Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Empire: Total War

Láss világot, ismerj meg érdekes embereket - és öld meg őket!

2009.04.05. 00:00 | szerző: Morello | Ismertető/teszt

Nem is tudom, mit írhatnék már egy Total War játék bevezetőjének... Hiszen a megelőző részek ismertetőiben már annyiszor kifejtettem ugyanazt! A Total War sorozatot azt hiszem, már mindenki ismerheti, vagy legalább már hallott róla. A birodalom- és városmenedzselős körökre osztott játékmódot és a valós idejű 3D csatákat kombináló sorozat most új epizódjához érkezett. A japán sógunok kora, a középkori Európa, az ókori Róma, majd ismét a középkori Európa után most új történelmi időszak vár ránk: a hódítások és felfedezések kora, vagyis az 1700-as évek.

Empire: Total War
Seregeink felkészültek a harcra

Általában kevéssé jellemző a játéksorozatokra, hogy az újabb és újabb részek valódi fejlesztéseket, újításokat tartalmazzanak, a legtöbbször inkább az újabb bőr lehúzását tartják szem előtt a tisztelt készítők. A Total Warra viszont mindig is jellemző volt, hogy ugyan soha nem állították drasztikusan a feje tetejére az addigi játékmenetet, de mindig kaptunk pár apró vagy kevésbé apró okosságot, néhány új lehetőséget, olykor látványosabb újítást, ami miatt mégse éreztünk soha lehúzást, sőt a játékmenet mindig újabb izgalmas lehetőségekkel bővült. Mindez az Empire-re is igaz, hiszen ezúttal is a jó öreg, megszokott Total War motor zümmög alatta, de sok új tényezőt építettek be a játékba, látványos vagy kevésbé látványos módon.

Lássuk először a játékmódokat! Első blikkre itt a szokásos lehetőségeket kapjuk: van tehát a klasszikus Grand Campaign, vívhatunk különálló csatákat, valamint a multiplayer módban emberi ellenfelek küzdelmébe is becsatlakozhatunk. Egyedül az a bizonyos Road to Independence menüpont szokatlan a szemnek, amit gyakorlatilag egy mini-kampányként is felfoghatunk, egyfajta oktatórészként. Engem a klasszikus tutorialok nem nagyon tudnak lekötni, mert bár tény, hogy rövid úton megtanítják az új játékost a legtöbb lehetőségre, de a direkt erre a célra generált, bántósan mesterkélt helyzetek, felállások nekem már unalmasnak és művinek tűnnek. A Road to Independence megvalósítása sokkal jobban tetszik, itt négy rövid kampányon keresztül vezet végig a játék Amerika kolonizálásától a függetlenség kivívásáig. A partraszálló brit telepeseknek először az ellenségesen viselkedő indián hordákat kell legyőzniük, hogy megvethessék a lábukat az Újvilágban, majd pedig Jamestown kolóniáját fejlesztgetve és megvédve kell egyre jobban kiterjeszteni uralmunkat, végül pedig a királyi csapatok legyűrésével kikiáltani a függetlenséget. Itt szép fokozatosan vezetnek bele a játék rejtelmeibe, az újabb és újabb lehetőségekbe, mégpedig olyan módon, hogy valóban kampányszagúan a kezünkben érezzük a teljes irányítást. Persze azért ügyesen itt is irányítanak minket, hogy éppen mit kellene csinálnunk, de nem érezzük azt a művi ízt, mint egy szokásos tutorialban. A veterán Total Warosoknak is melegen ajánlott a Road to Independence-szel kezdeni, mert egyrészt rendkívül hangulatos és élvezetes kis kampányok ezek, másrészt valóban történtek olyan játékmenetbeli változások, amelyeket nem árt előzetesen egy kicsit megismerni, mielőtt ténylegesen a mély vízbe ugrunk.

Empire: Total War
Előzékenyen megkínáljuk a tevés harcost egy kis damaszkuszi acéllal

A Grand Campaign kiválasztása a már megszokott módon történik. Választhatunk az angolok, franciák, svédek, spanyolok, poroszok, hollandok, osztrákok, az Ottomán birodalom és az indiaiakat magába foglaló Maratha császárság közül. Az eddigiekből sejthető, hogy a már jól bejáratott Európa térképen kívül további kontinensek is meghódításra várnak, így Észak-Amerika és India is. Már a nemzet kiválasztása során láthatjuk, hogy az Ó- és Újvilágban, továbbá Indiában milyen provinciákból indul az adott nép (ha van neki egyáltalán olyan – az osztrákok például csak európai területekkel rendelkeznek kezdetben).

