Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Anno 1404

Kereskedni jó, kereskedjél Te is! Megérkezett az Anno sorozat negyedik tagja.

2009.07.30. 00:00 | szerző: Gerry | Ismertető/teszt

Miközben a játékokhoz a nullánál csupán picit kevésbé értők előszeretettel hangoztatják, hogy a játékipar mást sem csinál, mint vérszomjasabbnál vérszomjasabb és/vagy teljesen idióta szoftverekkel bombázza az ártatlan gyermeki lelkeket, arról általában elfeledkeznek, hogy számos teljesen békés játék is létezik széles e földtekén. Amelyekben célunk nem ellenfeleink egészen változatos módozatokkal való feldarabolása, egész országok földel egyenlővé tétele, hanem a szeretet, béke, nyugalom. Mint például a The Sims széria esetében, amely szeretetben, békében, és nyugalomban tölti fel folyamatosan az EA bankszámláit. De beszélhetünk a szintén nem túl véres városépítős játékokról, a különféle kereskedelmi ügyleteket előtérbe helyező tycoonokról, avagy az Anno sorozatról is, melyekben célunkat mindig vértelen eszközökkel érhettünk el. Hogy ezen cél néha a konkurencia teljes eltiprása, a Föld színéről való lesöprése? Ki érdekel. Vér nincs, egy csöpp se.

Anno 1404

A békés játékok harcosainak élvonalában minden bizonnyal ott a helye az Anno sorozatnak is, amelynek első tagja, az 1602 még 1998-ban jelent meg. A konszolidált grafikához konszolidált játékmenet társult, melyben kellő számú stratégia-rajongó találta meg számításait, hiszen némileg megkésve, de 2003-ban megjelent a sorozat második tagja, az Anno 1503, melyet újabb három év elteltével követett a harmadik epizód, az 1701. Az egyes epizódokon túl számos kiegészítő hirdette fennen: kereskedni jó. Persze csak szépen és barátságosan, az ellenfeleket komótosan ledózerolva.

Az Anno sorozat azonban nem csupán a szigorúan vett adás-vételről szól, hanem városaink felépítéséről és a lakosság apró-cseprő igényeinek kielégítéséről is – no persze nem szabad holmi SimCity-t megszégyenítő kívánságokra gondolni, azonban a kezdetben mezei paraszt (de tényleg!) városlakóink előbb nem restek polgárokká, majd arisztokratákká változni, ami jelentősen megdobja az igénylistájukat. Városunk, pontosabban városaink istápolása szorosan összefügg az egyes megtermelhető javakkal, hiszen ezek egy részére pusztán az építkezéseknél lesz szükségünk (kő, fa, szerszámok, kötél stb.), míg másik részükre a lakosság igényeinek kielégítése folytán is erőteljes igények támadnak – természetesen a fölösleget mindkét termékfajtából eladhatjuk. A kereskedelmi utakra azonban nem pusztán aranytartalékaik növelése folytán lesz szükségünk, hanem azért is, mert ha például egyik szigetünkön a peonok már undorodva pöccintgetik arrébb a halfalatkákat, attól még a szomszédos városban simán éhen halhat a lakosság fele. Amennyiben pedig mérsékelten hű szolgáink úgy érzik, hogy az all inclusive ellátásra nincs sok sansz, kedélyállapotuk vörösbe borulásakor fogják magukat, és Cartman örökbecsű mondását idézve cselekszenek: "kabbegyíkok én leléptem".

Az örökbecsű virtuális pénzmag szaporításán túl az Anno 1404 egy grandiózus hadjáratba csomagolva kistrillió küldetéssel bíz meg bennünket. Ezek alapvetően egymást végeláthatatlan folyamban követő apróságok: szállíts le tíz kötelet/fát/kergemarhát ennek, vigyél három egység szerszámot amannak, miközben segíted emezt. Bár teendőink a játék előrehaladásával bővülnek és bonyolódnak, a meglehetősen egyszerű elemekkel való operálás (hogy tudniillik Máltai Szeretetszolgálatként funkcionálva istápolunk boldog-boldogtalant) igen sokáig megmarad.

Anno 1404

Természetesen az Anno 1404 játékmenete nem csupán városaink csinosítgatásából és folyamatos fejlesztéséből áll, hanem néha összerúgjuk a port a szomszédokkal, a kalózokkal, saját feljebbvalóinkkal, és a fejlesztői hanyagsággal is. Ez utóbbi elem ugyanis nagymértékben rányomja a bélyegét a játékra, olyannyira, hogy néha sikeresen teszi élvezhetetlenné azt. A hanyagság azonban nem pusztán a néhol előforduló programhibákat érinti, hanem az illogikus dolgokkal karöltve a játék struktúráját is, melynek folyományaként néha Bambi módjára szép nagy szemekkel álltam (ültem) a monitor előtt, és nem értettem, hogy akkor most mi is van? Miért nem aktiválódik egy küldetésrész, amikor mindent teljesítettem? Miért kell közvetlenül egy piacot rakni a kapu elé, mikor így is összeköttetésben áll egy másikkal? Miért nem működik egy ültetvény és a gyár úttal összekötve, csak akkor, ha közvetlenül mellé telepítjük? Miért? Miért? Miért? A fejlesztők szinte perverz módon szőtték át az egész játékot különféle logikátlan elemekkel, melyek megoldására magunktól ugyan sanszosan rájövünk egy idő után, de mindebben sok örömünket aligha fogjuk lelni. Nem tudom eldönteni, hogy az Anno 1404 a teljesen hülyéknek készült, akiknek már úgyis mindegy, de talán ráéreznek a megfejtésekre, avagy a korszakos zseniknek, akik mindennemű magyarázat, debil játékelem dacára is magabiztosan haladnak előre a lenini, akartam mondani a középkori úton.

