Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter

A felderítők már Mexikóvárosba értek...

2006.08.01. 00:00 | szerző: Lacko | Ismertető/teszt

Annak idején, amikor megjelent az első Ghost Recon, egyből magával ragadott a stílusa, a játékmenet és a hangulat. Egy kis létszámú felderítő csapatról van szó, mely fontos és nehéz feladatokat kap a frontvonalon vagy mögötte. És persze hatalmas mennyiségű ellenséget tesz ártalmatlanná profizmusával és remek felszerelésével. Ők a Szellemek. És mindez a taktikai FPS-ek születésekor keletkezett...

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter
Rajtaütünk egy Panhardon és a személyzetén.

Aztán megjelentek a kiegészítő lemezek hozzá, melyek kicsit fejlesztettek a játékon is (újabb fegyverek, újabb társak), de főleg új küldetéseket jelentettek. A játékmenet pedig cseppet sem veszített az élvezetből. Kicsit ugyan rövidebbek voltak a kampányok, de azok legalább olyan izgalmasok voltak, mint az alapjáték. Mindezek után azonban sűrű csend ereszkedett a Ghost Recon franchise-ra. Gondolom nem voltam egyedül, akik sajnálták, hogy véget ért egy ilyen jó játék, miközben szinte naponta jönnek ki, csodálatos grafikájú, FPS-ek (persze főleg II. világháborúsok), amik már a könyökünkön jönnek ki. De egy szép nap megjelentek az első hírek és képek a Ghost Recon 2-ről. Újfajta nézőpontot is ígértek a készítők, és ami a fő, a történet Észak-Koreában fog játszódni. Azonban egy csúnya nap kiderül hozzá az is, hogy mindez csak konzolokra jön majd ki, és a PC-seket hanyagolják. Azzal próbáltak vigasztalni minket, hogy hamarosan jön a harmadik rész, és az majd megjelenik PC-re is. Ez lett végül az Advanced Warfighter, mely Mexikóvárosban játszódik és teljesen kikerült belőle a nézz-át-a-vállam-felett nézőpont, így egy színtiszta FPS-t kaptunk.

Az Advanced Warfighter úgy kezdődik, hogy mindenfajta intro helyett behajítanak minket Mexikó fővárosába. A célba juttatásunk közben – amíg siklunk lefelé szabadesésben – megtekinthetjük a következő napjaink színterét felülről. A világ egyik legnagyobb kiterjedésű városát... Majd földet érés után – persze szétszóródtunk – már a történeten belül kapunk egy kis tréning pályát, ahol kevés ellenséggel találkozva megtanulhatjuk a játék főbb elemeit.

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter
Az M8 gépkarabély lett a kedvencem. És általában nem vittem pisztolyt a súly miatt.

Két dolog már ezen a pályán szembeötlik. Az egyik az engine hardverigénye, mely igen nagy. A beállításoknál már automatikusan levett mindent a minimumra, és még így is eléggé szaggatott az elején. Illetve azóta is időnként beszaggat játék közben, de alapvetően azért lehet vele játszani minimál beállításokkal (a videokártyám egy GeForce 6600GT). A másik dolog, hogy szerencsére megmaradt az első részből a taktikai térkép, ahol a csapatunk tagjainak adhatunk egyéni parancsokat, ki hova menjen, és ott merrefele nézzen. (Az már más kérdés, hogy ezeket a parancsokat sokszor nem teljesítik.)

