Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Interjú

Stormregion interjú

A 10tacle 100%-os tulajdonrészt szerzett a hazai fejlesztőcsapatban. A felvásárlásról érdeklődtünk interjúnkban.

2007.06.29. 00:00 | szerző: Dino | Interjú

Nemrég jelentették be, hogy a német 10TACLE kiadó 100%-os tulajdonrészt szerzett az egyik legnagyobb hazai játékfejlesztő-csapatban, a Stormregionben. A felvásárlásról és az ezzel kapcsolatos változásokról Weibel Balázs operatív igazgatót kérdeztük.

Stormregion interjú

Mikor kezdődtek a felvásárlási tárgyalások a 10TACLE-val, mennyi időbe telt minden részletben pontosan megállapodnotok?
A felvásárlás ötlete a Cold Warral kapcsolatos tárgyalások során körvonalazódott bennünk közösen a kiadóval. Eleinte párhuzamosan mentek a megbeszélések a fejlesztésről és az esetleg megvásárlásról, majd február-márciustól kezdve már nekiálltunk kidolgozni minden részletét az akvizíciónak, amibe beletartozott a cég részletes átvilágítása is. Május végén zárult le az előkészítés fázisa majd júniusban megtörtént a szerződések aláírása és a hivatalos bejelentés.

Az eddigi összes játékotokat német kiadók adták ki, a Fishtanktől kezdve a CDV-n keresztül a Deep Silverig, most pedig már a tulajdonosotok is egy német cég. Milyenek voltak a tapasztalataitok németekkel együtt dolgozni, illetve van-e jelentős eltérés a korábbi kiadóitok és a 10TACLE között együttműködés terén?
Szerződéses tárgyalások során ugyan találkoztunk más nemzetiségű kiadókkal végül valamilyen véletlen folytán német kiadókkal szerződtünk, ez nem jelent semmit ebben az iparban hiszen minden kiadó nemzetközi piacra dolgozik és sok külföldi dolgozik ezekben a nagy szervezetekben. A németekkel való együttműködés nem jelentett és a tapasztalatunk szerint jövőben sem jelent nehézséget számunkra. Véleményünk szerint nem a kiadó nemzetisége dönti el, hogy mennyire könnyű a közös munka.
Természetes, hogy egy ilyen viszonyban óhatatlanul is adódnak vélemény különbségek, de eddig még mindig sikerült a vitás kérdésekben kompromisszumot kötnünk, úgy, hogy mindkét fél elégedett legyen az eredménnyel. Fejlesztőcégként folyamatosan egy nagyon vékony határvonalon kell egyensúlyoznunk, a játékosok igényeit és a kiadó piaci szemléletét egyaránt szemelőt tartva.
Konkrét példaként megemlíthetem a játékosok szemszögéből azt a jogos igényt, hogy a tankkal keresztül lehessen hajtani a gyalogos egységeken, viszont ezáltal olyan besorolást kapna a játék, ami biztos kudarcra ítélné az értékesítését. Ezért kihagytuk a Cold Warból is ezt a lehetőséget, viszont helyette belekerült újításként a vegyi hadviselés elsősorban a gyalogság ellen hatásos támadási mód.
A 10TACLE ebből a szempontból, nem tér el jelentősen a korábbi partnereinktől ugyanolyan kompromisszumkész partner bizonyos határok között, mint korábbi kiadóink is voltak.

Stormregion interjú

Így, hogy a kiadótok egyben a tulajdonosa is a cégnek, várható, hogy többet beleszólnak majd a fejlesztésekbe?
A tulajdonosváltás előkészítése során a 10TACLE már tudomásunkra hozta, hogy elégedett a mostani projektmenedzsmenttel és munkaszervezéssel, és biztosítja számunkra azt az önállóságot, amihez független fejlesztőként az elmúlt években hozzászoktunk, és amelynek részben köszönhető, hogy határidőre és magas minőségben tudtuk az ötleteinket megvalósítani.

Sok változás történt/történik a cégetek működésében azáltal, hogy a tulajdonos 1000 kilométerre van székhelyetektől?
A napi feladatok elvégzését nem érintette a tulajdonosváltás, mindenki a maga szakterületén végzi a munkáját, ahogy korábban is tette. Ugyanúgy írásos beszámolók és riportok készülnek az új tulajdonos részére, aki rendszeres időközönként ellátogat hozzánk, talán annyi a változás, hogy a Stormregion vezetése is többet utazik Németországba személyes megbeszélésekre, mint korábban tette.

Stormregion interjú

Két idén bejelentésre kerülő játékról is volt szó a hírekben, ezek a jól megszokott RTS vonalat folytatják, vagy kiléptek esetleg ebből a skatulyából?
Olyanok vagyunk, mint a mesebeli molnár leánya, aki vitt is ajándékot a királynak meg nem is... Az előzetes tárgyalások alapján elégedettek lesznek azok is, akik a játékokban a stratégiai gondolkodást részesítik előnyben, valamint azok sem fognak csalódni, akik egy új arcát szeretnék megismerni a fejlesztőstúdiónak. Sokan a kreatív csapatból hihetetlen lelkesen vetik magukat az új típusú feladatokba, ahol végre nem a 2. világháború a téma. Szeretnénk, ha néhány éven belül már nem csak az RTS játék típussal kötnék össze az SR nevét.

