Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Rise of Nations

Brian Reynolds új fejlesztőcsapatával egy remek valós idejű stratégiai játékot alkotott.

2003.09.30. 00:00 | szerző: Blade Runner | Ismertető/teszt

Amikor a fordulónkénti stratégiai játékok legjobbjaiként számon tartott Civilization II és Alpha Centauri fő tervezője, Brian Reynolds saját céget alapított, hogy egy valós idejű stratégiai játékot készítsen, senki sem számított arra, hogy ebben a számára új műfajban is elsőre sikerül klasszikust alkotnia. Számomra a játék nagyon kellemes csalódás volt. Az előzmények ismeretében inkább valamiféle fordulónkénti és valós idejű öszvért vártam, pedig az éve egyik legjobb stratégiai játékát kaptuk kézhez.

Rise of Nations

Játékmenet terén a Rise of Nations nagyon sok újítást hozott, de nem szégyelltek más játékoktól jól bevált megoldásokat átvenni. A játék ugyan első benyomásra az Age of Empires-re (és klónjaira) hasonlít, de ahogyan a játékos belemerül a játékba, ez alatt a felszínes hasonlóság alatt egy nagyon szórakoztató és összetett játék bontakozik ki. Néhány óra játék pedig elegendő arra is, hogy a játékos elgondolkodjon azon, hogy vajon ilyen kézenfekvő (legalábbis annak tűnő) megoldások miért nem kerültek be eddig a többi hasonló típusú játékba?

Néhány példa:
Több város építhető. Érdemes is több várost építeni a játék folyamán, mert ezzel részben komoly pénz bevételre tehetünk szert, másrészt a terület gyarapodás mértékében közel kerülhetünk a játék egyik győzelmi feltételének számító 70%-os terület ellenőrzéshez. (A hasonló játékokban már megszokott módon a különböző győzelmi feltételek elérésekor visszaszámlálás indul el, így a játékosnak rendelkezésére áll egy rövid idő, ami alatt valamit tehet az ellenség győzelmének megakadályozása érdekében.) Az ellenséges városokat lerombolni nem lehet, ehelyett a támadók addig lövik a várost, amíg az ellenállását megtörik, és utána gyalogsággal elfoglalható.
A kutatásokat nagyon jól áttekinthető egymásra épülő szakterületre bontották. Minden kutatást a könyvtár végez. A játék folyamán a kutatáshoz szükségünk van kutatási pontokra is, amit a tudósaink egyetemeken termelnek. :-)
A birodalmak határai kirajzolódnak mind a mini térképen, mind a normál térképen. Ezt (az utóbbi esetben) a birodalom színének megfelelő vonalak jelölik. A határnak fontos szerepe van, mert például ha sikerül arrébb tolni valahogyan (ezt városok alapításával, egyes épületekkel, illetve megfelelő kutatási tevékenységgel teheti meg a játékos), akkor az ellenség határon átnyúló épületei lassan tönkremennek. Mennyivel olcsóbb megoldás ez, mint hadsereggel szétlövetni. Másik fontos dolog, hogy a katonai egységek ellenséges területen folyamatosan sérülnek, ami csak hadtáp konvojjal akadályozható meg. Szerencsére az MI is ismeri a határ fogalmát, és nem próbálja a seregeit minduntalan a fővárosunk mellett elszállásolni. :-)
A polgárok nem álldogálnak munka nélkül, hanem rövidebb-hosszabb idő elteltével (amit beállíthatunk az opciók között) munka után néznek. Ezt a lehetőséget az opcióknál persze ki is kapcsolhatjuk. Az opciókról jut eszembe, hogy ennyi beállítási, finomítási lehetőséggel valós idejű stratégiai játéknál még nem találkoztam, pedig egy párral már játszottam életemben. :-)
Egyszerre több győzelmi lehetőség áll rendelkezésünkre, többek között az ellenség fővárosának elfoglalása és megtartása a visszaszámlálás végéig vagy a már említett a teljes játékterület több mint 70%-nak a kézben tartása. Így a játékos elkerülheti az olyan jellemző végjáték unalmat, amikor egy-egy katona vagy tank miatt percekig kellett a csapatainkat fel-alá küldözgetni és az ellenséges egységet üldözgetni. :-)
18 egymástól eléggé különböző nép, mindnek más épület stílussal és több speciális tulajdonsággal, egységgel rendelkezik.
Egy világhódító játékrész, ahol a földet kell meghódítani fordulónkénti jelleggel. Az egyes területek megtámadása viszont már a valós idejű stratégia részeként megy, hasonlóan a Total War játékokhoz. Ez a játék rész a szokásos kampány helyett került be a játékba. A játék stílusa miatt a kampány nem is nagyon hiányzik, bár remélem, hogy egy kiegészítő keretében a fejlesztők meglepnek majd minket egy szórakoztató kampánnyal is.

