Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Blitzkrieg

Az orosz Nival Interactive a Sudden Strike játékoknak próbált konkurálni.

2003.04.30. 00:00 | szerző: Viper | Ismertető/teszt

Az orosz Nival Interactive második világháborús valós idejű stratégiai játékáról már olvashattatok egy részletes előzetest a béta állapotban lévő verzió alapján, az idő azonban rohan tovább, így végre elkészült a játék végleges verziója is. Mivel az említett cikkben a nagy riválissal, a Sudden Strike-kal történő összehasonlítás kapta a fő szerepet, jelen ismertetőben egy általánosabb leírást olvashattok a játékról. Annyit azonban már most szeretnék előre bocsátani, hogy a végleges verzióval nem sokat változtak a Blitzkriegről kialakult benyomásaim.

Blitzkrieg

Talán nem vagyok egyedül a véleménnyel, hogy a játék legnagyobb erénye az erőforrás-menedzsment és a bázisépítés elmaradása. Hiszen lassacskán már egy százlábúnak is nehéz lenne megszámlálni a végtagjain azokat a játékokat, amelyekben ki kell termelni egy vagy több nyersanyagot, majd azokból felépíteni egy hadsereget, és ha már nem férnek el egy képernyőn a katonák, akkor frontálisan le lehet rohanni az ellenfelet. Nos, a Blitzkriegben ezzel szemben sokkal nagyobb stratégiai érzékre lesz szükség, ugyanis meghatározott számú egységgel kell végrehajtanunk a feladatot, és ha rossz döntéseket hozunk, a megsemmisült egységeket nem fogjuk tudni pótolni. Természetesen nem mindig egyszerre kapunk meg minden egységet, erősítés érkezhet bizonyos köztes célok elérésekor is, a lényeg azonban a következő: sosem vagyunk elsöprő túlerőben az ellenséggel szemben.

A Blitzkriegben madártávlatból szemlélhetjük a tájat és az egységeinket: gyalogosokat, páncélosokat, tüzérségi ütegeket, szállító járműveket és repülőgépeket – a közel 200 különböző egység modellezése természetesen megpróbálja teljesen hűen visszaadni a valóságot. A gyalogosok közt találhatjuk az egyszerű lövészeket, tiszteket, orvlövészeket, a tüzérség egységei közt a légvédelmi egységektől kezdve a nehéztüzérségen át a tankgyilkos ágyúkig. A páncélozott egységek közt pedig megtalálhatjuk a 30-as évek egyszerűbb felépítésű tankjaitól a háború végéig megjelenő fontosabb bestiák mindegyikét.

Blitzkrieg

Légitámogatásként segítségül hívhatunk vadászgépeket az ellenséges repülők eltakarítására, bombázókat a földi objektumok legyalulására, deszantosokat az ellenséges vonalak mögötti hadműveletekre, vagy csak egyszerű felderítőgépeket az ellenséges egységek feltérképezésére. A kiválasztott légi egységeket a levegőben már nem irányíthatjuk, és újabbakat is csak egy bizonyos idő eltelte múlva hívhatunk. Ha pedig rosszra fordul az idő a küldetés alatt, pl. elkezd esni az eső, akkor ne is számítsunk arra, hogy a pilóták felszálljanak a kedvünkért.

A küldetések során az egységeket kezelhetjük csoportokba rendezve is, vagy ha úgy jobban tetszik, akkor egyenként. A csoportba foglalt egységek esetében, például egy gyalogos szakasznál megadhatjuk a formációt, amely kihatással van a vonulási sebességükre, a védelmükre vagy a támadás agresszivitására. Az egységek fontos jellemzői a látó- és lőtávolságuk: előbbi azért, mert csak ezen belül észleljük az ellenséget, utóbbi pedig talán nem érdemel különösebb magyarázatot. További lényeges paraméterek az életerő és a muníció, amelyek elfogyása nem sok jót ígér az érintett egységnek. Leghatékonyabban úgy támadhatunk, ha a gyalogos és páncélos egységeinket egyszerre küldjük csatába, védekezéskor pedig érdemes beásni a páncélosokat, a gyalogosokat pedig beküldeni a plusz védelmet jelentő épületekbe vagy árkokba. Persze az sem mindegy, hogy melyik egységgel mit szeretnénk támadni. Szegény gyalogosok a legsebezhetőbbek, őket egy egyszerű gépágyúval le lehet tarolni, ugyanakkor egy puskával hiába is próbálnának leteríteni egy páncélozott tankot. Ez utóbbiak ellen kimondottan hatásosak a tankgyilkos ágyúk vagy tankok, főleg, ha sikerül a tankot a gyengébben páncélozott hátulsó rész felől támadni. Az egyes küldetéseket túlélő egységeket igencsak meg kell becsülni, ugyanis összegyűjtött tapasztalati pontjaik sokat számítanak: gyorsabban újratöltik a fegyvereket, pontosabban céloznak. Hamar megtapasztalhatja az ember, hogy a veteránok sokkal hatékonyabban képesek végrehajtani a feladatokat. A küldetések előrehaladtával aztán újabb és jobb egységekkel bővíthetjük a hadseregünket, és ha a küldetés végén kiderül, hogy különlegesen jól végeztük a dolgunkat, a felső vezetés plecsnivel jutalmazza cselekedeteinket.

