Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Final Fantasy XIII (PS3)

HD minőségben tért vissza a világhírű sorozat.

2010.04.29. 00:00 | szerző: Madrac | Ismertető/teszt

Még azoknak is ismerős lehet a Final Fantasy cím, akik sose játszottak a híres RPG-sorozattal, ha máshonnan nem, a két CGI filmről (The Spirits Within – A harc szelleme ill. Advent Children). A Square Soft ezzel a játékkal alapozta meg igazi hírnevét, Japánban rendszeresen már 24 órával korábban is sorok állnak egy-egy új játékuk megjelenése előtt a boltoknál, de Európában és az USA-ban is komoly rajongótábora van a fejlesztőcsapatnak. A mostani, tizenhármas sorszámot viselő rész – bár ennél lényegesen több játék jelent meg a cím alatt – az első, mely az új konzolgenerációra készült el, és ezzel együtt HD grafikai részletességet kínál.

Final Fantasy XIII (PS3)

A történetről nehéz beszélni spoilerek nélkül, hisz szinte semmi információval nem rendelkezünk induláskor, mindent az eseményekből és a karakterek közötti beszélgetésekből tudunk meg. A cselekménybe alapvetően a 21. napnál kapcsolódunk be, és csak később ismerjük meg a korábban történteket. A világot a fal’Cie nevű idegen faj irányítja, akik két részre szakadva egymás ellen hadakoznak. A Cocoont irányító fél a Sanctum, míg a másik, a lenti bolygón élő fal’Cie csoport a Pulse. A fő vonal, mely végigvezet a játékon a l’Cie-k sorsa. Ezek olyan emberek, akiket a fal'Ciek kiválasztottak valamilyen feladatra. Ha nem teljesítik, akkor szörnyeteggé válnak, míg ha sikerrel járnak, örök élet a jutalmuk. Hőseink különféle okokból találkoztak, de egy Pulse fal’Cie kijelölt nekik egy feladatot halála előtt. Azonban hogy ez mi, ők se tudják igazán, csak egy homályos látomást kaptak útbaigazításul. Mivel a Cocoon ellenségként tekint rájuk, nincs más választásuk, mint a menekülés és a harc.

Mindig is a történet volt a Final Fantasy részek igazi erőssége, gyakran hosszú beszélgetések zajlanak le a karakterek között. Itt amennyire az erőssége, legalább annyira a gyengéje is a játéknak ez a rész. Szinte teljesen megkötik a kezünket a fejlesztők, huszonegynéhány óra játék után érünk csak ki a "csőből". A megnevezés nem véletlen: addig mindig csak egy irányba mehetünk, ha véletlenül van leágazás, akkor is csak egy újabb adag ellenfél és egy láda vár ránk a végén. Később azonban már sokkal nagyobb helyen barangolhatunk, Gran Pulse-on, és számos mellékküldetést is elvállalhatunk. Még a normál lehetőségeket, mint a vásárlás is a játékállásmentő pontoknál intézhetjük el, nem jutunk el településekre, mint korábban.

Final Fantasy XIII (PS3)

Ahogy a sorozatnál megszokhattuk, a szerepjátékrendszer teljesen különbözik az eddigiektől. Egyszerre maximum három karakter lesz a csapatunkban, de szerencsére a többiek is megkapják a kristály pontokat, így megmenekülünk a kényszermegoldásoktól a csapatalkotásnál. Minden szereplő több kaszt képességeihez is hozzáfér, melyeket a csaták során kapott pontokból fejleszthetünk. A fák a tényleges támadó skillek mellett tulajdonság- és életerő-növelő lehetőségeket is tartalmaznak. A csata során dinamikusan váltogathatunk a kasztok között, sőt kell is, ha túl akarjuk élni a harcokat. A Commando az, akinek a célpontját mindenki támadja, a Sentinel a tank, jól bírja az ütéseket és könnyen magára vonja az ellenfelek figyelmét. A Ravager képes gyorsan felnyomni az ellenfél Stagger szintjét, sokféle támadó képzettséget használhat erre. A Synergist felelős a különféle buffokért, míg a Saboteur az ellenfeleket képes meggyengíteni. Természetesen megtalálható a Medic is, aki a csapat gyógyítását végzi.

