Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

BioShock 2

Rapture víz alatti világa másodszorra ejti rabul az FPS stílus kedvelőit.

2010.03.03. 00:00 | szerző: Barnabás | Ismertető/teszt

A BioShock 2007-ben megjelent első része egy egyedi atmoszférájú, sikeres játékprogramként vonult be a játékosok emlékezetébe. A hagyományos FPS játékmenetet a kellő mértékben adagolt RPG elemek és a bámulatos design tette szuggesztív, maradandó élménnyé. Az 1950-es évek stílusát konzerváló, víz alatti paradicsomként induló, majd horrorisztikus rémálommá váló Rapture városát Ken Levine designer hihetetlenül érzékletesen ábrázolta. Az art deco stílus formái, színei olyan hangulatot teremtettek, amely magába szippantotta a játékost. A BioShock története, karakterei és cselekménye szintén telitalálatnak bizonyultak, amelyben az Irrational Games fejlesztőcsapatnak elévülhetetlen érdemei vannak.

BioShock 2

2010-ben végre elérkezett a folytatás ideje, és a játékot elindítva kevés változást fogunk tapasztalni az első részhez képest. Bár a sztori szempontjából elég jelentős eltérést figyelhetünk meg, hiszen ezúttal nem Jack Ryan kalandjait folytatjuk, akivel az első részben irtottuk ki Rapture élővilágának nagy százalékát. Ezúttal egy zömökebb, erőteljesebb karaktert testesítünk meg, mégpedig a Subject Delta névre hallgató első Big Daddyt. Aki játszott az első résszel, az tudja, hogy ezek a páncélozott búvárfelszerelésben döngő léptekkel közlekedő, nagy fúrógéppel és nehézfegyverzettel megáldott monstrumok a Little Sistereket védelmezik, amíg ők a hullákból szívják ki egy fecskendővel a genetikai módosításokat és természetfeletti képességeket lehetővé tevő Adam nevű anyagot. Az Adam ítélte kárhozatra és egyben élteti Rapture világát. A korábbi lakosság genetikailag eltorzult, elmebeteggé züllött, úgynevezett splicerei megszállottjai lettek az Adamnek, és az általa elérhető emberfeletti képességeknek. Ellenfeleink nagy részét most is a splicerek fogják kitenni, és az Adam ezúttal is nagy szerepet fog játszani képességeink fejlesztésében.

Az első BioShock után 10 évvel járunk, és az öntudatra ébredt első Big Daddy testében az lesz a feladatunk, hogy az Eleonor Lamb névre hallgató Little Sistert megtaláljuk és megmentsük. Főellenfelünk pedig az Andrew Ryan bukása után felemelkedett Sofia Lamb lesz, a megmentendő kishölgy édesanyja. Másodszorra is egy jól kidolgozott, fordulatos sztorit kapunk, amely a folyamatos audio bejátszások során bontakozik ki. Természetesen ezúttal is lesz segítőnk, Brigid Tenenbaum professzorasszony mellett Augustus Sinclair kutató/üzletember fog hasznos tanácsokkal ellátni utunk során. Most is találunk a helyszíneken temérdek audionaplót, amelyek meghallgatásával elmélyülhetünk a háttérsztoriban, bár a folyamatos harc közben nem nagyon tudunk koncentrálni erre a rengeteg, és hosszú távon unalmas hanganyagra. A morális döntések tovább színesítik a történetvezetés palettáját, a Little Sisterekkel való bánásmódunk mellett több esetben dönthetünk, hogy életben hagyunk-e egy fontosabb karaktert vagy sem. Attól függően, hogy gonosz, vagy jóságos Big Daddyk voltunk, a játék végén a négy különböző befejezés egyikét fogjuk kapni.

