Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Assassin's Creed 2 (PS3)

Egy jó játék kiváló folytatását kaptuk kézhez a Ubisoft montreáli stúdiójától.

2009.11.17. 00:00 | szerző: Dino | Ismertető/teszt

A Ubisoft montreáli fejlesztőstúdiója immáron tíz éve ontja magából a játékokat, köztük elsősorban a francia kiadó legjobb termékeit. Ők a felelősek ugyanis a Splinter Cell és a Rainbow Six akciójátékokért, a 2003-ban újraélesztett és azóta már négy epizódot megért Prince of Persia sorozat darabjaiért, no meg a két évvel ezelőtti Assassin's Creedért. A közel 2000 alkalmazottat számláló óriásstúdió merész lépést tett 2007-ben a felsorolás végén említett új széria indításával. Ráadásul a minél nagyobb siker érdekében a hype-olást kicsit talán túlzásba is vitte: a mindig bájosan mosolygó Jade Raymond megnyilatkozásait (de legalábbis a hírekhez kapcsolt fotóit ;-) ) játékosok tömege figyelte a megjelenésig. És bár a sajtó vegyesen fogadta a befejezett játékot, eladások tekintetében mindenképpen figyelemreméltó eredményt könyvelhet el az első Assassin's Creed: a két újgenerációs konzolon együtt 8 millió darab fogyott belőle. Így hát nem csoda, hogy ha már sorozatnak tervezték a játékot, nem is hagyták félbe a szériát.

Assassin's Creed 2 (PS3)

Az első rész története 2012-ben indult, ami nagy meglepetést okozott mindenkinek, hiszen a játék promóciója során semmi utalást nem tettek erre a fejlesztők, folyamatosan a XII. századi Jeruzsálemről volt szó. Igaz, az egyes karakterek körül megjelenő fura betűhalmaz felvetett kérdéseket, azonban ezek megválaszolását mindig kategorikusan visszautasították a Ubisoft munkatársai. Pár perc játék után aztán világossá vált minden: jelenkori (jó, szigorúan nézve közeljövőbeli) főhősünket, Desmondot egy kutatócsoport használta fel, hogy ősei emlékein keresztül jussanak vissza a XII. századba, és a Szentföld különböző helyszínein végezzen egy-egy kijelölt személlyel. A "valódi" főhős pedig innentől kezdve Desmond egyik őse, Altaïr volt, egy orvgyilkos, akit a játékidő nagy részében irányíthattunk.

A folytatás új korszakot és ennek megfelelően új főhőst hozott magával. A XV. század végének Firenzéjében találkozhatunk először Ezioval, egy fiatal nemessel, aki apja és testvére meggyilkolása után indul neki bosszúhadjáratának. Míg Altaïr már a játék kezdetétől orvgyilkos volt, új karakterünk eleinte egy hétköznapi ember, és csak egy kis idő után ölti magára a jól ismert kapucnis öltözéket. És innentől kezdődnek csak az igazi kalandok, amelyek során Ezio folyamatosan fejlődik, illetve újabb és újabb felszerelésekhez is juthatunk a küldetések teljesítésében előre haladva.

Assassin's Creed 2 (PS3)

Az Assassin's Creedet a legtöbb kritika a hamar ismétlődővé, és emiatt pár óra elteltével unalmassá váló játékmenetet érte. Való igaz, a két évvel ezelőtti játékban mindössze öt-hatféle feladat jött elő újra meg újra. Szerencsére a Ubisoft Montrealnál hallgattak ezekre a negatív visszajelzésekre, így most már nagyjából háromszor ennyi különböző missziótípust variál a játék. No és persze ezúttal se leszünk híján a helyszíneken alaposan szétszórt összegyűjthető tárgyaknak, amelyek a játék 100%-os teljesítéséhez szükségesek. Az eddigi feladatok, mint a térkép felfedéséhez szükséges magaslati pontok megmászása, vagy az adott útvonal időre történő végigfutása mellett olyanokkal találkozunk, mint egy kijelölt személy észrevétlen meggyilkolása, különböző helyek megtisztítása az őröktől stb. Talán az egyetlen unalmas küldetéstípus az volt, amikor valakit el kellett kísérnünk egyik helyről a másikra, nagy ritkán egy-egy támadástól is megvédve őt. De ezen részeknek általában célja volt, hiszen az illető szövegelésével is a történet haladt előre. Az előző részhez hasonlóan persze most is óriási konspirációra derül fény, amelynek résztvevői lesznek a fő célpontok. Azonban ezúttal elmarad a korábbi epizódban előbb-utóbb már uncsivá váló nyomozás, a sztori küldetései mentén haladva jutunk el az egyes főellenfelekhez.
TIPP: A rengeteg gyűjtögethető dolog – tollak, kincsesládák – nagy része nem szükséges feltétel a vége feliratok eléréséhez. Közülük azonban van egy típus, amit időtakarékosság miatt célszerű mindig felszedni, ha épp az utunkba akadnak. Ezek pedig a kódexlapok, amelyeket 4-5 őr védelmez egy-egy ház bejáratánál. Ha ezekről megfeledkezünk, a játék vége fele közeledve újra be kell járnunk az összes várost, hogy vajon hol maradt ott egy-egy ilyen lap.

