Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Gran Turismo (PSP)

830 autóval a zsebben. Megérkezett a várva várt kézikonzolos GT játék.

2009.10.05. 00:00 | szerző: Dauby | Ismertető/teszt

Yamauchi-san és az igazság pillanata
Ha van még egy olyan játék, mely már-már versenghet a "leghosszabb fejlesztési ciklus" címért a Duke Nukem Foreverrel, akkor az a Polyphony Digital Gran Turismoja. 2004-ben, az amerikai megjelenésnél elsők között vásároltam PSP-t, és hatalmasat nyomott a latba a már ekkor bejelentett kézikonzolos GT. Azóta eltelt 5 és8 fél év (leírni is durva!), és a játék mindössze pár napja, a PSPgo-val egyszerre debütált.
Számomra szívügy a sorozat, hosszú és kitartó szerelem. Anno a Gran Turismo 2 miatt kértem kölcsön Playstationt, aztán pedig a GT3 A-Spec (és a Colin McRae 04) ösztönzött PS2 vásárlására. Nincs még egy autós játék, amellyel ennyit játszottam volna (a GT4 karrierem 92%-os, csak néhány 24 órás verseny teljesítése hiányzik), és akkora hatást gyakorolt volna rám, mint ez a széria, ez a mítosz. Ezért nem leplezhetem hát csalódottságom egy teljes áron értékesített, "GT5 autóbeszerző játék" okán...

Gran Turismo (PSP)

Értelem nélküli tartalom
Óriási elvárásaim és lelkesedésem a csodaszép intro után kérészként hulltak alá. A játék fő szerkezete ugyanis egy laza sandbox, nincs benne minden GT-játék sava-borsa, a karrier! Ilyen előjelekkel értelmetlennek találom 830 autó és 35 pálya (némelyeket oda- és visszafelé is elindíthatjuk) rázsúfolását az UMD-re (vagy ugye a játék PS Store-ból történő direkt letöltését).
Nincs hosszú távú vezérfonal, a játék céltalan versenyzés: alaphelyzetben egyszeri versenyeket, időfutamokat és drift futamokat indíthatunk. A következő csalódás az ellenfelek számában ér minket: rajtunk kívül mindösszesen 3, még egyszer leírom, 3 autó áll majd a rajtrácson. Nem tudom elfogadni azt a tényt, hogy a 60 képkockás megjelenítésért cserébe feláldozták a mezőnyt: versenyek közben a pályák konganak az ürességtől! Az MI nehézsége alapból minden pályán D (legalacsonyabb), azaz ugyanazt a pályát sokszor ismételten versenyezve nyithatjuk meg az S (legmagasabb) szintet, ahol már busás a pénzdíj. Magyarul 1-1 komolyabb versenygépért, amely 3-4 vagy akár 8 millió kreditbe kerül, hosszú órákat vagy napokat kell "darálni"!

A jogsiszerző tesztek helyett most ún. kihívásokat kapunk, amelyek lényegében hasonló célzatúak, azaz meghatározott idő alatt kell pályarészeket vagy feladatokat teljesítenünk. Első körben 54 feladat áll előttünk. Ha ezeken átrágtuk magunkat, akkor újabb 48, immáron nagyon komoly kihívást kapunk. (Fogadja őszinte elismerésem az, aki a nürburgringi, hármas előzéses feladatot aranyra teljesíti!)

Gran Turismo (PSP)

A GT-sorozat másik alappillére is eltűnt: teljesítményünkért nem kapunk jutalomautókat. A játék mindent kreditben mér, amelyekért aztán autókat vásárolhatunk. De ez a vásárlás is elképesztő! A gyártók közül egy adott napon csak 4 érhető el, kilétük és a modell-paletta is véletlenszerű (pluszban egy gyártónál egyszerre csak 10 típus érhető el). Hiába szeretnénk bizonyos autókat venni, mondjuk egy Ferrari 333 P-t, ha a program nem adja meg a lehetőséget. Elismerem, ötletes, és erre van az autók játékosok közötti megosztása/cserélgetése, de gyanítom, hogy erre itthon csak a legelvakultabb fanklubokban lesz lehetőség. A másik logikátlan dolog, hogy autót eladni nem lehet! Amit egyszer megvettünk, az örökre a miénk marad – azaz pénzt csak versenyezve lehet szerezni.

A játék lényege tehát: újra, újra és újra versenyezni az MI ellen. Ha már nagyon unjuk, akkor a GT4-hez hasonlatosan átadhatjuk a helyünket egy MI-pilótának, aki képzettsége függvényében versenyez helyettünk, így akár focimeccs nézése közben is gazdagodhatunk.
Még egy negatívum: a járműveket nem lehet fejleszteni, nincsenek teljesítmény-növelő alkatrészek. Megmaradt viszont a tuning, a beállítások változtatása, mely kézikonzolon a valaha volt legrészletesebb és legjobb!
FONTOS: Online versenyzés nincs, de helyette van ad-hoc kapcsolaton át működő többjátékos mód, amelyet a teszt pillanatában, más GT-fan és PSP-tulajdonos ismerős hiányában nem állt módomban kipróbálni.
TIPP: A gyors pénzszerzésnek két módja van: gyakorlott GT-vezetők a kihívások aranyszintű teljesítésére, a kevésbé gyakorlottak pedig a Test Course oválpálya S-szintű megnyerésére (2 körös versenyért 150000 kreditet kapunk) esküsznek.

