Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Second Life

Egy online virtuális világ számos érdekességgel.

2005.08.09. 00:00 | szerző: Norfren | Ismertető/teszt

Az interneten játszható multiplayer, sokszereplős játékok közül a tradicionálisak általában fantáziavilágban játszódó szerepjátékok (pl. EverQuest, Matrix Online), ezeket szoktuk a goromba MMORPG rövidítéssel is említeni (massively multiplayer online role-playing games, sokrésztvevős online szerepjátékok). Más részük azonban nem kötődik semmiféle küldetéshez, ellenben szabadon alakíthatjuk a világot és a magunkat megszemélyesítő avatart, s egyfajta alternatív világot nyújt, nagyon is hangsúlyozottan a szociális kapcsolatokkal. Ilyenek e pillanatban a Second Life, a There, a The Sims Online, vagy gyerekeknek a Disney's Toontown Online. Ezek közül sok szempontból a Second Life a legfejlettebb, míg a legegyszerűbbek csak afféle virtuális-vizuális chatszobának tekinthetők.

Second Life
Társasági életet élhetünk kettesben, sokan, diszkóban vagy bingópartin, de ölthetünk más alakot is.

Mi is a Second Life - Második Élet? A legegyszerűbb idézni, amit saját magáról ír a Linden Laboratories már kb. két éve létező online világa: A Second Life virtuális világát teljesen a felhasználók teremtik és fejlesztik. Ezen a hatalmas és gyorsan növekvő helyen bármit, amit csak akarsz, megtehetsz, megalkothatsz és bármivé átváltozhatsz... Magyarán, a szimulált világban kezdetben csak az üres hegyes-völgyes-tavas terep adott, s azt a felhasználók (játékosok? szereplők? lakók? polgárok? digitális avatarok? - legyenek a továbbiakban egyszerűen emberek) építik tele házakkal, kastélyokkal, lokálokkal, középkori városokkal, akármivel, beleértve a közlekedési eszközöket, vitorlást, motorcsónakot, snowboardot és léghajót, nem is beszélve az olyan tárgyakról, mint a rulettasztal, félkarú rabló, kisestélyi ruha, valódi beszélő házisárkány vagy bármi mütyür, berendezési tárgy a tengerparti nyaralónkban. A virtuális világban a saját magunkat megszemélyesítő avatart is széles határok között alakíthatjuk, öltöztethetjük. Ennél azonban az egész program, mint látni fogjuk, sokkal több.

Hol és hogyan is kezdjük? Talán ahogy egy egyszerű klasszikus számítógépes játék esetén. Elsőként a grafikával. A 3D virtuális világ minősége nem rossz, de elmarad például az Uru-tól vagy Half Life2-től – ez azonban természetes, hiszen ez a valóság ára. Míg az említettet két (és sok hasonló) játékban a sok száz megabájtnyi nagyfelbontású fix grafika letöltve ott van a gépünkben, addig az SL-ben ez percről percre változik: ha a szomszédunk éppen úszómedencét épít a kertjében, akkor ezt mi is élesben látjuk. Az induláshoz szükséges letöltés kb. 17 megabyte, ez azonban csak a program. A szélessávú internet ellenére természetesen van határa a grafikus elemek és bitmapek, textúrák folyamatos le/feltöltögetésének, ezért nem lehet ugyanazt a minőséget elérni, mint az előre felinstallált grafika esetén. Egy alkotás élethűsége azonban sokban függ alkotója ügyességétől is, amint ezt a 3D modellezésben kissé jártasaknak nyilván nem kell magyarázni. A szavak helyett azonban többet mondanak a mellékelt képek. Lehet olyan levelet, cikket találni az interneten, hogy az SL grafikája gyenge – ezek viszont nem veszik figyelembe, hogy a grafika folyamatosan újul és töltődik le, így unfair dolog egy helyben installált játékhoz hasonlítani.