Újdonságként jelenik meg a játékban egyfajta gazdasági rendszer. Ennek alapja a helyi fizetőeszköz, a forint (a játékban angol szóval florin). Kapunk belőle a küldetések teljesítéséért, találhatunk kisebb-nagyobb összegeket a pályákon elszórt kincsesládákban, de akár a járókelők zsebéből is elcsenhetünk pár forintot. Plusz előbb-utóbb eljutunk egy vidéki villába – és a hozzá kapcsolódva kialakult kis településre – is, ahol a lakók is adóznak részünkre, így onnan is folyamatos extra bevételünk származik. A felhalmozódó vagyont pedig elég sok mindenre lehet költeni. Belőle juthatunk orvossághoz, fejleszthetjük Ezio páncélzatát, festhetjük át ruházatát, új, erősebb fegyvereket vásárolhatunk, esetleg muníciót szerezhetünk be pisztolyunkhoz, vagy további dobótőröket az elhasználtak helyére. A villából származó bevétel az ottani lakosság számától is függ, emiatt aztán érdemes fejleszteni is a területet, növelni a villa értékét: templomot vagy más épületeket vásárolhatunk, vagy továbbfejleszthetünk egyes boltokat – ahol aztán cserében kedvezményes áron vehetjük ott például a páncélt vagy a gyógyszert. Nagyon tetszett ez a rész, hiszen egy érdekes plusz szintet adott a játékhoz. Egyetlen macera csak amiatt volt, hogy időről időre újra vissza kellett menni a villába, és ez még a közlekedést gyorsító "utazási irodák" segítségével is több percet vett el valójában feleslegesen az ember életéből.

Assassin's Creed 2 (PS3)

A tömeg, azaz a városlakók, járókelők, őrök, kurtizánok vagy tolvajok ezúttal is élővé varázsolják a helyszíneket, olyannyira, hogy egy-egy épületnél például aktívan dolgozó kőművest vagy festőt is láthatunk, az utcákat seprűvel a kezében takarítja néha egy NPC, koldusok helyett pedig ezúttal utcazenészek állnak az utunkba. A köztük való elvegyülés pedig ismét fontos része a lopakodós részeknek, és feltűnő effekttel ki is hangsúlyozza a játék, ha épp észrevétlenek lettünk. Viszont míg az előző játékban jórészt csak sodródhattunk a kijelölt útvonalon haladó csoportokkal, mint például a csuklyás szerzetesekkel, most már egy csapat kurtizánt mi is felbérelhetünk, hogy kövessenek, ezáltal biztosítva számunkra a folyamatos észrevétlenséget. De négy kísérőnket akár az őrök figyelmének elterelésére is használhatjuk, hogy közben mi észrevétlenül lopózhassunk be egy épületbe. Hasonlóan vehetünk magunk mellé négy tolvajt, akik a küzdelmekben segédkezhetnek. És itt szintén szerepet kap a pénztárcánk, hiszen egy-kétszáz forintot minden ilyen csoportnak ki kell fizetnünk, hogy tegyék a dolgukat.

Ismét fontos szerepet játszik, hogy cselekedeteinkkel mennyire hívtuk fel magunkra a figyelmet. A járókelőktől persze hallhatjuk, hogy "ez meg mit csinál?", amikor elkezdünk felmászni a falra, gyanúsan méregetnek minket a békés polgárok, de igazán az őrök azok, akikre oda kell figyelni. Egy-egy gyilkosság után különösen nem árt elkerülni őket, ha nem akarunk felesleges összetűzésbe keveredni. Hírhedtségi szintünket azonban csökkenthetjük is, például ha letépkedjük a falakról a körözési posztereket, vagy egy-egy kikiáltót lefizetünk.

