Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Civilization IV

3D grafikus motorral és számos újdonsággal megjelent a klasszikus sorozat új epizódja.

2005.12.09. 00:00 | szerző: Blade Runner | Ismertető/teszt

Amint az első információk kikerültek a Civilization sorozat újabb reinkarnációjáról, a rajongók máris komoly csatákat vívtak a kiszivárgott újdonságok felett. Sokan féltették a sorozatot a 3D-s megjelenítéstől, és a további játékmenetbeli újdonságok is elbizonytalanították az öreg csatalovakat. Mások persze örültek az újdonságoknak, az újabb kihívásoknak. Amit végül kézhez kaptunk, vitathatatlanul Civilization, de azok számára, akik a régi, unásig begyakorolt rutin alapján szeretnék végigjátszani, sok váratlan fordulatot rejt. Az értékelés során a Civilization veteránok számára itt-ott azért elejtek néhány gondolatot arról is, hogy az előző részekhez képest mik az újdonságok, de mégis főként azoknak készült a cikk, akik még nem játszottak a sorozat korábbi részeivel. Aki már eddig is Civilization I, II vagy III rajongó volt, az ne is olvassa tovább a cikket, irány a bolt és meg kell venni a negyedik részt is! Csalódás garantáltan kizárva! :-)

Civilization IV

A játék indításakor kellemes zenével és egy forgó, animált földgolyóval fogadja a játékost. Innen léphetünk be az opciókba, az egy- és többjátékos lehetőségekbe. Ebben az értékelésben elsősorban az egyjátékos részre koncentrálok, de a cikk végén megemlítem a többjátékos lehetőségeket is. Az egyjátékos játszmák a világ, az ellenfelek és a nehézségi szint és a civilizáció kiválasztásával kezdődnek. Egy-egy civilizációhoz általában két – néhány esetben csak egy – uralkodó tartozik. Hasonlóan a harmadik részhez, minden civilizációhoz tartozik egy speciális katonai egység is. Az uralkodó pedig mindig két tulajdonsággal rendelkezik (így például iparos és terjeszkedő vagy misztikus és harcias, de még van ezeken kívül vagy 2-3 más tulajdonság). Mivel minden tulajdonsággal jár valamilyen speciális lehetőség, ezért a megfelelő uralkodó kiválasztásával elég jól össze lehet kombinálni mindenkinek a stílusa számára legkedvezőbb előnyöket. Amikor a beállításokkal elégedettek vagyunk, elindíthatjuk a játékot.

Hasonlóan az előző Civilization játékokhoz, itt is egy telepessel indulunk, 4000 évvel időszámításunk kezdete előtt a világ feletti hatalom megszerzéséért. A telepessel először megalapíttatjuk első városunkat, majd elkezdjük felépíteni birodalmunkat. A játék folyamán kutatunk, fejleszthetjük a városokat (azaz különböző épületekkel és csodákkal gazdagítjuk), de ne feledkezünk meg a városok környékéről sem, ahol gazdaságokat, malmokat, bányákat, utakat, vasutakat és még egy pár hasonló fejlesztést építtethetünk munkásainkkal, ezzel is tovább növelve a környezetünkben található erőforrásokból befolyó pénz, ásvány és élelmiszer mennyiséget. A befolyó erőforrások végül is a kincstárunkat gyarapítják, a kutatások finanszírozására fordítódnak, megeszik a lakosok, és még számtalan módja van az erőforrások hasznos felhasználásának. A játékos a városokban épületeket emel, ezek megjelenése a palettán szorosan kötődik a kutatásokhoz, azaz a civilizáció fejlettségéhez, hasonlóan a katonai egységekhez. Új elem, hogy a városok környékén felépíthető fejlesztések is kutatási szintekhez kötődnek. Ezen túlmenően világcsodákat is építhetünk. A világcsodák olyan drága, de hatékony épületek, amelyekből az egész világon csak egy építhető fel. Ha valaki már felépítette, akkor más már nem kezdhet hozzá, illetve ha valaki építés közben volt, amikor valaki más már befejezte, az megkapja az építésre addig fordított erőforrást pénzben (így legalább valami visszajön az erőfeszítésből a kincstárba). Akinek ez a koncepció nagy vonalakban ismerős, annak igaza van, ez volt az alapja eddig is a Civilization játékoknak. Ami valódi újdonság az az, hogy a 3D megjelenítés lehetővé tette, hogy a városban felhúzott épületeket és a csodákat magán a főtérképen is látjuk, a térkép közelíthető távolítható és forgatható is. Ez utóbbit egyszer poénból kipróbáltam, de nem használom, mert a térképet szerencsére úgy készítették el a fejlesztők, hogy az alapbeállításnál minden jól látható, az épületek, az egységek vagy a városok nem takarnak el semmi lényegest.

