Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

East India Company

A harcolva kereskedős játék a XVII sz-ba repít vissza minket.

2009.08.11. 00:00 | szerző: Lacko | Ismertető/teszt

Sok sci-fi és anti-utópia szól arról, hogy a nagyvállalatok átveszik az államok szerepét, és hadseregeket tartanak fenn illetve törvényeket hoznak. Ez a nem kimondottan szívderítő állapot azonban nem csak utópia, de történelem is. Hiszen a XVII. században az Afrikát és Indiát gyarmatosító államok kereskedőcégei olyan gazdagságra tettek szert, mely hatalmasabb volt sok államnál is.

East India Company
Ne keverjétek össze a Horn-fokot a Jóreménység fokával!

Most itt az idő, hogy magunk is egy ilyen világuralomra törő vállalat vezetői legyünk az East India Company címet viselő játékban, mely egyszerre katonai és gazdasági stratégia. Egy ilyen vegyítés már önmagában is izgalmas, ám a fejlesztők hozzátettek még egy lapáttal: tengeri ütközeteket vívhatunk a taktikai részben. Mivel ezt már részletesen bemutattam egy korábbi cikkben, itt most csak utalok rá, pedig a játék egyik leglátványosabb elemei a tengeri csaták, ezért mindenképpen ajánlott olvasmány az előző linken található előzetes.

Az East India Companyben játszhatunk saját magunk összeválogatta tengeri ütközeteket vagy kampányokat. Természetesen ez utóbbi a lényeg, de kampányból is többféle van. A Grand Campaignben 1600-tól 1750-ig vezethetjük valamelyik kereskedő-társaságot. Ez borzalmasan nagy idő, mivel a hónapok is viszonylag lassan múlnak időgyorsítás nélkül. Így a 150 év rengeteg játékórával ellátja a bátor szívű játékosokat. Ebben a kampányban időről időre feladatokat kapunk, melyeket ha nem teljesítünk, akkor véget ér a cégünk. A következő típus a Struggle for Domination, mely 1700-tól 1750-ig tart és ebben egy megerősödött, de ugyanakkor sebezhető vállalatot veszünk át és három konkurens vállalattal szemben kell győzelemre vinnünk. A harmadik típusú kampány a Battle for Resources, ezt 1650 és 1700 között játszhatjuk. Ekkor már egy jól beindult, de még nem túl hatalmas céget veszünk az irányításunk alá, és ezzel kell megszereznünk India nagyobb részét, illetve legyőzni a konkurenseket bizonyos kereskedelmi portékák szállításában. A negyedik változat a homokozó: Free Campaign. Ilyenkor szintén 150 évet kell végigjátszani, de nincsenek közben elérendő feladatok: a cél mindenki más kiszorítása.

East India Company
Milyen messzire eljöttem egy jó kis magyaros pirospaprikáért.

A játék két nagyobb és egy harmadik kisebb részre tagolható: a stratégiai (világtérkép) és a taktikai (tengeri ütközet) mellett megtalálható a városok nézete is. Ebben a részben intézhetjük az áruforgalmat, építhetjük – vagy javíthatjuk – hajóinkat, és persze a várost magát is fejleszthetjük. Ennek ellenére az a véleményem, hogy nagyon szép a 3D-s város naplementében, de erre a feladatra bőven elég lett volna egy város-dialógusablak, mint a Total Warokban, hiszen minden városba lépéskor meg kell várnunk a 3D-s gyönyörűség betöltését. És mivel folyton szükség van városba lépésre, egy idő után nagyon idegesítő.

Mindhárom részegységhez van egy részletes tutorial, amit érdemes végigvinni, mert utána már nem lesz gondunk egyikkel sem. A másik két – fontosabb – rész már valós idejű. Azaz még a stratégiai térkép sem körökre osztott, de szerencsére szükség esetén megállítható vagy felgyorsítható. Ez mindenképen egy jobb húzás, mint a Tortal Warokban, mert egyrészt nagyon hangulatos, ahogy a világtérkép életre kel és a sok különböző hajó kerülgeti Afrikát, másrészt pedig nem kell megvárnunk, míg a számítógép vezette ellenfelek kigondolják, hogy mit lépnek. Az időmegállítással így is elég gondolkodási időt nyerünk, ha szükséges. A hónapok így is lassan telnek, hát még a százötven év!

East India Company
Egy kis izgalom: harc a tengeren.

Jó húzás a készítőktől az is, hogy – bár itt is lehetőség van a taktikai rész kihagyására (tehát a gép lejátssza magában a csatát és csak az eredményt írja ki) – ilyenkor büntetésképpen sosincs zsákmány. Ez jó ösztönzés arra, hogy a játékos vegye a fáradságot és harcoljon, mert így hajókat és rakományokat szerezhet a flottája számára. A taktikai részben pedig az a különösen jó, hogy nem csak tengeri RTS-ként játszhatunk, hanem átválthatunk kapitányi nézetbe, ilyenkor egyetlen hajót irányítva. A gond csak az, hogy addig a konvojunk többi hajóját a kicsit esetlen MI kezelgeti.

A stratégiai részben az egyik legfontosabb dolgunk a konvojok összeállítása és a parancsnok kiválasztása. Több szempontot is figyelembe kell vennünk a hajók összerakásánál: egyrészt a szállítható teher mennyiségét, másrészt a hajók gyorsaságát. Érdemes egy konvojba hasonló sebességű hajókat tenni, hiszen a flotta sebességét a leglassabb hajó paramétere határozza meg. Általában azonban a lassabb hajókba több fér. De például kisméretű, ám értékes szállítmány esetén (amilyen a gyémánt) érdemes lehet kis, ám nagy sebességű hajókat küldeni.

East India Company
A választható hajótípusok és egy konvoj.

