Watch Dogs 2
Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

netKar PRO

Egy olasz fejlesztő a jelenlegi egyik legrealisztikusabb fizikájú autószimulátort készítette el.

2010.06.29. 10:00 | szerző: Peac | Ismertető/teszt

Lehet-e fogalma egy halandó embernek, milyen érzés is igazából egy valódi formaautót vezetni? Na persze, ezért szimulátorozunk, gokartozunk és nézünk a tévében autóverseny-közvetítéseket. És milyen messze vagyunk ezzel a valóságtól...
A szimulátor-történelem már felvonultatott néhány gyöngyszemet, amelyről azt hittük, hogy "na ez végre az, ami a valósághoz a lehető legközelebb van". De mégis mindig jön egy Richard Burns Rally, egy Live for Speed, és itt a következő hidegzuhany, a nemrég 1.1-es verzióját elérő netKar PRO. Amelyben nem az a kihívás, hogy a világ legkülönbözőbb pályáin zajló, egymás után következő versenyeket megnyerjük, hanem elsősorban az, hogy megküzdjünk az autó kezelésével. Kizárólag belső nézetből, mindenféle vezetési segédlet nélkül.

netKar PRO

Már jó előre felhívnám a figyelmet, hogy azok ne is pocsékoljanak időt és energiát erre a játékra, akik nem rendelkeznek egy pontos és jól kezelhető kormánnyal, vagy legalább egy analóg joy-jal vagy gamepaddel. Billentyűzetről egyenesen lehetetlen kezelni a szimulátort. Nem kihívás kérdése, mint a Richard Burns Rallynál, aminek billentyűzetes irányítását kitartó gyakorlással és elegendő türelemmel elsajátíthattuk. A netKar PRO klaviatúráról történő irányítása lehetetlen feladat.
Arra is érdemes lelkileg előre felkészülni, hogy mindent elfelejthetünk, amit az eddigi pályaverseny-szimulátorok segítségével megtanultunk. A netKar PRO a legfinomabb megfogalmazás szerint is a mélyvíz. Minden hirtelen mozdulat azonnal megbosszulja magát. Az ember például teljesen egyértelműnek érzi, hogy ha az egyenesben beletapos a fékbe, akkor is a legrosszabb, ami történhet, hogy a kerekek beblokkolnak, és nyílegyenesen csúszunk egy picit. Bár egyes formaversenyeken már láthattunk olyat, hogy mégis elkezd pörögni az autó, de ezt most a saját bőrünkön is megtapasztalhatjuk. A gáz-fék technikát muszáj lesz megtanulnunk, ha az efféle meglepetéseket el szeretnénk kerülni, valamint a fékerőelosztás lényegét is alaposan "belénk veri" a program. Még ha elméletileg tisztában is vagyunk ezekkel a fogalmakkal és a lényegét is tudjuk, akkor is egy örökkévalóság olyan szinten megtanulni vezetni például a demóban szereplő Formula 1600-as kocsit, mint ahogy a netes ellenfelek vezetik. Egyes kanyarokban az optimális sebesség meghatározása csakis "hét nap, hét éjjel" történő gyakorlással érhető el. Alatta egy picivel és fölötte egy picivel máris teljesíthetetlenek a kanyarok. A három további formakategória közül kettő esetében valamivel könnyebb dolgunk lehet, mert bár a motorok erősebbek, de a kerekek jobban tapadnak és aerodinamikai elemek is vannak az autón, amelyeket a saját szánk íze szerint állíthatunk.

