Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Tom Clancy's Rainbow Six: Raven Shield

Terroristák Londonban, kommandósok titokban, fegyver az orrunk előtt...

2003.04.14. 00:00 | szerző: Lacko | Ismertető/teszt

Sötétruhás, álarcos alakok sietnek halkan egy rosszul megvilágított pince folyosóján. A plexi mögött elszánt szemük, óvatosan fürkész. Egy pinceajtóhoz érve, alakzatot vesznek fel. Az egyikük résre nyitja az ajtót, míg egy másikuk behajít valamit. Hatalmas villanás. „Go, go, go!!!” A sötétruhások benyomulnak a szobába és az elvakult terroristákra üvöltenek, akik rémülten eldobják fegyvereiket, térdre vetik magukat és tartora teszik a kezüket. A szintén alig pislogó túszok, remegő hangon kérdezik: „Am I safe now?”

Tom Clancy's Rainbow Six: Raven Shield
A grafika nem épp fapados

Ám a megmenekült túszok még csak meg sem köszönhetik megmentőiknek az életüket. Hiszen ők egyrészt szupertitkosak, hatékonyságukat annak köszönhetik, hogy senki sem tud róluk. Másrészt viszont ők csak Tom Clancy fantáziájában élnek. Meg még pár millió taktikai FPS rajongóéban. Hiszen ők a Rainbow Six csapat tagjai, a nemzetközi terrorista-ellenes szovjet fegyveres alakulata. Immáron a harmadik részben, a Raven Shieldben. Nem kell nagyon megerőltetnünk az emlékezetünket, hogy belássuk, a R6 sikersztori a kezdetektől fogva. Ebből adódóan elkerülhetetlen volt a folytatása.

Ezek a Red Storm-os Tom Clancy játékok, mindig úgy alakultak, hogy az új verziószámú rész, mindig elég jó történettel volt megáldva – bár mindig csak háttér volt, de annak izgalmas. Aztán a küldetés lemezeken épp hogy csak tessék-lássék kerül sztori, ha egyáltalán kerül. Na ez megváltozott. A Raven Shield története olyan gyenge, mint a harmat: a Birodalom visszavág. Persze a harmadik. Ezek a gonosz európaiak még mindig neonácik és egy igazi náci által elsinkófált arany mentén kezdődik a hajcihő, aminek annyi köze sincs az egymás után következő akciókhoz, mint, amennyi proletár öntudat szorul egy vöröshagymába.

Tom Clancy's Rainbow Six: Raven Shield
Siessünk, mindjárt kezdődik a kedvenc sorozatom.

Ez a történet leginkább az eligazítás szövegeiből derül ki, illetve néhány átvezető videóból, ami az akciók előtt és után van. Ezek nagyon jók lennének – már a Kubás Ghost Reconban is tetszett az ötlet – de sajnos nem jön át sem az izgalom, sem az érzelem. Néha dereng valami, hogy most húúú de gonoszok a terroristák, de akció közben mégsem érzek mást, mint az összes többi Rainbow játékban.

Ennek ellenére nagyon tetszett a játék. Hiszen az alapok már megvannak. Úgyhogy nehezen tudott volna csalódást okozni nekem egy R6-os játék. Szeretem a tervezgetést, a csapat és fegyverzet összeállítást és a gyors akciókat. Szerencsére ezekből semmit sem vesztett a Raven Shield sem. De egy-két dolog megváltozott.

Tom Clancy's Rainbow Six: Raven Shield
Terroristák Tony Blair játszóterén.

A leglátványosabb újítás, hogy végre látszik a fegyverünk. Erre persze mondhatjuk, hogy elhanyagolható, de egy olyan játékban, ahol nem tízféle fegyver van, hanem ötvenhét (57!), igencsak nagy örömet okoz a régi játékosoknak, hogy végre nem csak tulajdonságaikban különböznek a fegyverek, hanem látványban is. Persze akit ez zavar, az természetesen kikapcsolhatja és maradhat a klasszikus R6-os célkeresztnél.

Ha már a fegyvereknél tartunk. Nagyszerű újítás, hogy minden fegyverhez választhatunk egy kiegészítőt is, ami hangtompító, nagyobb tár, mini távcső vagy – mesterlövészpuska esetében – hőérzékelő lehet. Ez azért is nagyon hasznos, mert kedvenc M16-osonkat is használhatjuk túszszabadításkor, annak veszélye nélkül, hogy a csatazajra a gonosz tengók megölnék az ártatlan báránykákat. Az eddigi részekben ilyenkor mindig egy hangtompítós MP5-öst kellett használni, ami nem rossz, de azért mégis...