Az első pár békés év után szembe kell néznünk egy harmadik szemponttal is: hajóink védelmével. Hiszen a profitért folyó harcban egy idő után nemcsak a kalózok lesznek az ellenségeink: a konkurensek is ránk támadnak szerte a világóceánokon. Ilyenkor már hadihajókat is kell csatolnunk a konvojokhoz. Ezek sajnos általában lelassítják őket. Ráadásul rakományt is csak akkor szállíthatnak, ha nem viszünk magunkkal tengerészgyalogosokat. Ennek ellenére szükségünk lesz csak hadiflottára is, mely csak hadihajókat tartalmaz, hogy semleges vagy ellenséges kikötőket foglalhassunk el, avagy konkurens vállalatok kereskedelmi konvojait dézsmáljuk.

A konvojoknak van látótávolsága és akció rádiuszuk is a stratégiai térképen. Ez utóbbi azt jelenti, hogy mennyi vizük, élelmük van a nyílt tengeren hajózni. Ezen belül kell találniuk egy nem ellenséges kikötőt, ahol feltölthetik a készleteiket (ez szerencsére automatikus). A játék ezen tulajdonságát kihasználva (ahogy azt az életben is tették) ellehetetleníthetjük ellenségeink dolgát, ha egy bizonyos szakaszon (például a Jóreménység foka körül) minden kikötőt megszerzünk. Sajnos a játékban ez nem jelenti azt, hogy ekkor nem juthat át ellenség, hiszen ha elfogynak a tartalékai, nem pusztul el a hajó, csak sokkal lassabb lesz.

East India Company
Helmut von Onedin rezes orra visszarettent a diplomatikus lépésektől.

Már az ősrégi Colonization játékban is lehetőség volt egy bevált kereskedelmi útvonal automatikus beállítására. Ez sajnos hiányzik a játékból. Van ugyan egy automata kereskedés, de akkor az MI találja ki, hogy mit hozzon-vigyen és ez nem mindig az, ami a legjobb, és ami megérné nekem. Így a játékban folyamatosan figyelnünk kell, hogy melyik konvojunk ért kikötőbe, és ott kézzel elintézni az eladásokat és feltölteni a hajókat új rakománnyal. Ez az elején még izgalmas, de egy idő után unalmassá válik. Persze az is igaz, hogy ha volna programozható kereskedő út, akkor még unalmasabb volna, hiszen maguktól történnének a dolgok. Illetve nagyon sok az ismeretlen ebben a kereskedős egyenletben: ami ma jó üzlet, az holnap lehet, hogy bukta. Ráadásul hajóink sokszor harcba keverednek a konkurensekkel vagy a kalózokkal, és olyankor változhat az úti céljuk (pl. egy szárazdokkba).

A város modulban pedig nincs gomb a teljes konvoj rakományának kipakolására, ami pedig sok-sok egérráncigálástól szabadítaná fel a játékost. Illetve nincs külön eszköz a "hol mit érdemes venni" kérdésre se. Igaz, az árak folyamatosan változnak, de jó volna látni, hogy egy adott pillanatban hol lenne érdemes vásárolni a profit maximalizáláshoz. Így – mivel a játékosok többsége nem fog időrabló módon minden városban árakat hasonlítgatni – egy kicsit szerencse is a profit mértéke. Az azonban jó, hogy a termékek mellett mindig látható, hogy ha pont most adnád el ugyanezt az árut Európában, akkor mennyi lenne a profit.

East India Company
Naplemente. Érdemes kivárni?

Az East India Companyben rengeteg jó ötlet van, kezdve a zseniális alapideán, egészen a stratégiai rész valós idejű voltáig, vagy a taktikai részben használható kapitányi nézetig. Azonban sok minden hiányzik is belőle: nemcsak eszközök és lehetőségek, de egy kicsit a hangulat is. Mert egy ideig jó gyönyörködni az egészben: a grafikában, a kikötőkben, a lenyugvó napban és hallgatni a kapitányok beszólásait a parancsaim kiadása után, de pár játékbeli év után mindez unalmassá válik. Tehát az EIC nemcsak azért nem lett az év durranása, mert eleve egy szűkebb rétegnek szólt, hanem mert azt se teljesen találta el. ■

East India CompanyEast India Company

értékelés

East India Company

East India Company
Pozitívumok
  • A stratégiai rész is valós idejű
  • Jó ötlet a harcolás és a kereskedés összekeverése
  • A taktikai rész szép
Negatívumok
  • Hiányzik néhány praktikus eszköz
  • Egy idő után unalmassá tud válni
Minimális rendszerigény: Athlon 64 2,2 GHz, 1 GB RAM, GeForce 7600/Radeon 2400 vagy jobb, 256 MB memóriával, Windows XP/Vista, 300 MB HDD
Ajánlott konfiguráció: Pentium Core2 Duo 2,2 GHz, 2 GB RAM, GeForce 8800 GT/Radeon 3870 vagy jobb videokártya 512 MB memóriával
7,0
grafika 8
hangok 7
játszhatóság 7
hangulat 7
East India Company
A legutóbbi East India Company cikkek, hírek

hozzászólások (2)

Rommel
Rommel 2009.09.08. 17:53
Nah, nekem win 7 alatt nem megy az egérklikk. A bal még csak-csak, de a jobb egérklikket nem veszi sajna. Patcheltem is, de akkor sem jó. Feltettem a legfrisebb egér drivert, de az sem oldotta meg sjna, pedig nagyon érdekelt volna a játék, mert már full magyarítás is van hozzá.
Waspy
Waspy 2009.09.28. 20:57
nemtudja vki hogy a rohatt patcheket hogy kell felrakni nem veszi észre hogy fent van a játék segítsetek lécci
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?