Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Call of Juarez

Ha át akarod élni a vadnyugat hangulatát és izgalmait, itt van hozzá egy kiváló FPS.

2006.11.11. 00:00 | szerző: Morello | Ismertető/teszt

Így váljon valóra minden kívánságom! A Desperados 2 cikk utolsó bekezdésében nemrég ezt írtam: „Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy eddig hogyhogy nem csapott le a játékpiac a kalandos indiánkönyvekre?” És most itt tartok a kezemben egy olyan játékot, amely gyakorlatilag pont olyan, mint amit az ott leírtakban elképzeltem! Nem egy rossz érzés, higgyétek el! :o)

Call of Juarez
A tűzharcok színtere rövid időn belül mindig lőporfüstbe burkolózik

A Call of Juarez háttere egy óriási kincsről szól, amelynek pontos hollétét senki sem ismeri. De akit egyszer hatalmába kerített az aranyláz, az többé nem tudott megszabadulni tőle, örökre igájába és őrületbe hajtotta. Főhősünk, Billy Candle is hallott a kincsről, és úgy gondolja, hogy utánajár a rejtélynek. Így évek múlva visszatér a Hope nevű településre, ahol nevelkedett. Pontos származását most sem tudja, nevelőszülei találtak rá, mindössze egy gyertyát ábrázoló medállal a nyakában, így kapta a Billy Candle nevet. A hazatérés nem tölti el sok örömmel, hiszen a faluban örökös gyűlölet és üldöztetés vette körül, különösen nevelőapja és annak köre szempontjából. Egyedül a nevelőanyját szeretné látni. Ahogy beér a faluba, Billyre természetesen rászállnak az ellenségei és bajba keveredik. Végül sikerül egérutat nyernie a szülei farmja felé, de odaérve elborzadva látja szüleit vérbe fagyva, lemészárolva.

Ray tiszteletes, Billy nevelőapjának testvére szintén nem rajong a fiúért. Ő egy ellentmondásos figura, aki fiatalkorában pisztolyhős és kétes életű alak volt, de sötét múltja elől menekülve papnak állt, hogy az igaz utat keresve, és az embereket erre rávezetve elnyerje az Úr kegyelmét. Istentisztelet celebrálása közben éri a hír, hogy sikoltozásokat és lövéseket hallottak testvére farmja felől. A helyszínre rohanva még látja Billyt, aki rögvest elmenekül. Ray a látottaktól teljesen bezsong, és megfogadja, hogy akár a pokol mélyére is üldözni fogja az elvetemült gyilkos Billyt, és amint lehetősége nyílik rá, megöli. A kápolnához visszatérve azzal is szembesül, hogy mennyire velejéig rothadt a falu, és a bűnözők vették át az uralmat. Innentől végképp megőrül, és magát afféle Isten kardjának kezdi képzelni, akinek az a feladat adatott, hogy ha szép szóval nem megy, hát akkor végérvényesen pontot kell tennie a gazemberség, aljasság, bűnözés végére. Előkaparja hát két rozsdás pisztolyát, és elindul igazságot tenni. És persze megölni Billt. :o)

Call of Juarez
A Texas Rangerek. A bal szélső nem épp Chuck Norris!?

Az üldözés tehát megkezdődött, a két főhős kalandjait felváltva vezethetjük végig, persze szoros összefüggésben. Tulajdonképpen ugyanazokat a pályákat (de nem ugyanazokat az útvonalakat és megoldásokat!) visszük végig üldözöttel és üldözővel, de a két szereplő két teljesen más játékmenetet jelent: Billy gyengébb, sebezhetőbb, így szemtől szembeni harcban nem sokáig állja a sarat, viszont rendkívül mozgékony és fürge, mászásban és kapaszkodásban jeleskedik. Ezen kívül jó rejtőzködő, bokrok között lopakodva szinte észrevehetetlen az ellenség számára. Leghasználhatóbb eszköze az ostora, amelyet Indiana Jones módjára képes használni: függeszkedésre, és akadályok feletti átlendülésre, valamint fegyverként egyaránt. Ray teljesen más figura. Ő nem bújik, nem rejtőzködik, hanem ha valaki az útjába áll, annak nemes egyszerűséggel golyót röpít a fejébe. Vele fogunk tehát igazi akciójeleneteket átélni. Keresztes mellvértje által sokkal ellenállóbb, rendkívüli testi erejével pedig nehezebb tárgyakat is képes emelgetni. Kiválóan bánik a fegyverekkel, különleges képességei által olyan gyorsan végezni tud ellenfeleivel, hogy azoknak olykor a fegyverükhöz kapni sincs idejük.

