Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Előzetes

ArmA 2: Operation Arrowhead

Grúzia után Afganisztánban próbálhatjuk ki magunkat - mindkét oldalon - az ArmA új részében.

2010.05.07. 09:15 | szerző: Lacko | Előzetes

Kezdjük mindjárt a legfontosabbal: az Operation Arrowhead nem új rész, nem ez lesz az ArmA 3. De nem is egy küldetéslemez vagy DLC. Valójában egy önálló kiegészítő, ami képes az alapjáték nélkül is futni, de ha már megvan az ArmA 2, akkor azzal együtt is tud működni. De még így sem teljesen helyes, mert a kiegészítőnél azért picit több. Hiszen nemcsak új egységek, új küldetések vannak benne, hanem a motoron is változtattak. Erre persze mondhatnánk, hogy viszonylag kis változtatások történtek, amik nyugodtan beleférhettek volna egy ingyenes patchbe is. Ez igaz. De hát a cseh, bohémiás fiúknak is meg kell élni valamiből. :-)

ArmA 2: Operation Arrowhead
Jönnek a csehszlovákok!

Mielőtt belemennénk ezekbe a változásokba és az új egységekbe, megpróbálom leírni az első benyomásaimat a játékról. Nekem már az ArmA 1 sivatagos, latinos tájai se jelentettek problémát, azonban sok játékos várta a második részt, hogy visszakaphassák a zöldebb, európaibb tájat, amit megszoktak az Operation Flashpointban. Nos, ők most sem fognak örülni. Az Arrowheadre is inkább a sivatagos táj és a homokszín a jellemző (még az interface is sárga, barna és khaki).

Azonban Sahranival szemben Takisztán (az új ország, melyet Afganisztán ihletett) inkább hegyvidékes. Ennek a hírnek sok játékos örült a nemzetközi fórumokon, ám nekem már akkor fenntartásaim voltak, és a preview verziót kipróbálva megerősödött bennem a rossz érzés: az ArmA MI-je nagyon esetlen a hegyekben (ahogy a sűrű településeken is). A kipróbálható első kampányküldetésben egy hegyen kell leereszkednünk a célig, és MI vezérelte társaim borzalmasan bénán botorkáltak lefelé. Sőt, egyszer a szanitécem végérvényesen is elakadt.

Ezzel szemben – és kicsit még visszatérve a sivatagos színekre – nagy örömöt okozott a homokszínű Bradley jelenléte vagy a Különleges Alakulatnál használatos Mk17 (és a NATO lőszert használó Mk16) gépkarabély, melyet már megismerhettünk a Ghost Recon vagy Operation Flashpoint: Dragon Rising (OFP2) játékokból. És ha már a konkurens OFP2-t említettük, vágjunk is bele az újdonságokba, hiszen sok kritika érte az ArmA 2-t, hogy szinte már minden játékban (de a Codemasters OFP2-jében biztosan) megvan a FLIR (infravörös hőkamera), ami éjszakai bevetéseken ad mérhetetlen előnyt a gazdag országok katonáinak.

Nos, a cseh fejlesztők komolyan vették a kihívást, és rendesen megcsinálták ezt a FLIR dolgot. Mondjuk igaziból még sosem próbáltam ilyen eszközt, de szinte biztos vagyok benne, hogy nem mindegy, hogy a megfigyelt objektum közel vagy távol van. Márpedig az OFP2 FLIR-je iszonyatosan megkönnyítette a játékos dolgát még nappal is, hiszen vakító fehéren jelenítette meg az ellenséget egy koromfekete tájban, függetlenül a távolságtól. Ez itt nem így van. Egyrészt a messzebb lévő dolgok egyre halványabban (sötétebben) látszanak, másrészt – és ez a lényeg – egy használaton kívüli (hideg) jármű semmiféle hőképet nem ad. Miután valaki beindítja a motorját, a FLIR képen lassan kivilágosodik, és ha kikapcsolják a motort, akkor lassan lehűl a jármű és elhalványodik a képe. Érdekesség, hogy a kerekes járműveknél az abroncs látszik a legtovább használat után. Nem vagyok fizikus és még sosem mértem meg autók kerekének a hőmérsékletét, így aztán nem tudom, hogy ez most bug vagy feature.

ArmA 2: Operation Arrowhead
FLIR, a hőképkamera

Essen szó akkor a UAV-kről is (ezek távirányítású repülő eszközök, általában felderítéshez). Ilyen volt már a korábbi részekben is, de azok merevszárnyú UAV-k voltak, mint a Predator. Most azonban bekerült az Unmanned Little Bird, ami egy forgószárnyas felderítő. Ez azért is jó, mert a Predator folyamatosan repked, és ezért elég nehéz a kameráját használni, míg az ULB-vel oda megyünk, ahova akarunk, és ott egyhelyben lebegve átnézhetjük a környéket. A ULB fő fegyvere egy lézeres célmegjelölő, így – párban egy Apache-vel – félelmetes fegyverrendszer lehet. Nem kell többé az Apache-vel átrepülnünk a veszélyes zónákon és ügyeskedve igyekeznünk kilőni az ellenséget, elég egy jó lőállás, és onnantól a ULB-vel mutatjuk meg, mire kell lőnie. Ez nagy segítség az olyanoknak, mint én, akik elég ügyetlenek voltak az ArmA repülő harcjárműveivel.