Nagy előrelépés, hogy ez a taktikai térkép nem a pálya stilizált rajza, hanem real-time légifelvétel, amin mindent pontosan megfigyelhetünk, és még a felénk tartó ellenségeket is észlelhetjük, ami elég jó segítség. (Persze a kapualjakban elhelyezett nehézgéppuskákat nem vesszük észre rajta...). Ezen kívül, ha valamely bajtársunk azonosít egy ellenséget, akkor piros rombusszal megjelöli számunkra, és egy ideig láthatjuk az arcunk előtt lévő vizuális rendszerben, akkor is, ha mondjuk egy ház takarja el. Ugyanígy megjelöli az ellenséget a taktikai térképen is. Érdekes, hogy ha látjuk az ellenséget a taktikai térképen (légifelvételen), akkor viszont nem jelöli. Sőt, vannak olyan feladataink, hogy jelöljünk meg harckocsikat vagy tüzérséget az Apache-aink számára, miközben a légifelvételen gyönyörűen látszanak, azaz semmiből nem állna a harci helikoptereinknek, hogy megsemmisítsék. Persze tudom, ettől játék... Parancsokat egyébként nem csak a térképen adhatunk. A Rainbow Six sorozatból csent módon, kis menük segítségével FPS módban is adhatunk ki parancsokat embereinknek, hogy hova menjenek és kit támadjanak, vagy esetleg, hogy kövessenek. Nemcsak embereinknek adhatunk így parancsot, hanem néha légi- és tüzérségi támogatást is kérhetünk ezekkel a menükkel. Illetve bizonyos pályákon robot felderítő repülők (UAV) is segítenek – irányíthatunk egy ilyet –, hogy még pontosabban lássuk az előttünk lévő ellenség helyzetét (az UAV-k a bajtársainkhoz hasonlóan megjelölik piros rombusszal az ellenséget). Sőt, az UAV kameráját, illetve a bajtársaink sisakjára szerelt kamera képét is bármikor megnézhetjük.

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter
Egy kemény harc után kiemelnek minket. Tájkép csata után.

Ha már a bajtársaknál tartunk, az első pálya befejezése után szomorúan tapasztalhatjuk, hogy a felszerelési fázis nagyon szegényes lett a korábbi részhez képest. Nem választhatunk magunknak társakat a küldetésekhez, nem nézhetjük meg a tulajdonságaikat, nem is fejlődnek küldetésről küldetésre (ez mondjuk realisztikus, bár a játékélményből visszavett). Fegyverekkel szerencsére továbbra is variálhatunk, hogy ki mit hozzon magával. Azonban a fegyverek száma is nagyon korlátozott lett, ez bizonyára annak a következménye, hogy az R6 sorozatban a végén már kaotikusan sok fegyver közül lehetett választani. A Ghost Reconban viszont egy kicsit kevésre sikeredett a választható fegyverek számossága. Két Scar (különböző űrmérettel) és egy M8 gépkarabély, MK48 géppuska és két mesterlövész puska (M99, MRC). Ezen kívül van még pár maroklőfegyver és a ZEUS vállról indítható rakéta, ami harckocsik és helikopterek ellen is jó. Felszereléskor azonban ügyelnünk kell a fegyverek tömegére. Sokat elbírnak a katonáink, de ha túlterheljük őket (pl. póttárak vagy kézigránátok felpakolásával), akkor szívverésük sebesebb lesz, ami a célzásukra drasztikusan hat.

Általában is elmondható, hogy a célzás először sokkolóan hat majd a lövöldözős játékokat játszók népes táborára. Még a legrealisztikusabb játékokban is viszonylag könnyű célozni. Persze szórással mindenhol számolnak, de nem ekkorával, mint az Advanced Warfighterben. Sokszor érzem azt más játékokban, hogy a játszhatóság kedvéért tudunk ilyen profin lőni, és hogy a valóságban elég szégyenletesen sikerülne egy-egy lövés valódi gépkarabélyokkal. Azonban itt nincs ilyen rossz érzése a játékosnak. Távoli célokat szinte lehetetlen eltalálni. A célzó optikán keresztüli nézetben pedig semmilyen gombbal nem tudjuk visszatartani a lélegzetünk, ezért az imbolygás nagyon elkeserítő.
[Frissítés] "Lapzárta" után kicseréltem az alaplapomat és ettől megszűnt a célzó optika imbolygása. Ennek következtében a célzás olyanná változott, mint a régi Ghost Reconokban. Ettől könnyebb lett ugyan a játék, de persze a realizmus visszaesett. Azt azonban nem tudtam kideríteni, hogy az alaplapcserével megjavult egy hiba, vagy elromlott egy jó tulajdonság.

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter
Az éjjellátóval megyünk este a parkba.

