Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Előzetes

Hospital Tycoon

Kórház az őrület szélén - a Theme Hospital nyomdokain haladva.

2007.05.07. 00:00 | szerző: Playbahnosh | Előzetes

Ha kimondom azt a szót, hogy Theme Hospital, a legtöbb veterán tycoon rajongó szívét melegség önti el, és hatalmas vigyor terül szét az arcukon. Az azóta már megszűnt Bullfrog Productions (magával a játéktörténelem félistenével, Peter Molyneux-vel az élen) 1997-ben kiadta a Theme Hospital névre keresztelt kórház-szimulációt. A sötét és szarkasztikus humorral, poénos animációkkal és magával ragadó légkörrel fűszerezett játék rajongók ezreit gyűjtötte maga köré az évek során. Tíz év elteltével, néhány vérszegény próbálkozás után a játék még mindig nem talált méltó utódra. A Deep Red Games hamarosan megjelenő produkciója, a Hospital Tycoon egy rég elfeledett kategóriában lép színre, azzal a nem titkolt céllal, hogy magához édesgesse a Theme Hospital rajongók népes táborát.

Hospital Tycoon

A játékot elindítva feltűnik, hogy story módban lehet játszani, ami elég érdekes dolog egy tycoon játéknál. A történet abból áll, hogy át kell vennünk egy csodaszép kórház irányítását, amit a korábbi vezető igencsak elhanyagolt, mert a szoknyák kergetése lefoglalta. Na igen, előfordul. Mint az új vezető, ránk hárul a feladat, hogy a kezdetleges kórházból, egy hatalmas, szép, és ultramodern egészségügyi központot faragjunk. Nem lesz egyszerű meló, az biztos.

Amint azt a Theme Hospitalben megszoktuk, itt is szobánként kell beépíteni a rendelkezésre álló területet. Először is egy vizsgálószobát kell csinálnunk, ahol a kedves doktor néni vagy bácsi megvizsgálja a pácienst és a megfelelő osztályra irányítja, ahol kezelik majd. Ezután jönnek a kezelőegységek/osztályok. A Hospital Tycoon is hemzseg a furcsa és röhejes betegségektől, és persze mindegyik más és más ellátást igényel. A szobákat előre meghatározott méretben pakolhatjuk az épületbe, ami engem személy szerint igencsak zavart, mert így elég nehéz a saját ízlésünkhöz szabni kórházunk kinézetét. Vannak hatalmas helyet igénylő kezelőegységek, amelyek a legnagyobb szobába is csak cipőkanállal férnek be, a kis dolgok pedig elvesznek még a legkisebb szobában is, így néha igen frusztráló az építkezés. A különböző helyiségeket azonban minden szempontból testre szabhatjuk. Más berendezést, díszítőelemeket tehetünk le, de még akár a padlót és a falakat is átfesthetjük.

Hospital Tycoon

Miután elkészültünk az alap berendezéssel, jöhetnek az első betegek. A recepció itt is fontos szerepet játszik, ugyanis ők irányítják a pácienst a kórház megfelelő részébe. Ezután betegünket megvizsgálja az orvos, és elküldi vizsgálatokra vagy kezelésre. Ám kedves doktoraink sem mindenhatóak, és néha egy ismeretlen betegséggel találják szemben magukat. Ilyenkor a pácienst átvezénylik a kutatólaborba, ahol az ultra-futurisztikus (leginkább a Red Alertből ismert Chronosphere-re hasonlító) berendezés segítségével kiderítik, hogy mi is lehet a beteg baja. Ha kész a diagnózis, megkapjuk a betegség pontos leírását, ami a TH-ban faxon érkezett, de itt a hangzatos nevű CURADEX kártyákon található. Elolvashatjuk a betegség tüneteit, az okát és a kezelés módját is. Ugyanitt megnézhetjük, hogy képesek vagyunk-e kezelni az adott betegséget, és ha nem, akkor mit kell még tennünk ennek érdekében. A betegségek néhol elég ötletesek és viccesek is, habár a megvalósítás egy kicsit sántít, de erről később.