Mint említettük, a minket megszemélyesítő avatart vég nélkül variálhatjuk: ruhát szerezhetünk, vehetünk, vagy az ügyesebbek a megadott template-eket használva Photoshoppal készíthetnek. Lehet azonban nudizni is az arra alkalmas helyen, sőt az alap mozgásfunkciókon túlmenően számtalan mozgás-szkriptet használhatunk, például mulatókban vagy diszkóban sokféleképpen ugrabugrálhatunk az aktuális barátnőnkkel. Emberi mivoltunkból azonban szó szerint is kivetkőzhetünk, itt is csak a fantázia a határ. Az avatar irányítása a szokásos módon billentyűzettel vagy egérrel lehetséges, beleérve a repülő módot és teleportálást, de lehet snowboardozni is vagy járműveket használni. Az SL-ben az átlagnál több szerepet kapnak a jobb egérgomb menüi. A játék irányítása, a menürendszer eléggé bonyolult, de hát a valódi világ nem az? Elég sok hivatásos vagy önkéntes oktató, segítő van a játékban, akik szívesen magyarázzák el a komplikáltabb dolgokat.

Second Life

Nagyon fontos dolog a játékban a kommunikáció, ezért többrétű. Az írásban történő kommunikáció csak a közelben levőkkel lehetséges (bár lehet „kiabálni” is valamivel messzebbre). Lehet privát csatornát is nyitni, ekkor más nem hallja a társalgásunkat. A barátainkkal névjegyet cserélhetünk, ez több mindenre jó (pénz, leltári tárgyak küldése/kapása, személyes info, stb.), s ennek segítségével gyorsan meg is találhatjuk őket, bárhol legyenek.

A Second Life-ban modellezett virtuális világ hatalmas. E pillanatban kb. 12 ezer acre, vagyis kb. 8 és fél ezer hold és ezen kb. 20 ezer birtok van. Az egész világ 256x256 méteres „kockákra” van osztva, ez persze csak a térképen látszik, odabent az SL „valóságában” nem, azonban technikailag mégis jelentős: a térkép egy-egy kockája egy-egy szerver gép. Több száz számítógép van már így összeláncolva. Itt van a nagy különbség az SL és például a dicstelen véget ért Uru technikai megvalósítása között: az Uruban egy szerverbe próbálták meg bezsúfolni az egész világot sok száz (ezer) játékossal együtt, ami nem sikerült. A mai technika ezt nem teszi lehetővé: az SL-ben is ha 20-30 ember tartózkodik egy területen, már általában csökken az FPS, erősen szaggatni kezd a program. Ez azonban nem annyira vészes, hiszen a világ és így az emberek is sok száz szerver között oszlanak meg.

Természetesen az SL-ben van elég részletes és többfunkciós térkép: kedvenc helyeinkhez jelzőpontokat tehetünk, megmutatja az aktuális programokat, rendezvényeket, hol tartózkodik egy barátunk stb.

Second Life

Nagyon fontos része SL-nek az alkotás és építés, hiszem mi, ott „élő” emberek építjük és változtatjuk folyamatosan a világot. A 3D modellezés, a tárgyak készítése alapfokon interaktív módon az egérrel lehetséges, de rendelkezésre áll egy beépített programozó szkript nyelv is. Ez természetesen eléggé egyszerű egy valódi modellező programhoz képest, ennek ellenére nagyon sokra képes. Megrettenni nem kell tőle, hiszen nem kell igazi programozónak lenni a használatához, elég a józan ész és a logika, no meg persze el kell olvasni a használati utasítást. Néhány geometriai alapidomból bárki könnyen összerakhat egy széket vagy egy asztalt, s bevonhatja a saját feltöltött textúrájával is. Ha a tárgynak mozognia kell, reagálnia a környezetére (pl. érintés, ráülés, szélfújás), akkor ehhez már külön szkriptek kellenek, ilyeneket lehet könyvtárból vagy mástól szerezni, vagy persze írni. Azért egy irányítható vitorlás készítéséhez már kell némi gyakorlat (a virtuális szélvektor figyelembevétele, irányítás, stb.). Hasonlóképpen egy ruletthez vagy félkarú rablóhoz is, melyek nemcsak szépen pörögnek, hanem a játékos virtuális pénztárcáját is apasztják vagy dagasztják... (Ezekből egyébként bőven akad.) Az alkotást, építkezést kedvelők kiélhetik magukat, ami kell: idő, idő és nagyon sok idő (és valódi pénz egy nagyobb projekthez).

Lehetséges az avatarokhoz mozgásanimációt is alkotni és feltölteni, ehhez már komolyabb segédprogramok szükségesek. Főleg diszkóban való táncolásból van szkript, de szexszel kapcsolatos is akad.

