Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

FUEL

Off-road arcade verseny 14400 négyzetkilométeren, több mint 70 járművel.

2009.11.08. 00:00 | szerző: Gerry | Ismertető/teszt

Vegyük alapul azt, hogy arcade autós játékokkal azért játszik a jónép, mert azokban dögös verdákkal száguldozhat dögös helyeken, melyeket dögös leányok prezentálnak, s mindeközben minden pattanásos tizenéves nerd módfelett dögösnek érezheti magát. A folyamat még a '80-as években kötelezővé vált szexi mellszőrzet növekedését is serkenti, annál is inkább, mert a Need for Speed örökbecsű – s minden jel szerint örökké is tartó – sorozata és hasonszőrű társai a realizmust sutba dobva kínálnak felhőtlen száguldozási élményt az ezt igénylőknek. Azonban szép számmal akadnak, akik a fizikai törvényeit látványosan sutba dobó száguldozást nem városi környezetben, hanem ménkű nagy pusztákon képzelik el. Off-road, mondhatni, azonban a Screamer 4x4-nél némileg több adrenalint elvárók számára mi lehet jobb időtöltés, mint egy játék, amelyben irgalmatlan távokat járhatunk be egészen elképesztő mutatványokat végrehajtva, miközben tövig nyomjuk a billentyűket, avagy a gázpedált? Alighanem nekik készült a FUEL, mely egyszerre kínál hatalmas bejárható területeket, akciót, adrenalint, no meg persze elképesztő fizikát. Talán kicsit elképesztőbbet is, mint kéne.

FUEL

A FUEL világában megtörtént minden, mi a Mad Max-szel és Fallout trilógiával szerelembe esett fanatikus álma: kész, bumm, apokalipszis tegnap. A civilizáció romjain tengődők számára pedig nyílván mi más is jelenthetné a legértékesebb dolgot, mint a mennyei üzemanyag – áldassék az ő neve –, amelynek elnyeréséért egymás után rendezik az említett benzint iszonyatos mértékben felemésztő versenyeket. Logikus, mi? Mérsékelten az, azonban egy efféle játéknál a kerettörténet úgysem érdekel senkit, pusztán az, hogy minél több ellenfelet döngöljünk a porba. Meg tornádóba vagy éppen homokviharba, hiszen a FUEL alapvetően két elemmel kíván operálni a vásárlók kegyének megnyerése érdekében: az egyik a szinte hihetetlenül nagy, 14400 négyzetkilométeres – most tessék ideképzelni cirka ezer felkiáltójelet, olyat mint ez itt ni: ! – bejárható terület, a másik pedig a dinamikusan változó környezeti hatások, és időjárási viszonyok. Természetesen ezt a különféle jellegű területeket magába foglaló térképet nem kapjuk meg első nekifutásra, hanem szépen lassan nyílik meg előttünk a 19 részre osztott univerzum maga, ami persze abszolút bejárhatatlan egyetlen ember számára. Viszont legalább a családi vacsoránál a mama almáspitéi fölött elmerengve remek közös beszélgetési pont lehet az, hogy éppen ki mely részén kocsikázott és versenyzett a FUEL világában. Más kérdés, hogy alapvetően semmiféle okunk nincs bejárni ezt az irtózatosan nagy területet, lévén vezetni a semmibe merő passzióból szórakoztató lehet ideig-óráig, aztán viszont menthetetlenül dögunalomba fullad az egész.

Versenyezni háromféleképpen lehet: egyrészt a klasszikus checkpoint szisztéma szerint száguldozunk, s szép pirosan villogó természeti képződményeken hajtunk át az üdvözülés, de legalábbis a nagy lé reményében, másrészt raid módban mehetünk neki keresztül-kasul a világnak, egészen az első nagy sebességgel szembejövő szikláig, míg a szintén mérsékelt nóvummal szolgáló körversenyeken is részt vehetünk, ahol keringhetünk, mint a bolygó hollandi.

