Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Haegemonia: Legions of Iron

Az új magyar űrstratégia középpontjában ezúttal a terjeszkedés áll.

2002.11.26. 00:00 | szerző: Thomas | Ismertető/teszt

A Digital Reality csapatot aligha kell bemutatni a magyar játékosoknak, főleg az űrstratégia stílus kedvelőinek. Legújabb fejlesztésük a Haegemonia: Az Univerzum Légiói címet viseli. Stílusát tekintve ugyanúgy űrstratégia, mint az Imperium Galactica sorozat két tagja, de azokénál lényegesen egyszerűbb, kevésbé szövevényes játékmenettel. A játék középpontjában a terjeszkedés áll, birodalmunk gazdasági és politikai menedzselése pedig ezúttal jóval egyszerűbbé vált.

Haegemonia: Legions of Iron

A történet a nem is olyan távoli jövőben játszódik, amikor három faj: az emberek, a kariak-ok és a darzok-ok küzdenek a galaxis egy távoli zugában. A hadjáratban néha feltűnik egy negyedik civilizáció is, a Solonok, de ők már nagyon régen elhagyták ezt a galaxist, csak néhány hátrahagyott, rendkívül fejlett eszközükkel idegesítik a többieket. Egyjátékos módban csak az egyik faj játszható – az emberek –, de mivel ők szokásukhoz híven még saját magukkal sem jönnek ki, ezért kezdetben a belső konfliktusokat is meg kell oldanunk. Induláskor tehát rögtön két hadjárat közül választhatunk, és ennek megfelelően vagy a nagyobb, és gazdaságilag erősebb Föld, vagy a kisebb, de technikailag fejlettebb Mars oldalán indítjuk karrierünket. Századosként, alig néhány hajó parancsnokaként kezdünk, és a történet előrehaladtával fokozatosan tárulnak fel a játék lehetőségei. Viszonylag gyorsan megkapjuk az első saját bolygónkat, ahol végre kiélhetjük kormányzói ambícióinkat (adózás, kereskedelem, bányászat, gyártás). Később a kutatás, legvégül pedig a kémkedés is hozzánk kerül, és ezeket a lehetőségeket kihasználva az újraegyesült emberiség útjait egyengethetjük a galaxisban.

Űrstratégiai játékról lévén szó az összes egységünk valamiféle űrjármű. Ezeket típusuktól és feladatuktól függően három kategóriába osztották szét, és minden küldetésnél korlátozva van az egy-egy kategóriába tartozó hajók maximális száma. Az elsőbe tartoznak a katonai egységek, ezen belül is négy hajóosztály: a vadászok, a korvettek, a cirkálók és a csatahajók. A hadjáratot játszva ebben a sorrendben, fokozatosan jutunk hozzájuk, így mindegyiknek megvan a maga fénykora. A technika fejlődésével az új típusok egyre nagyobbak és erősebbek lesznek, viszont sebességük és mozgékonyságuk ennek megfelelően csökken. Az eltérő adottságok miatt a különböző hajóosztályok elég jól kiegészítik egymást, és általában a feladat és a játékos határozza meg, hogy melyiket használja. A vadászok kétségtelen előnye a sebességük, így például kémhajók üldözésére, felderítésre végig a legalkalmasabbak.

Haegemonia: Legions of Iron

A második kategóriába tartoznak a kémhajók. Az, hogy saját csoportot kaptak, jól mutatja, hogy a játékmenetben mennyire fontos szerepe van a kémkedésnek. Ezek a hajók elég gyengék, egyetlen esélyük a lopakodás, viszont jól használva őket megérik a kockázatot. A lényeg különben sem a hajó, hanem a benne utazó kém, akit összesen tizenkét különböző típusú küldetéssel bízhatunk meg. A kínálat a katonai és gazdasági információszerzéstől pénzlopáson és propagandaakciókon át merényletekig és szabotázsakciókig terjed. Mindenki megtalálja neki leginkább megfelelőt, ebben biztos vagyok. A technológia fejlődésével egyre csökken a lebukás veszélye, de azért nem árt résen lenni, mert bármikor előfordulhat, hogy ki kell menekítenünk egy-egy ügynökünket. Ezen a téren történnek néha meglepő dolgok. Többször előfordult már, hogy a saját kolóniám mellett lévő, kémelhárítást végző kémről kaptam azt az üzenetet, hogy lebukott és azonnal ki kell menekíteni.