A játékmező ezáltal kiterjedtebb és bonyolultabban áttekinthető lett, hiszen több kontinenstérkép történéseit is figyelemmel kell kísérnünk. Erre még rátesz egy lapáttal, hogy már nem (csak) az adott provincia fővárosára kattintva intézhetjük el a régiót érintő tevékenységeket, ugyanis bizonyos elemek kikerültek a városból, és önállóan helyezték el azokat az adott régióban. Például külön kis települések lettek a dohány- vagy teaültetvények, a fakitermelő üzemek, a különféle bányák, a szőrmekereskedők, továbbá vannak még különböző funkciójú kikötők (halászati, kereskedő, hadi), valamint speciális központok (tudományos, szórakoztató, ipari, egyházi). Ezeket a telepeket is külön-külön fejlesztenünk kell, hiszen bevételeket (kereskedelmi vagy közvetlen), vagy különféle bónuszokat nyerhetünk velük. Ráadásul védelemre is szorulnak, hiszen a betolakodó ellenséges csapatok kifoszthatják vagy le is rombolhatják őket. Éppen ezért a katonai egységek most már nem fognak kizárólag a városban megsavanyodni, hanem olykor-olykor ki kell rendelni őket a fontosabb pozíciók védelmére, vagy egy őrjáratra. Szerencsére az eddigi részekhez képest a csapatok valamivel nagyobb területet védenek be, tehát a régión belüli jó elhelyezéssel könnyen reagálhatunk a veszélyhelyzetekre.

Empire: Total War
Egy komolyabb hajócsatát már nehezebb átlátni

A menedzselés és az egységek mozgatása ebben a részben sem lett tehát követhetetlen, csak a megosztott funkciók miatt többfelé kell figyelnünk, mint eddig. Ez életszerű is, hiszen több kontinensen átívelő birodalmunk menedzselése és a provinciák minden telepének áttekintése valóban bonyolult tud lenni. A játékban persze számos automatikus menedzselési lehetőséget beépítettek, amelyek sok terhet le tudnak venni a vállunkról. Én mindenesetre már a korábbi részekben is következetesen az utolsó Isten háta mögötti tartományig át akartam látni, és saját kezűleg menedzselni akartam a tartományaimat, nem bíztam semmit a masinára. Így amikor a játékban már elég kiterjedt birodalmam volt, sokszor fél óra is ráment, amíg végigkattintgattam az összes települést, meghatároztam a fejlesztéseket, és irányítottam a legutolsó szakadt milicista zászlóalj kiképzését is. És akkor még nem is adtam át a kört... Szóval most, hogy egy tartományon belül több fejleszthető objektum is van, valamint több kontinensen is össze kell hangolni a ténykedésünket, egyszerűbb semmiképpen sem lett az irányíthatóság, maximum még összetettebb. Újdonságnak számít, hogy minisztereket nevezhetünk ki különféle pozíciókba, akik képességeiktől függően bónuszokat szolgáltatnak.

A stratégiai térképen való mozgás nem változott jelentősebben az elődökhöz képest. A katonai alakulatok mellett speciális egységek is mozognak a térképen, ezeknek a nagy részét szintén ismerhetjük már régebbről. A kémek és az orgyilkosok különféle szabotázsakciókat hajthatnak végre. A papok terjesztik a vallásunkat: az ellenség egyre nagyobb tömegeit megtérítve elégedetlenség, sőt lázadás is kitörhet a tartományaikban (meg persze fordított esetben a miénkben), bár a Medievalhöz képest a vallásnak ezen kívül nincs sok szerepe. És vannak még különféle úriemberek, akik a technológiai fejlődéshez járulhatnak hozzá, sőt akár az ellenségtől is eltanulhatják. Mindezeken túl párbajozhatnak is más urak ellen. Szóba került a technológiai fejlődés. Az Empire-ben ez is szerepet kapott, van ugyanis egy technológiai fa, ahol különféle fejlesztéseket eszközölhetünk, amelyek aztán erősítik a csapataink (földi vagy tengeri) tulajdonságait, avagy gazdasági bónuszokat jelentenek.

Empire: Total War
Ezt a Sigmund Richthofent legszívesebben légügyi miniszternek nevezném ki, már ha lenne ilyen...