BioShock 2

A játékmenet nagy része érintetlen maradt az első BioShockhoz képest, alapvetően óvatosak voltak a 2K Marin munkatársai, és keveset változtattak. Ez persze nem gond, mert ami az első részben nagyszerűen működött, az most is remekül működik. És bár nagy újítások nem történtek, a játékélményt tekintve sok helyen finomítottak. Az új Big Daddy külső (pl. a legszembetűnőbb búvársisak) mellett azt fogjuk tapasztalni, hogy nem kell váltogatni plasmidok (az Adam által lehetővé tett "varázslatok") és fegyverek között, hanem immár két kézzel oszthatjuk az áldást egyszerre (bal kézben plasmid, jobb kézben mordály). Ez a gördülékenyebb harcot segíti elő, így jóval könnyebben zúzhatjuk le az ellenünk törő splicerek hordáit. Amúgy korántsem vagyunk sérthetetlenek, behemót kinézetünk ellenére a játék elején pár splicer pillanatok alatt feltörli velünk a padlót. Ez speciel nem igazán segített annak beleélésébe, hogy egy masszív Big Daddyt irányít a játékos, de hát túl könnyűre sem akarták készíteni a játékot. Egyébként a viszonylag gyakran előforduló Vita Chamberekben bármennyiszer újra feltámadunk halál esetén, így mentésre és visszatöltésre sincs nagyon szükség. (Aki azonban így túl könnyűnek érzi a BioShockot, az a menüből kikapcsolhatja az ilyen feltámasztást.)

A fegyvereinket és a plasmidokat illetően sincs sok változás az előző epizódhoz képest. Plasmidoknál ezúttal is megtalálhatjuk például az elektromos sokkolást, a lángra lobbantást, a telekinézist, a fagyasztást és az ellenfeleket ellepő méhrajt. A fegyverek terén pedig nagyrészt hasonlóakat kapunk, csak más skinnel ellátva: ilyen a géppuska, shotgun, gránátvető, lándzsapuska. Kivétel a fúrógép, a szegecslövő puska (rivet gun), valamint a távoli hackelést és automata géppuskatornyok lerakását lehetővé tévő szerkezet. A kamerák, rögzített lövegtornyok feltörését ezen konstrukcióval távolról is elvégezhetjük. A fegyvereket ezúttal is fejleszthetjük a viszonylag ritkán megtalálható fali masinákkal, és most a tűzerő és a tölténytár növelése mellett izgalmasabb fejlesztéseket is kapunk (például a kilőtt szegecsek lángra lobbanthatják az ellenfeleket). Az elektromos szerkezetek feltörése egyébként szintén a gyorsabb, agilisabb játékmenet felé lett eltolva. Ezúttal nem csöveket kel rakosgatnunk egy logikai játék keretében, hanem reflexeinket kell próbára tennünk: egy folyamatosan mozgó mutatóval kell eltalálnunk a zöld (vagy még inkább a plusz bónuszt adó kék) mezőrészeket. A fegyverekhez háromfajta lőszert találhatunk, szintén az első BioShock analógiájára építve. Ezúttal is szerezhetünk és vehetünk Gene Tonicokat, amelyek különböző tulajdonságainkat erősítik (például nagyobb fizikai ellenállás, erősebb fúrósebzés, hosszabb ideig tartó fagyasztás) passzív módon.

BioShock 2

A harcok ezúttal is kellően adrenalin-pumpálóak és izgalmasak. A BioShock 2-ben még nagyobb hordákban rontanak ránk a mutálódott rémségek, így még fontosabb a plasmidok és a fegyverek megfelelő kombinációinak kihasználása. Az Adam megszerzése révén vásárolhatunk új és továbbfejlesztett plasmidokat, és sok Gene Tonicot is így szerezhetünk meg. Adamhez most is a Little Sisterek révén juthatunk, azonban ezúttal igazi Big Daddyhez hűen a kislányokat védelmező karjaink közé fogadhatjuk. Természetesen most is választhatjuk szegény lánykák kivégzését, de sokkal humánusabb módszer a védelmezésük és megmentésük. Ilyenkor Adamet tartalmazó holttesteket kell találnunk, és fedeznünk kell apró segítőtársunkat, amíg injekciójával kinyeri az élettelen testekből a fejlődésünket lehetővé tévő anyagot. Ezen részek előtt érdemes védelemmel (különböző csapdák előre elhelyezésével) felkészülnünk, mert a folyamat végéig szakadatlanul törnek ránk és a védtelen Little Sisterre a vérszomjas splicerek. A későbbiek során elég izzasztóak tudnak lenni ezek az Adam kinyerések, de kétségtelenül izgalmas újítás ez a védekező rész az első BioShockhoz képest. Egyébként Little Sisterenként két holttest Adam készletét foszthatjuk ki, és ezután még mindig dönthetünk úgy, hogy megmentésük helyett aljas módon feláldozzuk őket.

