Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Marvel: Ultimate Alliance 2

24 szuperhőssel vívott polgárháború.

2009.10.08. 00:00 | szerző: Dauby | Ismertető/teszt

Új fejlesztő, felújított technológia, bevált játékmenet
Amikor 2006 végén megjelent a Raven Software által készített Marvel Ultimate Alliance, még nem igazán hozott lázba. Éreztem ugyan késztetést arra, hogy beleássam magam ebbe a színpompás világba, de nem voltam fan: a játékot később megvettem, de aztán el is adtam, mert egyszerű Baldur’s Gate: Dark Alliance klónnak találtam, csak éppen rosszabb kiadásban.
Most, 3 évvel később, a MUA2 megjelenése előtt már fannek mondhatom magam, hiszen számtalan novellával és az összes jó Marvel-licences filmmel rendelkezem "könyvtáramban". A fejlesztői stafétát az a Vicarious Visions vette át, amely cég mindkét rész motorját, az Alchemyt készítette, és az első rész PSP és Wii portolásáért is felelt. A játékmeneten szinte semmilyen komoly változtatást nem eszközöltek, viszont a jóval fejlettebb technológia most már tetszetős külsővel ruházza fel hőseinket és a non-stop akciót!

Marvel: Ultimate Alliance 2

Mark Millar tollából
A skót úr számos kiváló grafikus novella szerzője (többek között az ő világa és karakterei alapján készült a Wanted című film), nem csoda hát, hogy az általa írt, döbbenetes sikerű Civil War novella szolgált a MUA2 alapjául. A történet "turbó változata" (à la Üvegtigris 2) szerint: a Nick Fury által okozott események, Latveria lerohanása és Dr. Doom kastélyának elpusztítása, majd az ezt követő történések megosztják az amerikai közvéleményt és a kongresszust, így bevezetik a Szuperhős Dekrétumot. Aki aláírja, az amnesztiát kap, a kormány és az újjászervezett S.H.I.E.L.D. támogatását, ugyanakkor a kormány bábjává is válik. Aki ellenszegül, azt üldözni fogják és örökre kitaszított lesz.
A két tábort vezető két szuperhőst Iron Man és Captain America alakítják. Régi barátok ők, akik számtalan kalandot éltek már meg együtt az Avengers tagjaiként, viszont elveik különböznek – számos vitát és szócsatát vívtak már egymással korábban. Ez a történet a 4 fejezetre oszló játékban (hiszen az ún. Prologue maga is egy különálló fejezet) úgy vetül le, hogy három teljesen megegyezik, viszont egy a szembenálló két tábor szemszögéből játszható: a pályák ugyanazok lesznek, csak a két fél bőrébe bújva eltérő célokért küzdhetünk. A választás természetesen hatással lesz a választható szuperhősökre is, így az ellenséges tábor hőseivel egészen a történet újra összefonódásáig nem áll módunkban játszani!
INFO: A MUA2 az első játék, ahol Stan Lee, az élő legenda is tiszteletét teszi, mégpedig Senator Liebert alakítva! (Mint tudvalévő, Stan Lee minden Marvel-licencű filmben kap 1-2 másodpercet.)

X-Men, Fantastic Four, Avengers
A játék a fejezetcímben foglalt három "csapat" tengelyén mozog, szinte valamennyi ottani fontos szereplő megtalálható benne. Alaphelyzetben négy hőssel haladunk, az ellenfelek legyőzéséért és a pályán található tárgyak szétzúzásáért tapasztalati pontokat, életpontokat és fúziós pontokat kapunk. A TP-vel fejlesztjük majd képességeinket, a szintlépésért kapott pontokat pedig a négy fő erősségünkre oszthatjuk szét. A rendszer totál rugalmas, azaz bármikor, a helyzet függvényében következmények nélkül újraoszthatjuk a pontokat és megváltoztathatjuk csapatunk összetételét az éppen elérhető hősök függvényében. Ezen felül egyszerre három kitüntetést használhatunk (200 van összesen!), amelyek csapatunk minden egyes tagjára hatással lesznek.