A kereskedelem és a diplomácia természetesen ebben a részben is fontos szerepet kap, bár kicsit másként, mint a korábbiakban. A kereskedők most nem mozognak a térképen, mindössze az aktív kereskedelmi útvonalakat láthatjuk, ahol szekérkaravánok illetve kereskedelmi flották mozognak. Ezeket az útvonalakat katonai/flotta egységeinkkel elállhatjuk, és kiadhatjuk az útonállás parancsot, így a kereskedelmi bevétel minket illet. Persze velünk is eljátszhatják ezt a gonosz trükköt, így hát mindig szenteljünk kiemelt figyelmet a kereskedelmi útvonalak védelmére, és a közelben portyázó ellenséges csapatokra.

A diplomaták sem jelennek meg külön figuraként, hanem mindössze a diplomáciai menün keresztül tudjuk tartani a kapcsolatot a rivális hatalmakkal. Felajánlásokat tehetünk, szövetséget köthetünk, követelőzhetünk, tehát itt semmi szokatlan nincs. Igazából az összes ilyen típusú játékkal az a bajom, hogy a program nem nagyon veszi figyelembe az erőviszonyokat, illetve teljesen kiszámíthatatlanul reagál. Például technológiai cserékbe nem nagyon hajlandók bocsátkozni a többiek, hiába ajánlom fel a fél birodalmamat (!), egy rahedli pénzt, meg több más találmányt, még akkor is visszautasít. Máskor meg a legjobb cimborának számító hatalom üzen hirtelen hadat ellenünk, minden előzmény nélkül. Ha meg már óriási birodalmam és brutális seregeim vannak, még akkor is hajlamos egy sehonnai putris frakciócska leugatni egészen apró követeléseimet. Szóval én még olyan játékot nem nagyon láttam, ahol viszonylag reális és életszerű diplomáciai manőverekkel találkoztam volna...

Empire: Total War
Az aug. 20-i tűzijáték most jólesik ebben az ordas hidegben

A szárazföldi csaták már az eddigi részekben is látványosak és részletesen kidolgozottak voltak, ezeken már sokat nem lehet csiszolgatni. Persze akad néhány újdonság, például a terepen található épületeket erődítményként tudjuk használni, ha katonákat vezényelünk bele. Az egységek kategóriái túl sok meglepetést nem jelentenek, az ágyúsok durrogtatnak a távolból, a gyalogosok lőtávolságból osztják egymást, illetve szuronyt szegezve vagy közelharcban aprítanak, a lovasok pedig fel-alá száguldva próbálják megtalálni az ellenség gyenge pontját. Kicsit az is volt a problémám, hogy a különféle nemzetek azonos típusú egységei között nem észleltem jelentős (erő- vagy alkalmazásbeli) különbséget. Esetleg a távol-keleti frakcióknak, például az ottománoknak vannak különlegesebb egységei, például a tevén lovagló harcosok.

Az Empire legnagyobb különlegessége, hogy az elődökkel ellentétben immár a tengeren is real time csatákat vívhatunk. Ehhez persze komoly megvalósításokat kellett eszközölni, hogy elkápráztassák vele a népet, és ez szerintem sikerült is. A hullámzó tenger effektje, valamint a hajók kidolgozása kiváló lett. Még a részletek is jól láthatók. A tengeri csaták folyamán persze gomolyog a füst, röpködnek az ágyúgolyók, szakadnak az árbocok, munkálkodnak a matrózok. A hajók irányítása viszont nem lett túllihegve, navigációs parancsokat oszthatunk, választhatunk a lőszertípusok közül, és nagyjából ennyi. Itt sem láttam lényeges különbségeket a hajótípusok között.

Empire: Total War
Ez akár egy tévészékház-ostrom is lehetne!

Az MI viszont mind a szárazföldi, mind a tengeri csatáknál elég ostobán tud viselkedni. Pedig ezen a téren komoly fejlődést ígértek. Az látszik, hogy próbálnak olykor reagálni a harci helyzetre, de néha sóbálvánnyá dermedve merednek maguk elé, és csendesen várják, amíg lemészárolják őket. Nem hogy még kimenekülni a lőtávolságból... A gép által irányított hajókra is igaz az esetenkénti bénázás.

