Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Vega$: Make It Big

Egy új tycoon-játék, melyben a cél egy menő szórakoztató-hálózat kiépítése Las Vegasban.

2003.10.21. 00:00 | szerző: Warhawk | Ismertető/teszt

Mostanság, mikor a lottóötös nyereménye egyre több nullát kezd tartalmazni, az embernek egyre többször jut eszébe Tevye örökbecsű „Ha én gazdag lennék” nótája, illetve utána egy valószínűleg egyre tetemesebb lista. Nos, be kell valljam, az én listámon igen előkelő helyen van – körülbelül az új sportkocsi és az aranyozott WC ülőke közt – egy „kiruccanás” Las Vegasba. Valószínűleg nem vagyok egyedül ezzel a tervemmel, hiszen nem sok olyan hely létezik a világon, ahová nap mint nap emberek száz ezrei vándorolnak egy szebb jövő reményében, hogy aztán legtöbbjük néhány órás szórakozás után egy padon, vagy rosszabb esetben a sivatag homokjában ébredjen. Most, hála a Deep Red új programjának, ha csak virtuálisan is, de betekintést nyerhetünk e mágikus város életébe.

Vega$: Make It Big
Gyertek csak játszani!

Célunk, mint a legtöbb hasonló témájú játékban, többek közt egy kaszinókomplexum menedzselése, méghozzá Vegas legnevesebb pontján, a Stripen, mely a város hatalmas, kaszinókkal, látványosságokkal és több száz Elvisszel díszített nevezetessége. Viszont itt a hasonló témájú játékokkal ellentétben nemcsak a kaszinót kell irányítanunk, hanem egy egész szórakoztató-hálózatot, kell létrehoznunk. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdjük inkább szépen az indítással a tesztelést!

Ami még a játék indítása előtt feltűnik az élesebb szeműeknek, az a launcher program Start és Options gombok alatt elterülő része. A Deep Red készítői ugyanis annyira testre szabhatóvá tették a játékot, hogy több editor programot, illetve egy teljes értékű fordítót is ráégettek a lemezre, melyekkel szinte minden apróságot átírhatunk, rajzolhatunk. Nagyon jó kezdés, a moddolás szerelmesei feltehetően még a játékról is megfeledkeznek egy ideig, míg az editorokat végignézik. Mi viszont haladjunk tovább, inkább az indításra tenyereljünk rá. Miután kivártuk a meglehetősen hosszú betöltődést (mentségére legyen mondva, ilyenkor a program elintézi szinte minden memóriába helyezését, így a pályákra már viszonylag keveset kell várnunk), megint csak meglehetősen sok opcióval kerülünk szembe. Számunkra most két lényeges van, a kampány mód, illetve a szabad játékra használható „homokozó”, sandbox mód. A játék lényegében a kampányok köré épül, melyekből szám szerint 12 van, és egyre beljebb visz a sugárúton a város belsejébe. Ezzel együtt természetesen egyre több kihívó és egyre nehezebb feladatunk lesz. Míg az első pályákon 1-1 épület felhúzásával már teljesítjük a küldetéseket, vége felé meg fogunk minden egyes centért izzadni, ráadásul a legtöbb feladattal időre kell készen lennünk. A fő missziókon kívül többször előfordulnak véletlenszerű események, mint például egy nagy csoport nyugdíjas érkezése egy speciális showra, vagy egy boxmérkőzés lebonyolítása. Ilyenkor villámgyorsan kell cselekednünk, hogy megfeleljünk a kiírásoknak, így bezsebelve az általában megnövekedett látogatószám utáni extra bevételt.