A harmadik kategóriába tartozik minden egyéb hajótípus: kereskedők, bányászállomások, roncsgyűjtők, szatellitek, űrállomások, stb. Ezek általában kevesebbet kell foglalkozni, többnyire önállóan végzik a dolgukat. A gyártás után esetleg ki kell helyezni őket.

Haegemonia: Legions of Iron

A hajók legénységei a harcok közben tapasztalati pontokat szereznek és idővel szintet lépnek. A kilenc szint mindegyike nagyobb sebzést, nagyobb pontosságot és nagyobb életerőt jelent. A hajókhoz és bolygókhoz különböző képzettségű hősöket is rendelhetünk, akik tovább javítják azok valamilyen tulajdonságát, persze a megfelelő fizetség ellenében. Az összesen 26 lehetséges képzettség közül egy-egy hős csak néhánnyal – maximum öttel – rendelkezik, és ezektől függően érdemes beosztani őket például hajó parancsnokaként, bolygók kormányzójaként, tudósként, kémként, stb. A hajók legénységeihez hasonlóan a hősök is fejlődnek és ugyanúgy szintet is lépnek, ilyenkor további képzettségeket is kapnak. A kémeknél különösen fontos szerepe van a tapasztalatnak, ugyanis egyes küldetésekre csak bizonyos szint feletti kémeket küldhetünk. A hősök egy része a történethez tartozik, mások véletlenszerűen csatlakoznak hozzánk (érdekes volt, mikor a Kariak ellen harcolva kariak hősök próbáltak csatlakozni). Ez utóbbiakat nem kötelező elfogadni, és később bármikor el is küldhetjük őket. Vannak főhősök, akik a történetben fontos szerepet játszanak, rájuk érdemes odafigyelni. A hadjárat közben néhány egységünket és hősünket továbbvihetjük a következő küldetésre, így azok egyre értékesebbé válnak.

A gazdasági modell első pillantásra viszonylag egyszerűnek tűnhet, főleg azoknak, akik ismerik a Digital Reality korábbi játékait, de kétségkívül egy jól kidolgozott, komplex rendszer. A legszebb benne, hogy elég kevés gond van vele. A küldetések elején viszonylag rövid idő alatt beindítható, és csak időnként kell ránézni. Egyetlen nyersanyaggal kell csak foglalkoznunk: a pénzzel, amit alapvetően négy forrásból szerezhetünk be: bányászásból, a roncsok begyűjtéséből, kereskedelemből és az adókból. Az első három módszer viszonylag egyszerű, csak a beindításuk egy kicsit időigényesebb és a források is végesek. A bányászható aszteroidák és a roncsmezők száma rendszerenként változik, bár ez utóbbihoz később mi magunk is adhatunk hozzá ezt-azt, jobb esetben csak az ellenséges hajókat. A kereskedelemhez elég két gyarmatosított bolygó, ideális esetben szövetséges, de szükség esetén az ellenségesek is megteszik. A kereskedőket kevésbé, de a bányákat és a roncsbegyűjtőket védeni is kell, mert az MI előszeretettel vadászik rájuk. A negyedik bevételi forrás az adó. Az egyszerűsített gazdasági modellnek hála a lakossággal sokkal kevesebb gondunk van, mint például az Imperium Galactica 2-ben volt. Nem a mi feladatunk a lakáshelyzet, az energiaellátás, a kórházi ellátás és ehhez hasonló ügyes-bajos dolgaik rendezése, arra megvannak a megfelelő vezetők. Hozzánk lényegében csak az adózás, a gyártás, a kutatás és az ezekhez közvetlenül kapcsolódó dolgok tartoznak. Azért még így is vannak buktatók, amikre nem árt odafigyelni. Minél több épület van egy bolygón, annál több embert vonnak el azok a gyártásról és a kutatásról (minden épülethez 250 millió ember kell), ezért lassul a gyártás. Ez még a gyártási bónuszt adó épületekre is vonatkozik. A flottára is oda kell figyelni, mivel minél több hajónk van, annál többe kerül a fenntartásuk. A több épülethez több munkás kell, és aki dolgozik, az nem fizet adót (ezt egyébként követendő példának tartom). Másik fontos tényező a morál. Valamilyen okból a lakosok nem szeretik, ha bombázzák őket, ilyenkor csökken a morál (és a népesség is), de ugyanezt eredményezi az adók emelése, az ellenséges kémtevékenység és még néhány véletlen esemény. A csökkenő morál egyrészt lassítja a termelést, a lakosság fogyásával csökken az adóbevétel, és elég alacsony szinten akár a kolónia is fellázadhat.

