Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Egyéb

Space Empires IV vs Reach for the Stars

2000.09.19. 00:00 | szerző: Blade Runner | Egyéb

A szorító kék sarkában az SE IV áll, a pirosban pedig a R4TS. Megkondul a gong... A két demo verzió összehasonlítása a bolti verziókhoz képest úgy is felfogható, mint egy 15 menetes boxmeccs első menete. Ahogy egy menet alapján nagyon nehéz megjósolni, hogy ki lesz a győztes, úgy a demo verzió sem teszi lehetővé a jobb játék tévedés nélküli kiválasztását, de néhány alapvető megállapítást már a demok alapján is megkockáztathatunk. Kezdjük az egyszerűbbekkel:

Grafika:
Egyik játék sem kényeztet el minket káprázatos grafikai megoldásokkal. Míg az SE IV-ből teljesen hiányzik az animáció, egy kis filmszerű átkötés, addig a R4TS-ben elő-elő fordul belőlük egy nyúlfarknyi. Az előzetes képanyagot nézegetve úgy tünik, hogy a R4TS végső verziójában több animáció is helyet kap majd. Az SE IV puritánnak is nevezhető sötétkék és fekete tónusú kinézete egy fajta parancsnoki rendszert sugall a játékosnak, aki nem a "valóságot", a világűrt látja, hanem csak annak egy interaktív "térképét". Az R4TS sokkal gazdagabb szinekben, 16 faj képviselőivel találkozhatunk, mindegyik saját űrhajó, épület, stb. grafikával rendelkezik. Az építő, bolygó, kutató, stb képernyőkön a klasszikus négyzet és téglalaprácsos megjelenítést felváltották egy sokkal esztétikusabb, ál 3D-s jellegű megjelenítéssel. A fentiek alapján R4TS 1:0-ra vezet az SE IV ellen.

Hangok:
Mindkét demó rendkívül szűkmarkúan méri a hangokat, zenei aláfestéseket. A R4TS esetén látszik ugyan, hogy több pénz állt a fejlesztők rendelkezésére, de mégsem sikerült egy feszültség fokozó, vagy akár csak a háttérként szolgáló, hangulatos zenét készíteniük. Talán a végső verzió CD-jére ráfér majd néhány jobban sikerült zene is. A lövések, robbanások hangja nem rossz, néhány hanghatás viszont kifejezetten zavaró. Az SE IV esetében a fejlesztők ígérik, hogy a CD-n elhelyeznek majd automatikusan lejátszható zenét aláfestésként. Sajnos a rövid demo-ba ebből semmi sem fért el. A billentyűk lenyomása, parancsok kiadása és az ürcsaták alatt a lövések, találatok jól megkülönböztethető hanghatásokat kaptak. Szóval itt (főleg információ hiány miatt) nem tudok egyértelmű győztest hirdetni: Maradt az 1:0.

Interfész:
Stratégiai játékokról lévén szó mindkét interfész jóval bonyolultabb az átlagos játék interfészekhez viszonyítva. Hála istennek nem feledkeztek meg a demo készítők arról, hogy egy-egy rövid oktató módban bemutassák és elmagyarázzák a legfontosabb tudnivalókat. Miután az oktató anyagon túlestünk, el tudjuk kezdeni saját szakállunkra felderíteni a játékok lehetőségeit. Bonyolult játékok lévén rengeteg választási, döntési helyzet adódik az első pillanatoktól kezdve. A leckét az R4TS jóval elegánsabban oldotta meg, ebből az eredményből azonban levon valamit az a körülmény, hogy az SE IV a sokkal "mélyebb", sokkal több variációt nyújtó játék. Ezt a pontot az R4TS kapja. Az állás: 2:0.