Blitzkrieg

Mint arról mostanában oly sok szó esik, a Blitzkiegben is nagy szerepet kap az utánpótlás. Legfontosabb képviselői az utánpótlást szállító kocsik, amelyek feladatai közé tartozik az elfogyott lőszer pótlása, a lerobbant egységek megjavítása, hidak rendbetétele valamint aknák telepítése és felszedése. Persze az utánpótlási kocsikról is kifogyhat előbb-utóbb a sok portéka, ilyenkor a kiindulási pontnál, vagy az útközben elfoglalt utánpótlási kupacokból tölthetjük fel őket ismét.

Különösképpen érdemes ügyelni a távolsági ágyúkra, azok ugyanis nagy ütőkártyának számítanak: egy nagy látótávolságú egységgel és a nehéztüzérséggel anélkül ki tudunk lapítani egy ellenséges egységet, hogy az látna minket. Persze azért az élet nem ilyen könnyű, hiszen a röppálya alapján az ellenség meg tudja határozni az ágyúk helyzetét, és egy távolsági ágyús zárótűzzel hamar oda is tud pörkölni – a játékosnál zöld körök jelzik a röppálya alapján becsült ellenséges távolsági ágyúk helyzetét. Ezen ágyúkra már csak azért is érdemes figyelni, mert gyakran egy teherautó által hurcolászva a főerőtől külön helyezkednek el, és ha az ellenfél egy váratlan támadással a közelükbe kerül, egyszerűen kilőheti az ágyút kezelő katonákat, és sajátjaival elfoglalhatja azt.

Blitzkrieg

A játékban fontos szerepet kap a terep: a házak védelmet adnak, takarásukban is elbújtathatunk egységeket; a dombok lassítják a haladást; csak a gyalogos egységek evickélhetnek át könnyedén egy erdős területen; a kerékkel rendelkező járművek pedig felgyorsulnak az aszfaltozott utakon.

A béta verzió óta végre minden egység a saját nyelvén szólal meg, ami ugyan emeli a hangulatot, de amint meghalljuk a gyalogosok elhalálozását, bizony lebiggyed az ember ajka: gyakran és túlságosan hangosan, sőt teljesen természetellenes módon felordítanak életerejük fogytakor. Véleményem szerint még a robbanások is túlságosan mű hangzásúak és látványúak. A dinamikusan változó zene viszont egész hangulatosra sikerült, bár tudom, hogy sokak számára ez az első, amit kikapcsolnak.

Blitzkrieg

Ami a grafikát illeti, továbbra is megmaradt a mű érzésem, mind a tájat és az egyes objektumokat, mind az egyes egységeket illetően. További apró bosszúság, hogy az egységek olykor keresztülmennek a másikon. Bár azt el kell ismerni, hogy a táj nem mondható egyhangúnak, még a nagyobb füves mezők is különböző árnyalatokban díszelegnek.

Az egyszemélyes játék három hadjáratot és jópár különálló küldetést takar. A hadjáratokat a három nemzet katonáival: a németekkel, szovjetekkel vagy az amerikaiakkal vívhatjuk meg. A Blitzkrieg egy pozitív jellemvonása, hogy a hadjáratok egyes küldetésit olyan részletes és pontos történelmi ismertetők övezik, hogy a játék végére gyakorlatilag teljes áttekintést nyerhetünk a második világháború fontosabb ütközeteiről. A hadjáratok ezen nagyobb ütközetek mentén kerültek felosztásra kisebb fejezetekre: az egyes fejezetek középpontjában ezek az ütközetek állnak, amelyek előkészítésére több kisebb küldetés szolgál, ezeket azonban ki is hagyhatjuk. A nagyobb játékélmény és az egységek tapasztalati pontjainak növelése érdekében azonban érdemes minden pályán végigmenni.

Blitzkrieg

A többszemélyes játékban kétféle játékmód közül válogathatunk: az egyik a „flag control”, amely esetében a pályán megjelölt helyek birtoklásáért pontokat kapunk, és bizonyos pontszám elérése után érkezik az erősítésünk; a másik mód pedig az „assault”, melyben a támadóknak a pályán megjelölt helyek bármelyikét kell elfoglalni, a védőknek pedig megvédeni a kezdetben kapott egységekkel (tehát itt utánpótlás nincs).

