A nyári halasztás után lassan végre tényleg megjelenik a Ubisoft legújabb repülőgép-szimulátora (a szimulátort kéretik fenntartásokkal kezelni), amely leginkább az Ace Combat sorozathoz lesz hasonló. Viszont a címben látható híres író neve garancia arra, hogy ha más nem is, de a játék története jóval földhözragadtabb lesz, mint riválisáé.
A cselekmény a közeljövőben kialakuló háborús konfliktusokra épül, amiket mi majd párezer méter magasról próbálhatunk megoldani. A pályák alapjául valós helyszínek szolgáltak, ráadásul a reklámkampányban állandóan kihangsúlyozzák, hogy a rendelkezésre álló legjobb műholdas technikát hívták ehhez segítségül. Természetesen az ismertebb jellegzetességek ott virítanak majd minden városban (például Rio de Janeiroban a Jézus szobor), ezzel is növelve az élményt.
De mivel is fogunk repülni? A készítők 50 repülhető típust raktak a játékba, ezek közül sok még csak prototípusként létezik manapság. A gépek között oltári nagy különbségekre játékélmény terén nem számítanék az előzetes információk alapján, de azért biztos érdekes lesz egy F-22 Raptor után átülni egy Nighthawkba. Azért megemlítek még pár nevesebb típust, amik biztos megtalálhatóak lesznek a programban: F-16 Falcon, Eurofighter Typhoon, AV-8B Harrier II Plus, F-14A Tomcat, F-15, SAAB-39 Gripen.
Sokat elárul a játék szimulátor jellegéről, hogy az eddigi promo videókban cockpit nézet nem is szerepelt (pedig a tévhitekkel ellentétben lesz). De van egy dolog, ami igencsak újszerűnek hathat minden szobapilóta számára, ez pedig az Assistance mód, pontosabban az az állapot, amikor ki van kapcsolva. Assistance módban a kamera közvetlenül a gép mögött helyezkedik el és szorosan tapad rá. Ilyenkor a játék segítséget ad az irányításhoz, ezzel megkönnyíti a közelharcokat és egyszerűbbé teszi a manőverezést, viszont jelentősen lekorlátozza a gép képességeit. Azonban egy gombnyomással kikapcsolhatjuk ezt a funkciót, és ekkor jön a meglepetés. A kamera hirtelen eltávolodik a géptől, olyan messze, hogy szinte már aprónak fog tűnni. Ebben a nézetben sokkal nagyobb kontrollal rendelkezünk a gép felett, komolyabb manővereket tudunk végrehajtani, de jobban oda is kell figyelnünk, nehogy kicsússzon madarunk irányítása a kezünk közül. Leginkább akkor jön jól ez az opció, amikor ránk tapad az ellenség, vagy egy rakéta közeledik hátulról, és kitérő manőverre van szükség. Az eddigi videókból kissé kaotikusnak tűnt számomra a dolog, de a beszámolók szerint jól használható és hamar elsajátítható.
A játék másik különlegessége az E.R.S. (Enhanced Reality System). Ez egy számítógépes segítség, amely segít a célpontok megtalálásában (különösen hasznos például az épületek között rejtőző földi célpontok kiiktatásában, hiszen ezeket magunktól nagyon nehezen találnánk meg), a rakéták kikerülésében és egyéb necces helyzetekben. A gyakorlatban úgy néz ki, hogy a képernyőn megjelenik egy digitális, háromszögekből álló folyosó, amit követnünk kell. A társaknak is adhatunk egyszerűbb parancsokat a rendszer segítségével.
A multiplayer kihagyhatatlan része egy ilyen játéknak, és a román fejlesztők itt is egy újdonsággal kecsegtetnek. Ugyanis a sima PVP mellett, lehetőség van az egyjátékos kampányt végigvinni a haverokkal, mindezt akár folyamatos ki-be lépkedés mellett.
Már előre látom, hogy a hozzászólások nagy része arról fog szólni, hogy a HAWX csak egy buta akciójáték, nyomába sem érhet egy igazi szimulátornak, vagy épp a Lock Onhoz fogják hasonlítgatni. Az egyszer biztos, hogy nem ezzel fognak amatőr pilótákat tesztelni a légierőnél, de nem is ez volt a cél. Bár Ubiéknál tényleg csalóka megnevezést használtak a játék besorolásánál, de aki megnéz róla egy videót, az hamar rájön, hogy minek is szánták ezt a programot. Egy könnyed akciózás a repülés szerelmeseinek, ez lesz a HAWX.