Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Operation Flashpoint: Dragon Rising

Bár az eredeti OFP-hez nincs sok köze, egy jó háborús akciójáték készült a Codemastersnél.

2009.10.06. 00:00 | szerző: Lacko | Ismertető/teszt

Lassan, szívós munkával sikerült megértetni a játékos-társadalommal, hogy az Operation Flashpoint 2-nek elnevezett játék nem egy valódi folytatás, hiszen az eredeti cseh fejlesztők Armed Assault (vagy röviden ArmA) néven folytatták a projektet. Azonban a Codemasters kiadó – birtokában a jól csengő névvel – egy teljesen új játékot készített, teljesen új koncepció alapján, teljesen új csapattal. A csehek folytatásával való összehasonlítás egyelőre elmarad, alapvetően inkább önmagában, független játékként fogom most bemutatni az Operation Flashpoint: Dragon Risingot, néha azért az első epizódhoz hasonlítva.

Operation Flashpoint: Dragon Rising

Ahogy betöltődött az első küldetés, a szívverésem is elállt, mert egy nagyon gyengén kinéző kép tárult elém, és a társaim, meg a saját karakterem mozgása is szörnyen statikusnak, gépiesnek tűnt. Az egész hangulat az ős öreg – ám igen kiváló – Delta Force játékra hasonlított. Aztán ahogy haladt előre a küldetés és egyre-másra hajtottam végre a feladatokat, a nap is lement, és kezdett egyre jobban tetszeni a látvány.

A későbbi küldetésekben persze kiderült, hogy a játék sokkalta jobban néz ki nappal vagy éjszaka, csak az első küldetés napnyugtája sikerült – talán a fényviszonyok miatt – ilyen csúnyácskára. Ez persze marketing szempontból nem egy ügyes húzás, de legalább azt is megtudtuk, hogy a kampány tervezőit nem érdeklik efféle földi hívságok, ami jó dolog. Tehát előre haladva a kampányban és belefeledkezve a játékba, szép lassan a következő vélemény formálódott meg bennem: ez egy jó játék, csak éppen semmi köze az Operation Flashpointhoz. Ez nem feltétlenül baj, hiszen az OFP rengeteg betegségben szenvedett, amiből az ArmA II-ig sem sikerült kigyógyulnia. Azonban volt az OFP-nek egy olyan hangulata és játékélménye, amely elviselhetővé tette ezeket a betegségeket. A Dragon Rising pedig nemcsak a betegségektől szabadult meg, de ettől a játékélménytől is.

Operation Flashpoint: Dragon Rising

Az új Operation Flashpoint epizód tehát sokkal inkább hasonlít a már említett Delta Force sorozathoz, vagy akár a Ghost Reconhoz, mind hangulatban, mind játékélményben. Ami igazából azt jelenti, hogy a hardcore katonai szimulátorságot elhagyva a játékélményre terelték a hangsúlyt. Elvégre ez egy játék! Bár így is kerültek bele borzalmasan nehéz küldetések. Például nem sok mindent tudtam kezdeni a kínai harci helikopterekkel, amikor semmiféle légelhárító fegyverem sem volt. Illetve egyszer mégis sikerült egyetlen puskalövéssel leszednem a páncélüveg mögött helyet foglaló lövészt, ami nem kimondottan valósághű megoldás.

A játék – és a sztori – egyik nagy erősége a kínai ellenfél. Ez egy olyan egyedi ötlet a millió amcsi-német, amcsi-arab játék közepette, hogy már ezért megéri játszani vele. Azóta bújom a Wikipediát a számomra méltatlanul ismeretlen kínai fegyverek után, hiszen ezekről korábban még csak nem is hallottam. A Dragon Risingban pedig ellenük kell harcolni! Sőt, ha nem a kampánnyal játszunk, hanem saját küldetést készítünk, akkor akár ferdeszeműként is harcba indulhatunk a tengerészgyalogosok ellen. Nagyot dob a hangulaton, hogy a kínai katonák a harctéren is kínaiul kiabálnak – vagy legalábbis valami hasonló nyelven. A játék alapzenéje is orientális, bár a rezegő hangú – tárogatóra hasonlító – éneklés helyett egyszer csak egy hányó férfi kapcsolódik a dalba, ami kicsit furcsa. :-)