A gazdasági élet nagyon fontos része az SL-nek, akárcsak a való világnak. Természetesen közel sem mindenki olyan ügyes, hogy házakat, autókat vagy éppen ruhát készítsen. Bár van sok ingyen kapható apróság is, a legtöbbet meg kell vennünk, ehhez pedig pénz kell. Az SL virtuális fizetőeszköze a linden dollár (L$), ebből mindenki kap valamennyit heti rendszerességgel zsebpénz formájában, de lehet igazi dollárért is venni, sőt fordítva, visszaváltani is (1000 L$ = 3,9 USD körül a napi árfolyam jelenleg). Aki ugyanis ügyes, az sokat kereshet. Készíthet menő ruhákat a hölgyeknek, autót vagy vadászrepülőt a fiúknak, üzemeltethet játékbarlangot és csak a fantázia a határ. Ezeket mások természetesen pénzért vehetik meg. Az L$-nek így árfolyama is van. Aki tehát ügyes, az nemcsak megkeresheti az SL havidíját, hanem a felesleget igazi USD-ben ki is veheti. Egy angol ismerősöm 14 éves fia hivatalos SL tutor, vagyis segíti és tanítgatja a virtuális világ új és még béna tagjait, ezért fizetség is jár. Olyan jól csinálta, hogy félév után a keresett L$-t igazi USD-re váltva megvette élete első saját számítógépet. A játékon belüli kereskedelem újabban egyre jobban virágzik, a Linden Lab szerint májusban valódi pénzre átszámolva 1,47 millió USD volt a forgalom! (Egyébként nem az SL az egyetlen online játék, amelynek a belső pénzét igazira lehet váltani.) Röviden: a Linden Lab virtuális világában az avatar létrehoz, alkot valamit, ami az övé, s rajta keresztül a mögötte álló igazi emberé. Ez az alkotás azonban eladható, megvehető, éppen úgy, mint a valóságos világban, s bár játékpénz közvetítésével, de végül is igazi dollárok pörögnek. Lehet persze könnyebb módon is pénzt szerezni, például lottón vagy versenyeken, legyen az valami kvíz vagy a Legszexibb Avatar díjért folyó verseny.

Second Life
Épületek - Atlantisztól és a középkori Londontól a Drakula kastályáig és a Hilton hotelig mindent megtalálhatunk.

Mibe kerül mindez? – Ez nyilván fontos kérdés. Több féle account, belépés lehetséges.
a) Egy hét ingyen próba. Ne lepődjünk meg, ehhez is meg kell adni a bankkártyánk számát, bár semmivel sem terhelik. Az ok egyszerű: így szűrik ki a többszöri potyázást, ugyanazzal a kártyával csak fél év múlva lehet újabb ingyenes hetet szerezni...
b) Egyszeri 9,95 dollárért örökös tagok lehetünk SL világában, azonban nem vehetünk földet, így nem építkezhetünk. Minimális heti zsebpénzt kapunk, kis ügyeskedéssel azonban lehet hozzá szerezni. Aki csak nézelődni akar vagy cseverészni szép környezetben a világ túlsó felén lakó ismerőseivel, annak ez is megfelel.
c) Havi 9,95 dollárért már kapunk 512 négyzetméter földet, ami elég egy szerényebb házacskához vagy kaszinóhoz, és itt azt csinálunk, amit akarunk. Ha nem elég, havi 5 dollárért megduplázhatjuk a földünket és így tovább, egy teljes „sim” vagy sziget (65 ezer m2) havidíja 195 dollár. Sokan vannak, akik ennyit fizetnek azért, hogy legyen egy szigetük, ahol a barátaikkal szórakozhatnak és felépíthetnek egy kalózbirodalmat vagy Atlantiszt! Gyakoribb persze, hogy többen összeállnak, és úgy bérelnek egy szigetet (a fizikai valóságban egy szervert). Azonban ez a rideg valódi pénz csak a lehetőségét adja meg a föld tulajdonlásának. Hogy hol és milyen telket kapunk odabent SL-ben, már más kérdés. A jobb helyeket árveréseken lehet megkapni, sokszor nem is olcsón...