Assassin's Creed 2 (PS3)

Míg a sztori természetesen most is teljességgel fikcionális, a játékban megjelenő helyszínek esetében igyekeztek a történelmi hűséghez ragaszkodni a Ubisoft munkatársai. Így az egyes városok főbb nevezetességeire sokan ráismerhetnek, akik már jártak például Firenzében vagy Velencében. Ráadásul a fontos terekről, épületekről beépített útikalauz formájában valódi információkat is olvashatunk a játék során. Mindemellett rengeteg valós történelmi személy is visszaköszön a játékban, akikről szintén valódi háttérinfókkal szolgál a játék. Közülük a legfontosabb Leonardo Da Vinci, aki Eizo fő segítője a történet szerint. Az összegyűjtött kódexlapokat megfejtve juttathat minket egy-egy újabb fegyverhez vagy felszereléshez, mint például az egyik küldetéshez használt repülő szerkezetéhez.

Végül szót ejtenék még a rendelkezésünkre álló fegyverekről. Orvgyilkossá válásunk utáni első felszerelésünket tőrünk és kardunk jelenti. Leonardo szerencsére az előrántható tőr mechanikáját továbbfejleszti számunkra, hogy ne kelljen levágni az egyik ujjunkat, mint ahogy az Altaïrnak még szükséges rossz volt. Lesz most is dobótőrünk, lőfegyverként azonban megjelenik már a pisztoly is, melynek használata bár lassú, de igen hatásos. Kapunk bombát, mérgezett tőrt, és végszükség esetén öklünket is igénybe vehetjük. Egyes fegyvereink helyére pedig újabb, jobb változatokat is vásárolhatunk, miután megfelelő pénzmennyiséget összegyűjtöttünk. Ezek jellemzően gyorsabb támadást biztosítanak vagy nagyobb sérülést okoznak. De ellenségeinket lefegyverezve az ő felszerelésüket is használhatjuk.

Assassin's Creed 2 (PS3)

A játék grafikájáért a korábbi részben használt Scimitar engine felújított verziója, az Anvil felel. A nagy területek megjelenítése továbbra is igen látványos, azonban sajnos tökéletesnek nem nevezhető: egyrészt a mászkálás során folyamatosan jelennek meg az NPC-k, ahogy közeledünk egy-egy területhez, és hasonló fokozatos kirajzolódás figyelhető meg az épületek vagy a talaj textúráin is. Ezen kívül az átvezető jelenetek közeli "felvételei" esetében látszódik még, hogy a karakterek arcának kidolgozottsága a mai játékokhoz képest kicsit alulmarad. Plusz a szájmozgás se mindig nevezhető tökéletesnek. Szerencsére az összkép mindezek ellenére remek, az akció és a sztori úgyis nagyrészt eltereli a figyelmet ezekről a részletekről. A hangulathoz pedig további jelentős pluszt ad Jesper Kyd fantasztikus zenei aláfestése.

Az Assassin's Creed 2 egy jó játék kiváló folytatása lett. A fejlesztők hallgattak a sajtó és a játékosok visszajelzéseire, és igyekeztek a negatívumokat egytől egyig kijavítani. Az eredmény legalább 15-20 óra izgalmas kalandozás a középkori Itália városaiban, a játék védjegyének tekinthető üldözéses részekkel, látványos közelharcokkal és végre tényleg változatos küldetésekkel. Igen nagy kár, hogy a PC-sek most is hátrányból indulnak: akinek nincs PS3 vagy X360 konzolja, az csak jövő év márciusától koptathatja a virtuális Firenze utcaköveit és tetőcserepeit. ■

Assassin's Creed 2 (PS3)
Assassin's Creed 2 (PS3)Assassin's Creed 2 (PS3)Assassin's Creed 2 (PS3)Assassin's Creed 2 (PS3)Assassin's Creed 2 (PS3)Assassin's Creed 2 (PS3)Assassin's Creed 2 (PS3)

Köszönjük a Sony Hungária segítségét a teszthez biztosított fejlesztői PS3-ért!