Rise of Nations

Az újítások ellenére az Age of Empires sorozat vagy az Empire Earth rajongói szinte azonnal kezelni tudják a játékot. Érdekes, de jó döntés volt, hogy a betanulási részben nem kell a gyakorlottabb stratégiai játékosnak is keresztül rágnia magát a kézenfekvő mozgatási, egység gyártási, stb. alap parancsokon, hanem a különböző gyakorlottságú játékosok részére más és más szinten kezdhető el a játék kezelésének elsajátítása. Szintén helyes döntés volt az egységek automatizálása, így a játékos a valóban fontos stratégiai kérdésekkel foglalkozhat, úgymint a termelés, a kutatás, a felderítés és a harc. Ezek a területek amúgy is annyi figyelmet követelnek meg, hogy a játékos már nem tudná a polgárokat vagy a halászhajókat egyenként folyamatosan munkára buzdítani. A mesterséges intelligencia is kiváló. A nehézségi fokozatokat is jól választották meg. Könnyű beállításban egy kezdő játékos is meg tudja oldani a feladatokat, míg a legmagasabb beállítás a gyakorlott veteránt is megizzasztja. A két véglet között annyi nehézségi szintet építettek a játékba, hogy folyamatosan előre lépegetve fejlődhetünk egyre magasabb szintre. Szerintem az is helyes döntés volt, hogy a különböző erőforrások nem merülnek ki. Ha egyszer egy bányát, favágó telepet megnyitottunk, és azt polgárokkal feltöltöttük, akkor abból folyamatosan és megfelelő mennyiségben jön a bevétel számunkra. Ehhez tartozik még az az ügyes ötlet, hogy a bányára, fakitermelésre, stb. kattintva megnézhetjük, hogy összesen hány munkaerőt képes foglalkoztatni, és azt is látjuk, hogy hány fő dolgozik ott, illetve hány fő hiányzik a teljes létszámhoz. Az újítások sora még ezzel sem ért véget, bár a legfontosabbakat igyekeztem összefoglalni. Aki eddig még nem tette meg, annak érdemes a PC Dome-ról letölteni a játék jól sikerült demóját, mert nagyon jól illusztrálja, mire számíthat a játékos a bolti változattól. A játékmenet átgondolt tervezés és szakszerű megvalósítás eredménye. Azt hiszem, hogy játékmenet szempontjából a jövőben megjelenő valós idejű stratégiai játékokat már nem az AoE-hez vagy az Empire Earth-höz fogjuk hasonlítani, hanem a RoN-hoz.

