Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Risen

A Gothic alkotói visszatértek a gyökerekhez. Jól tették!

2009.11.27. 00:00 | szerző: Playbahnosh | Ismertető/teszt

Őszintén szólva kicsit félve ültem le a Risen elé, főleg azért, mert a Gothic sorozat felemelkedéséről és bukásáról híres Piranha Bytes készítette, és nem titkoltan a híres/hírhedt RPG széria nyomdokaiba kíván lépni. Gondolom sokan emlékeztek még a Gothic sorozatra, amelyben a névtelen börtöntöltelékkel kellett megmenteni Myrtana világát újra meg újra. Ez a második részig nagyon jól is ment, ám a harmadik epizód olyan iszonyatos, zagyva, erőforrás-zabáló bugtenger lett, hogy még a remek sztori és a játékmenet sem tudta megmenti attól, hogy derékba törje az egész Gothic sorozatot. Mivel mindeközben a fejlesztők összevesztek kiadójukkal, a Gothic név használati joga azonban a JoWooD birtokában maradt, új címmel próbálják most orvosolni a helyzetet.

Risen

Aki játszott már valamelyik Gothic résszel, annak rögtön a játék elején fel fog tűnni, hogy az alapötlet semmit sem változott. Most névtelen rab helyett egy névtelen hajótöröttet alakítunk (micsoda változatosság!), aki akaratán kívül egy világméretű kataklizma közepébe csöppen. Az intróból megtudhatjuk, hogy az embereknek végre sikerült a gonosz, rabszolgahajcsár isteneket visszakergetni az égbe, azonban ennek folytán új veszély leselkedik a világra. Az istenbannoló varázslat hatására ádáz viharok kezdenek pusztítani, mindent elsöpörve az útjukban. Ezen kívül mindenfelé furcsa, romos templomok nőnek ki a földből, az ősi katakombákból pedig különféle mitikus szörnyetegek özönlik el a környéket, emberhúsra éhezve. Persze a templomok nemcsak rémségeket rejtenek, hanem ősi kincseket és egyéb hatalmas erejű tárgyakat is, így kész is van a környezet egy jóforma RPG történethez.

A játék Faranga szigetén játszódik, amit valamilyen furcsa okból eddig elkerült a világégés. Itt ér partot névtelen hősünk egy jó adag tengervizet felhörögve, majd az egyetlen másik túlélővel közösen elindulnak felfedezni a szigetet. Persze hamar kiderül, hogy itt sem minden fenékig tejfel. Az Inkvizíció megszállta a szigetet és a főinkvizítor parancsára kijárási tilalmat rendeltek el. Akit meglátnak a városon kívül, azt erőszakkal besorozzák a szent cél érdekében, ezen kívül minden elkoboznak, ami a templomokból származik (és azt is, ami nem). De egy főleg bűnözőkből és parasztokból verbuválódott gerillabanda a Don vezetésével szembeszáll a megszálló erőkkel, hogy felszabadítsák a sziget polgárait az elnyomás alól.

Risen

Maga a történet gazdag csavarokban és főleg nehéz döntésekben. Eddig ugye minden Gothic játékban választhattunk, hogy melyik oldalra állunk, és aszerint folyt a történet, ám a Risen esetében nem olyan egyértelmű a választás, mint eddig. Szokás szerint a játék kb. harmadáig hajthatunk végre küldetéseket minden oldalnak, megismerhetjük őket és motivációikat, de aztán eljön a pont, ahol végleg el kell döntenünk, hogy kihez pártolunk. Még egyik játékban sem volt ilyen nehéz a döntésem, mint itt. Vagy beállok a bigott és erőszakos inkvizícióhoz, akiknél a cél szentesíti az eszközt, viszont mindent a jó ügy érdekében tesznek, vagy a tolvajokból és gyilkosokból álló maffiába szállok be, akik teljesen jogosan a szabadságukért harcolnak a megszállók ellen. Mindkét félnek van rossz és jó oldala így kizárólag morális alapon nagyon nehéz dönteni. De ez persze már mind a játékoson múlik.

