Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Egyéb

Myst Online - Uru Live

Beszámoló az indulás óta eltelt két hónapról.

2007.05.09. 00:00 | szerző: Norfren | Egyéb

Kissé dilemmában voltam, hogy érdemes-e írni egy olyan online kalandjátékról, amely sajnos a világ nagy részéről, így Magyarországról sem érhető el hivatalosan. Azonban az egyszemélyes önálló Uru, a folytatása és a szervesen kapcsolódó Myst V nálunk is kapható, az online Uru 2004-es első nekifutásáról is több beszámoló született, és talán hamarosan tőlünk is elérhető lesz – úgyhogy bizonyára vannak, akik érdeklődve olvassák az alábbiakat.

Myst Online - Uru Live

Bő két hónap telt el a Myst Online - Uru Live nyilvános indulása óta, és joggal vetődhet fel a kérdés, hogy mi történt ez idő alatt a D'ni birodalom virtuális világában. Sok is meg kevés is. Az online közösségnek sok lelkes játékosa van, de hallani csalódott hangokat is. Továbbra is fennáll a megszorítás, hogy csak USA, Kanada, Ausztrália és néhány nyugat-európai ország játékosai tudnak a GameTap közvetítésével belépni. Európa szerencsésebbjei azonban így is hátrányban vannak, mert míg az amerikaiak havi 12,95 dollárért az Urun kívül még sok száz más letölthető játék között válogathatnak, addig errefelé csak az Urut tartalmazza a taksa.

Az indulás óta a Cyan szép lassan csorgatja az új dolgokat a játékba. Akik arra számítottak, hogy havonta találnak egy új és felfedezésre váró hatalmas világot egy csomó megoldásra váró új feladattal egyetemben, azoknak csalódniuk kellett. Szinte hetente jött ugyan egy kis új terület, apróságok, s az újabb feladatok is lassan kialakultak. Ezeket azonban nem a magányos felfedezőknek találták ki. Márpedig ilyenek is vannak szépszámmal, ők egymaguk barangolnának és oldanák meg a rejtvényeket. Vannak viszont sokan, akik a társasági életet kedvelik, a közös feladatokat, az új játékosok tanítgatását. Őket nem zavarja, hogy lassan érkeznek az új tennivalók, elcseverésznek egymás között. Ennek is megvan persze a maga varázsa. Természetes, hogy ahány ember, annyi ízlés és elvárás, mindenkit nem lehet kielégíteni, tény azonban, hogy az online Uru a nemzetközi társasági élet kedvelőinek kedvez. Szinte kötelező az állandó tájékozódás vagy az Uru fórum rendszeres követése.

Myst Online - Uru Live

Lássuk tehát konkrétabban, mi újdonság történt. Aki játszotta az egyszemélyes Uru CD-s játékot (Uru - Ages Beyond Myst) a kiegészítő csomaggal együtt, annak ismerős a februári kiinduló helyzet. Két apró, de nagyon szép új kert világ adódott a játékhoz, Eder Tsogal és Eder Delin, mindkettőben egy-egy bezárt barlangbejárattal. A barlang kapuját egy olyan feladat keretében lehet kinyitni, amihez nyolc játékos együttműködése szükséges. Ha összejön a nyolc ember, és minden simán megy, kb. egy óra alatt sikerülhet, de ügyetlenebb társaság esetén eltarthat egy egész este is. Ezen kétszer is túl kell esni. A magányos felfedezők berzenkednek, remélhetőleg ez volt az első és utolsó ilyen feladat. Ja igen, ha bejutottunk a barlangba, kapunk emlékbe néhány malomkődarabra emlékeztető követ - egyelőre senki sem tudja, mire lesznek jók.

A következő feladat megoldása csak kevés magányos játékosnak sikerül. Egy világban négy zárt megfigyelő-állomást kereshetünk fel, a trópusoktól a sarkvidékig, csak a nagy ablakokon át lehet kilátni. Van ugyan pár nyomogatni való gomb, de miután 1-2 napig hiába játszadoztunk velük, kiderül, hogy semmire sem valók. Ha azonban szerencsénk van, megnyílik egy térkapu pár pillanatra, amibe belépve ismét egy barlangba jutunk és kőgyűrű darabokat szerezhetünk. Mivel kezdetben a térkapuk megnyílásának időpontjairól halvány fogalmunk sem lehet, ahhoz, hogy brute force módon továbbjussunk a négy állomásról, szó szerint napokon keresztül kellene a képernyő előtt rostokolni. Nagy közösségben ez kevésbé súlyos probléma, hiszen valaki valószínűleg elkapja a megfelelő pillanatot, és ha a fórumon is közli, akkor már van egy szilárd támpont... Persze a Cyan azért apránként adagolta a segítséget, egy térképet, d'ni órát, stb. A konkrét megoldáshoz tisztában kell lenni a d'ni időszámítási rendszerrel, az állomások bolygója napjának a hosszával, a térkép koordinátái alapján ki kell számolni az állomások helyi idejét, stb. Aki szereti az ilyesmit, hosszú ideig elbíbelődhet a rejtvényfejtéssel. Az emberek 90%-ának azonban egy ilyen feladat túl nehéz, ok vártak tehát, míg néhány megszállott a fórumon közzé tette a megoldást és a térkapuk megjelenési idejét tartalmazó táblázatokat. A jutalmul kapott kőgyűrűk jövőbeli célja most sem ismert.

