Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

NVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutató

Beszámolónk az NVIDIA genfi bemutatójáról.

2004.04.15. 00:00 | szerző: Dino | Kütyü+hardver

Az NVIDIA április 14-én 100 európai újságírónak mutatta be Genfben új videochip-generációjának első darabjait, a GeForce 6800 és GeForce 6800 Ultra processzorokat. Az a megtiszteltetés ért, hogy lapunk képviseletében én is részt vehettem ezen a bemutatón, így most a rendezvényről készült beszámoló keretében olvashatjátok a kártyáról hallott fontosabb információkat.

NVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutató
A sajtótájékoztató helyszíne: a Hotel President Wilson

Közel kétórás repülőút után érkeztünk Genfbe a GameStart képviselő Gyuval együtt, ahol már táblákkal vártak az NVIDIA képviselői. Rövid buszozással elvittek a bemutató első részének helyszínére, a tó partján álló Hotel President Wilsonba, ahol a sajtótájékoztatón először Alain Tiquet marketingigazgató beszélt az összegyűltekhez. Az új chip bemutatására aztán átadta a szót David Kirk kutatási vezetőjének, aki a kártya főbb paramétereiről beszélt, közben egy-egy valós idejű animációval illusztrálva az alkalmazott új technológiákat. A GeForce 6800 Ultra nevet viselő, május folyamán megjelenő, 0,13 mikronos gyártási technológiával készülő csúcsmodell 220 millió tranzisztort tartalmaz. Ez lesz az első kártya, mely a DirectX 9.0-ban már másfél éve meglévő 3-as verziójú pixel- és vertex shadereket támogatja. Ezáltal az eddig 256 utasításra korlátozott shader-programok hossza jelentősen megnő: a kártya gyakorlatilag végtelen számú utasítást enged, ezt csak a DirectX 9-es korlátozza 65535-re. A 3.0-ás shader modell 24 bit helyett már 32 bites lebegőpontos ábrázolást tesz lehetővé, tovább finomítva a megjelenítés pontosságát. Emellett támogatja a szubrutinok, ciklusok és elágazások használatát is az árnyaló programokban. A 6800 Ultra 16 pipeline-t tartalmaz, memóriának pedig az új DDR3-as típusú RAM-ból kerül rá 256 MB (illetve a megszállottak részére 512 MB-os változatra is lehet számítani). A 6800-as ezzel szemben „csak” 12 pipeline-t és 128 MB RAM-ot kap. Valamivel későbbre ígérik az alacsonyabb teljesítményigényű felhasználókat megcélzó kártyákat is, ezek nevét azonban még nem találták ki (6200-6300-6400 – bármi lehet még :-). Az AGP változat mellett az új csatolófelülethez, a PCI Expresshez is készül az új kártyából.

NVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutató
Alain Tiquet, az NVIDIA marketing-igazgatója

A GeForce 6800 Ultra képességeinek demonstrálására két új személyt találtak ki az NVIDIA munkatársai: Nalut, a sellőt és Timburyt, a lelkes természetbúvárt. Nalu szereplésével egy víz alatti jelenetet láthattunk, mely során külön kiemelték, hogy a haja minden eddiginél részletesebben, gyakorlatilag hajszálanként került modellezésre. Ez valóban igen látványos hatást eredményezett: valódi hajtömegként úszott a vízben Nalu haja. Természetesen a hajszálak is árnyékot vetnek Nalu testére, a végeredmény pedig egy glow effektet is kapott. Timbury egy mókás kis animáció szereplője: a vizsgálódásait nem éppen díjazó bogár lelöki őt a hegytetőről, azonban egy növényen lógva túléli a zuhanást. A valós időben kalkulált animációban az Industrial Light & Magic által kifejlesztett 16 bites lebegőpontos ábrázolással dolgozó OpenEXR technológia segítségével számolják a fényeket, mely minden eddiginél nagyobb dinamikus tartományt eredményez: a világos és sötét tónusok is jól elkülöníthetőek maradnak. A karaktermodell kidolgozottsága pedig a távolság függvényében dinamikusan változó: ahogy közeledünk hozzá, úgy nő a poligonszám. Láthattunk még egy 3DMark03 teszteredményt is (egy 3,4 GHz-es Pentium 4-esen mérték): nem kevesebb, mint 14860 pontot mutatott a kijelző. Nem maradtak el a játékprogramokkal mért tesztek ismertetése sem: átlagosan kétszeres sebességnövekedést tapasztaltak a fejlesztők különböző aktuális játékokkal kipróbálva az új kártyát.

