Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Against Rome

Az ókorban játszódó stratégiai játék nem sikerült túl fényesre.

2004.06.26. 00:00 | szerző: Gerry | Ismertető/teszt

Mintegy nyolc hónapja a March! ismertetőjében feltettem egy költői kérdést, mely így szólt: „miért készítenek játékokat olyanok, akik nem értenek hozzá?”. Örök érvényű kérdés ez, melyet az idők kezdete (értsd: a ’70-es évek) óta feltesznek magukban a teszterek, és fel is fogják tenni az idők végezetéig, vagy legalábbis addig, míg akadnak abszolúte hozzá nem értő fejlesztők, és öngyilkos hajlamú kiadók a játékiparban. Eme nem túl vidám bevezetőt a March! és az Against Rome közötti meglepő hasonlóság ihlette: az egyik egy párját ritkítóan katasztrofális FPS, a másik egy hasonlóan borzalmas RTS.

Against Rome

Európa, az időszámításunk szerinti III. században. Béke honol a hatalmas Római Birodalom határainál, senki és semmi nem meri megkérdőjelezni Róma hegemóniáját, mígnem megindulnak a vad barbár törzsek a provinciák ellen, hogy elsöpörjék az Örök Várost... Ez a történelminek ható sületlenség adja az Against Rome kerettörténetét, melynek értelmében a három választható nemzet – hunok, germánok, kelták – egyikét kommandírozva érhetjük el célunkat, mely nem más, mint szétzúzni Róma erejét.

Eredetileg az Against Rome-ot egy történelminek nevezhető stratégiai játékként képzeltem el, mely szembetűnően bűnronda grafikája ellenére is képes lehet kellemes pillanatokat szerezni a gyanútlan teszternek. Ezen naiv elképzelésem alapjaiban rengett meg, amint elővettem a kézikönyvet, melynek borítóján egy igencsak hiányosan öltözött – hiány van, ruha kevésbé – leányzó jól megmarkol két nagydarab pallost, miközben kéjesen hátraveti a fejét. Ez, és az intro tudatosították bennem azt, hogy az Against Rome még csak köszönőviszonyban sincs a történelemmel, a fejlesztők egyfajta „Conan a barbár” hangulatú világba helyezték a játékot, melyben szerencsétlen római provinciákat ellepik a kétméteres, hatalmas bárddal rohangáló, univerzálisan a „barbár” névre hallgató torzonborz, homo sapiensnek csak nagy jóindulattal nevezhető humanoidok. Miután konstatáltam ezt a nem túlzottan lélekemelő tényt, búcsút mondtam a tesztelés kezdetekor még meglévő minimális optimizmusomnak is, és rezignáltan kattintottam az „Új játék” opcióra.

Against Rome

Az elém táruló látványtól határozottan ismerős érzés kerített hatalmába: igen, én már találkoztam ehhez hasonlóval, úgy 1997 táján. Azt hiszem, ezzel az egy kijelentéssel mindent elmondtam az Against Rome által prezentált látványvilágról. Elnagyolt, kidolgozatlan, kevés mozgásanimációval rendelkező karakterek forgolódnak egy olyan terepen, ahol a pixelek szinte kiszúrják a szemünket. Nevetséges és érthetetlen, hogy egy ilyen grafikával rendelkező játékot ki mernek adni 2004-ben. A horrorisztikus vizualitással ha nem is áll szöges ellentétben a zene és a hanghatások, mindenféleképpen sokkal pozitívabb a mérlegnek ez az oldala – a középszerűség ez esetben határozott kiemelkedést takar a játék egyéb részegységei közül.

Felülemelkedve a vizualitás okozta sokkon, órákon keresztül nyüstöltem a játékot, kipróbáltam az összes felkínált opciót, majd leszűrtem a konklúziót: ilyen pocsék MI-n, irányíthatóságon, és történetvezetésen nem segítene egy csillogó-villogó 3D-s motor sem. A gazdasági menedzsment, az egységképzés jól bevált alapokra épít, itt nem ért különösebb meglepetés, ezen a téren az Against Rome hozza a nagy átlag színvonalát. A küldetések szintén a bevált – és egyszersmind már nagyon unalmas – alapokra építkeznek, így célunk roppant üdvözítő módon kezdetben a fővezérség megszerzése, később pedig Itália gyermekeinek porba döngölése, melynek értelmében a legtöbbször feladataink kimerülnek abban, hogy mindent el kell pusztítanunk, ami él és mozog a pályán.

