Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

GTR

A SimBin első játéka a FIA GT versenyek világába kalauzolja a játékost, igazán élethű szimulációval.

2005.07.06. 00:00 | szerző: Toya | Ismertető/teszt

Végre megérkezett, és fél évvel a németországi megjelenés után és mi magyarok is kipróbálhatjuk azt a játékot, ami miatt még egyfajta, a szocializmus végnapjait idéző „GTR turizmus” is kialakult: a játékra izgatottan váró lelkes rajongók közül sokan úgy döntöttek, a várakozás helyett inkább Ausztriába ugranak ki megvenni a programot. A 10tacle kiadó ugyanis valami érdekes okból kifolyólag úgy döntött, hogy a német és angol verzió megjelenése közé több mint fél évet iktat be. No de most már nincs szükség az utazgasára, a SeVeN M kiadó jóvoltából ugyanis immáron magyar nyelven vehetjük kézbe ezt a remek játékot.

GTR

A készítő SimBin cég első munkáit mint MOD csapat követte el az Electronic Arts F1 sorozatához, így szinte adott volt, hogy az első teljes egészében saját fejlesztésű programjuk az ISI jelentősen átdolgozott motorjával készül majd el. Mivel a SimBin munkatársai már otthonosan mozogtak a FIA GT bajnokság területén, így egyértelmű volt az is, hogy új játékukban ezt a versenysorozatot dolgozzák majd fel, és megpróbálnak a lehető legvalósághűbb játékkal a publikum elé lépni. Ehhez első dolguk volt a FIA GT bajnokság licencének a megszerzése volt. A játék a FIA GT bajnokság 2003-as szezonját dolgozza fel, így az akkor futó autókkal (Ferrari 550 Maranello, Ferrari 575 GTC, Chrysler Viper GTS-R, Lister Storm, Lamborghini Murcielago R-GT, Saleen S7R, Chevrolet Corvette C5-R, Porsche 993 GT2, Ferrari 360 Modena, Porsche 996 GT3-RS, Morgan Aero 8, BMW Z3 M, Lotus Elise, Gillet Vertigo, Mosler MT900, Seat Toledo) versenyezhetünk. Tíz pálya található a játékban: Monza, Estoril, Magny Cours, Anderstorp, Circuit de Catalunya, Oschersleben, Enna Pergusa, Spa-Francorchamps, Brno, Donington Park. Olyan nevek ellen futhatjuk a köröket, mint Matteo Bobbi, Paul Belmondo, Jamie Campbell-Walter, vagy a SimBinhez is kötődő Henrik Roos.

Ilyen előzmények tudatában nyugodtan vágtam neki a telepítésnek. Míg a két CD-t pakolgattam, majd a Starforce védelemnek köszönhetően az újraindításra vártam, azon gondolkodtam, mennyire kell komolyan vennem majd a játék szlogenjét, a „Get Real”-t. Aztán gyorsan a lovak közé is csaptam, és megnéztem az intrót, ami nem különösebben értékes darab, de egyszer talán meg lehet nézni. A demóból megismert főmenüben már otthonosan mozogtam, mivel valamennyire azért ismertem a játékot, így talán az egyetlen furcsaságot a magyar nyelv jelentette (a magyarítás amúgy sem mentes az érdekességektől, de erről majd kicsit később).

GTR

Előre szeretném bocsátani, hogy ez egy szimulátor, így elengedhetetlenül szükségünk van egy jó kormányra, hiszen így nyújt a játék számunkra 100%-os élményt. Persze a SimBinnél gondoltak azokra is akik nem rendelkeznek ilyen eszközökkel, vagy éppen csak egy kis önfeledt vezetésre vágynak, így nekik beraktak egy Játéktermi és egy Félprofi módot. Ezekben a módokban a játék sokkal inkább szórakozás, mint szimulátor, és ilyenkor inkább a száguldáson van a hangsúly, mint a jól eltalált beállításokon. Élvezetesek ezek a módok is, de szerintem a programra az igazi koronát a szimulátor mód rakja fel, amiben tényleg minden tizedmásodpercért meg kell küzdenünk.

Nézzük összességében, hogy is vizsgázott nálam az a játék amelynél a készítők nem titkolt módon a valóságot legjobban megközelítő élmény elérést tűzték ki célul maguk elé!