Harmadik előadóként végül Mark Rein, az Epic egyik vezetője demonstrálta az Unreal Engine 3-at. Lélegzetelállító képsorokat láthattunk, igen részletesen modellezett objektumokkal. Igaz, ez már egy kicsit szaggatott a demo-gépen, de hát egy két év múlva megjelenő játék esetében ez nem jelent problémát, addig még van mit fejlődnie a videochipeknek is :-). Mark megmutatta az engine néhány látványosabb effektjét, 1-2 karaktert, és a dinamikus fények hatását. Érdekes volt látni a fal megoldását is: a gyakorlatilag síknak modellezett objektum térhatását teljes mértékben bump-mappinggel valósították meg.

NVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutató
David Kirk kutatási vezető

A tájékoztatót záró részben az újságírók kérdéseire válaszolva elmondták, hogy a GeForce 6800 Ultra kártyák 549 euró, míg a sima 6800-asok 349 euró körüli áron lesznek kaphatóak, májustól kezdődően. A fogyasztásra irányuló kérdésre egy kitérő válasz érkezett David Kirk részéről: az eddigieknél sokkal jobb lesz a teljesítmény/fogyasztás arány. A nap végén azért Gyunak sikerült kiszedni az egyik PR-osból egy számadatot is: 85-90 watt körül várható a 6800 Ultra fogyasztása, így nem árt egy 350-400 W-os táp beszerzése hozzá. (Ez a fogyasztás egyúttal magyarázat a kártyán látható két tápcsatlakozóra is.) Az új élsimítási megoldásról, az elforgatott négyzet menti mintavételezésről feltett kérdésre Mark Rein nevetve csak annyit mondott, hogy „Mi a fenének van még szükség a mai világban élsimításra?”, de David Kirk megerősítette, hogy valóban az említett új élsimítási módszert fogják alkalmazni, és marad a négy mintás megoldás, nem növelik a minták számát.

A bemutató után a tópart mentén kisebb séta vezetett a második helyszínhez, a kikötőben várakozó hajóhoz. Itt Nalu hús-vér imitátorai fogadták integetve-mosolyogva az újságírókat, bent pedig étellel és néhány játékkal vártak minket. Így aztán élőben is lehetőség volt kipróbálni a GeForce 6800 Ultra kártyákkal felszerelt gépeken néhány játékújdonságot. A Ubi Soft a Far Cry-jal és a Pandora Tomorrow-val képviselte magát, a THQ az orosz fejlesztésű S.T.A.L.K.E.R.-t vitte, a NovaLogic PR-osa a május végén megjelenő Joint Operationst mutatta be, de ott volt még az UT 2004, a Battlefield Vietnam, és az Argonaut által kártyák mellé szánt OEM játéknak fejlesztett futurisztikus arcade verseny, a Powerdrome is.

NVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutató
Mark Rein (Epic), Alain Tiquet, David Kirk és Eugene d'Eon

Szerencsére a nap folyamán az időjárás is kedvező volt, így a hajókázás 1-1,5 órája igen kellemesen telt a hajófedélen és a bemutatóteremként szolgáló belső részeken egyaránt. Alain Tiquet kezében még egy példány GeForce 6800 Ultra is előkerült, így lehetőségünk volt közelről is megszemlélni a kártyát. A nap végén fáradtan, de élményekben gazdagon tértünk vissza a szállodába, ahonnan aztán hamarosan visszavittek a repülőtérre.

Mindezek után kíváncsian várjuk az új GeForce 6-os kártyák megjelenését, no és persze a konkurencia válaszát. Vajon a nyárra várható kártyák között valóban a GeForce 6800 Ultra lesz a nyerő? Az NVIDIA szerint természetesen igen, de előbb-utóbb majd magunk is meglátjuk, valóban igazuk van-e. :-) ■

NVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutató
A játékbemutató helyszíne a kikötőben
NVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutatóNVIDIA GeForce Ultra 6800 bemutató

hozzászólások (0)

cikkajánló

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.

Scanneléstől a 3D-s nyomtatásáig - video Enji Nighttal

Megnéztük, hogyan készül el egy 3D-nyomtatott, élethű minifigura. Most Te is nyerhetsz ilyen szobrot!

Kipróbáltuk a PlayStation VR-t

A szerencsésebbek jövő héttől játszhatnak otthonukban a Sony VR-headsetjével.

HyperX Cloud Stinger gamer headset

Belépő szintű prémium kategóriás gamer füles érkezett. Cikk és videobemutató.