Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

NVIDIA - Jelen és jövő

Összeállításunk a cég aktuális termékeiről és terveiről.

2002.12.05. 00:00 | szerző: PC Dome | Kütyü+hardver

Az NVIDIA az év elején jött ki GeForce4 sorozatával, mely nem kevesebb mint nyolc tagjával tulajdonképpen minden piaci szegmenst lefedett, felhasználók széles rétegeinek nyújtva gyors kártyákat. Igaz, az MX típusjelzésű kártyákhoz nem az új processzor-magot alkalmazták, hanem a GeForce2 továbbfejlesztett változatát, de az olcsó kártyákra vágyók igényeinek ezek is megfelelnek. A GeForce4 Ti 4600 csúcsmodell magas ára miatt egyelőre csak az igazi megszállottak kártyája, viszont alternatívaként ott van a Ti 4400 és a jóval olcsóbb Ti 4200 is, melyek sebesség tekintetében szintén a korábbi kártyák felett járnak.

NVIDIA - Jelen és jövő
Andrew Humber és Adam Foat az ECTS díjával

Az ECTS-en alkalmunk volt elbeszélgetni Andrew Humberrel, az NVIDIA PR menedzserével és Adam Foat műszaki marketing menedzserrel, akiket elsősorban a cég termékeiről és terveiről kérdeztünk. Ezt a – helyenként kissé talán túlzottan technikai irányba húzódó – beszélgetést öntjük most cikk formájába, kiegészítve újabb, azóta napvilágot látott információkkal is.

Először az erősödő konkurencia, például az ATI és a Matrox új kártyáinak megjelenése kapcsán faggattuk Andrew-t, hogy viszonyul az NVIDIA a növekvő versenyhelyzethez. „Valóban nagy a verseny a videokártyák piacán, de biztos vagyok abban, hogy jól fogjuk bírni a megmérettetést.” – mondta Andrew. „Egyrészt technológia tekintetében is elöl járunk, a versenytársainkat igazán megizzasztó termékeink még bejelentés előtt állnak (azóta ez a bejelentés már megtörtént a GeForce FX képében – szerk.), másrészt pedig van néhány olyan fontos szempont, mely a mi irányunkba dönti a mérleg nyelvét. Az egyiket közülük néhány versenytársunk már lemásolta tőlünk, ez pedig az üzleti modellünk, melyben külső cégekre bízzuk a kártyák gyártását. Ez részükről bölcs döntésnek tünik, de úgy érzem, mi dolgozunk a szakterület legjobbjaival, mint az MSI, Asus, Gainward vagy a Leadtek, de a teljes lista igen hosszú, tele kiváló cégekkel.”

NVIDIA - Jelen és jövő
A GeForce FX kártya

A driver-megoldásukat is igen fontosnak emelte ki Andrew. „A UDA-t (unified driver architecture, egységes meghajtó-architektúra) is többen megpróbálták lemásolni, de nem jártak még sikerrel. A végfelhasználók számára sok fejfájás végét jelenti, hogy nem kell minden kártyához új meghajtót letölteni, ráadásul kisebb az inkompatibilitás és stabilabb is a rendszer a Detonator használatával. Nem is szólva a céges ügyfelekről, akiknek elég egyetlen meghajtót letölteniük az összes számítógép telepítéséhez.”

Persze mit érne egy csúcsteljesítményű videokártya, ha a játékok nem használják ki az általa nyújtott funkciókat, újdonságokat? Az NVIDIA fontosnak érzi a fejlesztőkkel való kapcsolattartást, közel 35 fős csapat segíti a játékfejlesztőket. „Ha fejlesztő vagy és 5 millió dollárt szeretnél költeni egy játékra, a piac minél nagyobb szeletére dolgozol, arra, amelyből a befektetés legjobban megtérül. A grafikus kártyák piacán a torta több mint 65%-a az NVIDIA kezében van, így a fejlesztők tulajdonképpen GeForce és Quadro kártyákon dolgoznak, hiszen így érhetik el a legtöbb fogyasztót. Ezért indítottuk el nemrég „The way it was meant to be played” („Így kell ezt a játékot játszani”) elnevezésű kampányunkat, melyhez számos nagy fejlesztő csatlakozott (nézd meg például a Soldier of Fortune II dobozának a hátát. Ha ezt a logót látod egy játékban, az azt jelenti, hogy csak akkor fogod pontosan olyan formában látni a játékot, ahogy azt a fejlesztők szerették volna, ha egy NVIDIA alapú videokártya van a gépedben. Kétség kívül ez most cégünk legnagyobb erőssége!” Mindemellett megemlíthetjük még a szintén idén kiadott Cg (C for Graphics) programnyelvet, mely például a különböző shaderek programozását segíti.