A két gyökeresen eltérő játékmenet érdekessége a játéknak, nyilván játékstílustól függően kinek ez, kinek az fog jobban tetszeni. Vagy akár mindkettő egyformán. Mert azt bátran elmondhatom, hogy egy igen élvezetes, hangulatos, és kalandos játék a Call of Juarez.

Call of Juarez
Gyönyörű a sodró folyó effektje.

Kisebb koromban (de tulajdonképpen most is) nagy rajongója voltam az indiánregényeknek. Telhetetlenül faltam Karl May, Cooper, és a többiek műveit. Talán ami igazán tetszett ezekben, az a vadnyugat különleges és izgalmas atmoszférája, amelyek lebilincselő módon voltak megjelenítve az említett szerzőknél (ezúton is ajánlom őket!). Egy számítógépes játék remek lehetőség az egyedi hangulat átültetésére, de számomra érdekes módon a fejlesztő cégek nem igazán fedezték fel maguknak a vadnyugat világát. A Call of Juarez készítőinek viszont kiválóan sikerült interpretálni azt az atmoszférát és izgalmakat, amelyek például egy Cooper regény olvasásakor törnek ránk. Ez már elismerésre méltó teljesítmény! Maga a sztori szerintem nagyon izgalmas és érdekfeszítő. Vajon utoléri-e Ray Billyt? Be tudja-e bizonyítani a fiú az ártatlanságát? Ki követte el a gyilkosságot? Mi az igazság Billy és Ray múltját illetően? És mi lesz az arannyal, Juarez aranyával? Vajon eljutnak-e hozzá hőseink? Izgalmasan hangzik, nem? Persze a sztori a témának megfelelően eléggé sablonos is, de ugye hogyan is lehetne elképzelni egy vadnyugati történetet pisztolypárbajok, vonatrablás, postakocsis üldözés, indián támadás, fogolyszöktetés nélkül!? Még lávsztori töltet is van benne, de csak annyira, amennyire kell. Szóval a téma valamelyest nélkülözhetetlen sablonossága ellenére szerintem sikerült jól belőni az arányokat.

A játék egyik legnagyobb erőssége szerintem a hangulat. Nagyon jól át tudja adni magát az ember a vadnyugat érzésének. Ott van az emberi kéz által érintetlen, gyönyörű táj, a sodró folyók, az erdők, ahol éjszakánként farkasok süvöltenek és baglyok huhognak. Civilizált területre lépve szembesülünk a telepesek lepusztult világával, ahol az utca közepén erjed vidáman a lócitrom. Egészen a meggyötört, barázdás arcába nézhetünk az embereknek, akik hamisítatlan texasi tahó tájszólással kommunikálnak velünk. Az erdőben barangolva keskeny füstoszlopot láthatunk felszállni a fák közül, majd torkunkban dobogó szívvel próbálunk ellopózni az éber indián harcosok mellett. Csalogatóan hangzik, ugye?

