Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Age of Mythology

Az Age sorozat mitológiai környezetben folytatódik...

2003.02.12. 00:00 | szerző: Gerry | Ismertető/teszt

Age of Empires, Age of Kings. Ezen két névről a játékosnak két dolog jut eszébe. Egyrészt, az, hogy a Microsoft adta ki őket, másrészt pedig, hogy az Ensemble Studios történelmi stratégiája új színt vitt az RTS-ek állóvizébe. Ez volt az első populáris történelmi RTS. A készítők egyszerű kezelési rendszert alkottak, ez párosult a remek grafikával, egységekkel, a rengeteg játszható féllel, s a szintén remek hangulattal. A sorozat sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint a több mint 12 millió eladott példány. Az Age of Kings, és a Conquerors kiegészítő kiadása után sokan úgy gondolták, hogy az Ensemble belefog az Age of Empires 3 fejlesztésébe, de a készítők - szerintem nagyon bölcsen - inkább másképp határoztak: hozzáláttak az Age of Mythology, vagyis a Mitológiák Korának fejlesztéséhez.

Age of Mythology

A játék tehát a mitológiára épít, méghozzá a Görög-Egyiptomi-Viking mitológiára. Voltaképpen a Mythology az első mitológiai játék, mely nem, hangsúlyozom NEM fantasy. A készítők nagyon ügyesen ötvözték az Age of-ok gazdasági, stratégiai részét az újonnan szereplő mitológiai lényekkel, istenekkel, félisteni hősökkel. Az Age of Mythology nem történelmi stratégia, hiszen nem valós történelmi korban, hanem a mítoszok és legendák korában játszódik (időbeli egyeztetés nincsen, hiszen az Egyiptomi birodalom története Kr.e. 2950-ben kezdődött, s tartott Kr.e. 30-ig, a római hódításig, bár a „klasszikus” egyiptomi kultúra Kr.e. 1070-ben erős hanyatlásnak indult, a görög kultúra fénykora Kr.e. 400-as évekre tehető, a Vikingek pedig Kr.u. 700-900 ténykedtek.) A Mythology-ba elődeihez hasonlóan rengeteg ismeretanyagot zsúfoltak be a 3 kultúráról, és azok mitológiájáról.

A történet érdekes, a hadjárat egyetlen hosszú lánc, mely 32 hangulatos küldetésből áll. A görögök oldalán kezdünk, s Arkantosz atlantiszi hadvezérrel nyomon követhetjük Trója elfoglalását, de itt kellemetlen nézeteltérésünk lesz egy küklopsszal, aki ki akarja szabadítani Kronoszt a Tartarosz legmélyebb bugyraiból. Egyiptomban a Seth által meggyilkolt Ozirisz négy testrészét kell fellelnünk, végül pedig Északon, a vikingek földjén kell a bajkeverő Loki terveit meghiúsítanunk.

Age of Mythology

A Mythology intrója nagyon hangulatos, és szép, de nézzük meg jól, mert több animációval nem fogunk találkozni a játék során. Helyettük a játék motorjával készült átvezető jeleneteket láthatunk, melyek szépek, jók, és hangulatosak, de azért jobban örültem volna több videónak, főként a Warcraft 3 ebbéli kényeztetése után. A grafika gyönyörűre sikeredett, hozza a Warcraft 3 szintjét. A karakterek kidolgozása aprólékos, a környezeté úgyszintén, a mozgásfázisok is jók, tehát minden a helyén van. A varázslatok pedig egyszerűen gyönyörűek. Lehet forgatni (opcionálisan), zoomolni (bizonyos ésszerű határok között). A zene és a hangok remekül illeszkednek a játékhoz, ráadásul az egységek saját nyelvükön szólalnak meg, nem mindennapi élmény.

A játék elődjeinek gazdasági rendszerét örökölte kisebb változtatásokkal. Négy nyersanyaggal kell gazdálkodnunk, ezek közül a fát, az élelmet, az aranyat nem hinném, hogy be kellene mutatom, de a negyedik, a „favor”- isteni kegy néven aposztrofálnám - némi magyarázatot igényel. Ez a szintlépéseknél, s a mitikus lények megidézésénél szükségeltetik. A három civilizáció különféleképpen „termeli meg” ezeket: a görögök templomaiknál imádkoznak, az egyiptomiak istenszobrokat emelnek, míg a vikingek harccal szerzik meg azt.

