Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Portal

A The Orange Box részeként egy FPS kinézetű logikai játékot is kapunk.

2007.10.13. 00:00 | szerző: Dino | Ismertető/teszt

A Half-Life 2: Episode 2 mellé a Valve úgy döntött, hogy két extra újdonságot pakol a dobozba a vásárlók megörvendeztetése céljából. Aztán a csomag tovább nőtt, hiszen a The Orange Boxba végül a Half-Life 2 és az Episode 1 is bekerült, az újdonságok száma azonban maradt az eredetileg is várt három: az Episode 2, a Portal és a Team Fortress 2. A napokban mindet sorra vesszük, hiszen szerda óta a Steamről már megvásárolhatóak – hamarosan pedig a dobozos verzió is megérkezik. Eddig azt kell, hogy mondjam, igen nagy sikert aratott szerkesztőségünkben a csomag minden darabja, amit csak kipróbáltunk. Kezdjük is mindjárt a legkisebb, de egyben leginnovatívabb játékkal, mely a Portal címet kapta.

Portal

A címadás pedig nem véletlen: "fegyverünk" segítségével ugyanis portálokat nyithatunk a falon, hogy aztán az így megnyílt kapun keresztül kilépjünk a túloldalt jelentő portálon. Az erre épülő, bevallottan experimentális jellegűnek indult projekt pedig valami hihetetlenül jó logikai játékot eredményezett. A tizenkilenc szint lépésről lépésre vezeti be a játékost a Portal rejtelmeibe. Kezdetben csak az egyik kapu megnyitása a feladatunk, aztán megkapjuk a totális kontrollt a kék és narancsszínű kapuk felett. Ezen kívül a Half-Life 2-höz hasonlóan antigravitációs eszközként is működik a felszerelés, melynek segítségével leginkább kocka alakú dobozokat kell pakolásznunk, például lépcső célból, vagy egy gomb lenyomására, hogy megnyíljon egy-egy távoli ajtó. További trükként aztán elsajátíthatjuk a repülés tudományát is, mivel ha nagy sebességgel esünk bele egy földre helyezett portálba, melynek másik fele egy oldalsó falon van, abból a beesési sebességgel fogunk kifele jönni. Ez pedig egy időre oldalirányú mozgást biztosít – így ugorhatunk át falakat, vagy juttathatjuk magunkat magaslatokra, ha a fölötte lévő fal alkalmatlan portál elhelyezésére. Ugyanis természetesen azzal is nehezítik a feladatunkat, hogy nem mindenhova helyezhetünk kapukat. Továbbá vannak helyek, ahol esés közben kell a megfelelő helyre lőnünk a következő portált a továbbjutás érdekében.

Ha végigvittük mind a 19 tesztpályát, egy óriási meglepetés vár még ránk zárásul, melyet inkább nem lőnék le, annyira jól sikerült ez a fordulat a játék végére. De még ezzel se fejeződik be az egész, további néhány pályát érhetünk el a főmenüből – az alap pályák nehezített verzióit –, és sejtésem szerint továbbiakra is lehet majd még számítani letölthető formátumban. Legalábbis erre utal szerintem, hogy alkönyvtárak között is bóklászhatunk gépünkön. Kíváncsi leszek, vajon pályaszerkesztőt kiadnak-e valamikor hozzá, az még igencsak meg tudná hosszabbítani a Portal élettartamát.

Portal

A grafikára nem lehet panasz, a Source engine teszi a dolgát, sok extrára meg amúgy se kell számítani, ez a játék nem a látványos effektekről szól, hanem inkább a gondolkodásról. Azért persze jópofán tud kinézni a végtelen kapu, amikor szemközti falakra rakjuk le a két portált, és a túloldalán saját magunkat látjuk viszont. No meg a játékhoz kitalált környezet is igencsak adja a hangulatot, mint például a megfigyelőszobák áttetsző üvege, melyeket látva tényleg úgy érezhetjük, figyelnek is minket a feladatok végrehajtása során.