Tom Clancy's Rainbow Six: Raven Shield
Könnyebb lett a terv készítés

Térjünk vissza az újításokra. A küldetések itt is úgy kezdődnek, hogy egy bájos, női hang belesuttogja az arcunkba egy eszement tudósokból álló bizottság által kitalált hadműveleti nevet, majd beadagolja nekünk a helyzetet. Ez után meghallgathatjuk a jó öreg John Clark és Kevin Sweeney monológját és kiegészítéseit a helyzetről. Az újdonság, eközben nem ipari kamerák állóképeinek slide show-ját nézhetjük végig a csapás területéről, hanem egy előre renderelt 3D-s modellt láthatunk forogva pörögve bemutatva a célpontokat: innen indulsz, ide érkelezel és közben itt megölsz egy csomó embert...

Nem rossz ez csak sajnos ezért cserébe elvesztettünk egy segítséget a tervezéshez. De előbb nézzük a következő lépést. Szóval miután világossá válik, hogy mi a szituáció választhatunk: belemegyünk a tervezés folyamatába, vagy durr a közepibe. Ezt valószínűleg azért tették bele, mert sok játékos panaszkodott, hogy ő egy FPS-t vásárolt, nem egy stratégiát és neki ne kelljen már tervezgetnie. Az ő rendelkezésükre az „eksön” mód áll. Ekkor egy négyfős csapat vezetőjeként ébredünk a pályán és arra megyünk, amerre kedvünk tartja és úgy végzünk a gonoszokkal, ahogy jólesik.

Tom Clancy's Rainbow Six: Raven Shield
És erre van a WC uram. Megfelel a szoba?

Én nem nagyon értem, hogy ebben mi a jó – bár sejtem – de azért inkább maradok a tervezgetésnél. Tehát szokás szerint – a már jól ismert szereplőket – beoszthatjuk három, azaz három csapatba. Úgy tűnik feleslegesnek tartották a negyedik csapatot, ezért ilyen már nincs a Raven Shieldben. Marad viszont a maximum négy fős csapatbeosztás. Jól is nézne ki, ha nyolc kommandós vonatozna libasorban egy latinamerikai raktár szűk folyosóin! Újdonság viszont, hogy szereplőink nemcsak hogy eltérő tulajdonsággal rendelkeznek, mint eleddig, hanem ezeket a tulajdonságaikat fejlesztik is. Érdemes tehát fix fickókkal nyomulni minden küldetésben, mert ezzel a módszerrel szuperkatonákat is nevelhetünk belőlük.

Persze nem mi adhatjuk meg, hogy mely tulajdonságuk finomodik ki egy-egy bevetésben, ellentétben a Ghost Reconnal. Bár szerintem még ez is inkább a játékélményt (na egy kis RPG elem) növeli, mintsem a realitást, de hát ez is volt a cél vele – gondolom. Aztán ha együtt a csapat, akkor fegyver-, felszerelés- és ruhaosztás következik. A kevlár most is három fokozatban van jelent: light, amikor jobban megsebesülhetünk, de gyorsabban tudunk ajtót nyitni vagy bombát hatástalanítani. A médium, mint kompromisszum és a heavy, ami pont az ellentéte a lightnak. És mindez az összes színárnyalatban, az adott évszaknak megfelelő stílusirányzatban.

Tom Clancy's Rainbow Six: Raven Shield
A Raven Shield már a boltok raktáraiban

Az ötvenhét fegyvertípust (8 pisztoly, 4 minigéppisztoly, 14 géppisztoly, 16 gépkarabély, 3 puska, 7 mesterlövészpuska és 5 géppuska) a könnyebbség végett kategóriákba sorolták, amit egy linkkel egyenesen is elérhetünk, nem kell végigscrollozni az összes sörétesen, hogy elérjünk a gépkarabélyokig vagy a mesterlövészpuskáig. Itt a már fent említett speckó kiegészítőt is rátehetjük a fegyverre, illetve – de ez eddig is volt – lőszert is választhatunk bele. Ha oldalfegyvert is választottunk (ami pisztolyon kívül lehet akár egy Uzi is), akkor jön a két felszerelés bepakolása. Itt újdonság a könnygázgránát, melyhez persze gázálarc is szükségeltetik, ugyanis – mint ezt döbbenten tapasztaltam – az az álarc, ami alapból takarja a kommandósok arcát nem szűri ki a könnygázt. Bár egyszer érdemes kipróbálni, elég élethű hatást jelenít meg a monitorunk.

