Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Kütyü+hardver

3Dconnexion SpaceNavigator

3D vezérlésre használható a Logitech-leányvállalat eszköze.

2007.09.12. 00:00 | szerző: Phoenix | Kütyü+hardver

Hardvereket tesztelni számomra különösen szórakoztató tevékenység. Nagyon tanulságos tud lenni, Ha egy új billentyűzetet vagy egeret próbálhatok ki. Hasznos képben lenni ezekkel kapcsolatban, jó megtapasztalni első kézből, hogy melyiket érdemes használni, melyiket éri meg megvenni. Mert ugyebár játékokból általában le lehet tölteni demót, amit ki lehet próbálni, de ha egy hardvert veszünk meg találomra, akkor utána már hiába bánjuk meg a dolgot, a boltban az eladót nem fogja meghatni, hogy az egér nyekereg a kezünk alatt, vagy lötyögnek a gombok a klaviatúrán. Ennél egy fokkal pedig még izgalmasabb a dolog, ha valami újdonságot, valami érdekességet, valami "egzotikumot" próbálhatok ki. Ilyenek voltak például a Belkin SpeedPadek és a Saitek PGCU, de most olyasvalamihez sikerült hozzájutnom, ami minden eddigit felülmúl... a dolog újdonság-faktorát tekintve mindenképp.

3Dconnexion SpaceNavigator

A 3Dconnexion SpaceNavigatora persze csak nekem volt újdonság, nem tegnap kezdődött a történet, a cég már korábban gyártott hasonló termékeket, azonban időközben a Logitech tulajdonába került a cég, és megkezdték annak minél szélesebb körben elérhetővé tételét. A tavaly ősszel bejelentett vezérlő pedig ennek megfelelően kétféle verzióban került a boltokba, melyek a hozzájuk adott licencben különböznek. Otthoni, magáncélú használatra 59 euróért vásárolhatjuk meg a szerkezetet, míg ha dolgozni szeretnénk vele, 99 eurót kell kifizetnünk, hogy teljes körű licencet kapjunk mellé.

Na de mi is az a SpaceNavigator? Ha nagyon tömören akarnék fogalmazni: egy kamerakezelő eszköz, amellyel a háromdimenziós térben mozoghatunk egészen egyszerű és ösztönös mozdulatokkal. A termékcsalád lényege, legfontosabb kezelőszerve az úgynevezett "controller cap" amit mondjuk fordíthatunk vezérlőgombnak. Ezt leginkább egy joystickhez tudnám hasonlítani, de ez amellett, hogy mindhárom tengely körül elforgatható vagy dönthető, a tengelyek mentén még el is mozdítható mindhárom irányba. Ezeket a forgatásokat, mozgatásokat pedig az aktuális 3D-s alkalmazás kamerája követni fogja. Ez volt tehát a dolog elméleti része, amit már az eszköz kézhezvétele előtt is tudhattam, következhetett a közelebbről való ismerkedés.

3Dconnexion SpaceNavigator

Kicsomagolás, és egy szabad USB portra csatlakoztatás után - rossz szokásomhoz híven - a mellékelt lemezre ügyet sem vetve rögtön betámadtam a gyártó honlapját a legfrissebb driver reményében. És milyen jól tettem! Ilyen jól felépített, könnyen áttekinthető, informatív és szép oldalt ritkán lát az ember, mindenkinek ajánlom figyelmébe, ha egy kicsit többet meg akar tudni erről az eszközről, esetleg a nagytestvéreiről. Az utóbbiakról röviden: az aktuális termékcsalád 4 tagból áll, amelyekből a SpaceNavigator a legkisebb. A "családi vonás" a fentebb bemutatott vezérlőgomb, amely ugyanolyan formában található meg a négyből három kontrolleren, ugyebár a SpaceNavigatoron ezt találjuk meg, és még két gombot. A második a SpaceTraveler, amiről még a két gomb is hiányzik, viszont mégis drágább a Navigatornál a kissé igényesebb kialakítása miatt, ennél ugyanis a nagy vezérlőgomb is fémből van. A harmadik a SpaceExplorer, amelyen a vezérlőgomb mellett már jóval több gomb kapott helyet, a non-plusz-ultra verzión pedig - amely a SpacePilot nevet kapta - mindezek mellett még LCD kijelző is van. Ezek apró szépséghibája, hogy nincs belőlük kedvezményes árú verzió.