Vega$: Make It Big
Vegasi tájkép

Mely bevételeket igen sok helyről szerezhetjük be. Mint említettem, szórakoztató hálózatot kell felépítenünk, mely annyira lényeges, hogy néha még kaszinó nélkül jobb lesz a bevételünk. Egy üres telek megvétele után lehetőségünk van különféle szállodák, üzletek, szórakozóhelyek felhúzására. A lista meglepően hosszú, csak szórakozóhelyekből két fő csoport van, és találunk az uszodáktól a cirkuszon, diszkón, mozin, színházon keresztül a topless bárig szinte mindent. (Még mielőtt valakiben felmerülne, NEM, a topless bárokba, és hasonlókba nem lehet bemenni. Higgyétek el, megpróbáltam. :-) Ezek mind bevételt termelnek (vagy éppen kiadást, ha rossz helyre, vagy rosszkor húzzuk fel őket), így pénzügyi szempontból felépítésük erősen javallott. E mellett találunk még különböző ellátó épületeket (gépészek, takarítók lakóhelyei), mindenféle terület szépítő kelléket (fák, bokrok, táblák, lámpák, stb), sőt ha már nagyon sok pénz nyomja a bankszámlánkat és nem akarunk villany-, illetve vízdíjat fizetni, akár saját erőművet és víztisztítót is építhetünk. Ami a legszebb az egészben, a legtöbb épület, de még az utolsó fák is kapcsolatban állnak egymással, nem lehet egy rakásra felépíteni mindent, mert nem fognak jönni az emberek. Az épületeknek vannak bizonyos hatásaik, így például amíg egy uszoda, vagy egy művészeti tárlat a nyugalmat garantálja a környékén, addig egy diszkó, vagy egy mozi éppen az ellenkezőjét. Ezeket természetesen más beállítottságú emberek is látogatják, melyek általában ki nem állhatják a másik társadalmi réteget, így nagyon fontos, hogy okosan válasszuk meg, hogy mit hova építünk. Ráadásul szükségünk van különböző szerelőkre, technikusokra, melyek biztosítják épületeink működőképességét, illetve takarítókra, akik magától értetődően a tisztaságra ügyelnek. Az ők épületei viszont a zaj mellett még szagot is „termelnek”, így ezekkel, illetve hasonló okból az illemhelyekkel megkülönböztetett figyelemmel kell bánni. Ezen kívül figyelni kell arra, hogy ízlésesen, szépen kivitelezve építkezzünk, az utca embere nem szívesen tér be egy olyan kaszinóba, mely mellett éppen egy nagy rakás homokbuckát talál csak. Ilyenkor kell fákat, növényeket, szobrokat, lámpákat és hasonlókat vásárolni, hogy épületeinket vonzóbbá tehessük velük.

Mikor készen vagyunk a különböző épületek elhelyezésével, (vagy éppen ezek előtt, minden csak a játékoson múlik) nekiláthatunk kaszinónk felépítésévek - ez a könnyebb része a dolognak, csak a helyet kell megtalálnunk neki, eldönteni, milyen méretűt szeretnénk, és utat építeni hozzá - és berendezésének! Ugyanis van rá lehetőség, hogy legfontosabb épületünket belülről is szájízünk szerint alakíthassuk. Rengeteg fajtájú félkarú rablóból válogathatunk, de vannak asztalos játékok (rulett, black jack, póker, stb.), vagy éppen fogadóirodák, bingó sorsolások és még nagyon sok különböző pénzzabáló berendezés. Mint az épületeknél, megszabhatjuk, hova akarjuk elhelyezni őket, illetve megadhatjuk a fogadási pénzmennyiséget (azaz, hogy minimum és maximum mennyi pénzt lehet egyszerre beléjük ölni), illetve a nyerési esélyt (természetesen szükség van olyan gépre is, ahol van esély nyerni, nem szabad a tisztelt fejőstehenek játékkedvét elvenni). Itt szerencsére nem kell figyelni a gépek egymásra gyakorolt hatására, viszont szereznünk kell személyzetet, akik például a pénzt begyűjtik, vagy éppen a biztonságra, vagy a tisztaságra ügyelnek.

Vega$: Make It Big
Éjszaka a város nyugodtabb részén

Ennyit dióhéjban a játékmenetről, és bár szívesen írnám, hogy „leírva természetesen minden könnyebbnek tűnik”, ez most kivételesen nem így van. A Vega$ ugyanis, ha van egy kis érzékünk hozzá, akkor nem egy nehéz játék. Figyelni kell, hogy nagy butaságokat ne kövessünk el, figyelemmel kell kísérnünk a vendégek nyavalygásait, az alapján kell átalakítanunk vagy fejlesztenünk épületeinket, és nem szabad eszetlenül szórni a pénzünk. Ha ezeket a szabályokat betartjuk, akkor olyan hatalmas probléma nem lehet. Tény, hogy az elején a legtöbb vendég vöröslő szomorú smiley-vel a feje felett hagyja el központunkat (mellyel rosszallásukat fejezik ki), de ez idővel majd megváltozik, erre szavamat adom. Szerencsére a készítők egy nagyon jól használható kezelő felületet alkottak pénzszerző akcióink végrehajtásának megsegítésére, így a tutorialt végigjátszva (mely nem külön menüpontként szerepel, hanem a kampány mód első küldetését kell elindítani hozzá) igazából már sandbox módban is könnyedén alkothatjuk meg álmaink kaszinóját. Talán egyedül a különféle épületfajták kiválasztását aprózták el, egy-egy épülethez két-három menübe is be kell lépni, de igazából kis gyakorlás után ez már rutinból fog menni.