Civilization IV

Új koncepcióként a vallás is bekerült a játékba. A hét nagy világvallást hét kutatási eredményhez rendelték a fejlesztők, egy-egy kutatás első befejezője valamelyik véletlenszerűen kiválasztott városát az adott vallás szent városává változtatja a játékrendszer. A szent városban pedig érdemes az adott vallás templomát és kolostorát is minél előbb felépíteni, így a játékos misszionáriusokat képezhet, akik más birodalmakba is elviszik az új tanokat. Ennek azután több előnye is van, egyrészt az azonos államvallást választó birodalmak barátságosabbak egymással, a szent várost birtokló civilizáció látja a többi azonos vallást valló várost a térképen és ráadásul még valamennyi arany is befolyik a szent város kasszájába a többi birodalomból. Másik lényeges újítás a történelmi személyiségek megjelenése a játékban. Ötféle történelmi személyiség jelenhet meg a városainkban: tudós, mérnök, kereskedő, próféta vagy művész. Mind az öt nagyon hasznos, például a tudós akadémiát alapíthat vagy egy új felfedezést is kérhetünk tőle. A kereskedő nagy haszonnal létesíthet külföldi kereskedelmi utat, egy próféta felépíthet egy vallásos világcsodát a szent városunkban, stb.

A határok ugyan eddig is megvoltak a játékban, de az új szabályok szerint nem léphet senki büntetlenül a határokon belülre, kivéve, ha nyitott határ egyezmény van érvényben, illetve ha háborúzni támadt kedve a szomszédnak. :-) Az eddigi kötött társadalmi formákat olyan rugalmas rendszer váltotta fel, ahol a játékos öt társadalmi aspektuson belül 5-5 különböző beállítást választhat ki (óriási variációs lehetőséget kínálva a játékosoknak), így a gyakorlatban nagyon sok hatékony társadalmi berendezkedés kikísérletezésére és alkalmazására nyílik lehetőség. A kultúra ismét megtalálható a játékban, bár kissé átdolgozott változatban. A leglényegesebb tudnivaló, hogy az adott város (és vele együtt a birodalom) határa a kultúra szintjének emelkedésével lépésről-lépésre bővül, a kulturálisan fejlettebb birodalmat nehezebb meghódítani és városai sem hajlamosak az „átpártolásra”. Ez utóbbi koncepció lényege, hogy a nagyon nagy kulturális különbség hatására egy birodalom határ környéki városai fellázadhatnak az addigi birodalmukkal szemben és átcsatlakozhatnak a magas kultúrájú birodalomhoz.

Civilization IV

A katonai egységek hasonlóak a korábbi játékokban megszokottakhoz, de a szabályokban komoly változtatásokat vezettek be. Az eddigi több támadási és védekezési érték helyett egy erő érték jelent meg és ezt módosítja több tényező. Így a környezet, ahol a csata folyik, az adott egység beépített előny/hátrány módosító értékei és végül az adott egység tapasztalati pontjai. Az egységek mini RPG módjára tapasztalati pontokat szereznek harc közben, illetve a megfelelő épületek/civilizációs beállítások hatására is és a játékos döntheti el, hogy a tapasztalati pontokat milyen érték növelésére használja fel. Szerencsére nem kell állandóan harcolnunk, ha ügyesek vagyunk a diplomáciában, akkor csihi-puhi nélkül is megúszhatunk egy-egy találkozást a kardcsörtető szomszédokkal. A diplomáciában persze a szokásos hadüzenet mellett változatos kereskedelmi és egyéb csere lehetőségek is rendelkezésünkre állnak. A vallásos rész bemutatása során már említettem, hogy az azonos vallású birodalmak kedvelik egymást, ezen túl a nyitott határ, az „önzetlen” :-) adakozás és a sikeres diplomáciai tevékenység is növeli a barátságot. A hátbatámadást és a háborút, meg a kereskedelmi ajánlat visszautasítását vagy a segítség elmulasztását is rossz pontként írják jóvá számunkra. Ennek a két hatásnak az egyensúlyaként jelenik meg végül, hogy ki kedvel, ki közömbös és ki utál minket. A játék a diplomáciai képernyőn mindig mutatja a plusz és mínusz pontokat, így ki lehet következtetni, hogy milyen reakció várható egy-egy lépésünkre. Mindez persze arra való, hogy győzelemre segítse a legjobbat, azaz minket. :-)