Maga a játékmenet fényévekkel jobb, mint a Gothic 3-ban volt. Sokkal gördülékenyebb és könnyebb az irányítás és a kamerakezelést is végre sikerült jól megvalósítani. A fejlődési rendszer nem sokat változott. Ahogy azt már megszokhattuk, nincsenek előre definiált kasztok, hanem bizonyos képzettségekből a játék folyamán építhetjük fel karakterünket, és ha jól csináljuk, akár minden képzettséget megszerezhetünk a játékban akár egy karakterrel is. Szintlépésnél tanulási pontokat kapunk, amelyeket viszont nem tudunk csak úgy menüből elosztogatni, hanem csak mestereknél tudjuk valódi fejlődésre beváltani. Ha például kardforgatást akarunk tanulni, akkor keresni kell egy képzett vívómestert, és rá kell beszélni, hogy tanítson minket. Ezután pedig még fizetni is kell a szolgálataiért, így a különböző képzettségek nem csak TP-be, hanem elég kemény pénzmennyiségbe is kerülnek. Nemcsak a különböző mesterek levadászása kerül sok időbe, hanem a tanulás is, ugyanis ha éppen a dzsungel közepén szeleteljük a monsztákat és szintet lépünk, az nem ér semmit. Először össze kell szedni a lóvét, vissza kell vánszorogni az adott mesterhez tanulni, és csak utána élvezhetjük az új képességeinket.

Risen

Ha már vánszorgásról van szó: a térkép hatalmas. Persze nem ér fel egy Oblivionnel, de olyan technikásra csinálták a domborzatot, hogy még egy aránylag rövidnek tűnő távolságot is igencsak hosszú ideig tart leküzdeni a kanyargós szerpentineken, alagutakon, átjárókon és ösvényeken át. Mondanom sem kell, térkép nélkül igen könnyű eltévedni, amit persze aljas módon a játékon belül is külön egy térképésszel kell megcsináltatnunk. Az Oblivion játéktere bár hatalmas, mégis könnyű navigálni rajta a fast-travelnek köszönhetően, ami ugyan a Risenben is benne van, viszont ezt is galád módon beépítették a játék mechanikájába. Ez a funkció ugyanis csak a játéknak körülbelül a felétől érhető el, teleportkövek formájában, amelyeket ugyancsak NPC-k adnak a jó szolgálatainkért cserébe, vagy ronda szörnyektől kell erővel elvenni. Addig pedig marad a véresen unalmas kutyagolás az ellenfelekben igencsak bővelkedő hegyeken és völgyeken át.

Apropó ellenfelek. Ha kihívást keresel, akkor a Risen a Te játékod. Még könnyű fokozaton is elég nehezek az első lépések a szigeten. Az ellenfelek nem éppen okosak, viszont erősek és szeretnek csapatban támadni, ez főleg a vadállatokra igaz. Ha például meglátsz egy magányos farkast (höhö :-) ), biztosra veheted, hogy a haverjai is ott vannak a közelben, és nem restek mind rád vetni magukat, ha túl közel mész vagy az egyiküket megtámadod. Érdemes kerülni a konfliktust a játék elején, mert például egy farkasfalka kb. két másodperc alatt darálthúst aprít belőled. Az új harcrendszer folytatja a régi sorozat által elkezdett kombós vonalat, de most egész használhatóra sikerült. Ahogy fejlődik karakterünk a fegyverhasználat terén, úgy válnak elérhetővé a különféle kombók, amelyeket akár végtelen láncban is tolhatunk, így esélyt sem adva az ellenfélnek a visszavágásra. Ha sikerülnek ezek a mozdulatok, nagyon látványosak és igencsak brutális sebzést produkálnak, viszont ehhez villám reflexekre is szükség lesz, mert néhányat igencsak nehéz kivitelezni. Például van olyan kombó, amit az ellenfél támadása közben kéne végrehajtani, ami sokkal nehezebb, mint amilyennek egyébként is hangzik. Így védekezés helyett sokszor a speciális mozdulatokat sikertelenül próbálgatva, idétlenül kalimpálva hanyatlunk a porba. Ha többen támadnak egyszerre, akkor pedig totál esélytelen. A legjobb megoldásnak a régi jó Diablós egérgyalázást találtam, ami bár nem túl professzionális, de legalább megment egy-egy visszatöltéstől.

Risen

Fegyverek tekintetében is egész korrekt a játék. Bár nincs olyan hatalmas választék, de így legalább mindenki megtalálhatja a saját fegyverét, nem kell kismilliárd rozsdás bökőből kiválogatni a jobbakat. Páncélokat sajnos csak a történet folyásával tudunk vásárolni iszonyat drágán. Ami még jó dolog a játékban, az a craftolás. A megfelelő képesség meglétével készíthetünk saját fegyvereket, italokat, varázstekercseket és sok minden mást a mindenfelé heverő alapanyagokból. Mondanom sem kell, hogy a játék legerősebb fegyvereit, italait és egyéb kiegészítőit nem fogjuk megkapni boltban, hanem nekünk kell eszkábálni, ami lehet, hogy elsőre unalmas pepecselésnek tűnik, de remekül kiegészíti a játékmenetet, mert jártunkban-keltünkben (jó RPG-s módjára) úgyis összeszedünk mindent, ami nincs lebetonozva. Így legalább tudjuk valamire használni a sok "szemetet", amire a boltok elég szegényes választékát tekintve szükség is lesz, főleg HP és mana-italok formájában, ami harc közben amúgy is literszám fogy.