Végül pedig ne feledkezzünk meg a játék agyament humoráról se. Az egész Portal egyfajta kísérleti laborban játszódik, ahol egy női géphang ad néha tanácsot, vagy mondja el, mi a feladatunk. Legtöbbször talán egy sütiről hallhatunk, melyet a végére ígér nekünk, és ez ugye már önmagában se az az átlagos cél, amit egy játékban vár az ember. Előfordul azonban olyan is, hogy egyszerűen szívat minket a hang, például a pálya elején kijelenti, hogy "elnézést, ez a teszt elromlott, lehetetlen megoldani, bocs a kellemetlenségért". Csakhogy alternatívát nem kapunk, így az egyszeri játékos mi mást tehet, mint mégis elkezd kísérletezni. Amikor pedig mégiscsak kiderül, hogy eljuthatunk a kijáratig, a hang közli: "gratulálok, hogy az ennyire negatív, pesszimista hangulat ellenére sikerült megoldanod a feladatot"... A rengeteg hasonló ötlet pedig igencsak feldobja a játék amúgy is jó hangulatát.

Portal

Mindössze két-két és fél órás játékidejével és érezhetően kísérletezős projekt volta miatt ha nem is lesz az év játéka díj várományosa a Portal, de mindenképpen figyelemreméltó terméke a Valve-nak. Ahogy Gabe Newell interjúnkban is elmondta, a játékfejlesztőknek érdemes megnézniük ezt, és elgondolkodniuk, hogyan tudnának hasonló ötleteket alkalmazni saját projektjükben. Hiszen ha valami jó, akkor abból még több egy darabig semmiképpen se árt meg. Én pedig igen kíváncsian várom, hogy mi lesz a folytatás, mennyi új pályát adnak még ki utólag a játékhoz, illetve lesz-e egy teljes értékű önálló játék is a Portal alapötletének továbbgondolásából... ■

PortalPortalPortalPortalPortalPortal

értékelés

Portal

Pozitívumok
  • Zseniális ötlet
  • Jól felépített feladatok
Negatívumok
  • Túl rövid
9,0
grafika 8
hangok 9
játszhatóság 8
hangulat 10
Portal
A legutóbbi Portal cikkek, hírek

hozzászólások (13)

ghostboy
ghostboy 2008.09.07. 08:09
Nahát, rém egyszerű megoldás. Tudod, miért akadtam el ott? Mert mikor arra a 45 fokos ajtóra kaput tettem, mikor megmozdult, eltűnt. Nem jutott eszembe, hogy kinyílt állapotban rakjam fel.

Már a 19-essel küzdök, jó hosszú! Most ott álltam meg, ahol az a marharépa robot rakétákat lő rám. Átjutottam az üvegfal túloldalára, de nem bírtam még a kis csatornába felugrani. Most próbálok mindenféle kacatot odavinni, hogy azon talán fel tudok ugrani. Meglátjuk. Köszi addig is, ha siralmam van, szólok :-)
Germinator
Germinator 2008.09.07. 09:42
Akartam is írni, hogy figyelj arra, hogy akkor lődd lár a portalt, amikor már felnyílt, de feltételeztem, hogy erre magadtól is rájössz. És bejött szerencsére:-D

19-es pálya? Na, azzal lesz mit küzdeni;-)
ghostboy
ghostboy 2008.09.09. 06:41
Na, miután szabadidővel nem vagyok túl gazdagon ellátva, csak most jutottam odáig, hogy játsszak kicsit. Megcsináltam a 19-est is. Tényleg jópofa, hogy egy darab tortáért csináltam az egészet :-)

A végén szövegel egy csomót, de sajnos nem vagyok annyira jó angolból, hogy ezt mind értettem volna. Sajnálja, hogy összetörtem a szívét és megöltem, de azért örül, meg hogy még mindig él, meg hogy örökké élni fog... Mi mindent mondott még, nem emlékszel?

Mindenesetre megvannak a bónuszpályák. Nekiesek majd azoknak, aztán ennyi volt a Portal?
somesz83
somesz83 2008.09.09. 08:36
Legközelebb használd a SPOILER kódokat!X-(
tyson177
tyson177 2009.07.06. 11:31
Hogy kell elindítani a JÁTÉKOT?
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.