Nemcsak a pozíciónk és a fegyverünk szól bele a szórásba, de a felszerelésünk súlya is, illetve hogy milyen extrákat pakoltunk a fegyverünkre. Ráadásul ha az első lövés nem talál, utána már egyre pontatlanabbul lövünk. Sőt, ilyenkor – mivel az ellenség viszonozza a tüzet – és a lövedékek port és szemetet vernek fel, ezért a célt se mindig látjuk már később. Ez azonban – a nehézség növekedése ellenére – egy elég jó pont a játéknak élethűségből. Ráadásul ilyenkor már a halálunk is közel van, így valóban félünk az ellenséges tűztől, nem úgy, mint sok másik FPS-ben.

Ezt a halálfélelmet növeli, hogy nem tudunk menteni játék közben. Ez persze jó, hiszen egyrészt megnöveli a játékidőt, másrészt a fent említett halálfélelmet erősíti, hiszen ha meghalunk, kezdhetjük elölről. Viszont néha nagyon idegesítő. Mert az még oké, hogy nem tudjunk minden fedezékben menteni, hiszen akkor meggondolatlanul is előremehetnénk, hiszen úgyis visszatöltjük. De volt egy-két rész, melyen nagyon sokára jutottam csak túl, és idegesítő volt a folytonos újrakezdés. Szerencsére azonban nem a teljes pályát kell újrakezdeni, mivel időnként van autosave, ami egy-egy elért feladat után következik be (sajnos nem mindig). Ha azonban visszatöltjük az egyik ilyen checkpointnál a játékot, érdekes dolgot figyelhetünk meg: azokon a helyeken, ahol korábban harcoltunk (pl. ahol meghaltunk) a lövések nyoma is látszik, illetve a kicserélt táraink ott hevernek a földön, pedig arra elvileg még nem is jártunk...

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter
A taktikai térképen tervezünk, de látjuk is a jelen eseményeit.

Ha már a táraknál tartunk. Ugye néha megesik, hogy az ember kifogy a lőszerből (főleg ebben a játékban, ahol igen ritka az egy lövés – egy találat), ilyenkor azonban felvehetjük a halott ellenségek egy-egy tárát. Ami ugyan könnyíti a játékot és igaz, hogy NATO kompatibilis lőszerek vannak mindkét oldalon, azt azonban kétlem, hogy egy mexikói G36-os tára egy az egyben belepasszoljon egy M8-asba.

Vegyük most górcső alá a mesterséges intelligenciát. A régi Ghost Recon nagy hibája volt, hogy a bajtársaink akár egy növényben is elakadhattak és nehéz volt őket egy egyszerű házfaltól is elcsalni, ha egyszer beszorultak. Ez a hiba kicsit javult (a fizikai motor miatt is, illetve nagyobbak a terek), de sajnos még sokszor most sem arra mennek, amerre megadjuk nekik, illetve ha képesek eljutni a kijelölt helyükre, akkor nem a megadott irányba fordulnak, hanem – rossz esetben – háttal az ellenségnek. Igaz, hogy most már önállóan is cselekednek, de ezt néha nagyon bután teszik. Ha egy nehézgéppuska tűz alá vesz egy MI vezérelt bajtársat, arra már keresztet vethetünk, mert általában rossz irányban keres fedezéket.

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter
A halál völgye.

Szerencsére (?) hasonló a helyzet az ellenséggel is. Ha tűz alá vesszük őket egy jó kis fedezék mögött, képesek és tigrisbukfencben kiugranak mögüle, hogy könnyebben leszedhessük őket. A játékba nehezítésként bekerült, hogy most már majdnem olyan jól lőnek, mint mi (vagy mi vagyunk olyan pontatlanok, mint ők), de a G36-ossal felszerelt lázadó mexikóiak több kellemetlenséget tudnak okozni az Advanced Warfighterben, mint az AK-val felfegyverzett ellenségek a Ghost Recon korábbi részeiben.