A berendezés nem áll meg a kezelőegységek és a várók berendezésénél. Valami furcsa indíttatástól vezérelve a készítőknek az a meggyőződése, hogy egy kórháznak szépnek kell lennie. Itt nem az alap dolgokra gondolok, hogy ne peregjen a vakolat és legyen tiszta a WC, legyen néhány helyen egy kávéautomata, esetleg néhány tájékoztató jellegű plakát a falon meg növény a sarokban. Nem, a készítők itt valami egészen másra gondoltak kórház címén. A játékgépektől elkezdve a plazmatévén át a szökőkutakig szinte bármivel berendezhetjük az épületet. És be is kell, ugyanis a betegek keményen számon kérik rajtunk, ha például unatkoznak a váróban, vagy nem az ízlésüknek megfelelő a berendezés. Van egy küldetés a story módban, ahol kicsiny kórházunk ”beauty” szintjét kell egy megadott szintre feltornázni. Na itt már kész voltam megnyomni az uninstall gombot, de mivel kíváncsi voltam, hogy mi lesz a vége, inkább nem tettem. Minden váróba a plazmatévé és újságospolc az alap. Csodaszép tájképek a falra, játékautomata a kisebbeknek, KV-, üdcsi- és kajaautomata azoknak, akik elfejeltettek reggelizni, egy arborétumba is beillő zöldövezet különböző excentrikus növényekből, stb. A vége az lett, hogy kénytelen voltam lerakni húsz gyönyörűséges szökőkutat a váró közepére, és csak így értem el a megadott szintet. Nevetséges. Így inkább hasonlított az egész egy nyolc csillagos wellness-központra, mint egy kórházra. Ezt miért kellett srácok?

Hospital Tycoon

Egy rendes kórházba rendes személyzet is dukál. A Hospital Tycoonban nincs hiány szakképzett munkaerőből, viszont van egy faktor, amivel a nagy öreg nem foglalkozott. Ez pedig a személyiség. A HT-ben minden orvosnak külön személyisége van, és máshogy viszonyul a többiekhez. Ez néha jó dolog, de néha nagyon is rossz. Senki sem szeret például egy mogorva és rosszindulatú munkatárssal dolgozni. Gondoljunk csak Dr. House-ra. Itt azonban nem áll meg a dolog. A készítők bevallása szerint szappanopera elemekkel tűzdelték tele a játékot. Az orvosok szabadidejükben beszélgetnek, flörtölnek a nővérekkel, és a dolog nem mindig áll meg itt. Az interakciók elég színes skáláját találjuk a játékban, és akár mi magunk is irányíthatjuk beosztottjaink magánéletét. Vajon Dr. Smith összejön-e Susie nővérrel? Vajon rájön-e a gonosz karbantartó, hogy a jóképű technikus már megint a takarítónővel kavar, miközben Dr. Smith eltitkolt lánya a sebész fiával andalog a röntgenszobában? Ilyen, és ehhez hasonló nagy kérdések, történések és drámák tanúi lehetünk kicsiny kórházunkban. Persze ez a fajta dráma kicsit messze van Brinkmann doki fekete-erdei klinikájától, de aki ilyen sorozatokat néz, annak bejöhet a dolog. Nekem személy szerint nem igazán tetszett ez a rész. Különösen visszatetszőnek találtam, amikor a sebészem egy hosszú és verejtékes műtét után izomból lesmárolta az asszisztáló nővérkét. Lehet, hogy ő így adja ki a feszültséget. Vagy például tele váró mellett is minden sietség nélkül flörtölget a dokim a technikussal. Lehet, hogy szeretethiánya van, vagy nem mittudomén. Mégis, valahogy nagyon nem ide illőnek találtam ezeket a dolgokat. Ha szappanopera játék, akkor legyen az, ha tycoon, akkor legyen az, de nem kéne keverni a kettőt.

Itt el is érkeztünk az említett hibákhoz. Inkább hasonlít az egész egy rosszul megrendezett burleszk-szappanopera-rajzfilm keverékhez, mint rendes humorhoz. Az animációk elnagyoltak, túljátszottak és bugyuták. A hangok hozzá pedig nagyon színvonaltalanok és ismétlődőek (bár lehet, hogy csak túl korai tesztverzió érkezett, és ez utóbbit még javítják). A story módon átvezető segítők, akik tanácsokat adnak és mondják, mit-hova, jó ötletnek tűntek az elején. Egészen addig, amit meg nem szólaltak. Valami egészen hátborzongató gügyögés-nyelvvel adják elő a mondandójukat, amit valószínűleg a The Sims sorozatból próbáltak leutánozni a készítők, nem sok sikerrel. Egy idő után le kellett tekernem a hangot, mert nem bírtam idegekkel. Szörnyű. A betegségek tünetei, a kezelések és minden egyéb nagyon visszatetsző és gagyi. A Theme Hospital fergeteges humora abból a tényből fakadt, hogy a játékban szereplő orvosok és betegek halálosan komolyan vették a számunkra furcsa vagy vicces betegségeket és így is álltak hozzá. A sötét és groteszk poénok nagyon jól illettek a játékhoz és ”kegyetlen” jó hangulatot teremtettek. Az egyetlen emberi hang a TH-ban a recepciós hölgy volt, aki a kórházi recepciósok hanghordozását utánozva, fergeteges poénokat tolt az arcunkba, kezdve a különböző bejelentésektől a Bullfrogos reklámokig. És még sorolhatnám a különböző lehetséges humorforrásokat. A Hospital Tycoon azonban túl messzire ment. Inkább sírni lett volna kedvem a rosszul megrendezett és idióta, poénnak szánt jelenteteken és animációkon, a gügyögő segítőkön és a gagyi poénokon. Igaz, néhány dolog tényleg vicces volt (a szaglászó gépen jót röhögtem), de a többivel karöltve maximum egy kesernyés mosolyt tudtak az arcomra csalni. Lehet, hogy valakinek ez a humor jön be, és ez tetszik, de tőlem nagyon távol áll.