Haegemonia: Legions of Iron

A kutatás nyolc területen összesen mintegy 250 különböző találmányt jelent, de a hadjárat során lehetetlen ezek mindegyikét kifejleszteni. Az erőegyensúly megtartása miatt a kutatás is erősen korlátozott, így alaposan meg kell gondolni, hogy mire használjuk el a szűkösen mért kutatási pontokat. A nyolc terület többek között négy eltérő tulajdonságú fegyverrendszert is magába foglal (proton, kvantum, ion és rakéták). Ajánlatos ezek közül egyet, esetleg kettőt kinézni, és azokat teljesen kifejleszteni. Mivel a kutatás birodalmi szinten folyik, ezért egyszerre mindig csak egy találmányon dolgozhatunk.

A hadjárat folyamán fokozatosan ismerkedünk meg az új technológiákkal, hajókkal és fegyverekkel. Mivel az ellenfél is hasonló ütemben fejlődik és erősödik, ezért nem válik túlságosan könnyűvé, vagy nehézzé a játékmenet. Nincs olyan, hogy az ellenfél már csatahajókkal jön, mi meg alig fejlesztettük ki a korvetteket (ha mégis, akkor valamit nagyon elszúrtunk). Ezt a készítők eddig soha nem látott korlátozások bevezetésével érték el, amik mind azt biztosítják, hogy a játékmenet nagy vonalakban kövessen egy előre meghatározott menetrendet. A hadjárat mindegyik küldetése előre meghatározott feltételekkel indul. Adottak a rendszerek, és ezeken belül a bolygók száma, a kutatási pontok és a különböző kategóriájú egységek maximális száma. Az előző küldetésből is csak egy meghatározott számú egységet és hőst hozhatunk át. Eltűnik a fel nem használt pénzünk, megmaradnak viszont a kifejlesztett találmányok, bolygók és a már telepített űrállomások. Így nagyon nehéz (de azért nem lehetetlen) jelentős technikai-, vagy erőfölényt elérni. Ahogy haladunk előre a hadjáratban úgy lazulnak ezek a korlátok, és egyre több hajót gyárthatunk. Ebben az egész megoldásban engem csak egyetlen tényező zavart, a szatellitek. Azok ugyanis ugyanabba a speciális kategóriába tartoznak, mint például az űrállomások, és kezdetben nagyon kevés lehet csak belőlük. A hadjárat első részében többször kellett döntenem egy 50$-os műhold és egy 2800$-os űrállomás között, hiszen mindegyik ugyanannyi helyet foglal a listán. Nem akartam teleaggatni az egész rendszert szatellitekkel, de 2-3 azért jól jött volna.