Operation Flashpoint: Dragon Rising

A történet is egyedi és érdekes – bár ellentétben az első OFP-vel itt csak két hadviselő felet vonultat fel. Pedig az előzetesek alapján arra számítottunk, hogy a kínaiakon kívül az oroszok és az amerikaiak is bekapcsolódnak a konfliktusba. Azonban a sztori szerint a sok hatalom kezén átment Skira-szigetet – az olaj miatt – Kína foglalja el, de az oroszok nem ütnek vissza, hanem mozgósítanak a Kínai határon. Így a sziget felszabadítása a csillagos-sávos katonákra vár. Ezért aztán az oroszok kimaradtak ebből a játékból a fegyverarzenáljukkal együtt. Szerencsére azért így is rengeteg fegyvert kapunk, és soknak többféle változata is van. Például az M16A4-nek van aimpoint vagy ACOG optikája, amit esetleg meg lehet toldani FLIR éjjellátóval. Illetve hangtompítóval vagy gránátvetővel is megkaphatjuk a küldetés elején. Sajnos azonban nem mi választunk fegyvert, hanem úgy kapjuk. Hasonlóan elég széles választékban ellátnak minket harcjárművekkel is: földön, vízen és levegőben.

A kampány 11 küldetésén keresztül két tengerészgyalogos szerepében élhetjük végig a Skira-sziget visszafoglalását. Az egyikük Hunter, aki egy hagyományos tengerészgyalogos Fire Teamet irányít. Néha olyan nehézfegyvereket is használ, mint a Javelin. Abramsek és LAV-k kísérik útján, hol őt fedezve, hol pedig ő szolgáltat védelmet a támogatóinak. Ő általában nagyobb hadműveletekben vesz részt fényes nappal. A másik szereplő Mulholland, aki egy különleges felderítő egységet vezet. Ő főleg hangtompítós és éjjellátós SCAR fegyverekkel harcol éjszaka, és legtöbbször csak magára és három társára számíthat. A nem túl mély történet – amely valójában egy felszabadító hadjárat néhány napja – az ő harcuk árán kerül egyre közelebb a végkifejlethez. Sajnos sem a kampány elején, sem a végén, sem a küldetések közben nincs semmi videó vagy olvasható sztori, ami közelebb hozná szívünkhöz a szereplőket. Így aztán nem is nagyon esünk kétségbe, ha elesik egy társunk. A kampány elején egy diavetítést láthatunk a Skira-sziget történelméről, a végén meg egy olyan saját engine-es videót, amilyet az OFP-ben nagyon kezdők szoktak készíteni... ;-) Itt jegyezném meg, hogy különálló küldetések nem kerültek a játékba, a kampány végigjátszása során nyitjuk meg annak misszióit a későbbi újrajátszáshoz. És ha esetleg túl nehéznek találnánk a kampányt, akár három játékostársunkkal együtt neten keresztül kooperatív módban is végigjátszhatjuk a küldetéseket.