FUEL

A fenti fogócskákon összesen több mint hetven két-, négy-, és sokkerekűvel vehetünk részt, legyen szó a különféle autók számtalan típusáról, avagy kamionokról és motorokról – a repertoár több mint kielégítő. Sajnos azt már nem teszi lehetővé a program, hogy a különféle kategóriákat összeeresszük, így a fajtisztaság jegyében adott versenyen csupán egyféle járműkategória indulhat. S mikor végre átrágtuk magunkat minden opción, elindítjuk a versenyt, és mindeközben azon filozofálunk, hogy bár a történet a kutyát sem érdekli efféle játékokban, de az abszolút semminél azért többel is szolgálhattak volna, egyszeriben elénk tárul maga a játéktér. Ami semmi esetre sem apokaliptikus, ellenben a puszta grandiózusságát jelentősen megfejeli a valóban rendkívül látványos időjárási effektek garmadája, és lefejeli az ellenfelek tökéletesen dilettáns MI-je. Mert MI ugye kell, hiszen kikkel is versenghetne az egyjátékos módozatot kedvelő játékos, mint a processzor kommandírozta riválisokkal? Nos, a FUEL esetében bárki mással inkább, lévén a konkurencia bádogdobozai még az egyes csalásaikkal együtt sem jelenthetnek még csak negyedértékű opponenseket se – tiszta szerencse, hogy online játszva ugyanezeket a versenyeket már lényegesen nagyobb élvezeti értékkel bír a játék. Igaz, számos elem értelemszerűen így sem változik, nevezetesen például a fizika, valamint az egyes járművek vezetési modelljei.

A fizika, mint olyan, általánosságban nevetséges, kicsit specifikusabban pedig röhejes. Az egy efféle játékban teljesen rendben van, hogy a realizmust sutba dobva a készítők a valóságtól elrugaszkodott, azonban élvezetes fizikai motort akartak készteni, azonban a FUEL esetében csupán a valóságtól való elrugaszkodás sikerült, az élvezetes rész valahol fennakadt a francia partok mentén. Hasonló, bár némiképpen jobb a helyzet a vezethetőség esetében: ugyan a járművek nagyobbik része aligha tartogat különösebb meglepetéseket ezen a téren (sem), egy-két darab esetében viszont sikerült egészen korrekt módon belőni a dolgokat. Betörni már kevésbé, hiszen sérülési modellezésről nemigen beszélhetünk – viszont a grafika egészen pofás lett. Korántsem minden elemében, de az egyes időjárási tényezők, illetve számos helyszín valóban ha nem is mese, de legalább szép. Korántsem mindegyik és mindenhol, hiszen már csupán a bejárható terület hatalmas méretéből fakadóan is szép számmal fogunk abszolút érdektelen, és a grafikusok illetve pályatervezők által láthatóan elhanyagolt részekkel találkozni.

FUEL

A további problémákat még hosszasan sorolhatnánk a térkép kezelhetetlenségétől kezdve az irányítás nehézségein át egészen a nyerési rendszerig, no de minek is tennénk ilyet, ha az összkép már így is kellőképpen borzalmas? Az Asobo Studios egészen egyszerűen túl nagyot akart markolni, azonban szinte minden kicsúszott a kezéből. A megalomániás és abszolút felesleges térképnagyság a puszta számok terén valóban impozáns, azonban még az összecsapott részeivel együtt is túlzottan sok energiát vont el a FUEL egyéb játékelemeinek csiszolgatásától. Még plusz több hónapnyi munka, némi kreativitás és persze több logika kellett volna ahhoz, hogy a FUEL jó játékká válhasson. Amit azonban így kaptunk, az egy grandiózus ötlet vérszegény tálalása csupán. ■

FUELFUELFUELFUELFUELFUELFUELFUELFUELFUELFUELFUELFUELFUELFUEL

értékelés

FUEL

Pozitívumok
  • Irgalmatlanul nagy bejárható terület
  • Néhol egészen jó vezetési élmény
  • Remek időjárási jelenségek
Negatívumok
  • Idióta MI
  • Kidolgozatlan térkép
  • Motiválatlanság
  • Logikátlan játékelemek
Minimális rendszerigény: Pentium D 3 GHz, 1 GB RAM, Radeon X1800/GeForce 7800 vagy jobb videokártya, 6 GB HDD, DVD-ROM, Windows XP/Vista
6,5
grafika 8
hangok 7
játszhatóság 6
hangulat 6
FUEL
A legutóbbi FUEL cikkek, hírek

hozzászólások (6)

Beny12
Beny12 2009.11.08. 12:45
KÚÚÚÚRVA NAGY! Valahogy így lehetne jellemezni ezt a 14k mk2-t. Úgy őszintén sztem semmihez nem lehet hasonlítani.
richy25
richy25 2009.11.08. 12:56
14k km2 az kérlekszépen kb akkora mint magyarország 15%-a...
és hogy egy virtuális viszonyítást is kapjál: a far cry 2 50 km2-en játszodik csupán...
jawsika
jawsika 2009.11.08. 13:07
tehát egy jobbfajta kocsival is lehet, hogy akár egy fél órácskát is autózunk széltől szélig? Aztakurva...
LordMatteo
LordMatteo 2009.11.08. 13:09
Több órácskát...
Ryland
Ryland 2009.11.08. 13:36
Gratulálok Gerry,nagyon remek cikk lett belőle és részvétem is egyben,hogy ilyesmit kellett tesztelned:-D
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.