Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Neverwinter Nights

A tavalyi év egyik legjobb RPG-jében akár kalandmesterként is részt vehetünk.

2003.01.09. 00:00 | szerző: Gerry | Ismertető/teszt

A 2002-es év igazán bővelkedett a nagy nevekben. Több, már igen régen várt játék jelent meg, elkényeztetve szinte az összes kategória kedvelőit, kezdve az FPS-eken (pl. MoHAA), át a körökre osztott stratégiákon (Heroes 4), az RTS-eken (Warcraft III), s befejezve a sort (természetesen a teljesség igénye nélkül) az RPG-kkel. Az RPG-k terén nagy volt a tülekedés, de mégis a nagy csata a Morrowind és a Neverwinter Nights (a továbbiakban NWN) között alakult ki. Hogy melyik a jobb? Ezt mindenkinek magának kell eldöntenie, de jelen cikkem alanya a NWN lesz.

Neverwinter Nights

A játékot már 1999 ősze óta vártuk, és az eredeti tervek szerint 2000 végén kellett volna megjelennie, de mint azt megszokhattunk, a nagy nevek általában késnek. Így volt ez a NWN esetében is, de a játék végül is 2002 közepén megjelent.

Az Elfeledett Birodalmakban (Forgotten Realms) járunk, a Kard-parton (Sword Coast). Itt fekszik sok hatalmas város, és ott fekszik északon Neverwinter is. A várost szörnyű ragály sújtja, s a megsegítésére számos kalandozó érkezik, hogy a nem túl sok sikerrel kecsegtető vállalkozást sikerre vigyék. Mi, kik szintén a Neverwinter Akadémiára jártunk, szintén megpróbálunk segíteni, s sötét titkokat felfedezni. Fordulatokban gazdag a történet, talán egy icipicit sablonosnak mondható („mentsd meg a várost, jó uram!”), de nem is ez a lényeg, elvégre a Falloutokat sem a bonyolult történetük miatt szerettük. Ellenben a rövidségét már nem tudom ennyire könnyedén kezelni: ahhoz képest, hogy RPG, a játék viszonylag – hangsúlyozom, RPG-hez képest! – hamar végigjátszható, bár természetesen itt is el lehet veszni valamelyest a mellékküldetésekben.

Neverwinter Nights

A játék a Dungeons & Dragons szabályrendszerének harmadik kiadását használja. Az új (bár már több mint két éve megjelent) szabályrendszerben számos változással találkozhatunk. A teljes felsorolás igencsak sokáig tartana, így csupán a legfontosabbakra térek ki. Amint nekivágunk a karaktergenerálásnak, rögtön szembesülünk a legnagyobb újítással: az összes kaszt szinte minden faj előtt megnyílik. Ennek előnyeit nem kell ecsetelgetnem, szinte bármilyen variáció létrehozható. Akár lehet félork paladinunk, vagy törpe druidánk is, ha akarjuk. A fajoknak vannak alfajaik is, ezek számos módosítóval rendelkeznek, érdemes áttanulmányozni őket. A szinthatár 20-ban lett maximalizálva, ez igaz a többkasztúságra is, tehát ezen esetben a kasztok szintjei összeadódnak (pl.: 11/9, 9/6/5, stb.).

A történet érdekes, a párbeszédek és a küldetések is hozzák a már megszokott BioWare-es színvonalat. Az ötletesen megszerkesztett küldetések alatt sokszor fognak az események fordulatot venni, váratlan események következnek be. Általában az NPC-k adják a küldetéseket, melyek minden esetben honoráriummal járnak (az XP-n kívül). A párbeszédeket befolyásolja beállítottságunk, s értékeink is (például: nagyobb karizmával könnyebben tudjuk a beszélgetést az érdekeinknek megfelelő irányba vinni). A játék kezelése igen egyszerű, s egyben nagyszerű, rövid idő után mindenki beletanul, esetleg a gyorsbillentyűk megjegyzése tart tovább. A játék 3D-s mivoltából adódóan szabadon forgathatjuk, zoomolhatjuk a kamerát. Érdemes bekapcsolni a térképet is, igencsak hasznos tud lenni (néhány kocsmában vásárolhatunk térképeket, ekkor az adott területre érve már minden látszik, nem kell magunknak felfedeznünk). A napló nagyon jól használható, a gép folyamatosan jegyzeteli a küldetésekkel kapcsolatos infókat, az egész rendszer fényévekkel előzi meg például a Morrowind rendszerét. Az inventory maradt a régiben, de ami jó, azon nem is kell sokat változtatni.

