Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

Belkin Nostromo SpeedPad n50 és n52

Bemutatjuk a kaliforniai cég két érdekes játékvezérlőjét.

2005.03.23. 00:00 | szerző: Phoenix | Kütyü+hardver

Manapság már majd’ minden játékstílus kedvelői megtalálhatják a boltokban azt a játékvezérlőt, amivel a kedvenc játékuk még élvezetesebb lesz, még jobban bele tudják élni magukat. Az autószimulátorok rajongói egyre jobb minőségű és egyre strapabíróbb kormányokat és pedálokat vehetnek, a platform- és verekedős játékokhoz rengetegféle gamepad létezik, a repülés megszállottjai pedig aztán végképp nagyon széles skáláról válogathatnak a joystickek közül. Az FPS játékok nem csekély számú rajongótábora azonban kicsit elhanyagolva érezhette magát mindezidáig. Ugyebár joystickkel FPS-t játszani eleve kudarcra ítélt próbálkozás, a gamepad sem lenne túl szerencsés ötlet, miután az általában kétkezes, és az egeret kezelni úgy már kicsit macerás. És akkor ugye a kormányt még nem is említettem... FPS-t billentyűzetről jó játszani! Igaz, ha egy kicsit jobban szemügyre vesszük a dolgokat, ha WASD gombokon játszunk, már eleve egy kicsit természetellenes kéztartást kell felvennünk, esetleg elfordítani a klaviatúrát, de akkor meg a többi gomb nem akar sehogy kézre állni. És ha ezt semmiképp nem tudjuk megszokni, és maradunk a kurzorgomboknál – már csak azért is, mert ott legalább középen van a felső gomb, és nincsenek közvetlenül mellettük más gombok, amiket véletlenül megnyomhatunk – akkor meg igen méretes asztalra lesz szükségünk, hogy a billentyűzetet kényelmes pozícióba tudjuk helyezni. Akár így, akár úgy játszunk, a tenyerünket sehogy nem tudjuk megtámasztani, és a játék hosszú távon fárasztó lehet. Ezt a problémát felfedezve fejlesztette ki a kaliforniai Belkin cég a Nostromo SpeedPad n50 és n52 típusjelzésű termékeit.

Belkin Nostromo SpeedPad n50 és n52

Voltak már korábban is próbálkozások ezen a téren, de azok nem nagyon vették figyelembe az ergonómiai szempontokat, csak éppen annyit, hogy a vezérlő kicsi legyen, könnyen elhelyezhető az asztalon, és annyi gomb legyen rajta, amit nagyjából kezelni lehet egy kézzel. Ezek általában úgy néztek ki, mintha levágtuk volna a klaviatúra jobb széléről a numerikus billentyűzetet. A SpeedPad n50 ezzel szemben egy szép méretes kéztámasszal van felszerelve, amin a tenyerünket pihentethetjük, van rajta hüvelykujjnál egy nyolcirányú vezérlő (digipad), tíz darab hagyományos, „keyboard-style” billentyű a többi ujjnál, és egy mutatóujjal kezelhető „gázkar”, ami majdhogynem scrollgörgő, csak mindössze egy negyedet tudunk rajta fordítani, elől és hátul megakad. Ezt kicsit furcsának találtam, miután nem is autó-, nem is repülőgépszimulátorhoz készült az eszköz. Ha pedig autószimulátort klaviatúráról játszunk, akkor ezt már inkább jobb kézzel tesszük. Na igen, itt is találkozhatunk a már megszokott „balkezes” problémával. Ugye a jobbkezesek FPS esetén a jobb kezükkel az egeret fogják, az n50 és az n52 tehát csak és kizárólag bal kéz alá passzol.

Az „állítható” kéztámasz az n50 esetében levehető kéztámaszt jelent. Én személy szerint alaphelyzetben nagyon kényelmesnek találtam a dolgot, de ha valakinek az átlagosnál kisebb keze van – vagy netalán még kiskorú, normális méretű kézzel – az egy mozdulattal leveheti a támaszt. Így már ránézésre nem rögtön az ergonómia szó jut róla az ember eszébe, ennek ellenére még így is megfelelő támasztékot, és kellő kényelmet nyújt a kontroller. Csak a tenyér elülső részének közepén hiányzik a támasz, de ez konkrét problémát nem jelent. Az n50 esetében egyetlen zavaró tényezővel szembesültem, mégpedig azzal, hogy a gumitalpak a csuklótámasz hátsó szélétől jócskán bentebb vannak, így ha az ember a tenyerét elemeli a támasztékról, akkor az eszköz eleje megemelkedik, így az egész el is mozdulhat, ami „éles” helyzetben igen kellemetlen lehet.

Belkin Nostromo SpeedPad n50 és n52
A profil-kezelő ablak

Az n50 tehát nagy űrt próbált kitölteni, a játékos-társadalom tárt karokkal fogadta, aki tudta, rá is vetette magát. Jól vizsgázott, megfelelt arra a célra, amire kitalálták, de persze felszínre kerültek kisebb gyermekbetegségek, hiányosságok, és az „ez így tök jó, de úgy talán még jobb lenne” jellegű felvetések. Így született meg a trónörökös, SpeedPad n52 elnevezéssel.