Második élet (?) – Sokaknak igen. A SL nem játék a szó szoros értelmében, talán ezzel kellett volna az elején kezdeni. Vannak, akik csak szórakozni járnak oda, ismerkedni és chatelni valakivel a világ másik feléről. Vannak, akik imádnak alkotni, modellezni és egyre másra alkotják a legelképesztőbb kacsalábon forgó várakat, a legendás Atlantiszt vagy egy kincses szigetet. Van, aki magányosan szeret bolyongani és felfedezni, van aki folyvást a diszkókban lötyög. Van bibliakör, van mindenféle fejtörő műsor, de van erotikus show is. Mivel nagyon sokféle ember összejön, fiatalkorúaktól a „cukros bácsikig”, komolyan kell venni az erre vonatkozó szabályokat. Mindent lehet, de csak úgy, ha másokat nem zavar vagy irritál. Vannak például kifejezetten 18 év felettieknek való területek vagy rendezvények is. Azonban aki az arra nem való helyen molesztál másokat, vagy akár csak káromkodik, könnyen örökre kizárhatják. Sok nyílt és zárt közösség alakult ki, ezek legtöbbje ártalmatlan szórakozás, de vannak, akik komolyan veszik a társasági szabályokat. És itt jön az, hogy egyeseknél bizony ez a második élet kezdi kiszorítani az elsőt. Ez azonban így van minden más hasonló online internet közösségeknél (There, stb.) Van, aki csak befelé forduló természetű és a valódi világban nem tud kapcsolatot kialakítani, itt más a helyzet. Van, aki a valóságban mozgáskorlátozott, itt azonban oda szaladhat, ahová akar. De ez már egy külön szociológiai tanulmány lehetne. Mindenesetre, aki belép ide, az sok furcsa szerzettel is összeakadhat. Végül is minden avatar, SL-beli ember mögött egy igazi hús-vér ember rejtőzik. Embere pedig válogatja. Jómagam, bár egyszer-egyszer szívesen barangolok az SL világában és beszélgetek régi vagy új ismerősökkel, sokakkal ellentétben közel sem lettem annyira rabja, hogy minden szabadidőmet ott töltsem. Kellemes hétvégi kikapcsolódás 1-2 órára, nem több.

A dolog annyira komoly (valódi vagy tréfás) is lehet, hogy akár „hivatalos” esküvőt is lehet tartani virtuális (de mégiscsak létező) barátnőnkkel, lakhatunk együtt stb. A virtuális nászéjszakákról azonban nem tudok részletekkel szolgálni...

Second Life

Bár a SL tulajdonképpen békés világ, léteznek fizikailag veszélyes területek is, ahol megtámadhatják, vagy akár meg is ölhetik az embert – igaz, ez mindössze annyit jelent, hogy az ember visszateleportálódik a hazai területére. Nyilván vannak, akik igénylik ezt (elvégre a mozik is tele vannak brutális filmekkel), azonban a program figyelmeztet, ha ilyen területre lépünk. Mint már említettük, léteznek erkölcsileg is laza, nagykorúaknak való területek, társaságok is. Lehetséges a területünket priváttá is nyilvánítani, ekkor csak az arra jogosultak léphetnek be.

Mi is hát a SL virtuális világa? (visszakanyarodva az elejére) Játék? Az is, mert lehet például a többiekkel szópókerezni, de nemrég megalkottak egy teljes kalandjátékot is a Numbakulla nevű szigeten (tárgyakat találni, összerakni, megfejteni, ahogy a nagykönyvben meg van írva). Valamiféle Sim City-hez hasonló alkotás? Részben. 3D modellezők világa? Az is. Felépítették például a XVIII. századi London belvárosát nagyon élethűen, konflison lehetett barangolni benne (sajnos már nincs meg, pedig még egy csöpp kalandjátékot is kevertek hozzá: csak egy meghatározott ház bizonyos ablakán kiugorva lehetett kijutni ebből a „simből”). Vizuális csevegőszoba? Egyértelműen. Internetes találkahely? Szintúgy. Valamiféle szociális hely? Az is... Üzleti vállalkozás? Igen, hiszen megjelentek például a virtuális telekspekulánsok is, akik nagyon is valóságos nyereséggel zárják a hónapot... És így tovább. Ráadásul technikailag egyre fejlődik. Újabban már lehet audio és video streamet is hozzákapcsolni alkotásainkhoz, tehát a házunkban bármelyik internet rádiót hallgathatjuk, vagy csinálhatunk házimozit. A hírek szerint hamarosan a Firefox böngészőt is integrálják a virtuális világba... Aki tehát valamiféle előre elkészített sztorin futó akció- vagy kalandjátékot vár, az csalódni fog, aki viszont az aktív alkotást és társas kapcsolatokat kedveli, annak nagyon bejöhet a dolog.