Mindenképpen említést érdemel a pályák mérete. Sok kritika érte a Ghost Recon részeket a szűk terek miatt, melyekben kevés hely maradt a taktikázásra. Az Advanced Warfighter pályái elég nagyok és – bár vannak olyan részek – ahol (régi trükk) beszorítanak minket roncsokkal és kerítésekkel, hogy ne tudjunk egy géppuska fészek hátába kerülni, de a többi esetben legalább kétfelől is megközelíthetjük ellenfeleinket, így jó kis kereszttűzbe kaphatjuk őket. Ráadásul a nagyobb tér jobban elmélyít minket az utcai harcok szörnyűségében, ahol nincsenek megpucolt utcák és bárhonnan újból ránk támadhatnak.

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter
A hő keltette remegés annyira élethű, hogy már zavaró.

Már a promóciós videókon is látni lehetett egy-két trükköt a fizikai motorból. Az Advanced Warfighterben szinte minden szétlőhető. Nem érdemes sokáig ládák mögé bújni fedezék gyanánt, mert szétlövik. Az autók is hasonlóan roncsolódnak. Ráadásul még a riasztóik is bekapcsolnak, hogy vijjogásukkal idegesítsenek. A lövedékek pedig nemcsak lyukat hagynak a beton és téglafalakban, de néha le is omlanak belőlük nagyobb darabok. A parkoló automatákból pedig pénz hullik, ha jó helyen találjuk el.

Megfelelően erős fegyverrel – azaz mesterlövész puskával – a fal mögé bebújt ellenséget is lelőhetjük. A halott ellenségek pedig rongybábú effekttel esnek össze, ami klassz, ha például kiesnek egy ablakon, de randán néz ki, amikor egy test nem találja meg a végső nyughelyét és a halál beállta után percekkel is vonaglik. Különösen, mivel ellenfeleink is kevlárt viselnek, ezért egy találat nem feltétlenül okoz halált, sokszor még felkelnek a földről és tovább harcolnak. Egy ilyen vonagló test pedig magára vonja tüzünket feleslegesen.

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter
Ez a légitámogatás automatikusan jött, nem én hívtam.

Összegezve: a Ghost Recon Advanced Warfighter egy jó taktikai FPS, korszerű grafikával, realisztikus hatásokkal. A városi harc valósághoz közeli élményét nyújtja, miközben azért játék marad a maga kiegyensúlyozottságával. Azt hiszem, valamit visszanyert nálam az Ubi Soft, amit azzal veszített el, hogy a második részt nem jelentették meg PC-re. Sajnálom ugyan a felszerelés és felkészülési fázis veszteségeit, de mindezt kárpótolja az új játék hangulata. Szellemek, előre! ■

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced WarfighterTom Clancy's Ghost Recon Advanced WarfighterTom Clancy's Ghost Recon Advanced WarfighterTom Clancy's Ghost Recon Advanced WarfighterTom Clancy's Ghost Recon Advanced WarfighterTom Clancy's Ghost Recon Advanced WarfighterTom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter

értékelés

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter

Pozitívumok
  • Végre új Ghost Recon PC-re
  • Korszerű grafika
  • Realisztikus elemek
Negatívumok
  • Magas gépigény
  • Mentés hiánya
  • Még mindig gyengusz MI
Minimális rendszerigény: 2 GHz-es processzor, 1 GB RAM, 4xDVD-ROM, 128 MB-os Shader Model 2.0 és DirectX 9.0c kompatibilis 3D kártya, 4 GB HDD
8,5
grafika 10
hangok 9
játszhatóság 7
hangulat 8
Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter
A legutóbbi Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter cikkek, hírek

hozzászólások (4)

Samurai
Samurai 2006.08.01. 12:00
A minimum gépigényen teljesen játszhatatlan!!!
Paladin73
Paladin73 2006.08.04. 19:15
Akkor valami gond van nálad. Az enyémen gond nélkül megy - és legtöbbször nem is a minimum részletességen. Pedig nem valami tápos konfig.
Paladin73
Paladin73 2006.08.15. 20:21
Jelzem, akkor még nem ez a konfig volt a gépem... (athlon xp 1800+, a többi hasonló)
ignasov
ignasov 2012.12.24. 14:13
sziasztok előbször is van itt valaki?
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?