Az autók terén meglehetősen szűkös a választék. Mindössze négy formakategóriás jármű érhető el és csak egy szériakupás kocsi. Mivel a szimulátor olasz fejlesztésű, így a Fiat 500-as Abarth versenyautója nem maradhatott ki a játékból, ami egyébként az összes autó közül a legkönnyebben kezelhető.
Nyilván megfelelően állt hozzá a Fiat gyár a szimulátorhoz, így bekapcsolódott az autógyáraknak abba az egyre bővülő táborába, akik elmondhatják magukról, hogy már van "saját" szimulátoruk, amely bárki számára elérhető. Emlékezhetünk, hogy az elmúlt években a BMW és a Volvo domborított ebben a műfajban nagyot. – Kár hogy mindkét szimulátor dög unalmas volt.
A netKar PROban a Fiat 500-on kívül tehát csak forma autók vannak. A Formula 1600 – amely a demóban akár életünk végéig elérhető – és Formula 1800 a játék filozófiájának tudatosításához kellhettek. Relatíve gyenge autók, aerodinamikai elemek nélkül. Habár ezek inkább nagyra nőtt gokartok, és a legdurvább kategóriához képest olyanok, akár a lassított felvétel, ettől eltekintve az első kanyarokban megérezhetjük, mennyire tehetségtelenek is vagyunk, ha komolyra fordul a száguldozás. A hátralévő két kategória már maga a felüdülés. Ezek a Formula 2000 és a Formula Target, amelyek már kis túlzással igazi F1-jellegű élményt éreztetnek. Leszorítószárnyak, komolyabb teljesítmény és brutális tapadás. Na persze a brutális tapadás csak az első vezetési hibánkig igaz. Utána olyan piruettek következnek, amelyek rend szerint a pálya szélére való felkenődéssel érnek véget. Meglehetősen illúzióromboló élmény, amikor elsajátítunk egy pályát, végre nekiállunk javítani az időeredményünkön, és kiderül, hogy mennyit is lehet hibázni egy pályán, ha csak felzárkózni szeretnénk a többiekhez a neten. Na persze a nagy részük olasz, akikkel még a közúton is nehéz tartani a lépést, hiába van több lóerőnk. Az internetes versenyzés izgalmait offline módban csak teszten pihenhetjük ki, gépi ellenfelek ellen versenyezni sajnos nem lehet, viszont kezdetben mindenképpen az offline módot javaslom, különben éles helyzetben nagyon kellemetlen meglepetések érhetnek.

netKar PRO

A versenyek meglehetősen valóságosnak tűnő versenypályákon zajlanak, amelyek ugyan valós olasz városokról kapták a nevüket, én magam még sosem hallottam róla és a neten fellelhető információk alapján sem úgy néz ki, hogy ezek a pályák tényleg léteznének. Mellesleg nincs belőlük túl sok. Összesen öt helyszín közül választhatunk (a próbaverzióban található a legjobb ritmusú pálya), de a világ versenypályáira általában jellemző variálhatóság a netKar PROban is fellelhető. Egyes szakaszok megnyithatók, lezárhatók, így kapnak új karakterisztikát az egyes versenypályák. (A valós életben nézve a Hungaroring például pont nem ilyen.) Ha a lehetőségekhez képest otthonosan szeretnénk magunkat érezni legalább néha a játékban, érdemes utánanézni a kiegészítéseknek. Találhatunk olyan versenypályákat, mint Spa-Francorchamps, Monaco, Silverstone, Laguna Seca. Persze ezek sosem olyan jó minőségűek, mint a gyári pályák.
Őszintén szólva hozzávetőleg 25 órányi gyakorlás után mindenkit csak irigyelni tudok, aki az autó finomhangolásával (amelyre a boxban van lehetőségünk meglehetősen tág határok között) próbál még 1-2 századmásodpercet találni egyik-másik pályán. A magam részéről még jelenleg is a versenyautó pályán tartása a legnagyobb kihívás.

Az efféle professzionális szimulátoroktól az ember eleve azt várja, hogy minden más szempontból elmarad a kortársaktól. Ebben az esetben ez cseppet sem igaz. Persze a felesleges cicomázások kimaradtak a játékból, amik például a Race Driver GRIDben és a Need for Speed: SHIFTben olyan jelentős szerepet kaptak, de ennek a szimulátornak a célközönsége is más. A lényege meg pláne. De alapvetően simán vállalható a játék a külsőségek szintjén is. Ami a leginkább megfogott, az a cockpit fölötti kameraképből látszó bukósisak mozgása a kanyarokban. Igazán élethű. Gyorsításkor, fékezéskor, mindig úgy mozog, mint a valóságban. Az efféle apróságok nagyon feldobják a játékot. Persze nincs sok időnk erre koncentrálni. De mondjuk ahogy a valós versenyző a háta közepére sem kívánja a bukósisak plexijének koszolódását, úgy minket is legalább annyira magával ragad az érzés, amit akkor érzünk, mikor a legrosszabb pillanatok közül kell kiválasztanunk a legkevésbé rosszat, hogy levehessük a kezünket a kormányról és tisztíthassuk a bukót.