A stratégiai játékoknál a grafikának kevésbé jelentős a szerepe, mint mondjuk az akciójátékoknál. Ennek ellenére a fejlesztők nagyon szép munkát végeztek. Az épületek és tereptárgyak részletesek lettek, az animációk folyamatosak és élethűek. 3 zoom-távolság létezik, ami kevésnek tűnik, de szerencsére a távolságot jól választották meg, így szinte soha sem használom a zoom lehetőséget, mindig az alapbeállításban játszom. Az interfész is jól áttekinthető és a hasonló stílusú játékoknál már megszokott módon működik, így a gyakorlott stratégiai játékosnak első pillanattól kezdve kézre áll. Mivel a játékot kisebb teljesítményű gépekre tervezték, ezért olyan finomságokat, mint pl. árnyékok, nem is kapcsolhatunk be. A robbanások és egyéb grafikai effektek sem gyötrik meg túlzottan a grafikus kártyát. :-) Például az Empire Earth fejlesztőjének új játéka, az Empires: Dawn of the Modern World is (már a demo változat alapján is) sokkal fejlettebb grafikai megoldásokat kap.

Rise of Nations

Nagyon kellemes zenei aláfestést komponált a játék zeneszerzője. A játék alatt különböző korok zenéi csendülnek fel úgy, hogy az nem unalmas és nem is idegesítő. A hangok már nem sikerültek ennyire jól. A C&C játékoknál vagy a Starcraftnál megszokott parancs tudomásul vétel vagy lövöldözés közbeni bekiabálás teljesen hiányzik, a katonák némán mennek a halálba. :-) A robbanásoknál és egyéb zörejeknél sincs semmi újszerű. A játék következő részében, vagy egy estleges kiegészítő csomagban megérné a hangokat egy kissé változatosabbá tenni.

Összefoglalásként annyit mondhatok, hogy a játék bennem olyan benyomást keltett, mintha egy gyakorlott valós idejű stratégiai játékkészítő cég termékét kaptam volna kézhez. Persze a fejlesztő csapat csaknem minden tagjának sok-sok játék elkészítése áll már a háta mögött. A fejlesztők azokra is gondoltak, akik szívesen készítenek saját hadjáratokat, küldetéseket, és egy jól használható küldetésszerkesztőt is beépítettek a játékba. Kíváncsian várom, hogy ezután a kezdés után milyen magasságokba helyezik a lécet a következő játéknál. A játékot szinte mindenkinek ajánlani tudom. Elsősorban persze a valós idejű stratégiai játékok kedvelőinek, de még a fordulónkénti stratégia kedvelői is biztosan jól szórakoznak vele. Akik más stílusú játékokat kedvelnek, azoknak is jó belépő a Rise of Nations a stratégiai játékok közé. Főleg a jól sikerült tanító programrész az, ami a kezdőknek sok segítséget nyújt. A játék birodalom menedzselő része a bonyolult, de mégis áttekinthető megoldások következtében érdekes és szórakoztató. A Rise of Nations tipikusan az a stratégiai játék, ahol a gondolkodásnak, átgondolt fejlesztésnek sokkal nagyobb szerepe van, mint egy huszáros tankrohamnak. Akik kikapcsolódásként többre vágynak, mint csak előre rohanni és legyakni az ellent, azok nagyon jól fognak szórakozni a Rise of Nations-szel. ■

Rise of Nations
Rise of NationsRise of NationsRise of NationsRise of NationsRise of NationsRise of NationsRise of NationsRise of NationsRise of NationsRise of NationsRise of Nations

értékelés

Rise of Nations

Pozitívumok
  • Lenyűgöző játékmenet
  • Jó mesterséges inteligencia
  • Ötletes újítások
  • Kiváló tanító programrész
  • Jól használható küldetésszerkesztő
  • Kellemes és változatos zene
  • Alacsony gépigény
Negatívumok
  • Átlagosnál gyengébb hangok és zörejek
  • Szerény grafikai effektek
9,0
grafika 8
hangok 9
játszhatóság 10
hangulat 9
Rise of Nations
A legutóbbi Rise of Nations cikkek, hírek

hozzászólások (1)

roli613
roli613 2007.07.11. 07:32
King a game!:-D:-D:-D:-D:-D:-D
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.