Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Egyéb

Longhorn, az új Windows

Néhány érdekesség a 2005-re várható új Windows operációs rendszerről

2003.07.29. 00:00 | szerző: Blade Runner | Egyéb

A Microsoft forradalmi változásokat tervez az előreláthatólag 2005. folyamán megjelenő új operációs rendszerében, amely a Longhorn kódnevet kapta. A változások jó része elsősorban a rendszer stabilitásával, karbantarthatóságával kapcsolatosan nyújt majd újdonságokat, de a cég két olyan területen is alapvető változtatásokra készül, ami a játékosok számára is fontos. Cikkünkben ezekről a főbb újdonságokról írunk, a játékos szemszögéből nézve a rendszer újításait.

Az első fő változtatás maga a grafikus felhasználói interfész. Eddig akár egy vacak 2D-s őskövület volt a gépben, akár a legújabb csillogó-villogó 3D-s NVIDIA vagy ATI grafikus chippel felszerelt csoda, a játékokon kívül a képernyő és a normál alkalmazások megjelenése minden gépen azonos volt. A Longhorn lesz az első operációs rendszer, amely ki fogja használni azt, ha valakinek egy komoly DirectX9-es kártya van a gépében és nem egy elavult DX6/7-es, esetleg még régebbi kártya. A hardver-gyorsított képernyőmeghajtó rendszer a képet a játékokhoz hasonlóan először egy képernyő-pufferbe írja, és onnan kerül a kép villogás- és akadozás-menetesen a képernyőre. Az interfész 3 grafikus szinten fog dolgozni. A legmagasabb szintű támogatáshoz minimum(!) 128 MB-os DX9-es kártya kell majd. Ekkor animált ikonokat, mozgatáskor lebegő ablakokat, tetszés szerint nagyítható kicsinyíthető, skálázható alkalmazásokat és más a játékokban már megismert és megszokott vizuális csodákat láthatunk majd a képernyőn. Egyszerre tetszés szerinti számú videót nézhetünk a processzor leterhelése nélkül. Maga az interfész még erősen kidolgozás alatt áll, így egyelőre csak a fantáziánkban képzelhetünk el mindenféle gyönyörűséget.

A második grafikus üzemmód a kisebb teljesítményű grafikus rendszerek használói részére teszi lehetővé, hogy egy kicsit visszafogottabb szinten ugyan, de mégis az új interfészt használhassák. Ennek a minimum konfigurációja DX7-es kártya 64 MB memóriával. Egy harmadik üzemódot is terveznek, ahol a klasszikus Windows 2000 interfészét használhatják majd azok, akiknek a grafikus rendszere nem teszi lehetővé az új csoda használtát. Persze minden jó dolognak vannak hátrányai is, ezért a jövőben csak azokat a grafikus kártya drivereket engedi a rendszer telepíteni, amelyek a Windows laboratóriumtól a minősítést megszerezték. Maga az interfész a DirectX technológiára épít és ezt használja fel a közönséges képernyő elemek, ikonok, ablakok, bigyók, izék :-) megjelenítésekor is.

A másik fontos fejlesztés már magát a játékokat és a játékosokat érinti. Az első érdekesség, hogy a megszokott évenkénti DirectX verzióváltás egy jó időre elmarad. A Microsoft fejlesztői úgy érezték, hogy a DX9 már elég magasra helyezte a lécet, így a DX10-re legalább 2 évet (de inkább többet) kell majd várnunk. Ez persze jó a fejlesztőknek és a kártyagyártóknak is. Egy időre fellélegezhetnek, és a DX9-es interfész minél alaposabb megismerésére, felhasználására fordíthatják az energiájukat.

A többi változás már alapvetően javítja a PC mint játékplatform használhatóságát. A két legfontosabb változás a központi patch-server megjelenése a játékokban, ahol a Windows Update-nél megszokott módon lehet majd a patch-eket a játékokhoz is installálni. A másik változás egy szabvány játékvezérlő kifejlesztése, hasonlóan a konzolos gépeknél megszokottakhoz. Egyrészt a Microsoft által gyártott vezérlők a jövőben már ezt a szabványt fogják használni, másrészt a Microsoft úgy gondolja, hogy a többi vezérlőgyártó is követni fogja őket a szabvány betartásában. Így a jövőben egy vezérlő installálása egyszerűen az interfészbe történő bedugásból fog állni, így az installálás, állítgatás felesleges lesz.