Természetesen a hagyományosnak mondható flashbang is baromi klassz érzés, ha a szemünk közé kapjuk, de ez már a korábbi verziókban is így volt. Hasznos kütyü még a szívhang detektor, bár nem annyira, mint az előző verziókban, hiszen – ebben a realitás felé közelítettek – nem a térképen látjuk, hogy hol mászkál a gonosztevő, hanem az arcunk előtt – a valóságos látványon – jelennek meg kis karikák. Ebből persze feleannyira sem lehet kideríteni, hogy valójában hol van a szívhang tulajdonosa, azt meg végkép nem, hogy merre néz. Erre a szerkezetre leginkább abban a küldetésben van szükség, ahol Splinter Cell módra kell osonnunk a felfedezést elkerülve.

Tom Clancy's Rainbow Six: Raven Shield
Mit kíván a magyar nemzet?

Illetve multiplayer módban, de pont emiatt – csak multiplayer esetén – plusz csecsebecséink is vannak, mint például az állandóan szívhangot generáló csapda, vagy a mi szívhangunkat elnyelő „páncél”. Van továbbá – a durvább, katonai FPS-ekből megismert – claymore mine, mely egy irányba repeszhatást kifejtő vérszivattyú illetve a távvezérlésű bomba, mely szerintem inkább multiban érdekes.

Ha összeállt minden, jöhet a tervezés. Ha jól érzékelem a fórumokon kialakult véleményeket ezt a részt csak imádni vagy gyűlölni lehet. Az alapokon nem változtattak a készítők. Kulcspontok sorozatait tehetünk le minden egyes csapathoz és beállíthatjuk, hogy mit csináljanak az adott kulcsponton. Illetve, hogy két kulcspont között hogyan haladjanak és milyen szabályok szerint reagáljanak az eseményekre. A kulcspontokhoz most is rendelhetünk indítókódokat, ezzel szinkronizálva a csapatok mozgását. Ám újdonság a beszóló kód, amikor nem áll meg az MI vezette csapat, csak beszól nekünk, hogy elérte az adott kulcspontot.

Tom Clancy's Rainbow Six: Raven Shield
Hőérzékelő: ez a csávó nagyon meleg...

Kaptunk egy nagyon hasznos és mellesleg látványos segédeszközt a tervezéshez: ez a 3D kamera, amely az éppen kijelölt kulcspontból látható képet varázsolja elénk. Ez abban segít, hogy jobban fel tudjuk mérni a helyzetet. Az előző részekben sokszor volt az, hogy hiába terveztem a meg a küldetést egy – majdnem – vaktérképen, a valóságban (tehát az akcióban) kiderült, hogy használhatatlan a terv. Ezt orvosolja ez a kameránk. Sajnos elvettek egy jó kis segítséget a „felderítést”, ami a terv készítése előtt gyorsan végig ugrált a térképen és megmutatta a veszélyesebb vagy fontosabb helyeket. Ellenben most már közvetlenül is elérhetjük a kulcspontokat és nem kell végiglépkednünk az egyes csapatok teljes útvonalán, hogy megváltoztathassuk egy pont tulajdonságait.

Na, ez után már tényleg az akció következik. Ennek látványa sok újdonságot tartalmaz. A leg szembeötlőbb a már említett látható fegyver. A második pedig a hagyományos – valós látványt kitakaró – interface eltűnése. Helyette egy HUD-nak nevezett segédinformáció megjelenítő vetíti a sisakunkra a hasznosnak vélt adatokat. Ha azonban valamelyikre nincs szükségünk, az options-ben kikapcsolható adatonként. Sajnos nem kapcsolható be - engem ez fájdalmasan érintett - az alul látható minitérkép, mely teljesen eltűnt. Bár megnézhetjük a térképet, de ez teljes képernyős, ami harc közben nem mindig ajánlott.