Persze a Little Sisterek sem csak úgy gazdátlanul kóricálnak a pályákon, hanem egy Big Daddy kolléga mellett sertepertélnek. Tehát a BioShock 2-ben is el kell pusztítanunk néhány, immár "fajtársunkká" avanzsált példányt. Ezek a harcok most is kemények, sőt egy harmadik fajta Big Daddy is felbukkan az eddigi kettő típus (közelharcos és távolról lövöldöző) mellett. Amúgy az ellenfelek terén csak két új rémséggel találkozunk: az egyik a Brute névre hallgató, Hulk formájában megtestesült szívós, sok életerővel rendelkező splicer, aki nem átall tárgyakat dobálni ránk, és frontálisan nekünk rontani. A másik a pályák összes Little Sisterjének megmentése (vagy feláldozása) után megjelenő Big Sister, aki nagyon kemény opponens. Agilis, gyors, plasmidokat is használó, nagy sebzésű lény, akit bizony (főleg a játék elején) nem egyszerű legyőzni.

BioShock 2

Az első részből visszatér az ellenfeleink kitanulmányozására használható tárgy is, amely sok használatot követően előnyöket biztosít számunkra (nagyobb sebzés adott ellenségtípus ellen, új Gene Tonic). Azonban a fényképezőgépet felváltotta a kamera, amit csak bekapcsolunk, és utána két kézzel irthatjuk a rémségeket. Ez ismét a gördülékenyebb akciót hivatott megerősíteni, amely cél a BioShock 2 majd minden újítását áthatja.

A játék grafikája ugyan nem sokat változott a 2007-es első epizódhoz képest, de még mindig szép és nagyon eredeti Rapture művészi megvalósítása. Alapvetően a remek, szárnyaló designmegoldások feledtetik a kissé kopottas grafikai elemeket. A tűz, robbanások és egyéb effektek remekül sikerültek, és a víz megjelenítése ezúttal is elsőrangú. Víz alatti mászkálós részek is vannak a játékban, amelyek megdobják a BioShock 2 amúgy is magával ragadó hangulatát. A pályák egyébként jól felépítettek, nem csak egymás után dobált folyosók és termek alkotják a játékot. Nem nagyon fogunk eltévedni, bár összességében kissé túl lineárisra is sikeredett a BioShock 2. A zenékre, hangokra nem lehet panaszunk, profi szinkronszínészi munka, remek hangok és korhű muzsika jellemzi a játékot. Az irányítás szintén kiváló, az első részben már megszokott billentyűzetkiosztás abszolút kézre áll.

BioShock 2

Még nem esett szó a multiplayer módról, amely a Digital Extremes fejlesztőcsapatának keze munkáját dicséri. Egy nagyszerű ötlettől vezérelve itt egy külön sztorit ismerhetünk meg, amelyben Rapture polgárháborús időszakában csöppenünk. Ezáltal kvázi egy előtörténetbe kerülve kapcsolódhatunk be a hat különböző karakter (többnyire egyszerű Rapture lakos) egyikének bőrében a Fontaine és Andrew Ryan között zajló harcokba. Multiplayerben is használhatunk plasmidokat és Gene Tonicokat, és a multis trendeknek megfelelően van karakterfejlődés, szintlépés is, amely által egyre táposabbak leszünk. A játékmódokat tekintve van szokásos mindenki egymás ellen, területfoglalás, Capture the Sister, Team Deathmatch, és az Adam Grab néven futó játékmód. Ez utóbbinál egy Little Sistert kell minél tovább cipelnünk, míg a többiek ránk vadásznak. A legtöbb módban találni lehet Big Daddy ruhát is, amelyre leggyorsabban rálelve (plasmid használat nélküli) igazi gyilkoló géppé változunk.