netKar PRO

Főleg akkor zavaróak ezek a finomságok, amikor "győzelem vagy halál" alapon versenyzünk a neten. Ahogyan arról már szó esett, a versenytársak kegyetlen tempót diktálnak. A személyes tapasztalatom az, hogy aki nálam rosszabbul ment, az hamar meg is unta és kilépett. A nagymenő olaszokat el lehet csípni, mert ők is emberek és megesik, hogy besokallnak egy-egy kanyarban. Ilyenkor elszáguldhatunk mellettük és lesz kb. egy körünk, amíg a koszos gumikkal nem tudnak bennünket megfogni. Aztán, ha újra elkapták a ritmust, hihetetlen iramban közelítenek a visszapillantó tükörben. Ennek rend szerint ütközés a vége, mert jellemzően nem várják meg, míg előzékenyen lehúzódunk előlük. Na nem mintha épeszű ember félre akarna állni a verseny közepén. Ilyenkor persze a belső íven betolják az orrukat, ami nekik biztosan vicces, hiszen a mi hátsó kerekeinket lökik meg, ami miatt kipörgünk. Ők meg cserébe mehetnek a verseny végéig eldeformálódott első futóművel, amit a kormánnyal kell kikompenzálni.

A stresszt a hanghatások is csak fokozzák, nagyon jók lettek. Igaz, annak ellenére, hogy sejtelmem sincs, milyen hangja lehet egy formaautónak belül, a játékbeli motorhangot nem érzem annyira reálisnak. Az összes többi hang viszont teljesen hihető: a kocsi aljának az úthoz csapódása, a kenődő gumi, a csikorgó kerék. Minden szempontból korrekt.

netKar PRO

Mindezek szellemében csak azt tudom javasolni a szimulátorok és alapvetően az autósport iránt érdeklődő embereknek, hogy ha másért nem is, már csak természettudományos kuriózumként mindenképpen használják ki a lehetőséget. A matematika is a netKar PROt választó embereket igazolja: nem egészen 20 euró a licenc ára. Ehhez képest egy formaautós tesztvezetés a legjobb információim szerint inkább a milliós határt súrolja, sőt Olaszországban nagyjából 330 kilométert mehetünk ugyanennyi pénzért az autópályán. Így azt gondolom, bőven megéri a befektetés, amit a taljánok megkövetelnek. A produkciójuk nagyságrendekkel felülmúlja mindazt, amit az olasz munkamorálról valaha is gondoltunk, ebből is csak az tűnik ki, hogy az autóversenyzés iránt a végletekig szenvedélyes nemzettől érdemes ebben a témában okulni. Nem véletlenül a Ferrari hazája. ■

netKar PROnetKar PROnetKar PROnetKar PROnetKar PROnetKar PROnetKar PROnetKar PROnetKar PROnetKar PROnetKar PRO

értékelés

netKar PRO

Minimális rendszerigény: 1,7 GHz-es processzor, 512 MB RAM, 64 MB-os videokártya DirectX 8.0 támogatással (Radeon 9600 Pro/GeForce 5900 vagy jobb), 1 GB HDD, Microsoft .NET 1.1 Runtime
8,0
grafika 8
hangok 8
játszhatóság 8
hangulat 9
netKar PRO
A legutóbbi netKar PRO cikkek, hírek

hozzászólások (15)

eti8
eti8 2010.07.01. 01:40
minden beállítástól függetlenül akad. Ha megnyomom az escet és feljön az a menü, akkor minden normál fpsel megy, ahogy kéne neki, de alapból 12-14 fps-t ad csak, amivel totál játszhatatlan :sick:
RUSSIANBOY
RUSSIANBOY 2010.07.05. 19:53
Hát elég szar igy elsőre olvasva a cikket.


Mi az hogy billenytűzetről lehetetlen kezelni meg csak belső nézet van?Én általában külső nézetben szeretem látni az autot mert bár a kormány mögötti a valos pont de szeretem látni mi történik a kocsi körül-mögött.


Az meg hogy billenytűzetről lehetetlen....pff.....


Nem azt mondom jo hogy a realitásra törekszik az emberke de igy kizárja azt a réteget a játékbol hogy kiprobálják akik megszokták a billentyűzetes irányitást ugyanis nem mindenkinek van otthon kormány-pedál szettje.
-Jozef-
-Jozef- 2010.07.05. 19:57
Hogy Te mekkora egy gyökér vagy, de ezért van nektek a Need For Speed.:-|
Falusi
Falusi 2010.07.05. 20:41
Hidd el, aki érdeklődik ezután a játék után, annak van kormány-pedál szettje és most nem azokról az alkalmi játékosokról beszélek, akik csak kipróbálják kíváncsiságból.
eti8
eti8 2010.07.07. 00:02
valaki segítsen :,-(
cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.