NVIDIA - Jelen és jövő
A GeForce FX kártya

A hardware- és driver-fejlesztés mellett másra is jut idő az NVIDIA-nál. Ezt jelzi az év során megjelent, és az újabb GeForce kártyáikhoz mellékelt NVDVD program, melynek segítségével DVD filmeket nézhetünk. A program a Dolby Digital rendszert is támogatja, melynek a többcsatornás hangkártyák tulajdonosai örülhetnek. Akik pedig külső dekóderrel rendelkeznek, azok a hangkártya S/PDIF digitális kimenetét használhatják. Az NVDVD természetesen támogatja az NVIDIA nView elnevezésű többmonitoros technológiáját is, így akár dolgozhatunk az egyik monitoron, miközben egy film megy a másikon. Időközben megjelent a program 2.0-ás változata is, melynek 14 napig használható változata letölthető az NVIDIA honlapjáról.

A beszélgetés során szó esett távlati tervekről is, de akkor még nem beszélhettek a bejelentés előtt álló GeForce FX-ről, így aztán inkább az abban rejlő CineFX technológiáról beszélt nekünk Adam Foat. A CineFX engine a pixel- és vertex-shader-ek programozását segíti elő, túlmutatva a DirectX 9.0-ás specifikáción. 128 bites színeket támogat, hosszabb, azaz több effektet megvalósító shader programok írását teszi lehetővé, a már említett Cg nyelv segítségével pedig lerövidíti a shader programok fejlesztését. 16 illetve 32 bites lebegőpontos számokkal dolgozva (FP16 ill. FP32) a CineFX engine sokkal pontosabb ábrázolást tesz lehetővé. Az előbbi, FP16 formátum az, amellyel például a Pixar és az Industrial Light and Magic grafikai stúdiók is dolgoznak a mozifilmek trükkfelvételeinek elkészítése során. Egy árnyaló (shader) programon belül akár oda-vissza váltogathatnak a programozók a két formátum között, ahogy épp szükségük van rá. (Az FP32 formátumra elsősorban az 1024*1024-nél nagyobb méretű textúrák esetén van szükség.)

NVIDIA - Jelen és jövő
CineFX demo - Time Machine

A CineFX engine-ben 128-ról 65536-ra nőtt az utasítások maximális száma egy vertex-shader programban, ami konkrétan shader-enként 256 statikus utasítást jelent. 96-ról 256-re nőtt a konstans-regiszterek és 12-ről 16-ra az ideiglenes regiszterek száma. Emellett további fejlesztett programozási eszközök is segítik a shader-programok íróit, mint a szubrutinok, ciklusok és elágazások használatának lehetősége. A pixel-shadert is továbbfejlesztették. A pixel-shader programok most már 1024 utasításból is állhatnak, egy menetben - de persze nem egy órajel ciklus alatt - maximum 16 textúrát használhatnak, amelyek között lehetnek bump-mapek (egyenetlen felszínű objektumok generálására), environment-mapek (például tükröződésekhez), shadow-mapek (árnyékok rendereléséhez).

A GeForce FX chip újdonsága lesz még az ún. Intellisample technológia, melynek egyik alkotóeleme az élsimítás (anti-aliasing) egy újabb módja. Ennek – mint minden élsimítási megoldás – segítségével a ferde vonalak képernyőre kerülésekor érzékelhető „lépcső” hatást szüntethetjük meg, ezúttal még jobb minőségben, az ígéretek szerint sebességvesztés nélkül. A GeForce FX-ben található 6XS élsimítási mód a korábbi 4X és 4XS módoknál 50%-kal több mintát számol a minél tökéletesebb grafikai megjelenítés érdekében. Az Intellisample technológia biztosítja a monitoros megjelenéshez igazodó gamma korrekciót, a z-puffert és a színtömörítést, valamint az anizotróp szűrést.

NVIDIA - Jelen és jövő
CineFX demo

A beszélgetésünk az ECTS Awards díjátadás után volt, így büszkén mutatták beszélgetőtársaink a GeForce4-ért nyert díjat (PC Format Best New Games Kit Award). De nem szomorkodtak amiatt sem, hogy míg tavaly ők nyerték legjobb PC hardware-nek járó díjat, idén egy másik cég kapta az ECTS-csillagot, hiszen a díjazott Gainward GeForce 4 ‘Powerpack’ Ultra/750XP Golden Sample videokártya is az NVIDIA processzorát tartalmazza.

Az NVIDIA két képviselőjével töltött idő alatt meggyőződhettünk, hogy igen magabiztosak a cégnél, nem félnek az erősödő konkurenciától, és a sebesség terén őket jelenleg megelőző ATI kártyától sem. Mi, felhasználók az éles versenyben egyrészt nyerünk, hiszen a folyamatos fejlődés következtében az 1-2 szériával korábbi kártyák árai fokozatosan csökkennek, másrészt viszont egyre többször válhat szükségessé a videokártya cseréje, ha lépést akarunk tartani a fejlődéssel. ■

hozzászólások (0)

cikkajánló

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.

Scanneléstől a 3D-s nyomtatásáig - video Enji Nighttal

Megnéztük, hogyan készül el egy 3D-nyomtatott, élethű minifigura. Most Te is nyerhetsz ilyen szobrot!

Kipróbáltuk a PlayStation VR-t

A szerencsésebbek jövő héttől játszhatnak otthonukban a Sony VR-headsetjével.

HyperX Cloud Stinger gamer headset

Belépő szintű prémium kategóriás gamer füles érkezett. Cikk és videobemutató.