A játék nyelve angol, a többi játékossal angolul lehet beszélni, a program, és a dokumentáció is angol, honosításra ne is számítsunk. Nemzetközi világ ez, ahol az angol a közös nyelv, ez van. Persze vannak kisebb nyelvi közösségek, német, francia stb., saját klubokkal, szórakozóhelyekkel. Lehet, hogy kis hazánkból is vannak még bent mások, nem tudom, én egy év alatt nem futottam össze hazánkfiával.

Second Life

A szokásos pontozásnak itt nem sok értelme lenne, hiszen megoldandó történet, storyline nincs, a grafikát a SL lakosai készítik, a fizikai világot szimuláló gépezet működésére pedig rányomja a bélyegét az erősen terhelt hálózati kapcsolat.

Végezetül néhány link:

Second LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond LifeSecond Life

értékelés

Second Life

Minimális rendszerigény: Pentium III 800 MHz, GeForce2 vagy Radeon 8500, 256 MB RAM, ADSL vagy jobb netkapcsolat

hozzászólások (8)

vortób
vortób 2005.08.19. 20:12
Nem fognak visszaélni vele mert akkor 100millió dollára perelhetnéd őket kb. Szóval teljesen biztonságos.
Norfren
Norfren 2005.08.21. 18:38
Én is csak azt mondhatom, hogy nem lesz gond. Általában, ha valami nagy és ismert céggel csinálsz ilyesmit, akiről biztos tudod, hogy sok ezer ügyfélje van, nincs gond. Viszont ne csináld olyan ismeretlennel, aki például reklám- vagy spam emailben ajánlkozik valamire. Én már kb. 10 éve rendelek a neten keresztül könyvet, CD-t, játékot, de sose volt gond.

Nem reklámozni akarom az OTP-t (lehet, hogy más bank is csinálja), de lehet velük a Mastercardra olyan netbankár szerződést kötni, hogy ha interneten keresztül vásárolsz, akkor a tranzakciót csak akkor engedi, ha az sms-ben küldött kódot rögtön visszaigazolod a honlapjukon keresztül. Ezt nyilván nem tudja megcsinálni az, aki sumákolni akar, illetve te se engeded, ha látod, hogy az összeg más.
vortób
vortób 2005.08.21. 18:56
Igen, kb. annyi benne a kockázat mintha előfiztenél egy T-com internetre.
fourgee
fourgee 2005.08.22. 04:26
OTP-t otthagytam, mert szemetek voltak velem, sőt az ügyintéző majdnem lehúzott 5000 forinttal csak úgy... Most egy másik banknál vagyok, ahol semmi gondom sincs, csak azt furcsállom hogy a kártyához ha megrendelem az SMS-őr szolgáltatást, akkor csak egy SMS-t küldenek a tranzakciókról, beleavatkozni nem lehet a dolgokba, nem kér választ, hogy tényleg engedélyezem-e. Ilyet csak akkor tesz, ha az online bankon keresztül akarok átutalni. Hm, OTP-vel kapcsolatban lehet hogy mégis csak meg kellett volna keresnem a fogyasztóvédelmet...
Norfren
Norfren 2005.10.19. 10:01
A korábbi OTP dícséretet visszavonom - az ő SMS őrjük, illetve a megfelelő szolgáltatás csak akkor működik, ha én indítom a pénzmozgást. Ekkor csak úgy bonylódik le a tranzakció, ha SMS-ben megerősítem. Ha azonban kívülről jön a kezdeményezés (vásárlás a neten, előfizetés stb.), akkor sajna nem működik (pedig pont ekkor lenne rá a nagyobb szükség). Próbáltam velük erről értekezni, de csak rutin előrefogalmazott válaszokat küldtek vissza.

Más. Többen jelezték, hogy Visa Electron kártyával gondjuk van. A magyar Visa Electronnal az a baj, hogy itt nincs a kártya hátoldalán ellenőrző kód. Létezik és a saját szememmel is láttam normálisabb Visa Electront is, ami bármilyen szituban jó, ez banktól illetve országtól függ, nálunk sajnos többnyire a mezeibb verziót adják. Viszont az Euro/Mastercarddal vagy Visa classiccal nem volt probléma.
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?