Haegemonia: Legions of Iron

A hadjárat elején az ellenfelet irányító mesterséges intelligenciának még meg van kötve a keze, de még így is okozhat meglepetéseket. Az ellenség nem össze-vissza lövöldöz, hanem egyetlen egységre koncentrálja a tüzet, és ha van elég ideje, akkor szépen sorban ki is lövi a hajókat. Általában a legközelebbi ellenfelet támadja, de ezen a téren egy kicsit önfejű. A jelek szerint, ha kinéz magának egy célpontot, akkor azt tűzön-vízen át is üldözi, nem zavartatja magát, hogy útközben van mondjuk egy űrállomás. Nem láttam még menekülni, vagy visszavonulni, persze nem is nagyon kapott rá lehetőséget, de volt már rá példa, hogy a bázisát megtámadva visszahívta a távolabb lévő flottáját. A harci egységek mellett nem hanyagolja el a bolygók védelmét sem, és nagyon hatékonyan használja a kémeket is. Néha tényleg meg kell gondolnunk, hogy mit is lépünk, és ilyenkor nagyon jól jön, hogy bármikor megállítható a játékmenet. Az MI a saját oldalon is fontos szerepet játszik, hiszen a hajókat ő irányítja. A kisebb hajók nagyon szépen manővereznek, öröm nézni, ahogy a vadászok különböző irányokból rárepülnek a célpontra, tüzelnek majd szétválnak – külön tetszett, ahogy a hajtóműveket támadó rakétás vadászok egymás lövöldözték hátba. A nagyobb hajók valamivel lustábbak, nem nagyon manővereznek. A katonai egységeknek három szinten állítható agresszivitási szintje van, ami leginkább csak azt határozza meg, hogy mekkora sérülés esetén kezdjenek el menekülni. Az mondjuk más kérdés, hogy merre, ugyanis ebben nem mindig láttam logikát. Hiába van a közelben egy bázis, az akkor is az ellenség irányába menekült. Itt szeretném megemlíteni egyik kedvencemet, a hadjárat közben folyamatosan fel-feltűnő civil roncsbegyűjtő hajót. Amint elkezdtem építeni a sajátomat megjelent ez a civil és mire az enyém elkészült az tisztára pucolta az összes rendszert. Később is, hiába gyártottam a roncsmezőket, a civil hajó mindig előbb ért oda, mint a sajátom (ami általában ott loholt a nyomában).

A fantasztikus játékmenet mellett a Haegemonia egy igazán kiemelkedő grafikus motorral is büszkélkedhet. Persze nincs ebben semmi meglepő, a látványos grafikai megvalósítások a Digital Reality egyik védjegyének számítanak. Egy 1GHz körüli gépen GeForce3, vagy erősebb videókártyával az 1024*768-as felbontás nem jelent problémát, csak a komolyabb tömegjeleneteknél van érezhető, de nem jelentős lassulás. A felbontás 1600*1200-ig növelhető, de ott ugyanezt a konfigurációt már a térképen, a radarok animációi is megizzasztották. A képernyő jelentős részét a 3D-s játéktér foglalja el, ahol szabadon garázdálkodhatunk. A nézőpont mozgatható, forgatható, dönthető és fokozatmentesen zoomolható. A világűr megvalósítása egyenesen lélegzetelállító. Az alapfelszereltséghez öt eltérő típusú csillag, valamint 13 különböző felszíni adottságokkal rendelkező bolygó tartozik, ez utóbbiak mindjárt négy méretben. Az atmoszféra és a textúrák gyönyörűek, a színek élénkek, a vízfelületek és a szárazföldek eltérően verik vissza a fényt. Olyan apróságokra is figyeltek, hogy a bolygók tényleg keringenek a napjuk, a holdak pedig a bolygók közül. A sötét oldal tényleg a legközelebbi nappal ellentétes oldalon van, és elég nagy népességet elérve ezen a sötét oldalon láthatóvá válnak a városok fényei.

Haegemonia: Legions of Iron

Természetesen manapság a világűrhöz már jóval több kell, mint néhány csillag és bolygó, és itt ezekben sincs hiány - porfelhők, színes nebulák, fekete lyukak, féregjáratok, aszteroidák, stb. A legszebb az egészben, hogy ezek nemcsak látványelemek, hanem a játékmenetre is van hatásuk. A bolygók mérete és felszíni adottságai határozzák meg például a lakosság létszámát és a növekedés mértékét, a nebulákban lecsökken a hajók sebessége és a radartávja, a féregjáratok pedig a rendszereket kötik össze, stb. Az űrhajók modelljei és textúrái részletesek, a burkolatuk tényleg fémnek tűnik. Volt már rá példa, hogy a hajók belelógnak egymásba, vagy egy bányászállomás keresztülrepült egy bolygón, de ezek nagyon ritkák. A négy faj stílusa eltérő, így mindegyik sajátos formájú és textúrájú hajókkal rendelkezik. A hovatartozásuk könnyen megállapítható az eltérő színű csóvák alapján, melyek hossza függ a haladás sebességétől.