Nem véletlenül szeretjük annyira – hibái ellenére – a cseh játékokat. A Bohemia Interactive designerei nem félnek a játékosoktól tanulni. Így került az ACE2 add-on csomagból (melyet lelkes játékosok készítettek) a hivatalos játékba a hátizsák rendszer. Ennek lényege, hogy nemcsak látvány a katonákon a hátizsák, hanem abba pakolni is lehet. Ez önmagában nem egy nagy dobás, de új variációkat adhat a küldetésekhez, változatosabbá téve a játékmenetet. Szintén az ACE2-ből került be a mesterlövész puskán az irányzék állítása: azaz nem nekünk kell lövés után pontosítanunk a fölé célzást, hanem lövés előtt megmérjük a távot egy lézeres távmérővel, aztán beállítjuk a távcsövön ezt az értéket és így az első lövésünk is sokkal pontosabb lesz.

Az Operation Arrowheaddel természetesen egy nagy adag új fegyver és jármű is érkezik. Hiszen az ArmA 2 alapjátékban a Tengerészgyalogság jelenti az amerikai oldalt, ebben pedig a Hadsereg. Ez azt jelenti, hogy egészen más fegyverek és harcjárművek szerepelnek benne: LAV helyett Bradley, AAV helyett Stryker (rengeteg változatban, tehát nem csak az ArmA 1 Strykereit textúrázták újra), Cobra helyett Apache. Érdekes még, hogy a Bluefor (jófiúk) oldalon nem csak amerikaiak és helyi támogatóik szerepelnek, de a NATO országok közül Németország és – láss csodát! – Csehország is csatlakozott a Takisztáni UN misszióhoz. Sokszor, sok helyen leírtam már, hogy a csehek csinálják a legjobb országimázst maguknak, mert millió plakát sem ér annyit, mint hazánk sztárolása egy videojátékban. Le a kalappal a BIS előtt!

Megértem azért azokat, akik maradnak a szép és hatalmas Csernorusz földjén (az alapjátéknál), hisz Takisztán sokkal kisebb és szegényesebb táj, de az új lehetőségek biztos sokakat – köztük engem is – el fog csábítani júniusban, a várható megjelenéskor. Aztán ha végigjátszottuk a kampányt és kipróbáltunk minden újdonságot, akkor majd eldől, hogy a zöld vagy a homokos tájon folytatjuk majd mindennapi ArmA-zásunkat. ■

ArmA 2: Operation Arrowhead
Hegyek. Jól néz ki, de az MI nem szereti
ArmA 2: Operation ArrowheadArmA 2: Operation ArrowheadArmA 2: Operation ArrowheadArmA 2: Operation ArrowheadArmA 2: Operation ArrowheadArmA 2: Operation ArrowheadArmA 2: Operation Arrowhead
ArmA II: Operation Arrowhead
A legutóbbi ArmA II: Operation Arrowhead cikkek, hírek

hozzászólások (67)

tpM91
tpM91 2010.05.27. 09:48
Elsőt úgy értem, hogy egy pct elsütésekor ott hátul ver e fel port, meg veszélyes-e mint a való életben (meg mint ACE-ben :D), egylövetű pedig ugye pl. AT-4 (M136) tehát nem tudod újratölteni, elsütöd és dobhatod is el.
Jármű sérülés: lőjj géppuskával egy harckocsit, sérül-e?
Lacko
Lacko 2010.05.29. 12:55
Hk sérülés: belelőttem 4 tárat géppuskából egy T-34-be. Csilingelt, szikrázott. Aztán beültem és ment, de picit sérült volt a HULL és a TURRET. Azért még forgott, meg lőtt, csak az Arrowheadben van a járműveknél ilyen indikátor, hogy minek van baja és mennyire. És a Hull meg a Turret volt picit sárgásabb zöld. (Zöldtől megy pirosig a színük). Ez így oké?

Éjjellátó vs optika: Ironsight simán működik éjjellátóval, sőt a reddotos optika és a CQB optika is. Csak a komolyabb távcsövek, amikhez oda kell nyomni a szemünket - azok nem mennek NVG-vel. Illetve belenézhetsz, de akkor lekapcsol az NVG.

AT fegyverek: kipróbáltam az M136-ot és a MAAWS-t. Mindkettő újratölthető és nem porzik mögötte, nem sebesíti meg a közvetlenül mögötte álló katonát sem.
tpM91
tpM91 2010.05.29. 19:47
Aha, hát ez így szemét... :)
kössz
Lacko
Lacko 2010.05.31. 08:38
Melyik szemét a háromból? Nekem az első kettő tetszett. A harmadik, hát igen, az nem éppen realisztikus.
tpM91
tpM91 2010.05.31. 17:50
Hát egy harckocsinak nem szabadna sérülnie géppuskától.
cikkajánló

Osiris: New Dawn Early Access próbakör

Nem könnyű űr-Robinsonnak lenni...

Paragon nyílt béta

Lehet még újat mutatni a MOBA műfajában?

Endless Space 2 (Early Access)

Kipróbáltuk az Amplitude készülő új játékát.

Torment: Tides of Numenera

Év eleje óta elérhető az Early Access verzió, nemrég pedig a PS4-es verziót is bejelentették.

Mafia III - első benyomások

Megérkezett a népszerű sorozat harmadik fejezete. Ezek voltak az első élményeink.