Több győzelmi lehetőség is van a játékban. Először is a szokásos „mindenkit legyaktam” jellegű háborús győzelem, amikor is a játékos minden más birodalmat szőröstül-bőröstül meghódít. Hasonló ehhez a dominancia, amikor a világ jó része (a területek és az emberek egyaránt) a mi fennhatóságunk alá tartozik. Kifejezetten békés győzelem a kulturális, amikor három olyan városuk is van, amelyik legendás hírű (azaz több mint 50000 kulturális pontja van), van még a diplomáciai és végül a kutatási-termelési győzelem, amikor az a győztes, aki elsőnek építi fel azt a csillaghajót, amelyik az Alpha Centaurira viszi majd az első idegen világbeli telepeseket.

Civilization IV

A játék grafikája alapvetően megváltozott az első három részhez képest. Ez az első valódi 3D motorral készített játék, a többi 2D grafikával készült. Az interfész és a térkép is szép, amikor ráközelítünk a térképre, a különböző épületek jól láthatók. A 3D modellek és az animációk is kellemesek. A legutolsó fény és árnyék csodákat ugyan nem használják a játékmotorban, de ebben a műfajban ez nem is baj, a hangsúly úgyis a jó megkülönböztethetőségen van. Az interfész is elég sokat változott az előző részekhez képest. Ami talán furcsa elsőre, az az ikonok, képecskék özöne. Rövidebb-hosszabb idő után szerencsére a játékos megtanulja az ikonok jelentését, de a betanulási idő alatt a képekhez megjelenő leírás is sokat segít. A játékban a világcsodákhoz visszahozták a III. részben hiányolt mini filmecskéket, de a játék elején és végén is kellemes mozikat nézegethetünk. Hasznos újítás az is, hogy az épp nem látható, de kiválasztott egységre, illetve történésre egy kis kör, meg egy, a megfelelő irányba mutató nyilacska utal, így a játékos azonnal látja, merre kell görgetnie a képernyőt, ha az adott egységet/történést szeretné megnézni.

A játék folyamán az indításkor felhangzó kellemes dallam méltó párjai csendülnek fel a korszakoknak megfelelő stílusban. Érdekes pluszként jelennek meg a különböző ráközelítési szintenként változó zenék és zajok. Normál távolságnál szépen megy a háttérzene, de amikor ráközelítünk egy városra vagy egységre, akkor a zene átvált az adott helyszínhez vagy egységhez illő zajokra, zörejekre. Teljes eltávolodásnál pedig a bolygót nézhetjük, közben pedig fúj a szél. (Ez ugyan nem életszerű, de jópofa és hatásos.)

Civilization IV

A végére még egy figyelmeztetés: Akinek nincs elég szabadideje, és éjjel szeret aludni is (micsoda időpazarlás!), az ne próbálja ki a játékot! :-) Ennél a játéknál hatványozottan jelentkezik a „Na még egy utolsó kört!” szindróma, azaz szinte fizikai erőfeszítésbe kerül felállni a játék mellől. A játék készítői gondolom tudatosan egy pár réteget (például a vallás és a történelmi személyiségek) pluszban ráhúztak a katonai-diplomáciai-kutatási komplex játékrendszerre, így a monotonitást elkerülve sikerült szinte minden fordulóra valamilyen döntési helyzetet generálni. A játék relatíve elég gyors az előző sorozatokhoz képest (elvileg egy teljes játék kb. 5-8 óra alatt végigjátszható), de a játékos több sebesség-beállítás (az alap sebesség, egy még gyorsabb és egy kifejezetten lassú) közül is választhat. A többjátékos üzemmód is gyakorlatilag minden fontosabb lehetőséget támogat, így a játék játszható helyi hálózatban, interneten, e-mail levelezéssel és egy PC-n felváltva (hot-seat) is. Ezen túlmenően ígérnek még egy valamikor a közeljövőben letölthető speciális módot is, amelyikben állandó szerveren tárolják majd a lépéseket, így a játékos bármikor félbeszakíthatja a partit. Ekkor vagy átadja a helyét egy másik játékosnak, vagy egy MI vezérelte játékos viszi tovább a birodalmát, de abban is megegyezhetnek a játékosok, hogy egy másik alkalommal majd továbbjátsszák a játékot.