GTR

Az első ami mindenkinek szemet szúr, és így tesztet nekem is ezzel illik kezdenem, az a látványvilág. Ezen a területen furcsa kettősség jellemzi a GTR-t. Grafikailag szinte megdöbbentő, mi mindent kihoztak a készítők az F1 Challenge alatt is futó motor továbbfejlesztett változatából. Rendkívül részletesen és gyönyörűen kidolgozott, és folyamatosan változó pályák (GPS adatok alapján), szinte életre kelő környezet, fokozatos változó időjárás (beborul, kisüt a nap, elkezd esni az eső, stb.), a tökéletesség határát súroló autómodellek és ezek törései, szemkápráztatóan részletesen kidolgozott pilóta fülke, folyamatosan koszolódó szélvédő, stb.. Még leírni is nehéz, micsoda látványban lehet részünk, ha kipróbáljuk a játékot, azonban ennek megvan a maga ára. A programnak ugyanis meglehetősen magas a gépigénye, a sok autó és a részletes pályagrafika a legmodernebb gépeket is rendesen megizzasztja. Persze, hogy ne legyen tökéletes a kép, találkoztam néhány számomra bosszantó vagy idegesítő aprósággal. Ilyen például az autók számával és a felbontás részletességével hihetetlen mértékben megnövekedő töltési idő (egy spai 24 órás verseny betöltése teljesen feltöltött rajtráccsal komoly tortúra), az ablaktörlő teljes hiánya, vagy a teljesen elképesztő módon megoldott napszakváltás a hosszú távú versenyeken. Ezeknél azonban jobban felbosszantott, hogy ha a gépünk nem bírja el az adott autómennyiséget és a kiválasztott pályafelbontást egy futam alatt, akkor nincs lehetőségünk arra, hogy a játék közben módosítsunk a grafika részletességén, egyszerűen ki kell lépnünk vissza a főmenübe és újraállítani a grafikát. Ez a betöltési idők fényében elég körülményes és idegesítő megoldás.

A hangok területén egyáltalán nem köszöntek vissza a grafikánál tapasztalt, bosszantónak minősíthető apróságok. Ezen a területen véleményem szerint tökéletes a GTR, és ez köszönhető annak is, hogy minden hangot a valódi FIA GT autók segítségével rögzítettek. Az autók hangja tökéletes, a kerékvetők vagy a kavicságyak hangja is pontosan olyan, mint az életben, és a többi hang is mind olyan ami elvárható egy vérbeli szimulátortól.

GTR

Ha már a szimulátor szót megemlítettem, akkor szót kell ejteni a fizikáról is. Ez a terület minden autóverseny program lelke, így erre a területre fokozottan figyeltek a SimBin programozói is. Sok-sok teszt után elmondhatom, hogy sikerült megragadniuk a készítőknek a hosszú távú versenyzés igazi lényegét, amikor egy-egy gyors körnél sokkal többet számít az egyenletes teljesítmény és az autó magunkra igazítása. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő beállítás kiválasztása, amelyekből alapból is kapunk egy edzés- és egy verseny beállítást minden autóhoz és pályához, de akár az interneten rendelkezésre álló adatbázisból is kiválaszthatjuk a számunkra legjobban fekvő setupot. Ha mégis saját beállítás elkészítésére adjuk a fejünket, akkor érdemes lesz használnunk a MoTeC Interpreter programot, amivel a valódi életben is elemzik a köreiket a versenyzők. Mivel az apró módosítások is kihatnak az autónk viselkedésére, így értelemszerűen a MoTeC segédprogramot is gyakran használjuk majd egy-egy kör kielemzésére.

Hiába készítjük el azonban a megfelelő beállítást magunknak, ha az irányítást nem jól készítik el alapból a programozók. Szerencsére a SimBin erre is fokozottan figyelt, így minden különösebb gond nélkül vezethetünk akár kormánnyal, akár billentyűzettel is, és a képességünkhöz mérten a megfelelő segítségeket is beállíthatjuk magunknak. Ráadásul a játék támogatja a TrackIR fejmozgás-követő technológiát, ami sajnos az ára miatt itthon még nem igazán terjedt el.