Call of Juarez
Indián nevünk ezentúl Nyilas Misi lesz

Amúgy van a játéknak egyfajta jellegzetes humora is, amely főként az elején lehet szembetűnő. Például amikor Hope faluba érve bemászunk az egyik barátnőnk ablakán, ő pedig elénk guggolva konstatálja, hogy bizony minden szempontból nőttünk, mióta nem látott... :o) Aztán a kert végi budiba benyitva egy egészséges rakás illatozik a megfelelő helyen, sőt, gazdája még a whiskys üveget is az ülőke mellett hagyta. Extraként pedig a programozók Wanted-képét találhatjuk meg pár dobozban. Ezek a kezdeti poénok később kicsit leülnek, onnantól talán már nincs annyi speciális érdekesség a játékban.

Billyt irányítva főleg kapaszkodós, menekülős feladatokat kapunk, de sok izgalom és érdekesség vár ránk. Az erdőben farkasokra és csörgőkígyókra kell odafigyelnünk, lovagolnunk kell, később egy öreg bennszülött tipikus indián feladatokkal bíz meg minket. Ilyen a nyúlvadászat és a sziklamászás. Ezek kapcsán lehet, hogy sokan anyáznak, mert kicsit idegőrlő, de szerintem pont ezért érdekes, kicsit belelátunk abba, hogy milyen kemény kihívásokat kell legyűrnie egy indiánnak, ha bizonyítani akarja a bátorságát. Egyébként eszméletlen jól néz ki, ahogy nyíllal meglőve a szaladó nyúl pördül egyet a levegőben.

Call of Juarez
Na ez az, ami nem semmi...

Ray eközben pisztollyal és puskával a kezében osztja az igazságot. A pokoli szerzetessel egyik kezünkben Bibliát markolhatunk, amelyből világvégét jövendölhetünk a banditáknak (amelytől kissé összezavarodnak), másik kezünkben eközben pisztollyal teljesíthetjük be az igét. Többféle revolver és puska áll rendelkezésünkre, különböző hatékonysággal. A lefűrészelt csövű sörétes mellett egy másik fegyvert is tarthatunk. Ray specialitása a koncentrációs mód, amihez előbb el kell tennünk mind a két gyíklesőnket. Ezután a pap egyszerre rántja elő a két revolverét, az idő lelassul, és a két célkereszttel célozva akár több ellenséget is leteríthetünk. Látványos és jól használható mód. Ray epizódjainak a végén általában párbajoznunk kell egy főellenséggel. Ilyenkor a visszaszámlálás végén gyorsan lefelé kell mozgatni az egeret, majd az ellenfélre célozva le kell lőnünk, miközben elhajolhatunk az ő golyói elől.

Fontos szerep jut az olajlámpásnak is, amelyet összetörve, az olajat kifolyatva tűzvészt okozhatunk, ami egyrészt marha látványosan néz ki, másrészt komoly harci tényező is lehet. Szintén nagyon jól megvalósították a lovaglás lehetőségét. Természetesen forgolódni és lövöldözni is lehet lóhátról. Azért ne hajtsuk túl a hátast, mert egyrészt neki is van piciny érzékeny lelke :o), másrészt a vad tempótól kifáradhat. A paci fenekére csapva amúgy megriaszthatjuk és elűzhetjük az állatot, ami jól jön az ellenség összezavarásához és immobilizálásához. A Call of Juarez amúgy állatbarát program, nem enged a lovakra lőni (ártatlan civilekre és halottakra sem), ha mégis megtesszük, véget ér a játék. Egyedüli kivételek a ránk támadó vadállatok.

Call of Juarez
Indián támadás

Nagyon tetszett, hogy lefelé pillantva láthatjuk saját lábainkat, pisztolytáskáinkat, stb. Ezeket a hasonló játékokban általában ki szokták spórolni. Ami viszont hiba, hogy a cipelt tárgyak kezünk előtt „lebegnek”. Tetszettek a szereplők jellemábrázolásai is. Billy, a lázadó kamasz a maga forrófejűségével ítéli meg a dolgokat, de valószínűleg gyerekkori frusztrációi miatt elég gyáva, ijedős természetű. Ha tudja, inkább a futást részesíti előnyben. Ehhez köthető a bujkálós játékmenet is a szemtől szembe való harc ellenében. Érdekes, ahogy végigkíséri a játék Ray tiszteletes folyamatos lelki vívódását, aki ebben a vérzivatarban is az igazságot és a jogos bosszút próbálja meglelni.