Myst Online - Uru Live

A legnagyobb gond tehát az, hogy a lassan csorgó újdonságok, feladatok mellett nincs a kalandjátékokra jellemző, jól meghatározott cselekményvonal és elérendő cél. A Cyan korábbi, önálló Myst játékaira a nagyon gondosan kidolgozott cselekményfonal volt jellemző. Itt most csak pár homályos feladat van, senki sem tudja, miért is kell azokat megoldani. A Cyan ezen úgy próbál segíteni, hogy eleve bekalkulált bizonyos szerepjáték elemeket, az Urut RPG elemekkel ruházta fel. Létezik egy kitalált, de a játék szempontjából halál komoly földi társaság, a DRC, aki a kutatásokat szervezi a hatalmas földalatti városban, s mi játékosok velük együtt, vagy éppen velük szemben dolgozhatunk. Az erre hajlamos játékosok erre még egy lapáttal rá is tesznek és különféle céheket, társaságokat alapítanak, amikhez szabadon lehet csatlakozni. A játékon belüli nézetek és véleménykülönbségek aztán a fórumon vagy magában a játékban élénk vitákban csapódnak le. Ez így szépnek és jónak hangzik, csak éppen nem mindenkinek van kedve hozzá. Sokan vannak, akik nem kérnek az RPG elemekből, a becsempészett virtuális politikából, ők klasszikus kalandjátékot szeretnének és az eredeti Myst játékok vagy az Uru hangulatát kérik számon. Nem is lehet elvárni emberek ezreitől, hogy naponta rendszeresen belépjenek, vagy a fórumon lógjanak.

Az online Uru jövője tehát nyitott, nem lehet tudni, mi lesz a sorsa, be fog-e jönni elég nagy számú játékosnak. E pillanatban a GameTap sikerlistájának az élvonalában hullámzik. A nagyon szép grafika mellett azonban technikai gondjai is vannak. A legnyomasztóbb, hogy egy-egy helyszínen nemigen lehet több 30-40 játékosnál, különben a játék rendkívül lelassul. Bár ez más hasonló MMORPG játékoknál is előfordul, azokban ezt ügyesebben megoldották. Például a Second Life-ban akár 30 ezer játékos is bent lehet egyszerre, ez az óriási virtuális térben (és a sok szerveren) szétszóródva nem okoz gondot. Az Uruban viszont (egyelőre) csak egy központi hely van, ide nem fér be mindenki. A problémát némileg orvosolandó a játékon belül léteznek párhuzamos világok, tehát itt is szét lehet szóródni, viszont ezekbe nem mindenkivel léphetünk be együtt, még nem tökéletes a dolog. Jó néhány bug akad a programban. A grafikáért és a világ felépítéséért felelősek nagyon jó munkát végeztek, viszont a logikai motor fogaskerekei elég sok homokszemmel küszködnek: nemegyszer volt olyan érzésem, hogy amit az egyik programozó kijavít, azt egy másik egy hét múlva elrontja.

Myst Online - Uru Live

Nincs adat arra, hogy hányan léptek be az online Uruba, de becslésem szerint úgy 6-8 ezer lehet e pillanatban. Ez pedig elég kevés egy nagyobb fejlesztőgárda eltartásához. Így az alkotók most kutyaszorítóban vannak. A játékosok megtartása végett minél gyorsabban kellene új részekkel gazdagítani az Uru univerzumot, ehhez viszont mind több fejlesztőre lenne szükség. Mindazonáltal az Uru megérdemli, hogy szorítsunk neki. Nem szabad hasonlítani a World of Warcrafthoz és társaihoz, mivel egész más - a műfajban egyedülálló online játék nagyon igényes grafikával, nagy beleélési lehetőséggel, reméljük, a kezdeti betegségek után még hosszú ideig élvezhetjük. ■

Myst Online - Uru LiveMyst Online - Uru LiveMyst Online - Uru LiveMyst Online - Uru LiveMyst Online - Uru LiveMyst Online - Uru LiveMyst Online - Uru LiveMyst Online - Uru LiveMyst Online - Uru Live
Myst Online - Uru Live
A legutóbbi Myst Online - Uru Live cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

John Scalzi: Vének történetei és más írások

A Vének háborúja sztori két még hiányzó része érkezett meg végre magyarul, mellettük rövidebb írásokkal.

John Scalzi: Vörösingesek

Scalzi megmutatta, hogyan kell egy remek sci-fivel fityiszt mutatni a sci-fi műfajnak.

Assassin’s Creed - Alvilág [könyv]

Egy ifjú indiai és egy ikerpár története a viktoriánus Londonban.

Év játéka 2015.

Olvasóink szavaztak, mi pedig most kihirdetjük a győzteseket.

John Scalzi: Árnyékszövetség

Négy önálló, de összekapcsolódó novellával bővült a Vének háborúja univerzum.