Age of Mythology

Számos apró kényelmi funkciót is beépítettek a Mythologyba, melyek tipikusan a „ha van, fel se tűnik, ha nincs, nagyon bosszant” kategóriába tartoznak. Ilyen a Conquerors-ban megismert földművelés (a parasztok folyamatosan gazdálkodnak, nem kell újra és újra munkára kijelölni őket). A munkások, ha felépítenek valamilyen gazdasági épületet, akkor azonnal neki is látnak a közelükben található nyersanyag kitermelésének, nem kell erre külön utasítani őket. A városközpontban továbbra is megkongathatjuk a harangot, ekkor minden munkásunk oda, vagy a körülötte található valamely védelmi épületbe menekül, ez nagyon hasznos tud lenni támadásnál, hiszen katonáink kommandírozása mellett nem kell még a védtelen munkásainkra is ügyelnünk.

De a legfontosabb változtatás a populációlimitet érinti. Ez 250-ben lett maximalizálva igencsak érdekes módon. Ugyanis egy városközponthoz csupán 10 házat építhetünk. Ha ezt megtettük, akkor keresnünk kell egy újabb városközpont alapot, s arra kell építkeznünk, ugyanis máshová nem tudunk. Ennek a rendszernek megvannak a maga pozitív, és negatív vonásai egyaránt. Egyrészt jó, mert folyamatosan mozgásra késztetni a játékos, nem nagyon válik be az „elbarikádozom magamat” taktika, hiszen kénytelenek vagyunk „vadászni” a városközpont alapokra, melyekből melyek száma a térkép nagyságától függ. Viszont az is igaz, hogy gigászi összecsapásokra ne számítsunk, a AoM a kisebb csapatok ütközeteiről szól (á la Warcraft 3), és e rendszer miatt egyetlen nagy rohammal nem is nagyon tudunk bevenni egy jobban védett tábort. Hasznos újítás, hogy a csoportban kijelölt egységeink jelei a képernyő bal felső sarkában láthatóak, s az őket jelképező ikon aszerint változik, hogy mely fegyvernembe is tartoznak.

Age of Mythology

A fejlődési, fejlesztési rendszer maradt a régiben, továbbra is négy kor van (Archaikus, Klasszikus, Heroikus, Mitikus). Az korszaklépéshez továbbra is élelem, arany, s mint említettem, isteni kegy szükséges. S amint korszakot lépünk, szembesülünk a Mythology egyik erősségével: a fő, ill. alistenekkel. A játékban ugyanis 9 főisten (értelemszeren minden kultúránál 3) van, s hozzájuk 27 alisten kapcsolódik. Az alistenek más mitikus lényeket, fejlesztéseket, varázslatokat kínálnak. A varázslatok között vannak pusztítóak, vannak melyek az egységek védelmét növelik, s vannak olyanok is, melyek a gazdaságot lendítik fel egy adott ideig.

Egyjátékos módban nem, multiban viszont megválaszthatjuk főistenünket is, így a lehetőségeink kibővülnek. Elsőre talán kevésnek tűnik a három játszható fél, de a különböző fő, és alistenek lehetővé teszik, hogy például két, egymástól nagyban különböző egyiptomi sereg csapjon össze.

Age of Mythology

A mitikus lények egy része valóban fellelhető az adott nép mitológiájában, de természetesen a fejlesztők is alkottak saját lényeket, de ezek jól illeszkednek az „eredetiekhez”. Etalont nem nagyon tudnék mondani, hisz mindhárom nép egyaránt rendelkezik nagyon erős lényekkel, melyek jól ellensúlyozzák egymást. Apropó ellensúlyozás. A Mythology példásan jól ki van egyensúlyozva, minden népnek megvannak a maga gyöngéi, és erősségei is. Talán a görögök képviselik az arany középutat, egységeik mind a négy nemben (gyalogos, lovas, távolsági, mitikus) erősek. Az egyiptomiak úgyszintén, bár náluk talán egy hangyányival erősebbek lettek a mitológiai lények. A vikingek a legérdekesebbek. A harcosok építkeznek, a munkások végzik a nyersanyaggyűjtés nagy részét, a törpök pedig az arany bányászatában járnak az éle. Ráadásul a kitermelés „mobil”, hiszen ló vontatta szekérre rakják a kitermelt javakat. Ráadásul mind a munkások, mind a törpök átképezhetők harcossá, de ezzel vigyázzunk, mert visszaút nincs.