A drivert tehát könnyedén megtalálhatjuk, az installálási procedúra pedig még ennél is egyszerűbb, a next-next-finish recept alapján működik, a végén pedig kapunk rögtön egy próbalehetőséget a Google Earth-ben. Mivel én mielőbb meg akartam tapasztalni, hogy mire is jó ez a ketyere, rákattintottam a gombra. A képernyőn megjelent a már jól ismert földgömb, az egeret félretoltam, fogtam a SpaceNavigatort, és - minő meglepetés - úgy tudtam vele irányítani a kamerát, mintha évek óta ezt gyakorolnám! Amerre toltam, fordítottam a vezérlőgombot, a kamera azonnal követte a mozdulatot. A mozgások sebessége is vezérelhető teljesen fokozatmentesen, mindenféle holtjáték, lötyögés és egyéb zavaró tényező nélkül. Logikusan a kisebb kitérítés lassabb kameramozgást, a nagyobb pedig gyorsabbat eredményez. Egy apró hibát azonban észrevettem: a vezérlőgomb teljes eltolásánál a talp már nem biztos, hogy kellő tapadást tud biztosítani, az eszköz esetleg megcsúszhat. Mindezt teszi annak ellenére, hogy az egész szerkezet igen masszív, nehéz acél talpazattal rendelkezik. Ez a probléma az egyik asztalfelületen jelentkezett, a másikon nem. A bökkenő tehát tényleg egészen apró, viszont több módon orvosolható. A legelső teendő, hogy az érzékenységet feltekerjük, mert hát az amúgy is elég kicsire van véve alapból. Ilyenkor a legszélső kontroller-állásokra nem is igen lesz szükségünk, anélkül is bőven elég lesz a sebesség. Ha mégsem, még csinálhatjuk azt, hogy két ujjal a vezérlőgombot fogjuk, hárommal pedig a talapzatát támasztjuk, így sok irányban meg tudjuk támasztani, amelyikben nem, akkor legalább érezzük, hogy megcsúszott.

3Dconnexion SpaceNavigator

Másik két szoftverben próbáltam még ki a segédeszközt, Mayaban, és XSI-ben. A telepítés itt is felháborítóan egyszerű: elindítjuk kedvenc 3D-editáló alkalmazásunkat, a 3DConnexion alkönyvtárából pedig áthúzzuk az ablakába a megfelelő plugint, és már megy is. Itt már mintha nem lett volna annyira ösztönös az irányítás, mint a Google Earth-ben, kellett 10 perc, hogy megszokjam :-). A controller cap melletti két kis gomb alapbeállításai: a bal oldali a jelenetben lévő objektumokra fókuszál, ha esetleg eltévedtünk volna a végtelen 3D-s térben, a jobb oldali pedig az eszköz beállításainak gyorsmenüjét hozza elő, ahol állíthatjuk az érzékenységet, a kamera forgásának középpontját, a világítást és ehhez hasonlókat. Ezen két gomb funkciói testreszabhatók, de sajnos a controller capet csak azokban a szoftverekben tudjuk használni, amit az eszköz alapból támogat. Első gondolatom nekem is az volt, hogy kipróbálom valami FPS-ben, ahol a szokásosnál többfajta mozdulatra van lehetőségünk, mint például a GRAW, de sajnos ilyesmihez nem lehet bekonfigurálni. A támogatott szoftverek teljes listáját itt tudjátok megnézni.

Alapvetően nehéz ezt az eszközt értékelni, mivel nincs összehasonlítási alapom. Az ötletet nagyszerűnek tartom, a minőség kifogástalan, mind a külső megjelenést, mind pedig a működést tekintve - méltó a Logitech névhez. De amellett az apró hiba mellett nem tudok elmenni szó nélkül, hogy a talp nem feltétlenül képes csúszás nélkül ellenállni annak az erőnek, ami a vezérlőgomb teljes kitérítéséhez kell, így 9 pontot adok rá a 10-ből. ■

hozzászólások (0)

cikkajánló

Logitech G900 Chaos Spectrum

Nagyszerű gamer egér brutális áron.

Oculus Rift játékok a gamescomon

Három Oculus Touch-vezérlésű VR-játékot mutatunk be.

Scanneléstől a 3D-s nyomtatásáig - video Enji Nighttal

Megnéztük, hogyan készül el egy 3D-nyomtatott, élethű minifigura. Most Te is nyerhetsz ilyen szobrot!

Kipróbáltuk a PlayStation VR-t

A szerencsésebbek jövő héttől játszhatnak otthonukban a Sony VR-headsetjével.

HyperX Cloud Stinger gamer headset

Belépő szintű prémium kategóriás gamer füles érkezett. Cikk és videobemutató.