Operation Flashpoint: Dragon Rising

A kampány során a harcok nagyon élvezetesek lettek. A 11 küldetés során bejárjuk a szigetet – ezt a szabadságot persze taktikánk kiteljesítésére is használjuk –, és megcsodálhatjuk tájait különböző napszakokban. A harcok pedig végig intenzívek és izgalmasak. Ráadásul egy-két kivétellel nem is idegtépően nehezek. Különösen igaz ez, ha szerencsénk van, és megfelelő fegyvert kapunk. (Kár, hogy nincs lehetőségünk arra, hogy mi válasszuk meg a felszerelésünket.) Küldetés közben már elvehetjük halott ellenségeinktől a fegyvereiket, így a hosszabb küldetéseket – lőszerhiány miatt – legtöbbször kínai technikával fejezzük be. Vitára adhat okot az első OFP-ben megszokott mentési rendszer: azaz a játékos nem menthet, a játék maga ment bizonyos checkpointokon, ahol azt a küldetés készítője jónak látta. Ez néha nagyon megnehezíti a feladatot, de a legtöbb esetben azért elegendő. Jó a sebzési rendszer is – bár nem túl hardcore –, hiszen nem egy általános sérülést gyűjtünk, ami ha elfogy, meghalunk, hanem különböző testrészeinken kapunk találatot. Ha például a lábunkon, akkor nem tudunk futni, ha a kezünkön, akkor rosszabbul célzunk.

A Dragon Risingban szakasz szintű hierarchiával találkozhatunk. A legmagasabb egység a szakasz, amelynek rajai vannak, a rajokban pedig 4 fős fire teamek. Minden szint létezhet önmagában is, felettes egység nélkül. Ilyenkor a legmagasabb rangú parancsnok adja az utasításokat. Sajnos azonban szakasz feletti szervezeti egység nem létezik, így a nagyobb csatákban önállóan operáló szakaszok vehetnek részt. A mesterséges intelligencia – persze a küldetés készítőjének utasításai szerint – elég ügyesen manőverezik: megpróbál egyik csapattal lefogni, a másikkal meg bekeríteni. Alsó szinten nézve a dolgokat az önálló katona ügyesen keres fedezéket, ami nagy szó egy olyan játékban, ahogy nincsen behatárolt játéktér, tehát bármely irányból érkezhet támadás, és erre reagálnia is kell. A városi harc – amely az eredeti OFP-ben nagyon gyenge volt – sajnos nem tesztelhető, mert a játék helyszínén nincsenek nagyvárosok, csak pár házból álló falvak, tanyák. Ám ezekben megfelelően harcol az MI, nem töketlenkedik az utca közepén, mint az ArmA II-ben.

Operation Flashpoint: Dragon Rising

Az Operation Flashpoint egyik erősége a nyitott motor volt, amelybe könnyen lehetett MOD-okat és küldetéseket beilleszteni. Az utóbbi részét magam is kipróbáltam a játéknak, és sajnos azt kell mondjam, hogy ezen a téren visszalépés történt. Egyrészt tesztelésnél a szerkesztőprogram minden alkalommal külön elindítja a játékot, megfeledkezve az általam beállított irányításról. Másrészt, míg az OFP-ben mindenki számára könnyen elérhető editort biztosítottak, a Dragon Risingban nem lehet egyszerűen, kattintgatással missziót készíteni. Mindenképpen el kell sajátítanunk valamilyen szinten a LUA scriptnyelvet és a Dragon Rising függvényeit ahhoz, hogy összedobhassunk egy akármilyen egyszerű küldetést.

Nagyon vártuk az Operation Flashpoint: Dragon Risingot – még az elfogult ArmA hívők is –, hiszen a konkurencia csak jót tehet egy játékkal. Sajnos és szerencsére az új OFP nem lett konkurencia, hiszen egészen másfajta játék. Mert míg az ArmA II egy valósághű csataszimulátor, addig az OFP: DR egy jó háborús játék, amit nem lehet valós katonai kiképzésre használni, viszont nagyon jól lehet vele szórakozni. Így aztán összegzésképpen azt mondhatjuk, hogy jól jártunk, mert egy komoly – bár nem hardcore – taktikai FPS játékkal lett gazdagabb a gamer világ. A Dragon Rising történetével és a kínai haditechnikával kiemelkedő módon színesítette a már-már unalomba fulladt FPS piacot. ■

