Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Codename: Panzers - Cold War

Végre megjelent a hányatott sorsú, hazai fejlesztésű RTS.

2009.05.18. 00:00 | szerző: Gerry | Ismertető/teszt

Meglehetősen nehéz olyan honi játékról írni, amelynek elkészítésében a cikkfirkász több ismerőse is közreműködött. Pontosabban abban az esetben, ha a produktum egy remekbeszabott alkotás, úgy igen könnyű véleményezni, leszűrni a konklúziót: "Andriskám, ezt már megint jól összeraktátok!". Azonban mi van akkor, ha az adott játékipari produktum számos szempontból erőteljesen nem üti meg a mércét? Ha már a kiadásának körülményei is egy szappanoperára hajaznak? Ha utólag számos olyan hiba merült fel a játékkal kapcsolatban, amiről eredetileg szó se volt? Nos, ebben az esetben zavartan szuggerálhatjuk a plafont, és köhinthetünk: ez nem egészen úgy sült el, mint szerettük volna.

Codename: Panzers - Cold War

Pedig minden olyan szépen indult a Codename: Panzers - Cold War fejlesztésében. Az RTS-ek gyártásában meglehetősen nagy tapasztalatra szert tett, s az évek során az egyik legnagyobb magyar fejlesztővé vált Stormregion csapatától az előzetes információk alapján joggal várhattuk, hogy új szintre helyezi 2004-ben megkezdett Panzers sorozatát. Várakozásunkban aligha kellett volna csalódnunk, ha félúton, pontosabban a fejlesztés legvégén nem jön közbe a teljes és totális krach: a Stormregiont 2007 közepén felvásároló német 10tacle-nél pár hónappal később komoly problémák merültek fel, olyannyira, hogy 2008 tavaszától már a béreket sem tudták fizetni, s tavaly augusztusban csődöt jelentettek. Volt anyacég, nincs anyacég. Bár a Cold War esetében ekkor még hátra voltak a végső tesztelések, simítások és megannyi apróság, a csőd jött, látott és kiütéssel győzött. Hosszú hónapokig még csupán azt sem lehetett tudni, hogy egyáltalán meg fog-e jelenni valaha is a játék, avagy a fejlesztés legvégén megy a levesbe a projekt. Végül egyfajta köztes megoldás kerekedett ki: a Stormregion volt fejlesztői közül páran befejezték a játékot, amelyet az Atari adott ki - Magyarországon pedig a CD Projekt gondozásában jelent meg a magyar nyelvű kiadás.

Mint azt már címe is sejteti, a Panzers széria ezúttal maga után hagyta a második világháború üszkös romjait, de pusztán azért, hogy a XX. század középső évtizedeiből újfajta világháborút kanyarintson. Az amerikai-szovjet szembenállást nevével ellentétben igencsak meleg háborúvá fokozó Cold War finoman szólva is igen nagy mértékben építkezik elődeire, legyen szó grafikáról avagy játékmenetről – és még a játékot tartalmazó DVD is megmaradt kör alakúnak. A szériát ismerők minden bizonnyal pillanatok alatt belerázódnak a kezelésbe, amely bár több finomításon is átesett, alapvető változtatásokat nem eszközöltek e téren (sem). A játékmenet voltaképpen szinte minden eleme roppant mód ismerősnek tűnhet a sorozat rajongói számára, azaz továbbra sem gyárthatunk egységeket (a többjátékos mód kivételével), hanem adott seregünket kommandírozva kell győzelmet elérnünk, azaz teljesítenünk a kitűzött fő és opcionális célokat, és közbe halomra ölnünk az ellenséget. Mindez humánusnak aligha, látványosnak viszont annál is inkább mondható, hiszen a fizika kiemelt szerepet kapott a Cold Warban, aminek hála a környezet nagymértékben amortizálhatóvá vált. Mindez a játékmenetet mérsékelten érinti, azonban kétségkívül igencsak látványos a különféle épületek és egyéb elemek teljes megsemmisülése.

Codename: Panzers - Cold War

A minél szebb és élethűbb megvalósításhoz nagyban hozzátehetne a grafika is... de nem tesz. Minden tuning és csiszolás ellenére a Gepard motor elavultságát nem lehet palástolni, főként, ha összevetjük az elmúlt hónapok RTS-termésével (például Dawn of War 2), amelyek igen magasra tették a mércét. Igaz, hogy a már említett animációk, melyek destruktív ténykedésünket kísérik, avagy éppen az egyes effektek egészen pofásak lettek, azonban az összkép, ha nem is siralmas, de nem ér fel napjaink standardjaihoz. S bár látványvilágában semmi meghökkentőt nem produkál a motor, a gépigény terén már inkább, hiszen a bugoknak és az optimalizálatlanságnak hála gép legyen a házában, ami szaggatásmentesen elbírja a Cold Wart. A fejlesztés valamelyik pontján jókora és igen masszív hiba csúszott a rendszerbe, amihez képest Neo egészen egyszerűen törölhető a Mátrixból. A beállítások megváltoztatása sem segít különösebben a helyzeten, így elviekben a kedves vásárlónak meg kell barátkoznia az állandó szaggatással, legalábbis amíg javító patch nem érkezik.