Neverwinter Nights

Rövid játék után merül fel bennünk egy igencsak kellemetlen kérdés: hová lett a csapatunk?! Hiszen a BioWare azt ígérte, hogy a Baldur’s Gate 2-es karaktereinket importálhatjuk majd a NWN-be is. Azonban nem így történt, de ezt még hajlandóak volnánk megbocsátani, csakhogy... Először a gyanútlan kalandozó nem fordít nagyobb figyelmet eme témának, ez egy új játék, nem kell feltétlenül rögtön hozzánk csapódnia egy NPC-nek. Akkor kezdünk el morgolódni, amikor azt tapasztaljuk, hogy nem igazán akarnak hozzánk önként dalolva csatlakozni a karakterek. Semmi baj, béreljünk fel egyet! Aztán, ha már van elég pénzünk hozzá, akkor még egyet. A játékos vérnyomása ezekben a pillanatokban kezd el hirtelen viharos gyorsasággal emelkedni, hiszen rájön ama megbocsájthatatlan bűnre, hogy csupán egyetlen, azaz 1 egész darab NPC tarthat velünk. Lélegzet megáll, játékkedv vészesen visszaesik. S ekkor haloványan feldereng emlékezetünkben a fantasztikus Baldur’s Gate 2, ahol kalandozó csapatunk velünk együtt hat főből állat, és minden karakter élt! Azt hiszem, nem túlzok akkor, ha azt mondom, hogy a karakterek ott tényleg éltek. Kommentálták az eseményeket, beleszóltak a párbeszédekbe, veszekedtek egymással, és nem cselekedtek olyat, amit beállítottságuk tilt. És persze számos mellékküldetés is kapcsolódott hozzájuk. De itt erről szó sincs. A velünk tartó karakter meg se mukkan, bármit megtesz, amit mondunk neki, nem szól bele semmibe. Semmi életszaga sincs. Ezt nem lehet azzal magyarázni, hogy a NWN egy játékosra fókuszál, azaz ránk. Ráadásul eme 1 NPC-s rendszernek hatalmas hátulütője, hogy hiába van több választható csapattárs, ha ténylegesen nem választhatunk, hiszen hacsak nem vagyunk tolvaj karakterrel, akkor kénytelenek vagyunk Tomit, a félszerzet tolvajt választani, mert különben ki fogja kinyitni a zárakat, eltávolítani a csapdákat? Jó kérdés...

Ellenben az ellenfelek MI-je igazán remekre sikeredett, ésszel harcolnak, taktikáznak ha kell, látszik, hogy alkalmazkodnak a körülményekhez. Például ha egy híd túlpartján várakoznak, akkor nem fogják megvárni, amíg szépen távolról leszedjük őket. Akárcsak az NWN elődeiben, a harcot itt is bármikor megállíthatjuk, kiadhatjuk a parancsokat – bár ennek, mivel csak 2 karaktert irányíthatunk, plusz még az esetlegesen megidézett lényeket, tehát ennek így már nincs akkora jelentősége).

Neverwinter Nights

A játék többszemélyes része igazán jóra sikeredett, ami nem is csoda annak fényében, hogy a NWN-t főként multira hegyezték ki (ha most gonosz lennék, akkor megjegyezném, hogy meg is látszik mindez az egyszemélyes módon, de nem teszem). A játékban vállvetve maximum hatan játszhatjuk végig a Single player részt. A DM klienst használva pedig megnyílik a lehetőségünk az igazi szerepjátszásra. Ugyanis a játékmester ténylegesen irányíthatja az eseményeket, belebújhat az NPC-k bőrébe, állíthat tulajdonságaikon, küldetéseket adhat, egyszóval szinte mindent megtehet. Viszont ehhez külön DM modult kell kreálni, ami szintén a sok szabadidővel (nyugis állással...) rendelkezőknek ajánlott. A netes játékról már nincs ennyire jó véleményem, bár ez nem a program, hanem a játékosok hibája. Ugyanis mint mindenhol, itt is számos a khmm mérsékelt IQ-val rendelkező egyén, akik nemhogy nem szerepjátszanak, hanem egy mérsékelten véres Quake-ként fogják fel az egészet, nagy eséllyel tönkrevágva a játékot. Ezért biztosabb, ha általunk ismert emberekkel játszunk, úgy nem nagyon érhetnek kellemetlen csalódások.