Gran Turismo (PSP)

Kézben (is) kísért a múlt
A GT-sorozat számomra legnagyobb hibáit tovább hordozza magán a PSP-s változat is. Az ellenfél MI-rutinja a GT2 óta változatlan: vakok, és olyan sínautókat vezetnek, amelyeket láthatatlan vonal mentén húznak. Sokszor nekünk ütköznek vagy megpörgetnek, és ez kifejezetten idegesítő akkor, amikor ilyen kontaktus miatt zsinórban bukjuk el a nehezebb kihívásokat. Az MI versenyzői soha nem küzdenek a tapadás hiányával, szinte minden helyzetben az ideális íven, megingás nélkül fordulnak el – hasonló "csalást" a nemrég tesztelt NFS SHIFT esetében láthattunk.
A fizika természetesen kiváló, de a gyerekbetegségek itt is megmaradtak. A meghajtások, súlypontok és egyéb, autók közötti különbségek kifinomultan érezhetőek, ez továbbra is zseniális. A rallyzás viszont még mindig béna, nem adja vissza a sport hangulatát, az autók súlytalanul csúszkálnak a murván/havon. Az ütközések sajnos továbbra is olyanok, mint amikor két flakont összekoccantunk, nincs bennük dinamizmus és lendület.
Az autófelhozatal gerince a GT4 és az elődök garázsából áll össze, alig-alig találtam 2005. utáni modellt! A 830 autónak még csak mintegy negyedét láttam, de már megállapítható, hogy ez a választék fel lett dúsítva: egy-egy modellből gyakran 3-4 szinte teljesen megegyező változat található!

A PSP egyéniségéből adódóan ezt a részt egyszerűen nem tudtam kézi váltóval játszani. A gombok teljesen szabadon átkonfigurálhatók, azonban sehogy sem esnek kézre úgy, hogy a segítségek kikapcsolásával kézben tudjuk tartani az autó viselkedését. A kormányzás az analóg karral nekem túl érzékeny és nem esik "ujjra", így azt a nyilakkal végeztem. Ha a gázt és a féket gombokra tesszük, akkor marginális a határ megcsúszás és megfelelő erő adagolása között. Sajnos a GT van annyira komplex és mély szimuláció, hogy nagy teljesítményű versenygépeket PSP-n segítségek nélkül vezetni elképesztően nehéz, ha nem lehetetlen – de ez inkább a platform, semmint a játék hibája.
TIPP: A feladatok első szekciójának teljesítésekor megkapjuk a készítők listájának filmjét, csodálatos klasszikus zenével aláfestve.

Gran Turismo (PSP)

Azért ne temessük teljesen!
Akkor miért jó a GT PSP-n? A játék igazi célja: a rajongók itt szerezhetik be előre GT5 autóparkjukat. Igen, jól olvassátok, a megszerzett autók átvihetők a jövő év elején érkező GT5-be, azaz ott azonnal használhatóvá válnak.
Másrészt pedig, minden hibája ellenére lobog benne a láng, a versenyzés és az autók iránti szerelem! Csodás a grafikája, az autók pedig az eddigi legszebbek a PSP történetében. Minden egyes modellről szinte lexikonszerű anyagot tartalmaz, amelyet élvezet olvasni. Hasznos ötlet a kézikönyv játékba integrálása, így azt zenével lehet átnézni. Hangok terén szintén hozza az elvárt magas minőséget: az eltérő erőforrások nagyon szépen és jól szólnak. Hab a tortán, hogy az aláfestő zenéket akár felcserélhetjük saját kedvenceinkkel.
TIPP: A PSP hangszóróin "nyivákoló" hangok megelevenednek, ha egy jó hangfalhoz kötitek a konzolt! Elképesztő, hogy hangok és zene terén milyen hangzást hoztak ki a játékból.

A GT-legenda a ködbe vész
Némely esetben egy-egy elhúzódó fejlesztésnek mi, játékosok isszuk meg a levét. Ez tökéletesen igaz erre a játékra is: már 2004-ben felhasználták a PSP promóciójához, ám végül a PSPgo elsőszámú értékesítési eszközévé vált. Hiába a kolosszális tartalom, ha nincs mögötte játék: elhibázott lépés volt a Sony részéről egy lélektelen terméket kiadni. A Polyphony Digital megtépázott ázsióját már csak egy átformált, új MI-alapra helyezett Gran Turismo 5 mentheti meg, de a néven ejtett csorbát így is nehéz lesz kiköszörülni. ■

Gran Turismo (PSP)
Gran Turismo (PSP)Gran Turismo (PSP)Gran Turismo (PSP)Gran Turismo (PSP)Gran Turismo (PSP)Gran Turismo (PSP)Gran Turismo (PSP)

értékelés

Gran Turismo (PSP)

Gran Turismo (PSP)
Pozitívumok
  • Gyönyörű autók
  • Rengeteg autó és pálya
  • Jó kihívások
  • Hangfallal nagyon jó hangzás
Negatívumok
  • Hiányzik belőle a játék: nincs karrier-mód
  • Kevés ellenfél van a pályán
  • Elrontott autóvásárlás-rendszer
  • Minden más, tipikus GT-hibát tartalmaz
7,0
grafika 9
hangok 9
játszhatóság 6
hangulat 6

hozzászólások (0)

cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?