A grafikáról csak jókat tudok mondani, gyönyörű és annyira élő az egész környezet, hogy szinte megszólal. Óriási pályákat járhatunk be, ezeket több részletben tölti be a program. Amúgy az epizód eleji töltési idő meglehetősen hosszú. Nekem fullra felhúzott grafikával is nagyjából zökkenőmentesen futott, csak a nagyobb pályarészleteknél töltögetett valamelyest. A hangokat már fentebb is dicsértem, nagyon jók a szinkronok és az egyéb effektek.

Call of Juarez
Hát így nem csoda, hogy megnőttük! :o)

A multiplayer rész kifejezetten élvezetes, a jól ismert Deathmatch és Skirmish (azaz Team Deathmatch) mellett választható a rablás és az aranyláz mód is. Előbbiben a banditáknak el kell lopni a bankból az aranyat, a törvény őreinek pedig védeniük kell azt, utóbbiban a térképen elszórt aranyakat kell összegyűjteni.

Mivel személy szerint nagyon szeretem a vadnyugati történeteket, és már régóta vártam egy ilyen témájú, de azt valóban hangulatosan és izgalmasan feldolgozó játékra, így nekem nagyon bejött a Call of Juarez. Vannak hibái és zavaró tényezői a programnak, de ettől függetlenül nekem fergeteges játékélményt biztosított. Remélem, Nektek is azt fog! ■

Call of Juarez
Call of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of JuarezCall of Juarez

értékelés

Call of Juarez

Pozitívumok
  • Szuper vadnyugati atmoszféra
  • Kétféle játékstílus,
  • Remek grafika
  • Lovaglás
  • Izgalmas sztori
Negatívumok
  • Idővel kissé ellaposodik
  • Hosszú töltési idő
  • A főgonosz nem nagyon akar meghalni...
Minimális rendszerigény: Pentium 4 2,2 GHz/Athlon 2400+/Celeron 2,4 GHz, 512 MB RAM, GeForce 6600/Radeon 9800 vagy jobb, DVD-ROM, 2 GB HDD
9,0
grafika 9
hangok 9
játszhatóság 8
hangulat 9
Call of Juarez
A legutóbbi Call of Juarez cikkek, hírek

hozzászólások (12)

Morello
Morello 2008.04.14. 12:15
Csak egyetérteni tudok! :-)
Gump
Gump 2008.04.14. 12:35
a vadászós résszel szerintem sokan voltunk így. bár visszaemlékezve a fórumon azt hiszem többeknek gondot okozott, és lehet, hogy nem szerették, de nekem is kedvencem volt.
Nicolas19
Nicolas19 2008.04.15. 19:41
Furcsa, hogy csak most tűnt fel, de legalább olcsón megkaptam:) Olyan szomorú, hogy csak a háborús/sci-fi shooterek mennek (előbbi már unalmas, utóbbi meg sosem tudott megfogni - a Bioshock sem), a kicsit is mások, eredetiek (CoJ, Stalker) sosem aratnak kritikai sikert. Mindenki Crysist akar csinálni, és világtól elrugaszkodott környezetbe helyezni a játékost, pedig a Földön is lehet szépet alkotni. Emlékeztek a sziklamászós küldetésre? Kevés ilyen élményben lehet részünk a moitor előtt.
Razor03
Razor03 2008.04.15. 19:44
Nem önreklámozás miatt, de nézd meg a blogom legutóbbi cikkjét :).
nyumi
nyumi 2011.10.04. 15:57
Sziasztok.
Elakadtam és bénázok....
A lasszót meg tudom pörgetni,de nem tudom felhajitani a fára.
Melyik billentyű erre a megfejtés???
Tudnátok segiteni??
Előre is köszi
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.