Voltaképpen a multiban rejlik a NWN erőssége, a modulrendszer is. Ez azt takarja, hogy a játékhoz mellékelt Aurora toolset segítségével könnyedén (persze rengeteg időráfordításával) akár egy teljesen új történetet is készíthetünk, csupán képzelet, no meg persze a szabadidő a határ. Kezelése egyszerű, s tényleg elképesztő, hogy mi mindent tudunk beállítani vele: gyakorlatilag mindent! De egy tényleg komoly modul elkészítése rengeteg szöszmötöléssel – ergó, idővel – jár, de akinek van kedve hozzá, az most tényleg kiélheti a kreativitását. Később aztán ezek a modulok könnyedén beépíthetők a játékba, jelenleg is rengeteget lehet találni a neten.

Neverwinter Nights

A grafika kiemelkedően jóra sikeredett, várakozásaink ebben nem csalatkoztak. A fény-árnyék játék sokat dob a hangulaton, a varázslatok nagyon látványosak, bár a karakterek megjelenítésétől már nem vagyok ennyire hanyatt esve, és a poligonszám is lehetne magasabb. A játék hivatalos minimum gépigénye P3-450, 128 MB RAM, 16 MB-os videókártyával kiegészítve, a játék viszont az ilyen konfigurációt megeszi reggelire. Ahhoz, hogy viszonylag részletesebb grafikával, 800*600-ban tudjunk játszani, legalább kell egy P3-800, 256 MB RAM-mal, GeForce 2-vel megtámogatva. A zene jóra sikerült és a hangokkal sincs baj, az NPC-k szinkronja is jó, de a saját karakterünk hangjai terén már nem ennyire rózsás a helyzet, igaz, nem is annyira vészes.

Talán kicsit sokat szapultam a játékot, de azt hiszem, megérdemelte. A BioWare sok ígéretét nem tartotta be, ezen nincs mit szépíteni, a NWN nem éri el a BG 2 komplexitását, de azt hiszem nem is ez volt a cél. Viszont azt is el kell ismernem, hogy sokszor csupán a reggeli nap sugarai ébresztettek rá arra, hogy már reggel van, aludni is kéne. És ez egy igencsak pozitív vonása a játéknak: elvarázsol. Kisebb hibái ellenére a Neverwinter Nights kiemelkedő játék, melyet vétek lenne kihagyni. Hidd el, nem fogod megbánni, ha belekezdesz, sok játékkal eltöltött órával, és remek játékélménnyel leszel gazdagabb. ■

Neverwinter Nights
Neverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter NightsNeverwinter Nights

értékelés

Neverwinter Nights

Pozitívumok
  • Gyönyörű grafika
  • Remek multiplayer
Negatívumok
  • Kissé rövid egyszemélyes mód
  • Csak egy társunk lehet
Minimális rendszerigény: Pentium II/AMD K6 450 MHz, 96 MB RAM, 16 MB-os 3D kártya (min. TNT2), 1,2 GB HDD
Ajánlott konfiguráció: Pentium III/Athlon 800 MHz, 128/256 MB RAM, GeForce2/ATI Radeon, 2 GB HDD
9,0
grafika 9
hangok 9
játszhatóság 10
hangulat 8
Neverwinter Nights
A legutóbbi Neverwinter Nights cikkek, hírek

hozzászólások (5)

zsenya
zsenya 2003.03.11. 11:49
Hali!
Tud vki segiteni?
Az a problémám, hogy az elsö fejezetben, amikor mindent odaadok Aribeth-nek,akkor elteleportál, és onnan nem tudom a saját karimmal folytatni a játékot, csak mindenféle gyik karakterekkel.
Hogy lehet ezt kiküszöbölni és a saját megszokott kigyúrt karimmal játszani tovább?
Köszi:

Zsenya
Hubert
Hubert 2003.03.11. 12:04
Nem értem ...
Hogyhogy ?
Hisz ugyanazt a karaktert teleportálja amivel játszottál addig.
Legalábbis nálam így történt ...
Gerry
Gerry 2003.03.11. 12:42
Nállam sem lépett fel ilyen probléma, sőt, még nem is hallottam róla.

Eredeti, avagy másolt játékkal játszol?
TheHolyOne
TheHolyOne 2003.03.11. 14:39
Szállj le de sürgősen az NWN logóról, mert az az ENYÉÉÉÉÉÉÉÉM!!!!!!!:-((
:-D:-D:-D:-D:-D
seman1991
seman1991 2008.07.15. 09:12
tud valaki segiteni?
megvan a gépigényem a Neverwinter Nights 1-hez de még is laggol kell valami hozzá hogy müködjön?:-((
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.