Against Rome

Ezekkel az összetevőkkel egy átlagos program is rendelkezik, azonban fanfárok üdvrivalgás és tapsvihar keretében bemutatnám minden valóságshow-fan szellemi atyját, a MU-t (Mesterséges Unintelligencia). Ez az, ami tönkrevágja a maradék játékélményt is, és ezáltal a pokol legmélyebb bugyraiba száműzi az Against Rome-ot. Egyrészt az MI nem reagál az olyan apróságokra, minthogy távolsági fegyverrel megtámadták, avagy arra, hogy az ellen ott téblábol mellette. Nem. Az MI ekkor a játékos parancsára vár, aki persze azonnal vad klikkelgetésbe fog, hogy kompenzálja egységei idiotizmusát. Ekkor a katonák támadásba lendülnek, azaz az első sor támadásba lendül, a többiek megvárják, míg őket ledarálják, majd a helyükre állnak, és ez az egész mindaddig folytatódik, míg valamelyik fél harcosai el nem fogynak. A félreértések elkerülése végett: ez az eseménysor nem csak egy szorosban, vagy hídon játszódik le, hanem a pusztaság kellős közepén is. Még csak ne is álmodjunk bekerítő manőverekről, netán formációkról!

A hadjáratok közben az ellenfél rómaiakon a tünetek egy részét vettem csak észre, ezért megnéztem a „Történelmi csaták” opciót is – persze történelmi hűséget ez esetben se várjunk. Ekkor bizonyosodtam meg arról, hogy a hadjáratok alatt számtalan script segíti gép által irányított egységeket, ami önmagában egyáltalán nem volna baj, azonban amint belekezdtem a fent említett csaták valamelyikébe, úgy megtapasztalhattam az MI tombolását, melynek értelmében az ellenállt, és várt arra, hogy megtámadjuk, amint a támadás megtörtént, úgy egy helyben állva harcolt, és sztoikus nyugalommal várta az elmúlást, ami be is következett egy villámgyors uninstall formájában.

Összegezvén annyit mondhatok, hogy aki netán megpillantja a boltok polcain az Against Rome-ot, az vadul vessen kereszteket, és gyorsan hátráljon. Ez az a játék, amelynek egyszerűen nincsen pozitív oldala, nincsen benne semmi élvezetes, semmi lélekemelő, semmi szép, és ami a legfontosabb: semennyire sem szórakoztató. Egyedül tehetős tizenéveseknek ajánlhatom ezt a játékot, azoknak, akik kíváncsiak rá, hogy milyen volt egy közepes RTS 7-8 évvel ezelőtt... ■

értékelés

Against Rome

Negatívumok
  • Borzalmas grafika
  • Csapnivaló MI
  • Irányításbeli problémák
  • Hiteles történelem hiánya
  • Unalmas küldetések
  • Élvezhetetlen „Csaták” opció
3,5
grafika 3
hangok 6
játszhatóság 4
hangulat 1
Against Rome
A legutóbbi Against Rome cikkek, hírek

hozzászólások (6)

Dino
Dino 2004.06.27. 13:06
vortób: Mielőtt kiraktam volna az ismertetőt, körbenéztem a neten, pont az általad is feltett kérdésre választ keresve. És sajnos a PC Gamer 30%-os értékelése és az Avault 50%-a megerősítette, hogy bizony igaza lehet Gerrynek...
vortób
vortób 2004.06.27. 13:09
ezt megnézzem.nics ennek demoja?
vortób
vortób 2004.06.27. 13:10
már megis van.
Szücsi
Szücsi 2004.06.27. 14:14
Igen borzalmas lehet ha 3.5-et kapott. :-D
vally
vally 2004.06.27. 14:41
Jól le lett húzva :) :)
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?