Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Europa Universalis III

A stratégiai sorozat harmadik része 3D megjelenítést kapott.

2007.03.05. 00:00 | szerző: Blade Runner | Ismertető/teszt

Ez a sikeres és komoly stratégiai játéksorozat sem kerülhette el sorsát, és az idők szavára hallgatva 3 dimenziós köntösbe öltözött. A játékmenet nagyjából persze követi a két előd és a hasonló jellegű más időszakban játszódó játékok által már alaposan kitaposott utat, egy érdekesen megvalósított valós idejű stratégiai játékról van ugyanis szó. Aki a játék elődeiről eddig nem hallott volna, az persze úgy képzeli, hogy ez is valamilyen kattintgatós, harcosokat, csapatokat ide-oda küldözgetős játék lenne, hasonlóan a szinte nap mint nap megjelenő játékokhoz. Valójában ennek a játéknak semmi köze a Starcraft, C&C Generals vagy Panzers játékokhoz, mind témaválasztását tekintve, mind a játék megvalósítását illetően ég és föld a különbség közöttük. Ennyi bevezetés talán elég is, és most lássuk a medvét!

Europa Universalis III

A játéktér maga a Föld, az időszak pedig az 1453-tól a Napóleoni időszak kezdetéig (1792) terjedő időszak. A játék elején kiválaszthatunk magunknak egy országot, és annak sorsát kell végigkövetni több mint 330 éven át. Aki ennél gyorsabb babérokra vágyik, az választhatja a játékkal szállított 5 küldetést is. Ezek rövidebbek, és egy-egy cél elérése kell törekednie a játékosnak, ami azért egyszerűbb, mint a nagy stratégia áttekintése. Az is érdekes újítás az előző részekhez képest, hogy a játékot bármelyik évszámnál elindíthatjuk, a játék mindig az akkori „valóságos” állapotoknak megfelelően építi fel a világot, amit azután a saját hasznunkra fordíthatunk.

Az alapvető játékelemek nem változtak, itt is a legkisebb értelmes egység a térképen a tartomány vagy megye, ezeket lehet elfoglalni, fejleszteni, ezek állítanak ki a birodalmunk részére katonákat vagy építenek hajókat. A háború is maradt a régi, vagy van hadüzenet, vagy valamilyen más ürügy a hadakozásra, a seregek összecsapnak és valamelyik játékos csapata győz. Ekkor már csak a megye központi erődjét kell elfoglalni, és a tartomány ellenőrzését megkaparintottuk a birodalmunk számára. Más játékoktól eltérően ezzel a tartomány még nem a miénk, a tartományt csak úgy tudjuk végleg megszerezni, ha az ellent kellőképpen megaláztuk a harctereken, és jó sok győzelmi pontot szereztünk. Ekkor az ellenség hajlik arra, hogy a békekötés érdekében egy-két tartományt – no meg némi készpénzt is – áldozzon a nemes célért. Így aztán szépen lassan el lehet foglalni egy pár tartományt. Így került például Lipcse a birtokomba, mikor Magyarországot játszottam, ugyanis a Burgundi hercegség megtámadta a cseheket, akikkel szövetségben voltam, és mivel én sokkal nagyobb voltam, ezért én vezettem a háborút, és a békekötést is megtartottam házon belül, így a Burgundiak örültek, hogy Lipcse feláldozásával megúszták ezt a kalandot. :-)

Europa Universalis III

Persze mielőtt még a sűrűjébe vágna valaki, érdemes elindítani a betanító programrészt, amely elég alaposan kivesézi a játék interfészt és a legalapvetőbb játékelemeket. Ez után érdemes magunkat belevetni a középkori-újkori intrikák sűrűjébe, és a diplomácia meg a fegyverek erejével az országunknak minél nagyobb szeletet kihasítani a világból.

Az interfész a korábbi hasonló próbálkozásokhoz képest kiválóan sikerült. Szinte minden logikusan ott található, ahol a játékos amúgy is keresné, sok információt pedig több helyen is megtalálunk, így nem kell minden esetben egy-egy adatért feltúrni az összes képernyőt. Az is sokat segített persze, hogy a legtöbb logikusan összetartozó információt egy-egy helyen találunk meg, így rövid idő után szinte automatikusan a jó helyen keresgélünk még akkor is, ha új, eddig nem használt információt keresünk.

Europa Universalis III

Mit ér persze a kiváló interfész, ha nem elég érdekes a játékmenet. Szerencsére itt a fejlesztők megtartották mindazt, ami jó volt a korábbi részekben, és kiegészítették olyan elemekkel, amelyek a játékélményt tovább fokozzák. Az egyik legfontosabb érdekessége a játéknak, hogy szinte teljesen eltüntették belőle az előre drótozott eseményeket, így fordulhatott az elő, hogy Észak-Amerika gyarmatosításban elég jól haladt Franciaország és Aragónia, míg Dél-Amerikában az angolok nyomultak erősen, teljesen fejre állítva a valóságban történteket, de egyúttal megfelelve a sokszor izgalmas „Mi lett volna, ha...?” jelegű kérdéseknek. Ez persze olyan lehetőségekkel is jár, hogy például Magyarország, amely soha nem volt tengeri hatalom, beszállt a gyarmatosításba, és vezetésemmel sikerült a játék végéig visszaverni minden török támadást, nem kis részben annak köszönhetően, hogy sikerült a hatalmas Litván birodalmat (akkorák lettek, mint Ukrajna és Lengyelország együtt :-) ) szövetségesként megszereznem, akik végig nagyon lelkesen irtották a törököket, amint azok a területemre merték tenni a lábukat. :-) Persze egy újabb játékban újabb érdekességek nehézségek és kihívások jelentkeznek, de éppen ezáltal marad hosszútávon érdekes a játék.