A grafikára nem lehet panasz. Szépen kidolgozott karakterek, animációk, és úgy az egész játékra jó ránézni. A környezet gyönyörű és változatos, így legalább van látnivaló a hosszú kutyagolások során. A szinkron egy kicsit száraz, de totál fogyasztható, a dialógusokkal sincs gond. A zene nem túl eredeti, de a hangulatot remekül fenntartja. Az irányítás jóra sikerült, bár a közlekedés kicsit macerás, főleg a térkép miatt. Ha megnyitjuk a térképet (amin egyébként nem lehet zoomolni), akkor látjuk, hol vagyunk, viszont semmi mást nem, még a küldetési célt sem. Már a játék felénél jártam, amikor rájöttem, hogy a menüben mélyen elásva, a küldetések leírásánál van eldugva egy külön térkép a hely megjelölésével. Ugyaninnen kell előkotorni azt is, hogy a már megszerzett teleportkövek hová visznek minket, mert mondjuk 14 darabnál már nem mindig emlékszik az ember, hogy például az Északi Templomot hol rakták le.

Risen

A néhány negatív dolog ellenére a Risen képében egy nagyon is fogyasztható, élvezetes RPG-t kaptunk. Érdekes történet, remek játékmenet, szép grafika és kellemesen Gothicos utánérzés. Így kellett volna kinéznie a Gothic 3-nak! Úgy látszik, a fejlesztőgárdának jót tett a pofára esés, mert végre sikerült nekik összeszedni azokat a dolgokat, amelyek jóvá tették a sorozatot, és bár van mit csiszolni a Risenen is, de jó úton haladnak. Kíváncsian várjuk a második részt! ■

RisenRisenRisenRisenRisenRisen

értékelés

Risen

Risen
Pozitívumok
  • Kellemes Gothic feeling
  • Remek történet
  • Érdekes játékmenet
Negatívumok
  • Idegtépő navigáció
  • Kicsit nehézkes harc
8,0
grafika 8
hangok 7
játszhatóság 7
hangulat 8
Risen
A legutóbbi Risen cikkek, hírek

hozzászólások (32)

Diego555
Diego555 2009.12.13. 19:03
Udv mindenkinek.Valaki mondja mar meg h honan szedhetem le ezt a jatekot fullon,es aki ezt irta az pls adja meg nekem az email cimet(nem feltorni akarom vagy iesmi,iesmit soha nem csinaltam(ok) vagy ha van Yahoo ID-ja akk adja meg azt,bar azt ketlem h legye):P:-)
Diego555
Diego555 2009.12.15. 14:35
Honnan lehet leszedni(ingyen) ezt a jatekot?:D
richy25
richy25 2010.04.08. 00:58
az ismertetőben sokszor emlegetik egy mondatban az oblivionnal. Mennyire hasonlít rá? (Sose játszottam Gothic játékkal)

Csak mert nálam az Oblivion az idióta fejlődési rendszerével bukott meg, és ha itt is hasonlóról van szó, akkor passzolok, köszi!
AstorAnt
AstorAnt 2010.04.08. 07:48
Az a közös benne hogy nyitott a világ. A fejlődési rendszer csak abban hasonlít hogy a skill pontok elköltéséhez itt is tréner kell, hogy megtanítson a skillre. De ez a "szorzós, főskilles, meg ugrálok és fejlődik az ugrásom" dolog nincs benne.
Viszont a világa közel sem akkora mint az Oblivionnak, és jóval nehezebb is nála. Bár a Gothic sorozat mindig is a régi RPG-ket idézte ilyen téren. Mondjuk nekem többek közt ezért is jobban tetszik ez a játék. Bár a Gothic 3 meg mégjobban tetszett, de az még mindig elég bugosnak mondható, így azt nem ajánlom.
Amúgy van olyan mod ami megváltoztatja az Oblivion fejlődési rendszerét, ha csak ez nem tetszett benne, érdemes úgy is kipróbálni, mert szerintem nagyon jó megoldások vannak rá.Bár szerintem ez a játék még úgyis jobb:D
Szóval ha van egy jó adag türelmed, kitartásod, akkor ajánlom ezt az egyébként annyira nem hosszú(legalábbis RPG-hez képest) játékot.
richy25
richy25 2010.04.11. 20:33
Nos, voltak egyéb gondjaim is Oblival, de a játék ott vesztette el a varázsát, amikor rájöttem a fejlődési menetre...

Talán vetek rá 1 pillantást, köszi!
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.