GTR

Hasonlóan lényeges egy játék esetében a gépi ellenfelek viselkedése is. Lehetőségünk nyílik arra, hogy a gép által irányított autókat a saját tudásunkhoz szabjuk, valamint az agresszivitásukat is beállíthatjuk, a szégyenlőstől egészen az őrültig. Természetesen a gép által irányított autók is hibáznak, rontanak, balesetet szenvednek, ahogy az életben is ellenfelek egy-egy futam során. Talán ezen a területen teljesít messze várakozások alatt a program, mivel olyan elképesztő dolgokat tapasztaltam 100%-os Normál agresszivitással felruházott ellenfelek mellett, ami meglepett. Mivel ebben a sportágban természetes a test-test elleni küzdelem, így ezt is vártam volna a programtól, de sajnos nem ezt kaptam. Nem ritka, hogy a gépi ellenfelek túlságosan durván támadnak, vagy belénk rohannak, amikor egy szimpla kikerüléssel megoldhatnák a szituációt. Durvább hiba, amikor nem előznek meg bennünket, és szolgai módon autóznak mögöttünk kanyarokon keresztül egészen addig, amíg el nem érnek egy előzési pontot, ahol megelőznek bennünket. Talán ez a terület, ahol a legmesszebb áll a valóságtól a GTR, de szerencsére ott van helyette nekünk a multiplayer mód.

Multiplayer területen hálát adhatunk a SeVen M-nek, hogy az 1.4.0.0-ás verziót kapjuk meg tőlük a magyar változatban, mivel ez már mentes minden gyermekbetegségtől, ami megkeserítette kezdetben az interneten versenyzők életét. Vitathatatlan, hogy az autóversenyzés nagy élmény a gépi ellenfelek ellen is, de igazán nagy örömöt akkor jelent, ha másokkal mérhetjük össze a tudásunkat. Erre lehetőségünk is nyílik, hiszen a játékon belül számtalan szerveren tehetjük próbára magunkat, és ehhez nincs is más dolgunk, mint regisztrálni magunkat, és kapcsolódni valamelyik éppen futó szerverhez. Természetesen hazánkban szervezett keretek között is futnak bajnokságok (GTR Masters, GTR Racers), így ha elég jónak érezzük magunkat, akár itt is próbára tehetjük tudásunkat.

GTR

Mint a cikk elején említettem, szót kell ejtenem a magyarításról. Sajnálatos, hogy nem igazi szakemberre bízták a magyarítás elkészítését így találkozhatunk néha mosolyogtató, néha bosszantó félrefordításokkal is, de nem ritkák a tévedések sem a fordításban. Nagy élmény lett volna, ha a csapatfőnök is magyarul szól hozzánk (erre biztosan kapható lett volna valamelyik neves autóversenyzőnk, és talán ő segíteni tudott volna a fordításban is), mert így olyan érzésem volt végig mintha egy félig befejezett magyarítással lenne dolgom.

Hogy összességében milyen is lett a GTR? Minden tekintetben megfelel a várakozásnak, és bátran ajánlom mindenkinek, aki a TV-ben figyelemmel kíséri a versenysorozatot, és szeretné a számítógépén is kipróbálni, milyen lehet egy-egy futamot lefutni Monzában, Brnoban, egy-egy ilyen álomautó kormánya mögött. ■

GTR
GTR

Köszönet Prezsinek a segítségért!

értékelés

GTR

Pozitívumok
  • Teljes 2003-as licenc
  • Rendkívül szépen kidolgozott autók és pályák.
  • Elképesztően realisztikus hangok
  • Jó irányítás akár kormánnyal, akár billentyűzettel
  • Igazi FIA GT szimulátor
  • TrackIR támogatás
Negatívumok
  • Magas gépigény
  • Hosszú töltési idők
  • Érdekesen viselkedő gépi ellenfelek
  • A magyar fordítás hiányosságai
Minimális rendszerigény: 1,2 GHz-es processzor, 384 MB RAM, 32 MB-os DirectX 8.1 kompatibilis 3D kártya, 1 GB HDD
Ajánlott konfiguráció: 2 GHz-es processzor, 512 MB RAM, DirectX 9.0c kompatibilis videokártya 128 MB memóriával
9,0
grafika 9
hangok 10
játszhatóság 9
hangulat 9
GTR
A legutóbbi GTR cikkek, hírek

hozzászólások (3)

Porker
Porker 2005.07.06. 17:26
Kieza Toya?
padavan
padavan 2005.07.06. 17:55
A magyarosítás hiányosságait megemlíteni a játék hibái között... Hát nem tudom...
Nayrobi
Nayrobi 2005.07.14. 20:10
A hsw.hu egyik főszerkesztője, látszik h nem mozogsz szimes körökben, akkor ismernéd;-)
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.