Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Enigma: Rising Tide

Tengeri hajós és tengeralattjárós harc egyetlen játékban, magyar nyelven.

2004.03.27. 00:00 | szerző: Morello | Ismertető/teszt

Érdekes lehetőséget próbál tálalni nekünk az Enigma: Rising Tide. Hajós játékból ugyebár akad egy pár, tengeralattjárósból szintén, de itt kombinálták a kettőt: mi dönthetjük el, hogy a vízfelszín ragadozóit vagy a mélység szörnyeit kívánjuk harcba vezetni. Két játék összehangolásával már lehetett eddig is romboló-tengeralattjáró háborút hívni (Silent Hunter II – Destroyer Command páros), de erre most egy programon belül is lehetőségünk van.

Enigma: Rising Tide
A hatalmas adok-kapok küzdelemből még nem tudni, ki fog kikerülni győztesen

A résztvevő nemzetek ismertetésénél máris problémába ütközöm. Ugyanis a játék a korai II. világháborús, ill. azt megelőző (1937 és az utáni) évekbe próbál kalauzolni minket, de a történelmi hátteret teljességgel átköltötték a készítők! Márpedig a történelem az ilyet nem szereti. Ebben a játékban viszont 1937-ben egyrészt a Német Birodalmi Császári Haditengerészet (?) színeiben szállhatunk vízre III. Vilmos császár (???) szolgálatára, másrészt az Amerikai Egyesült Államok oldalán vehetünk részt a harcokban, harmadrészt pedig egy bizonyos Szabad Nemzetek Ligája (?) nevű szövetséget képviselhetünk, ami lényegében a briteket és a japánokat foglalja magába (???). Hát nem mondom, ennyi badarságot... Alapvetően érdekes lehet, ha a játékos megváltoztathatja a történelem menetét, de ez a felfogás szerintem akkor ér valamit, ha reális alaphelyzetből, történelmi háttérből indulunk ki, és mindez menet közben formálódik tovább, a játékos sikere vagy kudarca van hatással a történelem menetére (pl. Panzer General). Mert ha már eleve egy teljesen kifacsart helyzetből indítunk, ott már nem hinném, hogy van értelme belevinni a történelmet. Ennyi erővel már akár egy sci-fi játékot is lehetett volna írni, kedves készítők! :o)

Szóval a körítés már eleve bukta, de nézzük a játékmenetet, hátha az még helyrehozhatja a dolgokat. Mint már említettem, felszíni és felszín alatti hadviselésben vehetünk részt. A tengeralattjárós küldetésekben nem igazán lehet újítást hozni, a már megszokott feladatok hárulnak ránk (őrjáratozás, konvoj vadászat, magányos hadihajók elleni harc, védekezés torpedóvető repülőgépek ellen, stb.). Néhány küldetésben viszont érdekesség, hogy ellátó hajókról feltölthetjük a készleteinket ill. kijavíttathatjuk a sérüléseinket.

Enigma: Rising Tide
Sima 95-ös tele, legyen szíves! És a shopból kérnék még egy Snickerst!

A felszíni hajók oldaláról viszont több érdekességet ismerhetünk meg. Itt jóval nagyobb a választék is. A kisebb-nagyobb rombolóktól kezdve a korvetteken keresztül az egészen apró, de fürge gyorsnaszádokig mindenféle típus megtalálható. Feladataink is sokrétűbbek, mint egy tengeralattjárós kapitánynak. Itt már egészen komplex hadműveletekben vehetünk részt, hajónk fegyverzete is lényegesen erősebb. A különféle kaliberű fedélzeti ágyúk alapvető felszerelések, ezeken kívül légvédelmi gépágyúkkal és géppuskákkal vehetjük fel a harcot a repülőgépek ellen, a mélyvízi bombák pedig tengeralattjárókkal szemben hatásosak.

A játék grafikája alapvetően szépen kidolgozott, de azért sok helyen nem voltam megelégedve vele, és rengeteg a bug. A vízbe becsapódó lövések például pocsékul festenek. Kissé zavaróan hat, hogy egy fia legénységet sem lehet látni sehol, mintha egymagunk utaznánk egy „szellemhajóban”. Legalább a külső nézetből jó lenne látni néhány munkálkodó tengeri medvét. A zenék és a hangok viszont jól el vannak találva, hajónk motorja is frankón duruzsol.

Enigma: Rising Tide
Ilyen látvány minden kapitány álma

Igazán bajom az irányítással és a játékmenettel van. Az irányítást sikerült a lehető legkevesebb billentyűre, funkcióra leredukálni. Ez egyfelől jó, mert nem okoz problémát a hajónk navigációja, minimális gyakorlással elsajátítható minden. Másfelől kissé zavaró a kidolgozatlanság, az árnyaltabb lehetőségek mellőzése. Mert így egy kicsit arcade-lövöldözősnek fest a dolog, ahol néhány billentyűlenyomás után már csak várjuk, hogy mikor purcan ki az ellen (vagy éppen mi). Ennél azért valamivel többet rejt a játék, de az ember mégsem érzi át igazán a hangulatot, az igazi „ott vagyok” érzést. Tehát egy se nem arcade, se nem szimulátor játék az Enigma. Valahol a kettő között helyezkedik el, de szerintem ez jelen esetben nem tekinthető erénynek.