Új játékelem lett az is, hogy a játékban felfogadhatunk szakértőket, akik csekély pénzbeli apanázs fejében a birodalom fejlődését egy-egy területen nagymértékben előremozdítják. Másik nagyon fontos újítás az úgynevezett Nemzeti Eszme, amit úgy képzelhetünk el, hogy amint átlépünk egy-egy fejlődési küszöböt, kapunk egy listát lehetséges eszmékről (például az új világ meghódítása, sorozott hadsereg, stb.), amelyek egy adott területen nagyon komoly előrelépést jelentenek az adott birodalom számára. Így a játék vége felé a birodalmak már eléggé különböznek a többitől, attól függően, hogy ők a játék folyamán épp milyen nemzeti eszméket tettek magukévá. Érdekes lehetőség még, hogy a játékos megváltoztathatja az államformát is, annak miden előnyével és hátrányával együtt. A korábbi részekkel ellentétben már nem egy átlagos katonákból álló átlagos sereget kell vezényelnünk, hanem a játékban kijelölhetjük, hogy milyen típusú hadsereget szeretnénk (vannak olyan csapatok, amelyek védekezésben vagy támadásban, vagy manőverekben erősebbek), így a hadsereg méretén, szintjén, morálján, vezetésén kívül az is szerepet játszik a győzelemben vagy vereségben, hogy az ellenfél csapataihoz képest a mi csapataink milyen területen erősebbek vagy gyengébbek.

Europa Universalis III

Amint említettem a bevezetőben is, a játék 3 dimenziós lett. Ennek az a legkézzelfoghatóbb eredménye, hogy a térkép végre fokozatmentesen közelíthető és távolítható, ami a térkép áttekintését is segíti. A grafikától persze ne várjunk csodát, kifejezetten a kisebb teljesítményű grafikus chipekre helyezték a hangsúlyt a fejlesztők. Akinek egy legújabb GeForce vagy Radeon csodája van, azt se kápráztatja el a játék csilli-villi effektusokkal. Ha persze arra gondolunk, hogy a játék eredetileg egy táblás társasjáték, akkor a grafikai megoldás talán ehhez áll a legközelebb. A különböző térképnézetek pedig abban is segítenek minket, hogy könnyedén átlássuk a teret, kinek, hol, mije van. A színek szép élénkek lettek, ezek is a megkülönböztethetőséget segítik elő. A 3 dimenziós megjelenítés még úgy is dobott a játékon, hogy egész nagy felbontásokig fel lehet menni, ott pedig az ikonok, egységek és a térkép már szép részletes.

A játék alatt végig zene szól, kissé szimfonikus jellegű, ami egyrészt a játék időszakához, másrészt a gondolkodtató jellegéhez is jól illik. A zörejek-zajok nem különösebben érdekesek, de az interfész elemekhez rendelt kis csilingelések valóban sokat segítenek abban, hogy a játékos felfigyeljen arra, ha valami érdekesebb diplomáciai üzenet érkezik és ne hagyja azt válasz nélkül.

Europa Universalis III

A fejlesztők ezzel a játékkal feltették a koronát arra a csaknem 10 éves folyamatra, aminek első állomásaként az Europa Universalis I jelent meg, majd sorban az arra épülő hasonló játékok sora, mind egy kicsit kifinomultabb, mint az előző. Most visszatértek az eredeti időszakhoz, amely a történelemnek az egyik legérdekesebb fejezete volt az európai terjeszkedéssel és háborúkkal együtt. Ez a játék végre eljutott arra a szintre, hogy a bonyolult koncepciókat is egyszerűen és élvezetesen jelenítették meg. Akit érdekel a történelem és a „Mi lett volna ha?” jellegű kérdések is izgatnak, nem találhat ennél jobb elfoglaltságot magának az elkövetkező pár hónapra. ■

értékelés

Europa Universalis III

Pozitívumok
  • Kiváló interfész
  • Kellemes zene
  • Érdekes újítások
  • Nincsenek előredrótozott események
Negatívumok
  • Minimalista zajok és zörejek
  • Kezdőnek és türelmetlennek még mindig bonyolult a játék
Minimális rendszerigény: Pentium 4/Athlon 1,9 GHz, 512 MB RAM, 128 MB-os 3D kártya T&L és PixelShader 2.0 támogatással, 1 GB HDD, Windows 2000/XP (SP2)
9,0
grafika 8
hangok 8
játszhatóság 10
hangulat 9
Europa Universalis III
A legutóbbi Europa Universalis III cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?