A rendszer tehát sokat egyszerűsödött a MUA óta, eltűnt az RPG-szerű karakterfejlesztés, viszont a helyette érkező újdonság kellően látványos és tartalmas ahhoz, hogy megtöltse azt a 8-10 órát, amit a kampány egyszeri végigjátszásával töltünk. Két hősünk egymással fúzióra képes, azaz erejüket kombinálva szedik ízekre a gonoszokat. A fúziós kör feltöltődése után fuzionálhatunk (ennek típusát a hősök szabják meg), a három típus mindegyike meghatározott helyzetekre szól. A Guided lényege, hogy a bal karral mi irányítjuk hőseinket, akik gőzmozdonyként robognak keresztül az ellenfeleken. A Clearing egy körben végez áldozataival (sugarát az A gomb nyomkodásával növelhetjük). A Targeted pedig egy ellenfélre fókuszál, azaz leghatásosabb főellenfelek ellen.

Marvel: Ultimate Alliance 2

A harcok mellett a pályákon temérdek elszórt, összegyűjthető dolgot szedhetünk majd össze, amelyek új csapattársakkal (Hulk, Jean Grey és Thor), személyi aktákkal, hanganyagokkal, koncepciórajzokkal, fejlesztésekkel, kitüntetésekkel stb. gazdagítanak. Összesen 526 ilyen gyűjthető tárgy található a játékban. Az így és a játék során kapott infók alapján szerzett tudásunkat pedig tesztelhetjük is a Trivia 175 találós kérdésével, ahol a helyes válaszokért tapasztalati pontot kapunk. Ha a kérdésekre többjátékos módban, egyszerre többen válaszolunk helyesen, akkor a hősök itt is fuzionálnak: annyiszor több TP a jutalom, ahányan helyes választ adtak a kérdésre.

Minden hősünknek vannak előre fixált feladatai – egy bizonyos képesség x-szerű használata vagy y-mennyiségű tökéletes fúzió egy másik hőssel – , amelyekért kitüntetéseket és alternatív jelmezt kapunk. Fellelhető itt az új Wolverine vagy az eredeti Captain America kosztüm, de még az X-Men tagok alternatív felszerelése is. A harcok közben csapatszinten is rendelkezünk elvégzendő feladatokkal, melyekért kitüntetések és achievementek járnak.

A Szimulátor már az első részben jelen volt. Itt nemcsak újrajátszhatjuk bármelyik küldetést, de 12 különleges, szimulált bevetésen is részt vehetünk, feltéve, ha előtte megszereztük a lemezt. Arany szintű teljesítés esetén bőséges jutalomban részesülünk (kitüntetések, TP és egyebek).

Marvel: Ultimate Alliance 2

Beszélgetéseink során választhatunk, de ez csak illúzió, nem befolyásol semmit a történet szempontjából. Válaszaink függvényében kapunk kitüntetéseket, mindhárom kategóriában 80 megfelelő válasznál kapjuk meg a legmagasabb érdemrendet (ez csak második végigjátszásra lesz meg). Némely esetben hőseink között egyedi beszélgetésre is sor kerülhet, melyekért később achievement jár.

Az összes felszedhető tárgy és számos achievement is csak másodszori végigjátszásra szerezhető meg. Ekkor statisztikáink megőrzésével kezdhetjük elölről legnehezebb, Legendary szinten a játékot. Itt ellenfeleink jóval több ÉP-vel rendelkeznek és nagyon komolyan sebeznek minket, viszont felfejlesztett erősségeinknek/képességeinknek és combos kitüntetéseinknek köszönhetően csapatunk továbbra is ütőképes marad ellenük.
TIPP: Mivel a szimulátoros küldetések is beleszámítanak a statisztikákba, talán itt a legegyszerűbb a harci feladatok és hőseink fix feladatainak teljesítése.

