Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

King Arthur

Artúr? Király! - Újabb magyar fejlesztésű stratégiai játék érkezett.

2010.03.16. 00:00 | szerző: Morello | Ismertető/teszt

A Total War sorozat már régóta elérte azt a státuszt, hogy ez a név fogalommá váljon. Definiált egy olyan játékstílust, egy olyan kombinált műfajt, ahol a táblás stratégia és a real time csaták alkotnak elegyet. Szerintem ezt nem is kell tovább ragozni: ha csak annyit mondok, hogy Total War, ma már mindenki tudja, mire gondolok (igen, a Warbringer zenekar kiváló nótájára! :o) )
A siker receptjét persze mások is próbálták már a saját javukra felhasználni (például az 1C Company XIII. század című játéka), de ezek a próbálkozások sok vizet összességében nem zavartak a stratégiai játékok palettáján. Most viszont a szinte semmiből előtűnt, magyar Neocore Games jelent meg a porondon King Arthur című programjával, ami az eddigi, említésre se nagyon méltó Total War klónokkal összevetve igazán üdítő színfoltot jelent.
Ahhoz, hogy (itthon) sikert arassanak, még akár az is elég lehetett volna, ha a Neocore csak ügyesen lekoppintja a TW jellegzetességeit (amit persze azért alapvetően meg is cselekedtek a srácok :o) ). De a King Arthur ennél bőven többet ad, ugyanis sikerült olyan elemeket is beleilleszteni a játékmenetbe, amelyek teljesen új ízzel ruházzák fel a kalandokat, ráadásul olyan lehetőségek is megnyílnak, amelyek még közelebb hozzák az Artúr király mondavilág közérthetőségét.

King Arthur

Szóval a King Arthurben megelevenedik Artúr király (akit természetesen maga a játékos formál meg), Merlin, a kerekasztal lovagjai, Camelot, az Excalibur kard, Avalon szigete, és megannyi ismert vagy kevésbé ismert elem a mondakörből. Ahogy haladunk a játékban, felbukkannak újabb és újabb szereplők, helyszínek, események a legendából, így a Krónika automatikusan íródik, bővül. Az ilyen dokumentációs részek mindig nagyon tetszenek a hasonló játékokban, itt a King Arthurben is jól sikerült elem a Krónika, ahová gyakran visszanézhetünk, ha informálódni, vagy csak úgy olvasgatni van kedvünk.

A játékmenet alapja természetesen a Total War sorozat által jól kitaposott ösvény, ebben úgy első ránézésre nincsen sok különlegesség, de a játékban elmélyedve azért előjönnek a finom részletek. A fő helyszín ezúttal is a stratégiai térkép lesz, amely Britannia vonatkozó részét ábrázolja. Itt láthatók a különböző kis- és nagykirályok által birtokolt tartományok, a települések, misztikus helyek, és persze a lovagok által irányított seregek. Mivel az irányítás és a tartományok, seregek menedzselése sok tekintetben különbözik a TW által megszokott lehetőségektől, ezekkel eleinte még ismerkedni kell, viszont jó megoldásnak tartom, hogy csak apránként kapjuk meg a funkciók teljes tárházát, szép lassan vezet rá a program az elérhető lehetőségekre.
A feladatunk nyilvánvalóan itt is az, hogy az uralmunk (Artúr király uralma) alá vonjuk a lehető legtöbb tartományt, illetve különféle küldetésekkel egyre mélyebben beleássuk magunkat Britannia jövőjébe, amely természetesen a mondakörrel is szoros összefüggésben van. A tartományok menedzselése leegyszerűsödött a Total Warhoz képest, mindössze újabb egységek toborzására van módunk, valamint pár kisebb akcióra a tartomány gazdaságára vonatkozóan. Inkább a globális lehetőségek kerültek előtérbe, vagyis törvények kihirdetésével, illetve hirtelen hatású (de negatív vonással is bíró) rendeletekkel lendíthetjük erre-arra a fejlődés további irányvonalát.
Nagyobb hatású az a település, ahol városerőd is található (ilyenből maximum hármat birtokolhatunk, az első maga Camelot lesz). Itt már komolyabb fejlesztéseket is végrehajthatunk. Különféle kerületeket, illetve azokon belül intézményeket építhetünk ki, amelyek egyrészt specializálják is az adott tartományt és vonzáskörzetét, másrészt jó stratégiai kombinációkra is lehetőséget biztosítanak. A globális funkciók közé tartoznak még a fejlesztések, ahol jó pénzért, egy technológiai fa bejárásával fejleszthetjük egységeink képességeit. A King Arthurben amúgy a fő nyersanyagok az arany és az élelmiszer, ezeket termelik a települések, és ezeket kell a seregeink illetve a népességünk fenntartására, élelmezésére fordítanunk.