Operation Flashpoint: Dragon Rising
Operation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon RisingOperation Flashpoint: Dragon Rising

értékelés

Operation Flashpoint: Dragon Rising

Operation Flashpoint: Dragon Rising
Pozitívumok
  • Jó és taktikus MI
  • Hangulatos, bár változó szépségű grafika
  • Nagy csatatér
  • Lendületes, izgalmas csaták
  • Küldetésszerkesztő
Negatívumok
  • Élettelen sziget civilek nélkül
  • Nincsenek rendes átvezető videók
  • Nincsenek önálló küldetések
Minimális rendszerigény: 2,4 GHz-es Dual Core processzor, 1 GB RAM, GeForce 7600GT/Radeon X1800XL videokártya 256 MB memóriával, 8 GB HDD, DVD-ROM
8,5
grafika 8
hangok 8
játszhatóság 10
hangulat 8
Operation Flashpoint: Dragon Rising
A legutóbbi Operation Flashpoint: Dragon Rising cikkek, hírek

hozzászólások (28)

Lacko
Lacko 2009.11.17. 07:55
Tök ügyes vagy! Ezt rohadtul nem vettem észre, pedig láttam is korábban ezt a filmet.

Amúgy én úgy tudom, hogy a sztori is plágium. Egy Tom Clancy könyv történetéhez hasonlít gyanúsan erősen.
dassved
dassved 2009.11.20. 16:36
Óriási véletlen, vasárnap Steameltem le a játékot, toltam pár órát és ezen felbuzdulva este meg akartam nézni valami bang-bang filmet, beraktam a The Kingdom-ot és pont olyan volt, mintha még az OPF-el játszanék. Legalábbis az intro. :) Megírtam ugyanezt a Codemasters fórumon is, onnan majdnem bannoltak miatta.
handsome
handsome 2010.08.14. 15:51
Sziasztok ! Csak emiatt regisztráltam...
Egyikőtök (Laci) irta ezt: De mondom: vannak piszok nehéz, vérpisálos küldetések. Nekem a reptér tornyának elfoglalása az volt. A megtartás már viszonylag egyszerű: mert meghúzom magam, mindenkit megölnek a sárgák, én meg vinnyogok a sarokban, amíg nem jön az Apache, aki minden ferdeszeműt a pokolra küld és aztán vége.
Ezzel szenvedek már egy hete. Addig rendben van minden, hogy a 2 tankot kilövöm az elején , utána elküld a mortarhoz és ott már nem értem mit kellene tennem.... ha arrébb mek tőle azonnal sikertelen a küldetés. Tudnátok nekem ebben segíteni,hogy mit kell ott csinálni ? Meg köszönném ha vki leírná nekem pár egyszerű mondatban. előre is köszi ! (Dragon risingröl lenne szó)
Lacko
Lacko 2010.08.15. 08:49
Na onnantol kezdodik a verpisalas. Ahol most vagy (granatveto, nem mortar) az meg semmi. Ott csak meg kell allitanod es fel kell puhitanod az elotted levo hazakban levo sargakat, de vigyazz, mert jobbrol a tieid jonnek, oket ne lodd, hanem nekik keszitsd elo az utat (a granatvetovel es a hivhato tuzerseggel). Lehet, hogy oket lotted es azert lett vege?
Ha ok bejonnek a faluba, akkor neked is oda kell menni es az aav-k mogott bemenni a repterre (ez mar nagyon nehez, kb 200szor probaltam ujra, mire megtanultam hol vannak a kinaiak egyenkent) Aztan el kell foglalni az iranyito tornyot.
handsome
handsome 2010.08.15. 10:14
Na ez az... ott állnak a falu elején aav-k de meg sem mozdulnak. pedig már mindenkit ki írtottam. jobbról jön egy kis csapat de azok egyböl mennek a reptérre. Erröl a kérhető tüzérségröl még nem is hallottam :S Azért köszönöm ! próbálkozok tovább
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?