Dr. Doom közbelép
A harc nagyon látványos, a fúziók hatalmas pusztításra képesek, rengeteg a boss-fight, a történet kellően egyedi és csavaros (nem spoilereznék), de végül mégsem lett klasszikus a MUA2. Ennek oka prózai, részben minőségi problémákban részben pedig hibákban keresendő:
- Az MI által irányított csapattagoknak nem adhatunk parancsokat, mindig saját fejük után mennek. Ez gyakran azzal jár, hogy egyáltalán nem csinálnak semmit! Az MI képes a legnagyobb boss-fight közepén kihagyni és egy-egy karakterünk ilyenkor egyszerűen áll a káosz közepén. Másfelől, az MI-karakterek túl jól harcolnak, gyakorlatilag alig szereznek sérülést.
TIPP: Ha kedvenc karakterünk életereje zuhanni kezd, váltsunk másik csapattagra, és vele folytassuk a harcot, az MI "vigyázni fog" a sérültre. Ha mégis meghalna, csak akkor élesszük fel, ne pazaroljunk rá gyógyítást.
- A kamerakezelés helyenként botrányos! Sok helyen fix kamerából küzdünk, máskor meg mi forgatjuk: a probléma a fix kamerás helyeknél van. Befordul a fal mögé vagy a padló alá, vagy olyan szögből mutatja a pályát, hogy az ellenfelet nem látjuk és nem tudunk nézetet váltani... dühítő.
- Sok az unalmasan kinéző pálya, rengeteg a fémes felület, még több a beton: a MUA sokkal változatosabb terepeken játszódott. A játék abszolút csúcspontja Wakanda dzsungele és települése, amely baromi hangulatosra sikeredett! Érthetetlen, miért nem készítettek több ilyen kültéri helyszínt.
- Főképp a végjáték felé, de szinte bármelyik fúzió közben komoly lassulásokat lehet tapasztalni. Nagyon jól néz ki és hatásos a Havok fizika, a borzasztó nagy pusztítás meg a sok effekt egyszerre, de ezen nem ártott volna optimalizálni.
- A netes többjátékos mód gyakorlatilag használhatatlan. Alaphelyzetben csak úgy lehet együtt játszani, ha mindkét játékos ugyanott tart a játékban. Ha valamelyik előrébb jár és szeretné segíteni barátját, akkor megteheti, csak éppen ezért 0, azaz nulla TP-t fog kapni! Ilyen kondíciók mellett alig lehet társat találni, a játékélmény pedig laggel tűzdelt (fúziók) és gyakran kapcsolatvesztéssel zárul.
- A karakterek belövése felemásra sikerült: véleményem szerint Thor, Hulk, Jean Grey, Storm és Songbird túlságosan erősek lettek. Másokkal sem volt túl nehéz, de velük igazi diadalmenet, így egyéb karakterekkel csak addig harcoltam, amíg különleges kitűzéseiket teljesítettem.
- A hősök felhozatala pár kivétellel megegyezik a MUA szereplőgárdájával. Hatalmas élmény volt Green Goblin és Venom irányítása, ugyanakkor óriási ziccerek maradtak ki: Blade, Cyclops, Dr. Doom, Magneto, Hercules és még sorolhatnám, kiket fogadtam volna szívesen. Sok karakter ellenfélként vagy akár a főhadiszálláson/átvezetőben szövetségesként megtalálható a játékban, viszont nem lehet velük játszani. Várhatóan ez a stáb DLC-k révén még növekedni fog, Juggernaut például hamarosan érkezik mindkét nagykonzolra.
- Túl sok az egy kaptafára menő boss-fight: rengeteg van, és a borzasztó bennük nem is a számuk, hanem az, hogy 90%-ban mindegyik ugyanaz: darálás! Nem igazán kell taktikázni, figyelni, csak menni előre, néha védekezni és nyomkodni a gombokat. A kivételek: az utolsó harc, a Tinkerer robot-tankja ellen vívott küzdelem és az óriás Yellowjacket legyőzése.
- Az átvezető filmek minősége bizony a közepes alja, egy ilyen játékhoz, ilyen hősökhöz azért elfért volna egy-egy színvonalas render, mint amilyenek mondjuk a Wolverine-játékban voltak (hja, a Blur az bizony Blur), vagy amilyet a hazai Digic Pictures készített az Assassin’s Creed 2 alá...
TIPP: Végigjátszás után mindenképpen nézzük végig a Credits-listát. Fantasztikusan humoros párbeszédet vív alatta Deadpool és egy fejlesztő. :-)

Marvel: Ultimate Alliance 2

Nick Fury végszava
A MUA2 egy jól összerakott, kanapén barátokkal játszva óriási hangulatú játék. Kellően erős története és nehéz döntése képes lehet rajongókat és amatőröket egyaránt hatalmas vitára késztetni – lelki szemeim előtt látom, amint többjátékos módban egy Iron Man fan egy Captain America rajongóval érvel, hogy melyik szálon játsszanak a történet elágazásánál!
Maga a játék azonban mind technológiailag, mind játékmenetében elavult és hibákkal jócskán teletűzdelt darab, így Marvel fan státuszom ide vagy oda, nálam ebben a stílusban továbbra is a BG: DA-játékok uralkodnak.
Mivel az idei év mind Marvel-filmek, mind pedig hasonló akciójátékok híján van, így hibái ellenére is nagyon komoly üzleti sikerre számíthat – az első héten csak az USA-ban majdnem félmillió darab kelt el. Ezért aztán remélem, hogy a harmadik részre nem kell ismét 3 évet várni, és a Vicarious Visions figyel a visszajelzésekre, és még jobb játékot készít!