Tom Clancy's Rainbow Six: Raven Shield
Akció közben adható parancsok

Szerencsére nélküle is lehet tájékozódni a HUD-ra vetített iránypontok alapján, melyek a tervezési fázisban lerakott kulcspontokat mutatja. Szintén újdonság az akció közben adható parancsok. Egy ajtóra nézve felhozhatunk egy kör alakú menüt, melyből választva parancsot adhatunk a saját csapatunk katonáinak egy ajtó kinyitására és a mögöttes terület megtisztítására meg hasonlók. Ez hasznos lehet, hiszen ajtó nyitás közben egy pillanatnyi időre nem tudunk lőni, így az ajtó mögött álló terrorista lekaphat minket. A körmenün kívül azt is parancsba adhatjuk run-time, amit a tervezési fázisban (design-time) az útvonalaknak, tehát: futás van vagy osonás.

Az MI nagyon Red Storm-os. Vérprofi kommandósok vesznek körül bennünket, akikre mindent rá lehet bízni, sőt még annál is többet. Azonban néha képesek és egy szobanövénybe is képesek beleakadni, ahonnan addig nem szabadulnak, míg mi ki nem rángatjuk őket. Furcsa az is, hogy vannak olyan helyzetek, amikben jobban teljesítenek mint én, másokat viszont muszáj nekem legyűrnöm, mert képtelenek rá. A terroristákkal is hasonló a helyzet. Néha nagyon kemény ellenfelek, akik lesből és könyörtelenül csapnak le ránk. Máskor meg beleszaladnak a tüzünkbe.

Tom Clancy's Rainbow Six: Raven Shield
A doboz és a korongok

A grafika nagyon szép. Habár manapság ezt majd minden FPS-ről elmondhatjuk. Az R6-os szépség kulcsa – szerény véleményem szerint – a változatos pályákban leledzik. A hangokkal viszont nem vagyok teljesen kiegyezve. Bár a zene most is jó, mégsem annyira átütő, mint a Ghost Recon-é vagy az első R6-osé. De a hangok, már inkább idegesítők. Az összes terrorista angolul beszél. Ennél még a első Delta Force is több hangsúlyt helyezett a nemzetköziségre. Viszont a hörgő hullák nagyon tetszettek. Elsőre meg is rémültem, hogy valamelyik tengóban még szorult annyi szufla, hogy mindjárt hátba lő.

A Raven Shield tizenöt küldetést tartalmaz, melyet először kampányban kell végignyomnunk és fokozatosan szabadulnak fel számunkra egyedi küldetésekké. Ilyen küldetést a hagyományos beállításokkal játszhatunk: gyakorolhatjuk a kampány egyik küldetését vagy egyedül vághatunk neki egy terroristákkal teli világnak, túszokat szabadíthatunk, avagy előre beállított számú terroristát hentelhetünk a következmények nélkül.

Tom Clancy's Rainbow Six: Raven Shield

A harmadik Rainbow Six nem egy átütő újdonság, de sokkal több, mint egy küldetéslemez. Sok nagyon jó újítást tartalmaz, bár néhány értékes dolog eltűnt. De ne legyünk túl szigorúak, hiszen nehéz egy nagyon jó sorozatban még jobbnak lenni. A Raven Shield pont olyan jó, mint a többi R6. Nehéz fokozatban hosszú az a 15 küldetés és kellemes időtöltés végignyomni a kampányt. Persze a legtöbb időt továbbra is – a más FPS-ekből hiányzó – tervezgetés jelenti. És még valami. Az Ubi Soft mostanában nagyon szép dobozokban dobja piacra a játékait. A Raven Shield is közéjük tartozik. A doboz már kívülről is nagyon ízléses, de a belül elhelyezett két korong, melynek mintázata összefügg a doboz hátterével – különösen tetszetős. ■

Tom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven ShieldTom Clancy's Rainbow Six: Raven Shield

értékelés

Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield

Pozitívumok
  • Látható fegyver
  • Profi bajtársak
Negatívumok
  • Háttértörténet és hangulat gyengesége
Minimális rendszerigény: Pentium III/Athlon 800 MHz, 128 MB RAM, 32 MB-os 3D kártya (hardware T&L), 2 GB HDD
Ajánlott konfiguráció: Pentium 4/Athlon 1,3 GB, 512 MB RAM, 128 MB-os 3D kártya
8,0
grafika 9
hangok 7
játszhatóság 8
hangulat 8
Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield
A legutóbbi Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.