A harc egy kicsit körökre osztott és egy kicsit a valósidejű keveréke. Csak egy karakternek adhatunk parancsokat, a másik kettő ennek megfelelően tevékenykedik automatikusan. Folyamatosan töltődik fel az Active Time Battle (ATB) kijelző, melynek minden egy vagy két egysége után használhatunk egy-egy képességet. Az alap auto-combat nagyon jól működik, általában a használata elég is a győzelemhez, de azért érdemes figyelni arra, hogy kit támadunk. A kasztok között folyamatosan váltogatva akár a lehetetlennek tűnő harcok is teljesíthetőek. A tárgyak használata nem kerül időbe, így egyszerű feléleszteni valakit, vagy épp a csapaton gyógyítani egy potionnel. A harc központi eleme a Stagger. Ahogy ütjük az ellenfelet, egyre többet sebeznek a támadásaink, és ha elérjük a megfelelő célszámot, mely minden ellenfélnél különböző, a lény „Staggered” lesz. Innentől, míg a kijelző ki nem fogy, minden támadásunk sokkal többet sebez, sőt, sokszor a nagy ellenállással rendelkező lények sokkal kiszolgáltatottabbak is ilyenkor. Nagy segítséget jelent az is, hogy az ellenfelekről folyamatosan tudhatunk meg új és új információkat, így például, ha kiderült, hogy immunis a tűzre, a karakterek a továbbiakban nem használnak ilyen varázslatokat. Az információkat megszerezhetjük egyben is, ha felhasználunk egyet a Technical Pointok közül a Libra skillre. A TP használható még a különböző lények megidézésére is, ehhez három pontot is fel kell áldoznunk. Visszaszerzése egyszerű, minden csata után töltődik valamennyit, míg el nem éri a maximális öt pontot.

Final Fantasy XIII (PS3)

A lények idézése is komoly szerepet kap a játékban, a Final Fantasy hagyományaihoz méltóan. Itt minden karakterhez csak egy-egy lény, Eidolon tartozik, melyek fixen meg vannak határozva. Megszerzésük mindig egy komolyabb csata, mely során el kell nyerni a megbecsülésüket. Mindegyiket más győzi meg, van, aki a Stagger gyors növelését díjazza, míg mások a csapatmunkát, esetleg a sok gyógyítást. Bármelyik csatában megidézhetjük őket ez után, csak három TP kell hozzá. Két fázisa van itt a harcnak, először az idéző és a lény közösen harcolnak az ellenfél ellen, majd a gesalt módban átalakul hátassá és egy korlátozott pontokból nagy erejű támadásokat hajthatunk végre. Ha az idézett lény eltűnik, visszatérünk a normál csatához.

Felszerelésünk nem túl komoly, mindössze egy fegyver, melyhez kezdetben egy, később több ékszert használhatunk. Cserébe ezeket folyamatosan fejleszthetjük a szörnyeknél talált komponensekkel. Minden tárgynak tíz szintje van, mely elérésekor átalakíthatjuk egy másik felszereléssé. Ez kezdetben gyengébb lesz, mint a tízedik szintű volt, de tovább fejleszthető nála. Az ékszereknél különösen nagy a változatosság, sokféle funkcióra találhatunk megfelelő darabot. A tárgyak fejlesztésére a játékállás mentő pontoknál van lehetőség.

Final Fantasy XIII (PS3)

A Final Fantasy XIII az egyik, ha nem a legszebb játék, melyet valaha láttam, ráadásul a videók és a játékengine is tökéletesen észrevétlenül vált. Igaz, általában nem kell nagy tereket megjeleníteni, viszont amit látunk, az részletesen kidolgozott és szépen megvalósított. A mozgások természetesek lettek és az arcmimika is egész jó, bár feltűnő, hogy a szájmozgást nem igazították át az angol szöveghez. Néhol előfordulnak ugyan mosott textúrák és a szereplők haja se mindenhol az igazi, komoly hibákat nem lehet elmondani róla. A karakterek végre normális angol szinkronhangokat kaptak, nem követték el újra a korábbi hibákat. A zenei aláfestés csodálatos lett, nagyon kellemes dalok, melyek hosszú távon sem lesznek zavaróak.

Összességében kicsit felemás élményeket hagyott bennem a Final Fantasy XIII. A történet nem rossz, de viszonylag sok a felesleges moralizálása a karaktereknek és még a sorozathoz képest is nagyon kötöttek a lehetőségeink az elején. Ennek ellenére mégis jó a játék, remek harcrendszerrel és lélegzetelállító grafikával. Minden JRPG rajongónak kötelező darab, de akik nem lelkesednek túlságosan a japán dolgokért, lehet, hogy nem találják meg a számításukat benne. ■

Final Fantasy XIII (PS3)
Final Fantasy XIII (PS3)Final Fantasy XIII (PS3)Final Fantasy XIII (PS3)Final Fantasy XIII (PS3)Final Fantasy XIII (PS3)Final Fantasy XIII (PS3)Final Fantasy XIII (PS3)

A Final Fantasy XIII PS3 és X360 platformokra jelent meg, a teszt a PlayStation 3 verzió alapján készült.

értékelés

Final Fantasy XIII

Final Fantasy XIII
Pozitívumok
  • Gyönyörű grafika
  • Remek harcrendszer
Negatívumok
  • A választási lehetőségek teljes hiánya
9,0
grafika 10
hangok 9
játszhatóság 9
hangulat 7
Final Fantasy XIII
A legutóbbi Final Fantasy XIII cikkek, hírek

hozzászólások (0)

cikkajánló

Transport Fever

...avagy amilyennek a Train Fevert megálmodták.

Dishonored 2

Bosszúvágy 2.0 impresszionista, steampunk köntösben.

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?