Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Előzetes

Enemy Territory: Quake Wars

Kipróbáltuk az új csapatalapú FPS bétáját.

2007.09.05. 00:00 | szerző: Gerry | Előzetes

Quake. Egy név, egy játék, és egy boldog cikkfirkász. S hogyan is jön az olvasókat módfelett nem érdeklő személyes lelkivilágom nyugalma a legújabb Quake inkarnációhoz? A válasz roppant egyszerű: úgy, hogy végre egy játék, amelynek elődeiről és előzményeiről nem kell a germán sagákat megszégyenítő hosszúságú és összetettségű előadást tartani, csak kimondani a varázsszót: Quake. Ebből az egy szóból legkisebbektől a legnagyobbakig, Dévényi Tibi bácsitól Szandiig mindenki előtt felrémlik a Quake történelem, azaz könnyes szemekkel gondolnak vissza az 1996-ban debütált első felvonásra, nosztalgiázva az 1997-es másodikra, kezükkel az egeret lágyan simítva az 1999-ben a Quake sagát trilógiává bővítő harmadik opusra, és hümmögve a nem is oly' rég, 2005-ben megjelent negyedik részre.

Enemy Territory: Quake Wars
Kedélyes törzsi bungaló strogg módra.

Az outsourcing jegyében fogant negyedik részt a méltán elismert Raven készítette, a Quake Warst pedig a Splash Damage. Mondhatnánk, hogy hurrá, itt van a legújabb Quake epizód, azonban hátrább az agarakkal, lévén nem egy egyenes ági, nagyon sokadik Quake játékot kapunk hamarosan a kezünk közé, hanem egy oldalhajtást. Egy amolyan Battlefieldbe oltott Quake-et, mint erről a kiadó által rendelkezésünkre bocsátott béta verzióból végképp rájöttünk.

A bétában kipróbálható három pályán mindkét oldal (Strogg és GDF) erőit irányíthattuk, földön, vízen és levegőben egyaránt. Legalábbis a kőbe vésett felsorolás így hangzik, a valóságban vízi járművek terén csupán egyetlen pályán használhattunk egy picike kis rohamcsónakot, amely aligha meríti ki a lehetőségek végtelen tárházát. A légi eszközök terén már egy fokkal jobban állunk, hiszen itt csapatszállítók, harci helikopterek, illetve ezek kedélyes földönkívüli mutációi vetik magukat a küzdelembe, néhol pedig alattomos bombázók is feltűnnek azzal a mérsékelten nemes céllal, hogy a mit sem sejtő játékost porrá bombázzák. De erről majd később. Értelemszerűen a földi járművek terén vagyunk a legjobban eleresztve, lévén van itt minden, mi szem-szájnak ingere volt az elmúlt húsz évben, azaz dzsipek, APC-k, harckocsik és harci robotok minden mennyiségben. Szándékoltan írtam a mondat közepe táján az „elmúlt húsz évben” kitételt, lévén a felhozatalban vajmi kevés újdonságot fedezhetünk fel a hasonszőrű játékokhoz képest. Igaz, a Strogg ilyetén jellegű kis harci eszközei hivatalosan nem holmi pórias „harckocsi” és „APC” klisékre hallgatnak, azonban hiába tér el nevük és valamelyest az alakjuk is, ha funkciójuk és képességeik tökéletesen megegyeznek földi párjukéval.

Enemy Territory: Quake Wars
A Nagy Testvér éppen bal lábbal kelt fel...

Ezen probléma a különféle kasztok esetében is fennáll, bár persze tény, hogy ez a hiányosság a legtöbb konkurens esetében is igaz. A választható karakterek szintén nem újszerűségükkel fogják letaglózni a reménybeli játékosokat, lévén ezen a téren is régi, jól bevált elemekre épített a Splash Damage. Az egyes kasztokon (szanitéc, mesterlövész, technikus, stb.) belül is vannak eltérések, pontosabban választható fegyverek, mely rendszer értelmében mezei ágyútöltelék bakánkkal nem csupán egy rohampuskával lőhetjük ki a stroggok turmixkarjait, hanem rakétavetővel és shotgunnal is oszthatjuk az áldást. Mindez természetesen a másik oldalon is áll, hiszen a közeljövő alulfejlett borg-utánzatai, bár első blikkre igen érdekes arcszerkezettel bírnak, mégiscsak tökéletesen beilleszthetők az adott kasztok valamelyikébe. A különféle fegyverek meglétét pedig egy ötletes, ámde pofonegyszerű lépéssel oldották meg a fejlesztők: az adott fegyvertípusra való átállás során a karakter kinézete nem változik, csupán a karján, pontosabban karja helyett beeszkábált kütyü képe.

Remek újítás a mérnökök által telepíthető különféle ágyúk sorozata, amelyekből egyaránt létezik légi- és földi célpontok ellen bevethető jószág is. Nincs új a Nap alatt, amelynek jegyében már más játékokban is telepíthettünk különféle kis kézi készülékeket, azonban korántsem akkora változatosságban és méretben, mint a Quake Wars esetében. A fentebb említett légicsapásokat pedig a felderítők kérhetik, és küldhetik rá szívélyesen az éppen rossz helyen tébláboló ellenre. Az egymást bőszen ízes cafatokká lövő ellenfeleket a bétában látottak alapján igen jól kiegyensúlyozták, ami természetesen már csak nagyfokú hasonlóságukból is adódik. Azonban a stílusteremtő Battlefield széria esetében is egymásra nagymértékben hajazó csoportokkal harcolhattunk az igaz ügyért a béke frontján, így ez mérsékelt hibának számít az újabb trónkövetelő esetében.