A Vega$ látvány és hang szempontból meglepően jól sikerült. A képekre nézve talán egyeseknek ellenkező véleményük lesz, de meg kell jegyeznem, hogy ez a játék esetenként olyan ötezer karaktert mozgatott a képernyőmön 1024*768-s felbontásban (és akkor még az épületek és a környezet effektjeit nem is néztem) gyakorlatilag akadásmentesen. Egy stratégiai játékhoz képest meglepően szépen ki van dolgozva minden, nézzük a játékteret repülő magasságból, vagy éppen egy járókelő szemszögéből. (Melyre egyébként lehetőségünk is van, egy gomb megnyomására a jó öreg Theme Park Inc-hez hasonlóan átvehetjük egy-egy járókelő szerepét.) Különösen tetszettek a napszakváltások, ahogy délután az árnyékok egyre hosszabbra nyúlnak, majd lassan felkapcsolódnak az autók és a közvilágítás lámpái, és beáll az éjszaka, mikor is egy jól megépített telek esetében tényleg olyan hangulata lesz a játéktérnek, mintha Las Vegasban lennénk. Az időnek egyébként nem csak a látvány szempontjából van szerepe, esténként természetesen a járókelők száma és összetétele is megváltozik.

Vega$: Make It Big
Úgy látszik, nem csak nyertesek járnak ide

Zenei szempontból szintén kitűnően teljesített a játék. Aki már látott Vegasról valamilyen filmet, annak biztos feltűnt, hogy általában minden szórakoztató komplexumot egy-egy téma köré építenek, így található franciás hangulatú helyiség egy mini Eiffel-toronnyal, vagy egyiptomi környezet a Szfinx replikájával. A játékban is, mikor megvásárlunk egy teleket, ki kell választanunk, milyen téma fogja az épületeket vezérelni. Van itt maja stílus, esetleg Anglia nevezetességei, hazafias (értsd: sávok és csillagok) vagy éppen űrbeli téma. Ezektől függ a játék zenéje is, amiben minden egyes környezetben megegyezik az a stílusa. Nem tudom pontosan meghatározni, de tipikusan az a zene, amit az ember egy neves, méregdrága bárban, vagy kaszinóban elvárna. Kis zongora, kis fúvós, semmi tucctucc vagy rock, vagy hasonló hangulatromboló stílus. Az pedig ma már szinte alapkövetelmény, hogy minden épület közelében halljunk valami hozzá köthető zajt, ami viszont még engem is meglepett, járókelők közé ereszkedve néha kellemes kis beszólásokat lehetett hallani, a kaszinóban pedig szomorúan sóhajtoztak, mérgelődtek a játékosok egy-egy rossz lap után. Kicsi dolgok ezek, de nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy beleélhessük magunkat a kaszinótulaj mindennapjaiba.

Meg kell mondanom, hogy bár nem számítottam rá, nagyon jól elszórakoztam a Vega$-szal. Van benne valami, amit hasonló stílusú játékok közül legutóbb a Rollercoaster Tycoonban találtam meg. Valami, ami miatt az ember jókedvvel építi, szépítgeti a telkét, ami miatt újra és újra nekikezd egy pályának, ami miatt nem tűnik fel, hogy gyakorlatilag minden pályán szinte ugyanazt kell csinálnia, ami miatt nem tűnnek fel a néha-néha megjelenő textúra, vagy clipping hibák, ami miatt szívesen nekikezd egy sandbox pályának csak az építés puszta élvezete miatt is. Kellemes kis játék ez kérem szépen, aki kedveli a hasonló mindenféle agresszivitást mellőző játékokat, annak kötelezően beszerezendő darab. ■

Vega$: Make It Big
Vega$: Make It BigVega$: Make It BigVega$: Make It BigVega$: Make It BigVega$: Make It BigVega$: Make It BigVega$: Make It BigVega$: Make It BigVega$: Make It BigVega$: Make It BigVega$: Make It BigVega$: Make It BigVega$: Make It Big

értékelés

Vega$: Make It Big

Pozitívumok
  • Kitűnő hangulat
  • Kellemes látvány, hangok és zene
Negatívumok
  • Néhány kisebb textúrahiba, egybemosódás
Minimális rendszerigény: Pentium III 600 MHz, 192 MB RAM, 16 MB-os videokártya, 500 MB HDD
Ajánlott konfiguráció: Pentium III 800 MHz, 256 MB RAM, 32 MB-os videokártya, 500 MB HDD
8,5
grafika 8
hangok 8
játszhatóság 8
hangulat 9
Vega$: Make It Big
A legutóbbi Vega$: Make It Big cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.