Ejtsünk pár szót a multiplayer lehetőségről is. Nyilván nagyobb kihívás élő ellenfelekkel játszani, mert mint említettem, az MI néha furcsa dolgokat produkál. LAN-on vagy a neten keresztül mérhetjük össze tudásunkat a rivális szobahadvezérekkel. Jelenleg mindössze a 3D csatákat nyomhatjuk egymás ellen, akár a szárazföldön, akár vízen, összesen maximum 8 résztvevő játékos kereszttüzében. Ezen kívül városostromra is lehetőség van, továbbá történelmi csatákat is választhatunk. Multiplayer kampány rész egyelőre nincsen, bár már bejelentették, hogy ilyen kiegészítés is készülni fog az Empire-höz.

Empire: Total War
A látványosan kivitelezett hajócsaták az Empire nagy újdonsága

Az irányításról már említettem, hogy kicsit összetettebb lett a szétaprózott funkciók miatt, meg alapvetően is eszközöltek benne változásokat. Ettől függetlenül a klasszikus Total War irányítást is beállíthatjuk, ha azt már hosszú évek óta kézenfekvőnek találjuk. A hanghatások ebben a részben is megfelelőek, akár a kampány közben szóló zenét, akár a csaták zaját tekintjük.

A Total War sorozat tehát ha csak apró lépésekkel is, de epizódról epizódra fejlődött, épült-szépült. Az Empire sem szakított a hagyományos játékmenettel, viszont sok apró, de mégis lényegesnek mondható újítás került bele. A stratégiai térkép grafikája nekem jobban tetszett a Medieval 2-ben és a Rome-ban, a szárazföldi csaták viszont természetesen egyre élethűbbek és részletesebbek az újabb és újabb részekben. Az Empire-ben a legnagyobb a csatatér az eddigiekhez képest, és eleve nagyobb létszámú egységek vívják a harcot. Persze meg lehet izzasztani a processzort, de a gépigény amúgy korrektnek mondható. A maximálisan újdonságnak számító tengeri ütközetek megvalósítása szintén jól sikerült. Itt talán a későbbi részekben (mert egész biztosan lesznek még ilyenek!) az irányítást, és a variációs lehetőségeket lenne jó még finomítani. Mert az észlelhető, hogy a maga nemében korrekt Shogun: Total War óta minden rész – ha csak kicsi lépésekben is, de – hoz valami apróbb újdonságot, némi finomítást, pár új megoldást. Szóval szerintem még az Empire-től is van hova továbblépni, remélem, hogy miután kijátszottuk magunkat az 1700-as években, egy újabb korral lepnek majd meg minket. ■

Empire: Total War
Ebből a kis településből indult minden Újvilágban
Empire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total WarEmpire: Total War

értékelés

Empire: Total War

Empire: Total War
Pozitívumok
  • Sok apró, de mégis lényegesnek mondható újítás
  • 3D tengeri ütközetek
  • Hangulatos Road to Independence mód
  • Jól ötvözi az elődök erényeit
  • Korrekt gépigény
Negatívumok
  • Olykor határozatlan MI
  • Kicsit túl összetett a menedzselési rész
  • Bugok, összeomlások előfordulnak
Minimális rendszerigény: Pentium 4/Athlon 2,4 GHz, 1 GB RAM (Vista esetén 2 GB), 256 MB-os DirectX 9 kompatibilis videokártya, 15 GB HDD, DVD-ROM
9,0
grafika 9
hangok 9
játszhatóság 8
hangulat 9
Empire: Total War
A legutóbbi Empire: Total War cikkek, hírek

hozzászólások (13)

Szabip
Szabip 2009.04.09. 14:59
Köszönöm a megerősítést!

Pont erről beszéltem...
Zoty
Zoty 2009.04.09. 21:52
Mondom , AA-anizo maxon , egyedül az ambient shadow van kikapcsolva.
Full smoke mod telepitese utan rögtön toltam egy 2 vs 2 csatát (AI ellen) és gond nelkul vitte. (micsoda tuzijatek volt az:D)
biza , ez a tört jatek hatranya , de legalabb nem fagy , mint egynehany embernel patcheles utan.:)
Szabip
Szabip 2009.04.10. 22:51
Persze!
Zoty
Zoty 2009.04.18. 10:16
Most nem hiszed el , vagy mi volt ez a persze?:D
garreth
garreth 2010.11.25. 17:02
Srácok itt a hivatalos magyar oldal - ott mindent megtaláltok:
www.twonline.hu
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?