Tiszta szerencse, hogy a folyamatos játék opcióban nem kell ilyesféle küldetésekkel bajlódnunk (bár persze a játék struktúrája értelemszerűen változatlan itt is) hanem csak fejlődünk bele a nagyvilágba. Milliónyi opciót állítgathatunk kedvünk szerint, hogy pontosan milyen játékra vágyunk, milyen feltételek mellett, kivel, miért, mikor és hogyan, a nélkül, hogy pályát kellene váltanunk. Itt aztán mindenki kiélheti városépítő vágyait, hiszen irgalmatlanul nagy területű szigetek epedve várnak csak arra, hogy fáikat kivágjuk, vadjaikat leöljük, folyóikat pedig beszennyezzük.

Mindezen túl a folytatásos játék megkímél minket attól, amivel a kampány előszeretettel operál: az egyes újabb küldetések során, melyek ugyan abban a régióban játszódnak, nemes egyszerűséggel felülírja a mi várostervezésünket és elért eredményeinket, azaz a következő epizódban már azt nézhetjük, vajon mit tervezett oda Hans Jürgen. Egy alapvetően városépítésre és annak menedzselésére fókuszáló játék esetében aligha kell ecsetelnem, hogy mindez mennyire illúzióromboló.

Anno 1404

Grafikai térten igen jól domborít az Anno 1404. Habár a motor nem kápráztat el különösebben bombasztikus effektekkel, továbbá a részletességen is lett volna még mit csiszolni, a részegységek egy rendkívül pofás és koherens egésszé állnak össze, amely vitathatatlanul igen hangulatos. Mindezt csak fokozza a háttérben szolidan megbújó muzsika, amely remek dallamokkal festi alá ténykedésünket, s mindezek mellett a szinkronhangokra sem lehet különösebb panaszunk.

A fenti negatívumok ellenére az Anno 1404 egy egészen jó és hangulatos játék maradt, köszönhetően a részben már az elődökben is megismert játékrendszernek, a szép grafikának, illetve a békés városépítgetés örömeinek. Más kérdés, hogy némi odafigyeléssel, és például a többjátékos opció lehetőleg nem vérbefojtásával (ezt ti. könyörtelenül kivágták a programból) egészen kiváló játék is válhatott volna belőle. Amennyiben azonban az esetleges javításokkal kiküszöbölik a frusztráció nagy részét okozó kicsi, de bőségesen jelentkező átgondolatlan megoldásokat, az Anno 1404 hosszútávon is igen élvezetes programmá avanzsálhat. ■

Anno 1404Anno 1404Anno 1404Anno 1404Anno 1404Anno 1404

értékelés

Anno 1404

Pozitívumok
  • Pofás grafika
  • Általában egészen hangulatos tud lenni
  • Kellően összetett játékmenet
  • Igen hosszú játékidő
Negatívumok
  • Átgondolatlan megoldások
  • Többjátékos mód hiánya
Minimális rendszerigény: Pentium 4 3 GHz, 1 GB RAM, DVD-ROM, 6 GB HDD, 128 MB-os videokártya Shader Model 2.0 támogatással
8,0
grafika 8
hangok 8
játszhatóság 7
hangulat 8
Anno 1404
A legutóbbi Anno 1404 cikkek, hírek

hozzászólások (16)

HIS
HIS 2009.10.10. 15:39
magyaritás van hozzá? ugy jobban menne nekem...
MacLoad
MacLoad 2010.02.28. 10:01
a magyarítás engem is érdekelne, mert igy kicsit nehéz. Amúgy igen hangulatos kis játék.
kutyu007
kutyu007 2010.03.03. 14:01
Sziasztok!
Nem játszottam még a játékkal, most töltöm a demot, de rengeteg pozitív leíráson alapult véleményem szerint gondolkodom a játék megvételé.De lassan megjelenik a kiegészítő is. Azon gondolkodom, hogy nem-e lenne érdemes akkor megvárni a kieg. megjelenését, azt megvenni. Csak nem tudom önállóan futtatható lesz-e a kiegészítő. No meg ha megy is, érdemes-e az alap nélkül megvenni? Előre is köszönöm a válaszokat.
Sir Spike
Sir Spike 2010.03.03. 15:25
A játék nagyon jó és a kiegészítő sokat dob rajta.
A demot mindenképp próbáld ki mert az alapokat jól megmutatja(asszem fél órás limit van benne),bár azóta már rengeteget finomítottak a játékon.

A kiegészítőhöz mindenképp kell az alapjáték.Ha jól akarsz kijönni anyagilag,akkor megvárod míg kijön belőle egy gold edition,amiben benne van az alap és a kieg.
megadethmen
megadethmen 2010.07.29. 20:39
Ez egy hihetetlenül jó játék, már idestova 100 órát játszottam vele de nem tudom megunni. Teljesen végigvinni, mindent megszerezni nagyon nehéz. még mindig nem sikerült.

Ha valakinek bármilyen kérdése van a játékkal kapcsolatban nyugodtan kérdezzen az email cimemen. Olyan nincs hogy elakadsz és abbahagyod! Hidd el ha rájössz nagyon élvezetes tud lenni!

megadethmen@yahoo.com :-D:-D:-D
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.