King Arthur

Az egységek mozgatása a King Arthurben hasonlóképpen működik, mint a Total Warban, de itt is van pár különlegesség. Eleve az egységek csak egy lovag vezetése alatt mozoghatnak (ők a kerekasztal lovagjai közül kerülnek ki), ami szerintem kissé lekorlátozza a lehetőségeket. Különlegesség viszont, hogy a "köröket" a játék évszakokban méri, és az esztétikai változásokon túl ez az irányításban is szerepet kap. A seregek csak a tavasztól őszig tartó időszakban mozoghatnak, télen mindenhol leáll az élet, a csapatok sátrat vernek, mozdulatlanságra kárhoztatnak. Ezt egyrészről kicsit sajnálom, mert jó lenne téli csatákat vívni, másrészről viszont hasznos lehetőség ez a kis "szusszanás", hiszen csak ilyenkor nyílik meg a lehetőség a fejlesztések, globális gazdasági döntések meghozatalára és kihirdetésére, valamint a csapataink és hőseink által elért tapasztalati pontok, szintlépések felhasználására. A játék mindig figyelmeztet ilyenekre, tehát nem fognak elsikkadni az aktív lehetőségek, de ha valamit kifelejtünk, akkor csak a következő évben tudjuk pótolni, tehát azért figyeljünk oda! Szóval összességében jobb, hogy nem szakad mindig minden a nyakunkba, elég csak a téli időszakban áttekinteni a teljes birodalom működését.

A kerekasztal egy fontos motívum a játékban, itt található meg az összes rendelkezésünkre álló lovag. Hűbérbirtokokat, feleségeket rendelhetünk hozzájuk, amelyek a képességeikre és hűségükre is hatással lesznek. A lovagok a TW-ből ismerős módon különféle pozitív és negatív jellemvonásokkal bírnak, vannak ilyen-olyan képességeik, amelyek fejleszthetők, illetve mágikus eszközöket is kaphatnak (fegyverek, páncélok vagy egyéb csecsebecsék), amelyek ugyancsak a tulajdonságaikra vannak kihatással.

King Arthur

A King Arthur talán legfőbb jellegzetessége az a bizonyos erkölcsi skála, amit egy X-Y koordináta tengelynek ábrázol a játék. Az X tengelyen a kereszténység-óhit (vagy mondjuk inkább pogányság), az Y tengelyen pedig az igazságos-zsarnok tulajdonságok mozognak. Szinte minden akció a játékban – a döntéseink, a csaták kimenetele, a küldetések teljesítése – valamilyen irányban elmozdítja pozíciónkat ebben a mátrixban, és ez alapjaiban meghatározza a játék során elérhető lehetőségeket. Attól függően, hogy a jelenlegi helyzetünk éppen hol áll az óhit-kereszténység illetve a zsarnok-igazság grafikonon, más-más egységeket toborozhatunk, másféle varázslatok lesznek elérhetők, valamint ezeknek megfelelő akciókat hajthatunk végre. Tehát mondjuk egy erőteljesen keresztény-igazságos király rettenthetetlen grál lovagokat, királyi zsoldosokat toborozhat, míg ha kegyetlen zsarnok irányba megyünk el, pusztító kaotikus varázslatok, illetve mágikus harcosok, rejtélyes felsőbbrendű lények válnak elérhetővé.
Szóval már egészen a játék kezdetétől elindulhatunk egy bizonyos irányba, ami a karrierünk jövőjét és egész Britannia sorsát (avagy magát a mondakört) is gyökeresen átalakíthatja. Viszont fontos, hogy menet közben már ne imbolyogjunk oda-vissza a skálán, mert az egymást gyöngítő hatású döntésekkel nem lesznek elérhetők az egyre erősebb egységek és varázslatok.

Ez az erkölcsi skála jó találmány és fontos eredeti ötlet a King Arthurben, de legalább ilyen jól sikerült megvalósítani az RPG elemek integrálását. Ez azt jelenti, hogy időről időre küldetések válnak elérhetővé, amelyek egyfajta minijátékként, RPG-s feleletválasztósan oldhatók meg. Vagyis a küldetés indítása után, az adott szituációkban többféleképpen dönthetünk, amelyeknek sikere egyrészt az adott hősünk képességein is múlik, másrészt ilyen-olyan irányokba eltérítheti a küldetés eredményét. Mágikus tárgyakat kaphatunk, diplomáciai sikereket érhetünk el, megvesztegetésbe kényszerülünk, új lovag csatlakozik hozzánk, vagy esetleg csatát kell megvívnunk. A küldetés lezárása természetesen lovagunk fejlődésére, képességeire is nagy hatással van, az erkölcsi skálán is el fogunk mozdulni a meghozott döntéseinknek megfelelően, továbbá az egyes eldöntendő küldetések a történet további irányát is elviszik egy meghatározott irányba.
Ez az RPG megoldás egy felüdítő ízt hozott a már megszokott TW világba, és sikerült nagyon élvezetesen kialakítani ezt a lehetőséget. Persze nyilván önmagában nem állná meg a helyét keményvonalas RPG-ként a történet, de ilyen formában szerintem jól szolgálja a játék céljait.