Kitekintő
A MUA2 kiváló alkalom, hogy a Batman Arkham Asylum teszt esetében bemutatott DC Comics világa után most egy kicsit a Marvel novellák között szemezgessek, megpróbálva a 3 általam legjobbnak tartottat röviden bemutatni Nektek:
1. Civil War – Mark Millar az égig repíti a hősöket, miután a Kongresszus megszavazza a Szuperhős Dekrétumot: Iron Man és Captain America követői egymás ellen küzdenek meg. A kiváló sztori mindig aktuális, morális témát feszeget, görbe tükröt tartva az amerikai társadalom elé.
2. Ultimates – Mark Millar a képregények Aranykorszakából származó Avengerst reformálja meg. Iron Man, Hulk, Captain America, Thor és társai Nick Fury irányítása alatt keverednek kalandokba. (Ez egy igazi időutazás az eredeti, 60-as években Stan Lee által létrehozott Avengers-mítosz körül.)
3. Marvels – a végére hagytam személyes kedvencemet. Kurt Busiek egy fotóriporter, Phil Sheldon szemszögéből mutatja be nekünk a szuperhősöket 35 éven átívelő történetében. Phil maga is megéli a hősöket övező tragédiákat és sikereket, szeretetet és megvetést (az emberek ki akarják irtani a mutánsokat), majd pedig személyes menny- és pokoljárására is sor kerül. A végsőkig kitart mellettük, holott egy szuperhős-küzdelem közben majdnem életét veszti (fél szemére megvakul), és családját is veszélybe sodorja nézeteivel. Lebilincselő, letehetetlen olvasmány, Alex Ross rajzai pedig életre keltik a papírt! ■

Marvel: Ultimate Alliance 2
Marvel: Ultimate Alliance 2Marvel: Ultimate Alliance 2Marvel: Ultimate Alliance 2Marvel: Ultimate Alliance 2Marvel: Ultimate Alliance 2Marvel: Ultimate Alliance 2Marvel: Ultimate Alliance 2Marvel: Ultimate Alliance 2Marvel: Ultimate Alliance 2Marvel: Ultimate Alliance 2

Az ismertető az Xbox 360 verzió alapján készült.

értékelés

Marvel: Ultimate Alliance 2

Pozitívumok
  • Abszolút csúcspont a Marvel-szuperhősök egymás elleni küzdelme
  • Helyenként elképesztő látvány (leginkább fúzióknál)
  • Már-már lexikális Marvel háttértudást ad
Negatívumok
  • Borzasztó rossz online többjátékos mód
  • Egysíkú helyszínek
  • Sok egyéb technikai hiba
7,5
grafika 7
hangok 7
játszhatóság 7
hangulat 8
Marvel: Ultimate Alliance 2
A legutóbbi Marvel: Ultimate Alliance 2 cikkek, hírek

hozzászólások (13)

Fear666
Fear666 2009.10.11. 13:19
Pedig igazán össze lehetne ereszteni őket egy jó kis bunyóra:-D
serious sam gold
serious sam gold 2009.10.11. 13:34
Te szerinted melyik nyerne, vagy ez a joystickok háborúja lenne :-D
Fear666
Fear666 2009.10.11. 20:18
Sztem Hulk nyerne.De csak ha nagyon de nagyon felb***ná az agyát bulldózer...talán.Iron Man meg ha öngyilkos akarna lenni megpróbálhatná szétválasztani őket XDD
serious sam gold
serious sam gold 2009.10.12. 17:21
Érdekes, én tippem buldózer volt, de mért akarná Iron Man öngyilkos lenni, inkább jegyeket kezd el árulni az évezred legnagyobb összecsapására, hogy a Stark vállalatoknak még nagyobb tőkéjük legyen ezáltal:-D
Dauby73
Dauby73 2009.10.16. 12:24
A második bejelentette karakter Psylocke és lesz még a DLC-ben 2 új szimulátor küldetés is: Balance és Insidious Alliance.

November elején árulják el a teljes tartalmat, a DLC megjelenése év vége előtt várható.
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?