A BioShock 2 egy remek játék lett, amelynek sikerült az elődje minden erényét megőriznie, és a kisebb újításokkal még olajozottabb, gördülékenyebb játékmenetet adnia. Ugyan másodjára már nem tud olyan lenyűgöző, ámulatba ejtő hatást nyújtani Rapture romokban álló, víz alatti világa, és a 2K Marin nyúlhatott volna kicsit bátrabban is a folytatáshoz, jelen ismertető tárgya 2010. egyik kiemelkedő alkotása. Ezúttal is teljesen belefeledkezve barangolunk a nyomasztó atmoszférát sugárzó, horrorisztikusságában gyönyörűséges Rapture-ben, amely jeges karmaival fogságban tart a történet befejezéséig. ■

BioShock 2
BioShock 2BioShock 2BioShock 2BioShock 2BioShock 2BioShock 2BioShock 2BioShock 2BioShock 2BioShock 2BioShock 2BioShock 2BioShock 2BioShock 2BioShock 2BioShock 2BioShock 2BioShock 2

értékelés

BioShock 2

BioShock 2
Pozitívumok
  • Stílusos, hangulatos és még mindig szép grafika
  • Remek történetvezetés, eredeti helyszín
  • Az első részhez képest tovább polírozott játékmenet
  • Izgalmas, jó ötleteket tartalmazó multiplayer mód
Negatívumok
  • Alapvetően túl lineáris pályaszerkesztés
  • Kevés változás az első részhez képest
Minimális rendszerigény: 2,4 GHz-es Athlon 64 3800+ vagy 3 GHz-es Pentium 4 530, 2 GB RAM, GeForce 7800 GT/Radeon X1900 vagy jobb videokártya, 11 GB HDD, DVD-ROM
9,0
grafika 8
hangok 9
játszhatóság 9
hangulat 9
BioShock 2
A legutóbbi BioShock 2 cikkek, hírek

hozzászólások (13)

joey0119
joey0119 2010.03.12. 07:54
Nekem nagyon tetszik a Bioshock 2!Talán a hangulata teszi!Szívesen élnék egy ilyen stílusú világban persze békében!!
Nekem a játékban csak a plasmidos kezem szokott lefagyni vagy eltünni!Ilyenkor csak faegyvert tok használni!!:sick:Elég idegesítő mikor pont harc közben történik mindez!
Zup
Zup 2010.03.12. 16:19
Szerintem meg abszolút nincs gond a grafikájával, és az sem elhanyagolható szempont, hogy az én egymagos procival felvértezett gépemen 1280/1024-ben, max grafikán is tökéletesen fut! Nem úgy, mint az AVP, ami csúnyább, lassabb is és fagyogat mint állat.
Slyder
Slyder 2010.03.12. 16:32
Nem létezik tökéletes játék, de ez közel van hozzá. Maga az atmoszféra, a történet, a képességek, a fegyverek és még lehetne sorolni... Várjuk a 3-mat, talán abban Big Sister-rel mehetünk, esetleg Eleanor bőrébe bújva.
Reaper22
Reaper22 2010.03.14. 02:37
Hát nemtudom... Nekem az első résznél elfogyott a türelmem a sok olvasáshoz, meg hallgatáshoz.Imádom az FPS műfajt, de ez a játék valamiért mégsem fogott meg! Nálam 5/10.
PrOHax
PrOHax 2010.03.14. 03:06
Ez azért van, mert vannak FPS játékok melyeknél nem csak hentelni kell orrba-szájba, hanem bizony a story is nagyon számít. Próbálsz rájönni, hogy mi a fene állhat a dolgok mögött, kutakodsz, hogy vajon miért, hogyan jött létre ez a bizonyos hely ( most nem kimondottan BioShcok-ról beszélek ), és próbálod megérteni ennek az egésznek a lényegét.

A BioShock vegyítve van RPG-vel is, és aki azt nem igazán kedveli, lehet, hogy az egész játék nem fog tetszeni neki.

De ez csak az én véleményem...
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?