A grafikához hasonlóan az audio rész is felemás képet mutat. A magyarországi verzió a már említettek szerint többek között teljes honosítással próbálja meg valamiképpen kinyílásra késztetni a pénztárcákat, aminek jegyében magyar szinkron is került a Cold Warba. Ennek értékelésével szokás szerint bajban vagyok (mint mindig, ha teljes mértékben lokalizált játék kerül hozzám): a törekvés dicséretes (bár aligha segíti az angol nyelv tanulását), de a megvalósítás hagy némi kívánnivalót maga után. Bár a magyar szinkronszínészek általában jók, mindez a játékok terén a lehető legritkábban szokott megnyilvánulni. Hát most sem nyilvánult meg, hiszen az egész szinte kivétel nélkül rendkívül élettelen és erőltetett.

Codename: Panzers - Cold War

Az eddig megszokottak szerint egységeink most is folyamatosan fejlődnek, erősödnek, és átvihetők a soron következő újabb küldetésekbe. A kor hívó szavának engedelmeskedve tömegével találhatunk és használhatunk a valóságban is létezett harcjárműveket, amelyek között természetesen továbbra is a különféle harckocsik viszik a prímet. Ugyan a dicső elődökhöz hasonlóan realizmust ezúttal sem várhatunk el a játéktól (és nem is kell), de a látványos harcok megmaradtak. Csak sajnos túlzottan is ismerősek a Stormregion előző három játékából...

Egészen egyszerűen kevés a valódi innováció a Cold Warban (avagy legalábbis olyan ügyesen elrejtették őket, hogy a különbség közte és a franchise előző elemei között nemigen ütközik ki), és a meglévő elemek szinte mindegyike roppant módon ismerősnek hathat, ami így, 2009-ben már nem sok jót sejtet. A motor optimalizációját leszámítva semmi esetre sem nevezhető rossz játéknak a Codename: Panzers - Cold War, azonban az évek során a bejáratott játékelemek túlzottan is bejáratottá, s egyszersmind elavulttá is váltak. Kár érte. ■

Codename: Panzers - Cold War
Codename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold WarCodename: Panzers - Cold War

értékelés

Codename: Panzers - Cold War

Pozitívumok
  • Számos játszható egység
  • Végre nem II. világháborús stratégia
  • Pofás effektek
Negatívumok
  • Kevés igazi újítást tartalmaz
  • Optimalizálatlan
  • Túlzottan is ismerős játékmenet
7,0
grafika 7
hangok 7
játszhatóság 6
hangulat 7
Codename: Panzers - Cold War
A legutóbbi Codename: Panzers - Cold War cikkek, hírek

hozzászólások (4)

EnforcerHUN
EnforcerHUN 2009.05.18. 14:33
Szerintem tényleg kár érte.
Ha akkor jelent volna meg amikor kellett volna és még javítanak az akadozások megszüntetésén, még talán valami jó is kisülhetett volna belőle.

Na mindegy nekem megvan a játék és várunk valamilyen frissítést hozzá, mert így eléggé "gyér" a hangulata.
Hofi
Hofi 2009.05.18. 16:50
"Végre nem II. világháborús stratégia" De tankok vannak benne, meg egyenruhás emberek. Számomra akkor is világháborús. Helyette behozták a hidegháborút :) Csinálhatták volna ugyanezt a grafikát sci-fi-ben :-D
Köze sincs sikerességben a Panzers szériához (Phase One - Phase Two).
Az optimalizálatlanság meg szánalmas. Nekem még Core2-esen is szaggat, minimum grafikán. Látszik, hogy ez a csőd utáni kapkodás. Nagyon kár érte. Pedig bíztam a Stormregion-ös srácokban. A One és a Two a mai napig a kedvencem.
Hofi
Hofi 2009.05.18. 16:55
Azt még kihagytam, hogy azért az első két résznek is volt gépigénye. Mostanában is sokszor előveszem és szépen be tud lassulni ha mindent maxra rakok...és akkor még csak 1024x768-ról beszélek (minden effekt).
karnokd
karnokd 2009.05.19. 11:41
Nekem valahogy lomhának tűnt, pedig relatíve erős gépem van. De ürességet is éreztem a végigjátszás alatt - valami hiányzott. A szinkron meg vicc, abból a szempontból is, hogy az egység hangok nincsenek szinkronizálva. No meg a pálya szerkesztés: az ellenfél sok pályán folyamatosan kap utánpótlást vég nélkül.
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.