Játékmenet és a beépített lehetőségek:
Mindkét játék fordulónkénti. Az R4TS szimultán fordulókat játszik, míg az SE IV-ben mind az egymás utáni, mind a szimultán forduló lehetőségét beépítették. A szimultán forduló lehetővé teszi, hogy az interneten vagy hálózatban több játékos egymással rövid időtartamú (telefonszámla!) játékokat játsszon. A R4TS a játék elején a kissé sematikus fantáziátlan bolygó menedzselés miatt, amikor gyakorlatilag csak néhány dologra kell figyelnünk, nehezen tudja lekötni az érdeklődésünket. Szerencsére ez a kezdeti időszak rövid ideig tart, és amint az első ellenség felbukkan, szinte észrevétlenül repülnek a percek. Az SE IV esetében a készítők elérték, hogy a játék az első pillanattól kezdve leköti a figyelmünket. Minden bolygó sajátos paraméterekkel rendelkezik - ellentétben a R4TS "egyenbolygó" világával - így a legelső bolygó kolonizálásától kezdve minden fordulóban egész játék tartamára kiható döntéseket kell hoznunk. (R4TS - SE IV 2:1)

Mindkét játékban saját magunk tervezhetjük meg az űrhajóinkat. Ez az a terület, ahol mind a két játék csillogtatja tudását. Az SE IV interfésze egy kicsit nehézkesebb, de valamivel több opciót is nyújt. Valójában egyik rendszerrel szemben sincs komolyabb kifogásom, mindkét rendszerrel élvezetes időtöltés újabb és újabb űrhajótipusokat tervezni. Itt mindkét játék egy-egy erős pontot kap: (R4TS - SE IV 3:2)

Az űrharc mindkét játékban fordulónkénti. Az R4TS-ben csupán 4 formáció és 3 távolság érték között válogathatunk a teljes flottánkra nézve, ami ugye csupán 12 variációs lehetőség. Az SE IV-ben magunk irányíthatjuk az űrhajóinkat, és magunk tüzelhetünk az általunk kiválasztott ellenséges hajóra, ami jó móka. Mindkét játékban kérhetjük, hogy a számítógép játssza le automatikusan a csatát. Hatalmas flották esetében az SE IV-ben szükség is lesz erre a lehetőségre, mert már egy 20-30 hajóból álló flotta űrhajónkénti irányítgatása próbára teszi a türelmünket. A R4TS űrharci lehetőségei ezzel szemben hatalmas flották összecsapásakor is lehetővé teszik azt, hogy könnyen tudjuk parancsainkat kiadni. (R4TS - SE IV 3:3)

A bolygók elfoglalása mindkét játékban az adott bolygót védő rendszer megsemmisítésével kezdődik. A R4TS-ben ez azt jelenti, hogy az előre meghatározott számú és erősségű harci műholdat kell az űrhajóinkkal szétlövetni. Mivel a műholdak száma maximált, biztosak lehetünk abban, hogy egy adott szintnél erősebb flotta minden esetben lerombolja az ellenség legerősebb védőművét is. Az SE IV esetében magunk határozzuk meg, hogy melyik bolygónkhoz, milyen harci űrállomást építünk és azon milyen fegyverzetet használunk. Ha az ellenség óvatlanul belesétál a csapdánkba, 3-4 nagyméretű és jól felszerelt űrállomás hatalmas pusztítást tud végezni a támadó flottában. Ha a játékosnak van elég pénze, akár 5-6 vagy több űrállomást is építhet bolygónkként, de vigyázat, minden űrállomás (és űrhajó) fenntartása folyamatosan pénzbe (erőforrásba) kerül. Ha az ellenségen védelmén már átverekedtük magunkat, mindkét játékban bombázhatjuk és elfoglalhatjuk az ellenséges bolygókat. A bolygók elfoglalásához mindkét játékban felhasználhatjuk felszini csapatainkat is. (R4TS - SE IV 3:4)

A játék folyamán a bolygók felszinén építet kutatóbázisok segítenek abban, hogy folyamatosan fejlettebb és fejlettebb technológiákat tudjunk bevetni a galaxis feletti uralmunk megszerzése érdekében. Az SE IV esetében a kutatási képernyő kicsit lista-szerűvé sikeredett. Bár a technológiai elnevezések magukért beszélnek, nem ártott volna egy kicsivel több magyarázat. A R4TS sokkal érdekesebben képekkel, leírásokkal mutatja be a technológiákat. Itt inkább magával a kutatási lehetőségekkel van bajom. Az én izlésemnek túlságosan leegyszerűsítettek. (Persze ízlések és pofonok...) (R4TS - SE IV 4:4)

Az SE IV rendelkezik még kémkedési lehetőséggel is, míg ez a R4TS-ből teljesen hiányzik. A diplomáciát kipróbáltam az SE IV-ben, tényleg sok lehetőség közül válogathatunk. Mivel a R4TS demo változatából ez a lehetőség hiányzott (a bolti változatban benne van), így ezen a területen sajnos nem tudtam összehasonlítást végezni. (R4TS - SE IV marad 4:4)