A Civilization IV komplexitását a kiváló felhasználói felülettel sikerült a fejlesztőknek olyan ügyesen elmaszkírozni, hogy közben az átláthatóság és a könnyű kezelhetőség is megmaradt. A kellemes zene és grafika már csak hab a torta tetején. Mindenkinek ajánlom kipróbálásra, akármelyik játéktípus kedvelője is. A játék a fordulónkénti stratégia rajongóknak, különösen a Civilization játékosoknak pedig kötelező darab! ■

Civilization IV
Civilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IV

értékelés

Sid Meier's Civilization IV

Pozitívumok
  • Szinte minden
Negatívumok
  • Kissé túl ikon orientált
  • Aludni is szeretnék néha! :-)
Minimális rendszerigény: Pentium III 1,2 GHz, 256 MB RAM, DVD-ROM, 64 MB-os videokártya, 1,7 GB HDD
9,5
grafika 9
hangok 9
játszhatóság 10
hangulat 10
Sid Meier's Civilization IV
A legutóbbi Sid Meier's Civilization IV cikkek, hírek

hozzászólások (3)

McCl@ne
McCl@ne 2011.06.09. 19:28
Újfent kellene egy kis segítség!
Akciós a játék minden kiegészítőjével Steamen, csak annyi a gond, hogy nem igazán ismerem. Mármint nem Civ-eztem soha, de nagyjából ismerem a játékmenetét, ill. az 5. részt kipróbáltam.
A kérdésem annyi lenne, hogy ha mondjuk nekifeszülök az elején egy civilizációval, mennyire hosszúra tudom nyújtani a játék menetét? Hiszen haladunk a korral előre, és gyanítom nem tarthat semmi örökké. Most tekintsünk el attól a lehetőségtől, hogy legyaktam mindenki, és inkább arra lennék kíváncsi, hogy be tudom-e úgy állítani a dolgokat, hogy egy nekifutásra akár hetekig eljátszhassak, fejlődhessek kedvemre, anélkül, hogy valamilyen korlát a fejemre nőve figyelmeztessen, hogy már csak x kör, év, akármi van vissza!

Gyors válasz kéne, mert 24 órás dealről van szó...
AstorAnt
AstorAnt 2011.06.09. 19:53
Szerény véleményem szerint egyenlőre ez a civilization sorozat legjobb tagja.Mondjuk én csak az első 4 résszel játszottam, az 5.el még nem, de amennyire tudom, az majd a kiegészítőkkel fog kiteljesedni.Mondjuk itt is hasonló volt a helyzet.A játék rengeteg beállítási lehetőséget takar, így igen elég hosszúra el lehet húzni a játék menetét. De szerintem rengeteg mod is van hozzá, amivel még inkább el lehet húzni.Attól is függ, hogy milyen győzelmi módokat engedélyezel a játékban.De egyébként a kiegészítőkkel együtt ez a játék minden idők talán legjobb körökre osztott stratégiai játéka, sajnos mocskosul függővé tevő játékmenettel, mivel ahogy csinosítgatod a birodalmad, egyre inkább csak azt mondod, nah légyszi még egy kör, aztán eltűnt az éjszaka.Ez a játék játékosan de mégis kihívásokat tartalmazva engedi, hogy a világnak alternatív történelmet kreálj.Visszatérve a játszható időmennyiségre, sima beállításokkal sem rövid a játék, de rengeteg ideig húzhatod, moddal meg mégtovább, nekem őszintén szólva sosem volt ezzel gondom, pedig játszottam pár résszel, nyílván balanszolva van ez a rész ennyi tapasztalattal a hátuk mögött:)
Nem tudom mennyibe kerül, nem is számít, ha teljes áron árulnák, akkor is megérné.
McCl@ne
McCl@ne 2011.06.09. 19:57
Már meg is rendeltem, minden kiegészítőjével együtt 6.5 € ~ lófasz.
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?