Hamarosan megjelenik a Rush for Berlin kiegészítője, a Rush for the Bomb, dolgoztok a Codename: Panzers Cold War játékon is, és legjobb tudomásom szerint kézikonzolra is folyik fejlesztés. Hány projekt fut egyszerre jelenleg Nálatok, van ezeken kívül más is? (Akár be nem jelentett munka.)
A Rush for the Bomb kiegészítő fejlesztését már befejeztük, gyártás alatt van a magyar verzió, reményeink szerint pár héten belül feltűnik a hazai boltok kínálatában.
A munkatársak egy része most a PC-re megjelenő Panzers széria folytatásán a Cold Waron dolgozik, aminek első nyilvános megmérettetése Augusztus végén lesz a Lipcsei Game Convention kiállításon. A nagyközönség egy játszható demó keretein belül ismerheti meg az eddigi munkánkat.
A kézikonzolos projektünk bejelentése is hamarosan várható, a fejlesztés a terveknek megfelelően halad, a játék kiadója (Deep Silver) is elégedett az eddig végzett munkánkkal. Amíg nem történik meg a játék hivatalos bejelentése, addig sajnos nem mondhatunk ennél többet róla.
Két külön teamünk pedig minden erejét megfeszítve gőzerővel dolgozik az előző kérdésben említett két projekten.
Mint a felsorolásból is kitűnik, el vagyunk bőven látva feladatokkal, ezért játékfejlesztésben már tapasztalatot szerzett kollégákkal bővítettük és folyamatosan bővítjük a csapatunkat, és további gyakorlott munkaerő felvétele is a rövid távú céljaink között szerepel, amíg el nem érjük a megcélzott 120 fős létszámot.

Stormregion interjú

Várható nextgen konzolos játék is Tőletek az elkövetkező évek során?
Már független fejlesztőként is elsők között voltunk Magyarországon, akik elkötelezték magukat a nextgen konzolok mellett, így mind X360, mind PS3 és PSP konzolokra is hivatalos fejlesztői licenszünk van Microsofttól, illetve a Sonytól. Eddig kizárólag PC platformra fejlesztő cégként ez az átállás nem ment egyik napról a másikra, ennek a folyamatnak az egyik első lépéseként a Gepard Engine 3. verzióját crossplatform képességekkel ruháztuk fel, ennek is köszönhetően mindkét később bejelentésre kerülő projektünk már kizárólag nextgen konzolokra készül.

Mostantól minden játékotokat a 10TACLE fogja kiadni, vagy ők inkább csak egyfajta felügyelőként működnek, és minden játékhoz igyekeznek a legjobb kiadót megtalálni, ami nem feltétlenül saját maguk lesz? Közösen a kiadóinkkal arra törekszünk, hogy minél sikeresebb legyen a játékunk mind a tartalom, mind az eladások tekintetében. Konkrétan a Cold War esetében ennek a célnak az elérése érdekében a 10T úgy döntött, hogy együttműködési megállapodást köt a világ legnagyobb játékszoftver kiadójával, aki nem mellesleg a legnagyobb értékesítési infrastruktúrával is rendelkezik. Ha ez az együttműködés az Electronic Arts-al beváltja a hozzá fűzött reményeket, valószínűleg más játékok esetében is elképzelhető a két kiadós konstrukció a jövőben.

Stormregion interjú

Várható-e a Gepard engine-etek felbukkanása a 10TACLE egészen más, Tőletek függetlenül készülő játékaiban is?
Anyacégünk úgynevezett Kompetencia Központok létrehozásával szeretné a belső fejlesztőstúdiói között elősegíteni a megfelelő kommunikációt, tapasztalatcserét és az erőforrások megosztását, ebbe beletartoznak azoknak a technológiáknak a mások számára elérhetővé tétele is, amelyeket a 10TACLE fejlesztői játékaik elkészítésénél használnak. A Stormregion esetében ez a Gepard Engine összes verzióját és a hozzá kapcsolódó know-how-t is jelenti.

A pénzügyi jelentésről szóló közleményben olvashattunk egy szingapúri média alapról. Pontosan mit takar ez, mit jelent az ezzel kötött előszerződés?
A 10TACLE AG a szingapúri média alapot használja növekedésének pénzügyi finanszírozására. Ennek az átfogó pénzügyi konstrukciónak 14 millió eurós része az a Stormregion által jövőben kifejlesztendő játékszoftverekre vonatkozó két projekt.
A beruházás nagysága is mutatja, hogy az új tulajdonos mekkora bizalommal van a Stormregion irányába, a mi feladatunk most, hogy ezeknek a magas elvárásoknak maximálisan megfeleljünk.

Stormregion interjú

A sajtóközleményben szerepelt, hogy a végleges vételár bizonyos célok teljesítésének függvénye is, erről lehet tudni kicsivel többet?
Sajnos a kiadóval történt megállapodás alapján, a szerződés részleteivel kapcsolatban nem szolgálhatok annál több információval, mint ami a sajtóközleményben is benne van.

Köszönjük a válaszokat, egyúttal további sok sikert kívánunk a munkákhoz!
Mi is köszönjük a lehetőséget! ■

hozzászólások (0)

cikkajánló

PlayStation VR - videointerjú a Sony PlayStation hazai üzletágvezetőjével

Interjúnk harmadik részében Sándor Csaba a Sony VR-eszközéről beszél.

A POSSIBLE Games játékai - videointerjúk

A stúdiólátogatás után a cég munkatársai prezentálták fejlesztéseiket.

HyperX interjú Edward Baily-vel

Két évvel ezelőtt vált külön márkává a HyperX - eredményekről és tervekről beszélgettünk.

E3 2016: videointerjú a Sony PlayStation hazai üzletágvezetőjével - 2. rész

Interjúnk folytatásában a Gran Turismo Sportban szerezhető FIA versenyzői licencről esik szó.

E3 2016: videointerjú a Sony PlayStation hazai üzletágvezetőjével - 1. rész

Sándor Csabát kérdeztük a Los Angeles-i rendezvényről.