Igazából nem lenne túl sok értelme a civilizációk hosszas marcangolásának, mert a gyakorlott AoE, AoK játékosok gyorsan beletanulnak. Akinek az életéből netán kimaradtak volna ezen remekek, azok is bele fognak rázódni az irányításba, nincsenek akkora különbségek az egyes népek struktúrája között, mint a már sokat emlegetett Warcraft 3-ban. De félreértés ne essék, ez nem megy a Mythology rovására. (Ennek ellenére tervezünk egy összefoglalót az egyes civilizációk mitológiájának történetéről, egységeiről, mindezt megspékelve néhány hasznos tanáccsal).

Age of Mythology

A gép elleni küzdelem a kezdőtől a haladóig kielégíti az igényeket, de természetesen a profik nevetve verik meg az MI-t, mely - mint mindig - most sem tudja felvenni a versenyt az emberi leleményességgel. Annak ellenére, hogy néha kissé logikátlannak tűnő lépéseket tesz, az MI egészen jól muzsikál.

Voltaképpen minden maradt a maga pici-puha köntösében, a játékmenet, a fejlődés struktúrája. Tehát az alapkoncepció nem sokat változott a sorozat előző részeihez képest, de ez nem feltétlenül baj, hiszen még mindig remekül megállja a helyét, forradalmit újítani már nemigen lehet az RTS-ek frontján. Ami még említést érdemel, az a pályaszerkesztő. Ez a sorozat eddigi darabjaihoz hasonlóan nagyon profi lett, bármit elkészíthetünk vele amit csak akarunk, s mindemellett kezelése pofonegyszerű. Végül ajánlom mindenkinek figyelmébe a stáblista megtekintését, szerintem ez volt az eddigi legszórakoztatóbb, amit valaha is láttam (finom célzás az a kép, amikor az egyik fejlesztő egy embernagyságú ork bábú mellett áll :-).

Age of Mythology

„Veni, vidi, vici” - szólt Ceasar, s így szólhatna az Age of Mytolgy tételmondata is. Nekem nagyon bejött a Mythology, nem kellett csalatkoznom benne. Minden szempontból elkápráztatott, legyen szó grafikáról, zenéről, egységekről, avagy játékmenetről. Remélem, hamarosan érkezik a kiegészítő is, hiszen számos civilizáció kimaradt (kínai, inka, indiai, netán valamely afrikai kultúra). Negatívumot nem is igazán tudnék mondani rá, szinte tökéletes stratégia, megérte a hosszú várakozást. Következő rész? ■

Age of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of MythologyAge of Mythology

értékelés

Age of Mythology

Pozitívumok
  • Csodálatos grafika
  • Egy igazán nagyszerű RTS
Negatívumok
  • Kevésbé látványos átvezető jelenetek
9,5
grafika 10
hangok 9
játszhatóság 10
hangulat 9
Age of Mythology
A legutóbbi Age of Mythology cikkek, hírek

hozzászólások (115)

Husz
Husz 2008.06.11. 19:24
Szerintem az a problem hogy egy szar tört genyóval próbálkozik, ami agyon van peccselve.
LordMatteo
LordMatteo 2008.06.11. 19:31
Szar tört genyó éles ellentétben áll a pecseléssel tapasztalataim szerint, mivelhogy azért minden cracket nem fog megenni a játék...De akkor el sem indulna neki, épp ez a lényeg...Én pont azt mondom, hogy vmi bug, és nincs rajt patch, akár eredeti, akár nem, persze ha warez, akkor kb a seggem kinyalhatja.
Husz
Husz 2008.06.11. 20:34
Me too.

Ha a csávó nem rég vette, akkor nem lehetnek ilyen gondjai, hiszen az új verziok a polcokon már Patcheltek.
A régi verzioban meg nem hallottam ilyen hibáról...
Szóval tört.
gviktor
gviktor 2008.06.16. 13:02
Van TC van nyersanyag és vann neki parasztjai, de nem csinált semmit.
ami a játékot illeti:kiegészitő(titans),nincs pecselve,tört.
folker
folker 2010.12.30. 14:12
igazad van szerintem jó game:D
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?