A leglátványosabb mégis maga a harc, a becsapódáskor felvillanó pajzsokkal, a látványos sérülésekkel és a hatalmas robbanásokkal darabokra hulló hajókkal. A négy fegyvertípus lövedékei felismerhetőek és eltérően is hatnak az ellenfélre, míg az egyik keresztülhatol a pajzson, addig a másik fennakad. A hajók rendszereire célozva tényleg oda is csapódnak be a lövedékek. A játéktér mellet egy 3D-s térképet is használhatunk, ami ugyanúgy mozgatható és zoomolható, de sajnos nem forgatható. Ez a térkép egyrészt jobban áttekinthető, másrészt olyan információkat is tartalmaz, amit máshol nem érhetünk el, mint például a radarok hatótávolsága. A különböző hajóosztályokat könnyen felismerhető ikonok jelölik (szerencsére ezek az ikonok nem változnak fajonként) és a hovatartozásuk is egyértelműen látszik a színükből. A történethez kapcsolódó átvezető animációk többsége a grafikai motorral készült. Az előre elékészített, renderelt animációkból összesen hat darabot találtam, ezek hossza azonban meg sem közelíti az IG2-ben látható, egész estés remekműveket.

Haegemonia: Legions of Iron

A hangeffektek mind stimmelnek, a fegyverektől a robbanásokon át a kezelőfelületig. A dinamikusan változó zene fantasztikus, és nagy szerepe van a megfelelő hangulat megteremtésében. A magyar beszéd tiszta és érthető, a hangsúly minden egyes mondatban pontos. Néha már szinte túlságosan is tökéletes, a való életben nem nagyon hallani ilyen tiszta és szépen hangsúlyozott beszédet, de ez persze nem baj. Nagyon tetszenek az élethű akcentusok, és szerencsére a színészek nem játsszák túl a szerepüket.

A Haegemonia természetesen rendelkezik multiplayer móddal is, helyi hálózaton, vagy az interneten egyszerre maximum nyolcan játszhatnak egymás ellen, vagy csapatokban. A skirmish mellett mindkét hadjárat játszható kooperatív módban is, és itt van lehetőség a hadjárat során már teljesített küldetések újrajátszására is. Új játék indításakor rengeteg paraméter állítható. Az egyjátékos hadjárattal szemben multiplayer módban mind a három faj játszható, és a köztük lévő eltérések közel sem merülnek ki a más formájú hajókban. Gyakorlatilag minden lényeges területen van valami különbség a három faj között, más típusú bolygókon érzik jól magukat, eltérő a kutatási sebességük, vannak olyan találmányok, amiket csak az egyikük kutathat, eltérő fegyverrendszereket favorizálnak, még az azonos osztályba tartozó hajóik is eltérő tulajdonságúak.

Haegemonia: Legions of Iron

Röviden, a Haegemonia egy remekmű, és jelenleg páratlan a maga kategóriájában. Kötelező darab. ■

Haegemonia: Legions of IronHaegemonia: Legions of IronHaegemonia: Legions of IronHaegemonia: Legions of Iron

értékelés

Haegemonia: Az Univerzum Légiói

Pozitívumok
  • Gyönyörű grafika
  • Jól kiegyensúlyozott játékmenet
  • Hangulatos zene
  • 100%-ban magyar nyelvű
Negatívumok
  • Nem forgatható a térkép
Minimális rendszerigény: Pentium III 600, 192 MB RAM, 16 MB-os DirectX 8.1 kompatibilis videokártya, 1 GB HDD
Ajánlott konfiguráció: Pentium III 1 GHz, 256 MB RAM, 32 MB-os DirectX 8.1 kompatibilis videokártya, 1,2 GB HDD
9,5
grafika 10
hangok 10
játszhatóság 9
hangulat 9
Haegemonia: Az Univerzum Légiói
A legutóbbi Haegemonia: Az Univerzum Légiói cikkek, hírek

hozzászólások (1)

Hofi
Hofi 2008.02.01. 20:36
"Negatívumok
Nem forgatható a térkép"
Ezt írta a cikkíró!
De igenis forgatható. Akkor elég bugos verziót kaphattál! ;-)
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.