Enemy Territory: Quake Wars
Strogg grillsütő működés közben.

Amit viszont határozott újításként éltem meg, az a folyamatosan érkező újabb és újabb küldetések beépítése a játékba. Ezek alatt evidencia, hogy nem kell irdatlanul összetett missziókra számítanunk, csupán kisebbekre, lévén alapvetően mindegyik pálya rendelkezik egy parányi háttértörténettel, amelyből megtudjuk, hogy történetesen miért is pont itt kell jó eséllyel feldobnunk virtuális bakancsainkat. Avagy lánctalpainkat. A pirinyó történetből, amelyet a töltőképernyőn olvashatunk el, megtudhatjuk azt is, hogy kinek mi az aktuális fő célja, amelynek teljesítése az adott meccs azonnali megnyerésével jár. Ezek a célok olyan becses, meglepőnek aligha nevezhető momentumok, mint például valamilyen objektum lerombolása, avagy éppen megvédése, hogy az olyan ínyencségekről, mint például horribile dictu az adott környék lakosságának módszeres megmérgezéséről már ne is szóljunk. Fincsi. A fő missziónak azonban rögtön nem láthatunk neki, hanem apróbb küldetések láncolatán át vezet az út az üdvözülésig. Így például a különleges ezermester javítóautó célba juttatása során már a kezdetekkor szembesülhetünk vele, hogy az útba eső hidat meg kell javítanunk, hogy átkelhessünk rajta, az ellenséges lövegeket semlegesítenünk kell, és a többi, és a többi. Ez a küldetésalapúság némiképpen behatárolja a játékos lehetőségeit, hiszen a csapatmunkára fókuszáló Quake Warsban sem hosszú, sem rövid távon nem megengedett az egyéni Rambózás, lévén mindig az adott időben és helyszínen van szükség az emberre, és nem máshol. Azonban ennek ellenére is ötletes újítás ez, ami némi színt visz a kategória némiképpen ellaposodó játékai közé.

Akárcsak a grafika, amelyre sok panasz nem lehet, lévén a Doom III továbbfejlesztett motorja jól teszi a dolgát az eddigi id-s motorok számára szokatlannak ható hatalmas külső tereken is. Az optimalizáció igen jól sikerült, részemről legalábbis sok ok nem volt a panaszra, mint ahogy összességében sincs ok rá. Igaz, hogy a Splash Damage legújabb munkája nem fogja megváltani a világot újításaival, azonban a már meglévő elemeket ügyesen toldották ki és fejlesztették tovább úgy, hogy az elegy egy professzionális játékot eredményez. Igaz, ez a Quake már nem az a Quake, amelyet megismertünk és megszerettünk bő tizenegy éve, azonban ez mit sem von le az értékéből. A többit pedig majd meglátjuk a hó végén. ■

Enemy Territory: Quake Wars
Az ott nem légy, hanem a strogg remek kis kézi légi szállító járműve. Ami történetesen módfelett hasonlít egy légyre.
Enemy Territory: Quake Wars
A legutóbbi Enemy Territory: Quake Wars cikkek, hírek

hozzászólások (8)

slender
slender 2007.09.06. 14:41
pláne hogy itt is több spawn van, és tetszés szerint választhatsz, hogy melyikből indulsz.
Gerry
Gerry 2007.09.06. 14:43
Az újjáéledéssel nincs probléma, a csapat által ellenőrzött helyek között szabadon lehet választani. S mivel a küldetések jobbára lineárisan követik egymást, így mindenki az adott területen lévő feladatot igyekszik megoldani, ill. megakadályozni, a pálya többi részén ellenféllel ritkán lehet találkozni...
Zomil
Zomil 2007.09.09. 17:19
Sztem is iszonyat jó játé rengereget játszottam béta1-2-vel, de egy dolgot még mindig nem sikerült kijavitani(talán a dmeoban kiderül)
mégpedig az h a strogg fegyverek/jármüvek erösebbek, mig egy gdf tankot simán le lehet szedni addig egy strogg lépegetönek jóval több lövés kell.
jah és a csipák tul nagyot rántanak...és hamár ekkorát ránt akkor legalább 1 lövés 1 halál arányba legyen mert mikor meglövök valakit felugrik a célkereszt és mire ujra becélzom már nem is találom h kire löttem...
slender
slender 2007.09.10. 08:25
demó torrentről:
itt
Samurai
Samurai 2007.09.14. 11:44
Demóval játszottam. Kiábrándító a járművek kezelése, a hangok és hogy Quake-esen "rohanok és nyomom a tűzgombot" a harc. A grafika és a telepíthető tetszettek, az, hogy a küldetésekkel lineáris a pálya, érdekes, de mindenkit egy "arénába" terel, ami szerintem nem jó.
cikkajánló

Osiris: New Dawn Early Access próbakör

Nem könnyű űr-Robinsonnak lenni...

Paragon nyílt béta

Lehet még újat mutatni a MOBA műfajában?

Endless Space 2 (Early Access)

Kipróbáltuk az Amplitude készülő új játékát.

Torment: Tides of Numenera

Év eleje óta elérhető az Early Access verzió, nemrég pedig a PS4-es verziót is bejelentették.

Mafia III - első benyomások

Megérkezett a népszerű sorozat harmadik fejezete. Ezek voltak az első élményeink.