Hospital Tycoon

Ha nem vesszük komolyan a játékot és elvonatkoztatunk a bugyutaság és valósághűtlenség fogalmát teljesen kimerítő dolgoktól, egész szép a játék. A grafika gyönyörű, nagyon szépen megtervezett és megalkotott berendezés, a kezelőegységek ultramodernek, a díszítőelemek is igen szépek. Az effektek és a grafika maga is letisztult, nincsenek kockák és mosódások, és még az orvosoknak is szemfenékig bezoomolhatunk. Habár az animációkkal vannak problémák. Néhol átlátszó karakterek, beakadó animok, béna mozgások, meg ilyesmi, ami azért egy kicsit leredukálja az élvezhetőséget. Ettől eltekintve azonban grafikailag nagyon is szép a játék, meg kell hagyni. Az irányítás is elég egyszerű, bár a menüben néha egész szépen el lehet tévedni, és nem mindig nyilvánvaló, hogy mit hol talál az ember.

Igazság szerint az egyik szemem sír a másik meg nevet. Nagyon sok lehetőség lett volna ebben a játékban/műfajban. A kórház-szimulációk nagyon kevesen vannak a piacon, és egy rendesen megalkotott játékkal hatalmasat lehetett volna robbantani. Ám a Deep Red Games inkább egy interaktív kórházas szappanoperát tolt elénk, amit nem mindenki fog élvezni. A Theme Hospital igencsak csúnyácska és idejétmúlt grafikájával is jobban a monitor elé köt. Sem minőségében, sem hangulatában nem ér fel a nagy előddel, sőt még egy alap tycoon játékhoz képest is hagy kívánnivalót maga után. Egy másik környezetbe talán jobban illene a szappanopera érzés, és még akár egy jó játékot is lehetett volna ebből csinálni, de ez így ebben a formában nem igazán jött össze. Aki szereti az elnagyolt, burleszk humort, szereti a szappanoperákat, és emellett szeretne elpepecselni egy kórház építgetésén, annak jó szórakozást. A többieknek azt tanácsolom, hogy nézzenek egyelőre más játék után, és talán egyszer tényleg készül egy frankón humoros kórházas tycoon is, amely hű lesz a nagy elődhöz. ■

Hospital Tycoon
Hospital TycoonHospital TycoonHospital TycoonHospital Tycoon
Hospital Tycoon
A legutóbbi Hospital Tycoon cikkek, hírek

hozzászólások (17)

gador
gador 2007.05.18. 09:14
A Them Hospital remek játék! Ajánlom, szed le, megéri! :)

Én most járok anegyedik küldetésnél (földrengéses pálya). Tegnap rajtakaptáka z orvosom,a mint földeli a betegeket! :) Pedig csak 18 hullám volt... :D
n.dani007
n.dani007 2007.06.09. 22:24
Sziasztok
Nemtudtok hozzá vmilyen trainert vagy csalást ?:)
Woody
Woody 2007.06.14. 14:22
Jajj ezt én is imádtam anno.
Valahol az 5-6. pályák környékén hagytam abba (pedig többször nekikezdtem). Valahogy mindig volt egy orvosom amelyik megőrült. Ja és sorba jöttek a fenyegető levelek meg a földrengések. Remélem ebbe megoldják hogy amelyik szoba felrobban azt el lehet majd dózerolni.
Nekem pl az egérvadászat is nagyon tetszett benne :-).
Volt már aki végigvitte?
marci555
marci555 2007.06.24. 15:18
Helló! Valaki meg tudná mondani hogy hogyan kell a játékban fizetést emelni a dolgozóknak? Köszi: Marci
tilla3
tilla3 2007.08.09. 13:03
Sziasztok nem tudja valaki hogy mivel lehet forgatni a tárgyakat és a szobákat?Köszi Attila
cikkajánló

Osiris: New Dawn Early Access próbakör

Nem könnyű űr-Robinsonnak lenni...

Paragon nyílt béta

Lehet még újat mutatni a MOBA műfajában?

Endless Space 2 (Early Access)

Kipróbáltuk az Amplitude készülő új játékát.

Torment: Tides of Numenera

Év eleje óta elérhető az Early Access verzió, nemrég pedig a PS4-es verziót is bejelentették.

Mafia III - első benyomások

Megérkezett a népszerű sorozat harmadik fejezete. Ezek voltak az első élményeink.