King Arthur

Magukra a csatákra túl sok szót nem vesztegetnék, a Total War már jól ismert pillanatai elevenednek meg. Vagy úgy is mondhatnám, hogy a legszebb pillanatai, ami viszont nagy szó. Hiszen a csaták kidolgozása, a figurák modellezése, a meggyőző grafikai környezet simán felér a TW sorozat legfrissebb részeihez, ez óriási fegyvertény a Neocore-nak! Újdonságnak számít, hogy támadóként meghatározhatjuk, milyen terepen vívjuk meg az ütközetet, illetve a pályán több stratégiai pont is található, amelyek elfoglalása megváltoztathatja a harc kimenetelét. Valamint a hőseink képességei alapján különféle varázslatokat aktiválhatunk a csatában, amely megint csak látványos, új lehetőségnek számít. Kicsit zavart viszont, hogy az egy csoportban mozgó harcosok már túlontúl egymás "ikertestvérei". A TW-ben azért sikerült már valamelyest túllépni ezen.

Hogy a most megjelent új Total War rész, a Napoleon mellett a King Arthur megállja-e a helyét, azt nehéz megbecsülni. De az teljesen biztos, hogy önmagában kiválóan sikerült a Neocore játéka. Persze sokat merítettek a műfaj királyától, de sikerült olyan ötletekkel, egyedi irányokkal továbbépíteni a stabil alapokat, ami kiemeli a King Arthurt a klónok közül. Talán kissé túl komplex lett a játékmenet, túl nehéz, elsőre nehezen átlátható, de idővel bele lehet szokni. A hangok terén is kitettek magukért a srácok, a magyar nyelvű narrátor például nagyon jó lett. Egyedül a rendszer stabilitása, imádott "kék halál" ablakunk esetenkénti feltűnése okozott komolyabb bosszúságot számomra.

King Arthur

A Neocore Games játéka tehát kissé megmozgatta az állóvizet a Total War klónok között, és a hazai csapatnak sikerült olyan magasra tenni a lécet a King Arthurrel, amelyre tényleg büszkék lehetünk. A játék leginkább azoknak ajánlható, akik már valamennyire rutinos versenyzők a Total War világban, de nyitottak az új ízekre. Ráadásul országunkban teljesen magyar nyelven kapható a King Arthur. Megilleti a gratuláció a Neocore Games stábját, nemzetközi mércével mérve is sikerült ha nem is világrengetőt, de mindenképpen kiemelkedőt alkotniuk. ■

King ArthurKing ArthurKing ArthurKing ArthurKing ArthurKing ArthurKing ArthurKing ArthurKing ArthurKing Arthur

értékelés

King Arthur

King Arthur
Pozitívumok
  • Túlmutat egy egyszerű Total War klónon
  • Az RPG elemek ügyes integrálása a játékmenetbe
  • Artúr király mondakörének enciklopédikus feldolgozása
  • Kiváló magyar narráció
  • Csaták magas szintű megvalósítása
Negatívumok
  • Nehezen megszokható irányítás
  • Normál szinten is talán túlzottan nehéz
  • Instabil rendszer
Minimális rendszerigény: 3,5 GHz-es processzor, 1,5 GB RAM, 256 MB-os videokártya
8,5
grafika 8
hangok 9
játszhatóság 8
hangulat 9
King Arthur
A legutóbbi King Arthur cikkek, hírek

hozzászólások (10)

munszu
munszu 2010.03.19. 06:04
Tényleg a Mark of Chaos kiment a fejemből, de sajnos olyan nagyot nem szóltak ezek ,szerintem mint az Imperium Galagtica vagy a King Arthur , bár nekem a Nexus - Jupiter Incident régen , bejött. :)
Gregorius Magnus
Gregorius Magnus 2010.03.22. 07:49
munszu

http://www.gregoriuscorner.com/index.php?&menu=links
balu999
balu999 2010.07.08. 23:39
Sziasztok

Van egy kis problémám a játékkal .
Gamestaros steames verzió .

c: -re akarja mindenképpen telepíteni a játékot de és nem kínál más lehetőséget . c:-t meg rendszer particiónak használom és jelenleg van rajta 130 mb szabad hely . Van valami ötleted , hogy tudnám másik meghajtóra telepíteni a progit ?
balu999
balu999 2010.07.14. 22:57
?
Morello
Morello 2010.07.16. 10:07
Ez a Steam szívatása. Steam-es játékot csak a C-re tudsz telepíteni, nem lehet beállítani, hogy máshova tegye. Ez van sajnos...
cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?