értékelés

Assassin's Creed 2

Assassin's Creed 2
Pozitívumok
  • Változatos küldetések
  • Óriási játéktér
  • Hangulatos zene
  • Ötletes újítások, mint például a gazdasági rendszer
Negatívumok
  • Kisebb grafikai hiányosságok
  • Az engine a cutscene-ekben nem mindig remekel
Minimális rendszerigény: Intel Core 2 Duo 1,8 GHz/AMD Athlon X2 64 2,4 GHz, 1,5 GB RAM (Vista/Win7 esetén 2 GB), kompatibilis 3D kártya (Radeon X1950/HD2000/3000/4000/5000 vagy GeForce 7/8/9/100/200), DVD-ROM, 8 GB HDD, folyamatos netkapcsolat
9,0
grafika 8
hangok 9
játszhatóság 9
hangulat 10
Assassin's Creed 2
A legutóbbi Assassin's Creed 2 cikkek, hírek

hozzászólások (40)

gregmerch
gregmerch 2011.11.28. 22:19
Köszönöm a választ.

Ha a pécésbe bekerült alapból, akkor végképp nem értem, miért "büntetik" azokat a konzol tulajdonos vásárlókat, akik teljes áron vették meg a játékot a megjelenés környékén, hogy még plusz fizessenek, ha teljes játékot akarnak.

Amúgy azóta utánanéztem a dolognak, és mivel állítólag azért rendesen a fő történeti szál része az említett két fejezet (igazad van, valóban a 12. és 13. az, részben rosszul emlékeztem), és mivel van olyan üzlet, ahol jelenleg akciósan a GOTY kiadást (amiben már benne van a teljes sztori) 6000 HUF-ért kapható, gyorsan berendeltem.

Egyébként állítólag időhiány miatt hagyták ki az első konzolos kiadásból azt a bizonyos 2 fejezetet, a pécés meg ugye később jött ki, abba azért volt már benne, mert addigra elkészült teljesen a játék. Ezek után aztán abszolút nem értem a fizetést miért erőltették érte, ha egyszer járt volna hozzá, mert úgy volt teljes történet. A későbbi kiadásokba (GOTY) bele is tették, mint "extra" tartalmat. Tipikus Ubisoft. Teljesen inkorrektek a felhasználókkal, akikből élnek, aztán sírnak égbe-világba, hogy azok milyen kis rohadékok velük. Viva la France!
balays82
balays82 2011.11.28. 22:29
Igen, a konzolos GOTY kiadásokban már szintén benne van a két fejezet. Azért nem írtam, mert azt hittem, már megvan a játék eredeti kiadása.

Egyébként ez nem tipikus Ubisoft húzás, a Rockstar is pont ezt csinálta most az L.A. Noire esetében. Aki premier napján vette meg a játékot, az keményen fizethetett minden DLC után (emlékeim szerint 5 font körül volt darabja, némelyik kicsivel olcsóbb), akik meg most vették meg a Complete Editiont - illetve természetesen a PC-sek - ingyen kapták mindet. De ugyanígy volt a Red Dead Redemption és a GTA IV esetében is. A DLC korszak átka ez. Az átmeneti exkluzivitás árát keményen megkérik azért.
gregmerch
gregmerch 2011.11.28. 22:34
Meg is van az eredeti, de ugye van ez az én utálatos tulajdonságom, amivel muszáj együtt élnem, hogy nem nyugszom, amíg valami nincs meg teljes egészében, ezért megveszem amellé ezt is. Maximum eladom majd az eredetit, vagy valaki megkapja karácsonyra. (Azt csak súgva merem bevallani, hogy pont ugyanezért vettem meg Pc-n is az L.A. Noire-t.) Na, lehet rajtam köszörülni a nyelvezetet...
balays82
balays82 2011.11.28. 22:39
Én is elég sokat költök játékokra, úgyhogy én biztosan nem fogom. Igaz, egyetlen játékom sincs meg több példányban. :-)
gregmerch
gregmerch 2011.11.28. 22:44
Nem is Rád gondoltam, de mindig van, aki ugrik az ilyesmire :-).

Több példányban nekem csak azok a címek vannak meg, amik több változatban is elkészültek. A PoPTFS pl. 3 teljesen különböző példányban van meg, de azt ennyi féle képpen meg is csinálták. Teljesen más a Wii-s, a PSP-s és a Pc/X360/PS3 portja a játéknak, csak a borítójuk egyforma. A DS-es is más, de az nincs meg. De a Sonic Colours, vagy a Sonic Generations is jó példa erre. Szóval néha érdemes körülnézni, mert lehetnek ilyen különbségek is.
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?