck mondott nem kell elcsodálkozni.

A készitők szándékosan úgy fejlesztették a játékot, hogy majd egy kiegészitőt is kitudjanak adni hozzá. Ez eléggé dúrva de kifizetődő húzás, sokan átkozzák is miatta a Fireglowot =)

A játéknak egyébként már tényleg a multiplayerre van fejlesztve =)
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?