Összefoglalva:
Az első menet ugyan döntetlennel zárult, mégsem állítanám, hogy egymással felcserélhető játékokról lenne szó. Mindkét játék más-más céllal készült, minkét játéknak más-más előzményei voltak. Az SE IV esetében a fejlesztők szerették volna elérni azt, hogy a fordulónkénti űrstratégiai játékok MINDEN elképzelhető lehetőségét beépítsék. Ez szerintem sikerült is nekik. Ennek a célnak az oltáránál aztán feláldozták az egyszerűséget és az áttekinthetőséget. Ezzel a koncepcióval nincs is baj, mert egy átlagos játék több tíz órát vesz igénybe, ennyi idő pedig bőven elég arra, hogy minden kis szösszenetet felfedezzen a játékos, még a kissé bonyolult interfészen keresztül is. Szerencsére a fejlesztő cég híres a rendkívül precíz és terjedelmes játékleírásairól (az előző változaté nem kevesebb mint 300 oldalt tett ki!), így aki veszi a fáradtságot, minden szükséges információt ki tud majd hámozni belőle.

A R4TS bevallottan más úton indult el. Szerették volna az űrstratégiai játékokat a hétköznapi halandók számára is játszhatóvá és élvezhetővé tenni. Ennek érdekében leegyszerűsítették a játék minden aspektusát. Valóban, rövid idő elteltével bárki képes a játék kezelésére, minden információ könnyen elérhető, és az űrhajók mozgatása, az ellenség megtámadása és megsemmisítése élvezetes.

Melyik játékot kinek ajánlanám? Hát nézzük csak. Mindenki, aki már játszott valamilyen stratégiai játékkal és élvezte azt (pl. Tiberian Sun, C&C, Dark Reign, stb) nyugodtan letöltheti a R4TS demo-t, biztosan meg fogja szeretni. A bolti R4TS felépítése is sokkal jobban hasonlít mondjuk a C&C-hez, vagy a Tib. Sun-hoz, itt is több egymás utáni feladatot kell végrehajtanunk a játék végső megnyeréséhez. (Persze lehetőségünk van tetszés szerinti ellenfél ellen véletlenszerűen felépített pályán harcolni, és még beépített szintszerkesztő is rendelkezésünkre áll. Ez olyasmi, mintha a Tib. Sun-hoz bárki otthon újabb szinteket készíthetne!)

Az SE IV-t ellenben azoknak ajánlanám, akik már valamelyik űrstratégiai vagy fordulónkénti birodalom építő játékkal játszottak már és megszerették, (pl. MOO, MOO2, Ascendency, IG2, Stars!, stb. vagy CIV, CIV2, CTP, stb.) ők biztosan értékelik a játék mélységét a kissé puritán interfész ellenére is.

Végül szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy minden idők egyik legjobb űrstratégiai játéka a Stars! második részének a Stars! Supernova Genesisnek a fejlesztése is célegyenesbe ért (hála istennek az eredeti Stars! fejlesztői készítik!). Az ígéretek szerint még ebben az évben meg fog jellenni, így érdemes a spórolt pénzt addig tartogatni, amíg kiderül, hogy ki veheti át a trónt a MOO2-től. Amint a SSNG demo-ját is a karmaimba kaparintom, kiderül, hogy melyik trónkövetelő teheti majd a fejére a koronát. ■

Space Empires IV vs Reach for the Stars

hozzászólások (0)

cikkajánló

John Scalzi: Vének történetei és más írások

A Vének háborúja sztori két még hiányzó része érkezett meg végre magyarul, mellettük rövidebb írásokkal.

John Scalzi: Vörösingesek

Scalzi megmutatta, hogyan kell egy remek sci-fivel fityiszt mutatni a sci-fi műfajnak.

Assassin’s Creed - Alvilág [könyv]

Egy ifjú indiai és egy ikerpár története a viktoriánus Londonban.

Év játéka 2015.

Olvasóink szavaztak, mi pedig most kihirdetjük a győzteseket.

John Scalzi: Árnyékszövetség

Négy önálló, de összekapcsolódó novellával bővült a Vének háborúja univerzum.