Összefoglalásul a következőt tudnám elmondani: annak idején Harkovval leültünk a Sudden Strike elé, és azóta sem tudjuk abbahagyni egymás fasírozását a multiplayer pályákon, ugyanis már az első pillanattól megfogott a játék hangulata. Megörülve annak, hogy végre egy alternatívát jelent a Blitzkrieg, természetesen első dolgunk volt, hogy nekiessünk ennek a játéknak is. Egy-két pálya végigjátszása után azonban kis csalódottsággal álltunk fel a székből: ez mind szép és jó, de valahogy nem az igazi: talán túlságosan is mű összhatású a játék... ■

Blitzkrieg
BlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkriegBlitzkrieg

értékelés

Blitzkrieg

Pozitívumok
  • Gazdag történelmi háttér
  • Sokféle egység
Negatívumok
  • Túlzott Sudden Strike hasonlóság
  • Mű összhatás
Minimális rendszerigény: Pentium II 366 MHz, 64 MB RAM, 8 MB-os 3D kártya (min. Riva TNT)
Ajánlott konfiguráció: Pentium III 600 MHz, 128 MB RAM, 32 MB-os 3D kártya (GeForce256)
7,0
grafika 7
hangok 7
játszhatóság 7
hangulat 8
Blitzkrieg
A legutóbbi Blitzkrieg cikkek, hírek

hozzászólások (5)

darkforce
darkforce 2003.04.30. 22:27
Egyet kell, hogy értsek a cikkel a végitéletet illetően, habár én abszolút nem reményekkel, hanem elutasitással vártam a Blitzkrieget. Már nagyon rég a kezembe került egy béta demója (ugyanúgy mint a sust2-nek) és nagyon úgy éreztem, hogy ez a játék nem méltó arra, hogy a Sudden Strike-al vetélkedjen. Sokak azt mondogatták, hogy a Blitz lehetne a sust2, de nekik is be kell látniuk, ez a játék nem nyújt olyan sokat.

Ha van valaki aki ismeri a Sudden Strike-ot és végigolvassa a cikket, akkor egyszerüen nem tudna benne olyat találni, ami nincs benne a játék első részében, arról nem beszélve, hogy a 2. rész még ennél sokkal többet kínál ...

Főleg ha valaki megszerzi az SSN Mod 2-t hozzá, ami valami eszméletlen magasra emeli a játékélményt!
Viper
Viper 2003.05.02. 10:37
Bár a játékkal kapcsolatban a véleményünk megegyezik, azért azzal mégsem értek egyet, hogy a Blitzkriegben ne lehetne olyant találni, ami nincs az SS-ben. Főleg erre az összehasonlításra ment rá a béta tesztről készült cikkem is. Most csak pár példa: egy küldetés alatt is megváltozhat az időjárás (pl. elered az eső), ilyenkor nincs légierő; gyalogosok formációkba rendezhetők; távolsági ágyúknál töltetet lehet választani stb.
szedrencs
szedrencs 2003.05.03. 00:46
Maradjunk abban, hogy mindkét játék meg fogja találni a közönségét, és leszenek átfedések.

Én nagyon vártam a Blitz-et, és játszani is fogok vele, de lehet, hogy WW2 megszállottként - mivel az agyam már APRM-re és SSN Mod-ra jár - nem fogom tudni elfogadi a kis realitásbeli hibákat.
darkforce
darkforce 2003.05.03. 00:53
Igen, tényleg nagyon felszínes volt a kijelentésem, de azt bárki láthatja, aki kipróbálja a játékot, hogy a készitők erősen a Sudden Strike 1 konkurensének akarták késziteni a játékot, csakhogy közbe kijött az előző játéknak a 2. része és hozzá egy csodás mod az SSN, amivel gyakorlatilag a Blitzkrieget eléggé háttérbe szorítja.

Azt hiszem Szedrencs régebbi megjegyzése a legjobb :
a Blitzkrieget azoknak készitették, akik még nem játszottak a Sudden Strike-al.

Ez az egy mondat eléggé jellemzi a két játék beli különbséget. Azért ekkora koppintáshoz pár pofa kell =)
Nem mondom, hogy a Blitzkrieg nagyon rossz játék, csak azt, hogy a SuSt sokkal jobb ...:-D
Pras
Pras 2003.05.03. 11:56
Nekem nincs meg a SuSt sem (feketén nincs pofám megszerká'ni ;-)), de mivel abszolút WWII. fan vagyok, ráadásul eléggé lamer gépem van, én a CM-mel meg vagyok elégedve. A SuSt 2 demo-ját próbáltam, kicsit lassan futott, de tetszett. A Blitzkriegre NEM mondom, hogy nem tetszett (á la demo), mert tetszett ( kicsit lassú volt :-D), de már túl sok ilyent láttam... :-( Akárki akármit mond, lényegében ezek a játékok még mindig feltupírozott+tápolt más bőrbe bújt C&C-k. Csak nézzétek meg jól...
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.