Ugyancsak vizsgálják annak a lehetőségét is, hogy a jövőben a játékok egy része installálás nélkül, közvetlenül a CD-ről működjön. Egy további változás abban lesz, hogy a játékokat az eddigi eléggé zavaros és gyakran félrevezető minimum konfiguráció megjelőlése helyett úgynevezett szintkóddal látnák el. Miután a szinthez tartozó gépösszeállítást mindenki ismerné, így első pillantásra mindenki számára világos lenne, hogy a gépe alkalmas-e a szóbanforgó program futtatására. A kiskorúak számára szomorú hír, de a PC-s piac számára nagyon fontos, hogy a rendszer úgynevezett szülői kontroll-beállítással fog rendelkezni, így a rendszerben beállítható lesz, hogy egyes programokat a kiskorúak ne tudjanak használni. Ez a változtatás remélhetőleg kifogja majd a szelet azoknak az amerikai szenátoroknak a vitorlájából, akik a kiskorúak által elkövetett erőszakos cselekedeteket azonnal a játékok és a játékosok nyakába próbálják varrni.

A fenti felsorolás alapján látszik, hogy a 2005-ben megjelenő új Windows rendszer teljesen átformálja majd a megszokott PC platformot, amely mind játékokban, mind hétköznapi alkalmazásokban izgalmas, új dolgokkal lep majd meg minket. ■

Longhorn, az új Windows

hozzászólások (34)

Tritanium
Tritanium 2003.07.31. 10:15
Bírom hogy mindenki a saját oprendszerére esküszik és fikázza a többit,csak így tovább:-D
RASTA guy
RASTA guy 2003.07.31. 10:34
Mi? Szted nem szar össszes Microsux oprendszer? Max az XP az elmegy.

1ébként a QNX a legjobb, ha nem gamelni akarsz
Tritanium
Tritanium 2003.07.31. 10:46
Egyik oszt társam mazohista Mac.-re XP-t telepíteni akar(mai napig)egyszer asszem sikerült neki(de nem bírta sokáig) hülye broki :-D:-D
Blade Runner
Blade Runner 2003.08.01. 09:27
Egy kis adalék a cikkhez, ha már ilyen jól elbeszélgetünk az új rendszerekről. :)
A PC-s világ 2 részre szakadt. A játék gépek szebnél szebb grafikus kártyákkal, meg a normál irodai gépek gagyi alaplapi VGA-val. Ennek a helyzetnek lesz vége, ha a normál GUI futtatásához is kell majd DX9-es video kártya. Nekünk játékosoknak ez nem probléma, főjjön a fejük a PC gyáraknak, meg a nagy cégeknek, akik veszik ezeket a PC-ket. :D
A M$ az XBox bevezetése miatt teljesen elhanyagolta a PC-t, mint játékplatformot az utóbbi 4-5 évben. Ennek lesz vége a Longhorn-nal, ha a M$ vezetése elegendő támogatást ad a játékplatform részlegnek. Akik ott dolgoznak lelkes kis csapatnak tűnnek és sok olyan ötletük van, amivel a játékosok életét próbálják megkönnyíteni. :) Meg a játék gyártókét is. :)
Emb3rke
Emb3rke 2003.08.05. 21:35
A hardverigényről kár is beszélni, mer' 2005-re ki tudja mennyit fejlődik az ipar. Ha így folytatódik akkor 2005-re kb. mindenkinek 100ghz-es procija lesz meg 1 terrabájt memóriája. Most lehet hogy soknak tűnik a minimumkonfigja, de 2 év múlva meglátod nem lesz az.
cikkajánló

John Scalzi: Vének történetei és más írások

A Vének háborúja sztori két még hiányzó része érkezett meg végre magyarul, mellettük rövidebb írásokkal.

John Scalzi: Vörösingesek

Scalzi megmutatta, hogyan kell egy remek sci-fivel fityiszt mutatni a sci-fi műfajnak.

Assassin’s Creed - Alvilág [könyv]

Egy ifjú indiai és egy ikerpár története a viktoriánus Londonban.

Év játéka 2015.

Olvasóink szavaztak, mi pedig most kihirdetjük a győzteseket.

John Scalzi: Árnyékszövetség

Négy önálló, de összekapcsolódó novellával bővült a Vének háborúja univerzum.