Arra hamar rájöttek, hogy ez a tíz gomb manapság már egy FPS-hez kevéske, meg talán az a gázkar sem volt túl jó ötlet. Az n52-re így került még 2 gomb a hüvelykujjhoz, plusz 4 gomb a többi ujjhoz – amely gombok szemmel láthatólag meg vannak egy kicsit döntve előre, hogy ne kelljen a kezünket a támaszról felemelni a kényelmes elérhetőség kedvéért –, és a gázkar helyét valódi görgő vette át, ami – a mai scrollgörgőktől elvárható módon – nyomógombként is funkcionál. A vezérlő alja majd’ teljes egészében gumírozást kapott, és az egész sokkal nehezebb, mint elődje, aminek köszönhetően sokkal stabilabb, nem csúszkál, és még csak véletlenül sem billen meg. A tenyér- és csuklótámasz itt már egy darabban van, így a kezünk még jobban belesimul, az egész még kényelmesebb. A kézikönyv szerint ez a kéztámasz is állítható, de ennek a hogyan és mikéntjére nem sikerült rájönnöm.

Belkin Nostromo SpeedPad n50 és n52
A loadout-manager képernyő

Az USB porton csatlakozó két eszköz gombjai természetesen tetszőlegesen programozhatók, esetleg még külön makrókat is szerkeszthetünk hozzájuk. Ami annyit tesz ugyebár, hogy egy gombhoz nem egyetlen billentyű leütését rendeljük hozzá, hanem amennyit jólesik. Így megoldható például az – amennyiben mikrofont nem használunk – hogy egy gombnyomással küldjünk olyan hosszabb szöveges üzeneteket, amik a játékban gyakrabban használatosak. Például nem kell begépelnünk minden esetben, hogy „Escorting hostage, cover me!” hanem elég ezt egyszer makrónak megszerkeszteni, és egy gombhoz hozzárendelni. (Feltéve, hogy nincs „bind” funkció a programban.)

De ha még így is kevésnek bizonyul ez a 25 programozható gomb, akkor lehetőségünk van a shift-mode-ok segítségével egy-egy gombra akár négy funkciót is beállítani. A shift-mode nagyjából annyit tesz, hogy egy gombot kijelölünk váltógombnak, amivel a normál mód, és a red, green, vagy blue shift-mód között váltogatunk, esetleg minden módhoz külön gombot rendelünk, ha azonnal el akarjuk érni váltogatás nélkül, és minden módban külön-külön beállítjuk, hogy egy-egy gombnak mi a funkciója. (A shift-mode-ok állását három LED jelzi. Az n50-esen ez a bal oldalon kapott helyet, amit a kezünkkel jó eséllyel kitakarunk, az n52-n viszont már a hüvelykujj mellett van, amit még szándékosan sem tudnánk kitakarni.) A normál módnál nem világít semmi, a red-shift módnál bekapcsol a piros LED, stb. Így bármikor leellenőrizhetjük, hogy éppen melyik aktív. MMORPG-nél például hasznos lehet normál módra beállítani a szokásos mozgás-gombokat, meg a leggyakrabban használt skilleket, az egyik shift-mode-ra mehetnek a kevésbé gyakran használt skillek, egy másikra pedig a voice-emote-ok.

Belkin Nostromo SpeedPad n50 és n52

A vezérlőkhöz mellékelt szoftver profil-editor része teljesen egyértelmű, és könnyen kezelhető, a loadout-manager tűnhet esetleg egy kicsit körülményesebbnek első ránézésre, de másodikra meg lehet barátkozni azzal is. Kis magyarázat a fogalmakhoz: Ha mondjuk egy gépet több felhasználó használ, akkor mindegyikük csinálhat magának külön loadoutot, amelyen belül találhatjuk azokat a Belkin-eszközöket, amik a géphez csatlakoznak. Egy-egy eszközhöz szerkeszthetünk különféle profilokat, minden alkalmazáshoz másikat, és a profilon belül vannak a már említett shift-mode-ok.

A két vezérlőnek egy zavaróbb hibáját sikerült felfedeznem – hogy ilyenről is essen szó –, ez pedig a billentyűk minősége. Amire ugyan nem mondanám, hogy rossz, de a mai elvárásoknak igen nehezen felel meg. A gombok általánosságban is igen kemények, némelyik pedig különösen nehezen jár. A tesztpéldányon például épp a kisujj alatt lévő tanúsítja a legnagyobb ellenállást. A dolog nem különösebben zavaró, de egy jobb minőségű klaviatúra után nehéz megszokni.

A Belkin SpeedPadjei tehát nagyon jól kivitelezett eszközök, arra maximálisan megfelelnek, amire kitalálták. Nagyon könnyű megszokni, aztán már nem is igen akar az ember a klaviatúrához visszatérni. Persze ez utóbit ne nagyon dobjuk félre játék közben, szükség lehet rá, és a SpeedPadeknek nem is az a céljuk, hogy abszolút feleslegessé tegyék. Inkább csak az, hogy egy FPS-nél tényleg minden csak a reflexeinken és tehetségünkön múljon, és ne rontsák a teljesítményünket a véletlenül megnyomott gombok, a helyhiány miatt kényelmetlen pozícióban álló klaviatúra, és az elgémberedett ujjaink. A két SpeedPad jó tulajdonságai bőven felülmúlják a kevésbé jókat, így bátran tudom őket ajánlani mindenkinek. ■

hozzászólások (0)

cikkajánló

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.

Scanneléstől a 3D-s nyomtatásáig - video Enji Nighttal

Megnéztük, hogyan készül el egy 3D-nyomtatott, élethű minifigura. Most Te is nyerhetsz ilyen szobrot!

Kipróbáltuk a PlayStation VR-t

A szerencsésebbek jövő héttől játszhatnak otthonukban a Sony VR-headsetjével.

HyperX Cloud Stinger gamer headset

Belépő szintű prémium kategóriás gamer füles érkezett. Cikk és videobemutató.