Jobb lett volna beépíteni még néhány lehetőséget, ami a szimulátor irányába tereli a mérleg nyelvét. A torpedóval való támadás például amolyan lutri (vagy lehet hogy csak én vagyok a béna :o). Legalább valami segítené a célzást, vagy ha más nem, legalább egy találati valószínűség jelző lenne, mert így szemmérték alapján ember legyen a talpán, aki normálisan be tudja mérni a célt. Lehet, hogy Otto Kretschmernek ez gyerekjáték, de azért itt mégiscsak egy játékról van szó! Megoldást esetleg az jelent, ha ék alakban kilövünk vagy 4-5 torpedót, remélvén, hogy az egyik csak megtalálja a célt (mondjuk a gép hajói is így szokták), de akkor ne is reménykedjünk abban, hogy túl sok hajót fogunk puskavégre kapni, hiszen lőszerkészletünk véges, sőt igencsak szűkre szabott.

Enigma: Rising Tide
Társunk derekasan dolgozik, a mi dolgunk már csak a hajótöröttek legéppuskázása lesz :o)

Amúgy elég hangulatos lenne a játék, a hadjárat módban a küldetések közötti köztes sztorik, „korabeli” újságcikkek (már amennyire egy fiktív játék korabeli lehet...) például elég jópofák. Hajónk mozgása is jól ki van dolgozva, szépen ringatózik a hullámzó tengeren, élesen fordulva meg frankón „bedől”, szóval nem úgy közlekedik, mint egy dodzsem. Nagyon jól néznek ki az ágyúk és a légvédelmi fegyverek. Ezek mögé természetesen be is ülhetünk, és kezelhetjük őket.

Különlegesség a hangvezérlés, amelyhez mindössze egy megfelelően kalibrált mikrofonra van szükség, és előre beállított hangparancsokkal irányíthatjuk a hajót. Érdekes lehetőség, tulajdonképpen minden fontosabb parancsot kiadhatunk így. Sajnos a gyakorlatban kipróbálni nem volt alkalmam, így a hatásosságáról nem tudok nyilatkozni. Egyébként érdemes még megemlíteni, hogy a játék az 576 Media jóvoltából teljesen magyar nyelven került forgalomba a hazai piacon. Szóval a játékmenet megértése nem hiszem, hogy bárkinek is problémát fog okozni.

Enigma: Rising Tide
A füstfelhőért a háttérben sunnyogó repülőgép a felelős

Jó ötletek merültek fel az Enigma: Rising Tide készítésekor, de sajnos a kivitelezés elmaradt a várakozásaimtól. Kicsit kevésbé arcade-osabb játékmenettel és reálisabb sztorival egészen élvezetes játék kerekedhetett volna ki belőle. ■

Enigma: Rising TideEnigma: Rising TideEnigma: Rising TideEnigma: Rising TideEnigma: Rising TideEnigma: Rising TideEnigma: Rising TideEnigma: Rising TideEnigma: Rising TideEnigma: Rising TideEnigma: Rising TideEnigma: Rising TideEnigma: Rising TideEnigma: Rising TideEnigma: Rising Tide

értékelés

Enigma: Rising Tide

Pozitívumok
  • Sokféle hajó
  • Izgalmas feladatok
  • Könnyű kezelhetőség
  • Hangvezérlés
Negatívumok
  • Fiktív környezet
  • Grafikai hibák
  • Nincs legénység
  • A kezelés túlzottan puritán
  • Nem éri el egy szimulátor hangulatát
7,0
grafika 7
hangok 8
játszhatóság 6
hangulat 7
Enigma: Rising Tide
A legutóbbi Enigma: Rising Tide cikkek, hírek

hozzászólások (5)

Eric
Eric 2004.03.28. 16:06
Lehet, hogy én vagyok a béna, de nekem még az első gyakorló küldetést sem sikerült megcsinálni. :-((
A rossebnek nem lehet azt a szemét tengeralattjárót elsüllyeszteni!!! Mindig kifutok az időből.
Pras
Pras 2004.03.28. 16:27
Még én is csak szívni tanulok. :) De legalább a Salmon osztályú Cottonmouth-tal legalább már jó ideig életben tudok maradni, de a torpedóimat mindig kimanőverezi a köcsög gép. :)
RAK_
RAK_ 2004.03.28. 21:45
A magyar nyelvű kiadás a gyenge UK kiadásnak a magyarítása, amihez patch kell, h felhozza a késöbb kiadott amerikai verzió színvonalára, vagy pedig az amerikaié, ami korrektebb?
Morello
Morello 2004.03.29. 14:42
Nagyon aljas ez a játék! >:-]

Én is állandóan szívtam vele, de nem mertem annyira részletezni a cikkben, mert még valami nyomi bénának néztek... (bocs nyomi!) :-D:-D:-D>:-]>:-]>:-]
A tengeralattjárós küldetések szinte használhatatlanok, mert lemerülve egy fél nap alatt sem jutok közelebb a konvojhoz, felszínen meg szétlőnek.
Szóval volt pár dolog, ami idegesített.
SShark
SShark 2004.03.29. 16:26
A bevezető alapküldetés kb. a kilencedikre sikerült nekem is.
cikkajánló

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.