Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Crackdown 2 (X360)

Visszatérésünk az Ügynökségbe korántsem diadalmenet... vajon minden maradt a régiben?

2010.07.16. 12:00 | szerző: Dauby | Ismertető/teszt

Útonállók várnak ránk
Komoly gondban vagyok ezzel a véleménnyel, és ebben azok is egyetértenek majd velem, akik játszottak a Crackdown 2007 elején megjelent első részével. Ha most sarkítani akarok, akkor ez a második rész nekem leginkább egy 1.6-os, második vagy harmadik javításnak vagy tartalmi bővítésnek tűnik az elődhöz képest, vagy leginkább egy küldetéslemeznek és nem egy teljes játéknak... De mivel nem kedvelem az odamondogatást, ezért az alábbiakban részletesen ki is fejtem, miért gondolom ezt így.
INFO: A Crackdown relatíve nagy sikere (1,7 millió eladott példány) után a Microsoft Game Studios viszonylag későn kérte fel a Realtime Worldsöt (az első rész fejlesztőit) a folytatásra. A már futó projektet "lelkesen" elhagyó fejlesztők ezért aztán új stúdió, a Ruffian Games égisze és egészen rövid idő alatt hozták tető alá a folytatást. Érdekesség, hogy az eredeti fejlesztő új projektje, a PC-exkluzív MMO All Points Bulletin (APB) és a Crackdown 2 szinte napra pontosan egyszerre jelentek meg! :-)

Crackdown 2 (X360)

Emlékek szárnyán
Örök élmény marad számomra Pacific City első felfedezése, a bűnbandák és drogbárók (és bárónők) kétfős kooperatív meccsekben történő felhőtlen felszámolása. Az "ügyességi" gömbök felszedegetése, az eldugott pontok megtalálása, az autós kaszkadőrmutatványok hihetetlen lazasága és a sztori végén lévő csavar és beteljesülés érzete.
A Crackdown 2 legnagyobb hibája, hogy a bevált formulán nem mer változtatni. Vegyük például az ügynökünket: ugyanúgy öt fő tulajdonsága van, melyet öt szinten keresztül fejleszthetünk. Újdonságokat kapunk ugyan, de azok csekély száma és a régi-új város másodszorra már nem tud minket annyira magával ragadni (az újdonságokról később bővebben írok). Másodsorban pedig az időközben érkezett sandbox játékok, név szerint a Red Dead Redemption és a Just Cause 2 (soroljuk még ide a Red Faction: Guerrillat is és még persze folytathatnánk a sort hosszan) nagyon magasra helyezték a mércét. Tisztázzuk is most rögtön: akinek egyedi hangulat, nagybetűs történet, élvezetes kooperatív mód és multi élmény kell, annak ott a Red Dead Redemption, aki pedig "ereszd el a hajam" akcióra vágyik, annak a legjobb választás a Just Cause 2 és/vagy a Red Faction: Guerrilla. A Ruffian Games játéka jól láthatóan utóbbiakkal száll versenybe, azonban mind látvány, mind akció, mind lehetőségek terén alulmarad, játékideje pedig körülbelül negyede/harmada az említett két címnek.

Crackdown 2 (X360)

Az irányítást, az autók vezetését és a tűzharcot egy az egyben átemelték az első részből, még a hihetetlenül idegesítő és béna ellenfél-kiválasztást is, melyek ismét számos elhalálozáshoz vezetnek majd (ááá!). Szintén visszaköszön a mai szemmel már tényleg nagyon egyszerű MI és a rendkívül kiszámíthatatlanul viselkedő kamera is, mely néha ok nélkül pásztázza az eget vagy fordul a talaj felé. Adott tehát minden, ami az első részt is jellemezte. :-)
A grafikai megjelenítés az első részben alkalmazott cel-shaderes technológiát viszi tovább, azonban néhány szebb shader, részletesebb modellek, a láthatóan jobban kidolgozott textúrák és a fű megjelenésén kívül vannak visszalépések is. Pacific City útjait jóval kevesebb jármű járja, szinte pangnak az utak, főképp az autópályákon alig találkozunk velük. A motor a föld alatti kaotikus küzdelmeknél elképesztő szaggatásokra képes, ami sokat ront az élvezeti értéken – más esetben nem tapasztaltam ilyet.
Közlekedésünk továbbra is a játék csúcspontja, hiszen maximális ügyességgel szuperhősöket megszégyenlítő módon ugrálunk háztetőről háztetőre, mely sokkal élvezetesebb, mint az autókázás. Új színfolt a siklórepülés, melynek kezelése némi gyakorlatot igényel, és a helikopterezés, ahol kiszálláskor a propellerrel való találkozás elhalálozási rátánk emelkedésével fog járni. Ez utóbbi jármű használata kötelező, mert néhány magaslati pontra rejtett gömb (pl. az Ügynökség tornyainak csúcsain lévők) csak így válnak elérhetővé. Továbbra is hihetetlen érzés a toronyházak megmászása és egy-egy félméterre pontos ugrás kivitelezése, de Rico kampós siklóernyőzése után bizony már csak a dobogó második helyére szorul. Rico ötletes eszközének hála pillanatok alatt képes a szédítő magasságok meghódítására, ezzel szemben a Crackdown 2 ügynökeként elég egyetlen rontott ugrás és 2-4 perc tökéletesen kivitelezett ugrásai és játéka veszik kárba, és kezdhetjük elölről a felkapaszkodást (talán ezért is kaptunk most helikoptert).
INFO: A siklórepüléshez szükséges szárnyakat az ügyességünk 5-ös szintjénél kapjuk meg. A legjobb ügynökségi fegyvereket és járműveket pedig a megfelelő képességünk 5-ösre pengézésével nyitjuk majd meg. Az egyéb autókat és fegyvereket pedig vissza kell vinni az ügynökségi bázisokra – à la Crackdown.
INFO: Az eredménycélok sokfélék, leginkább az egyjátékos módra alapszanak, de akad jópár kooperatív cél is, viszont PvP-s egyetlen sincs (ezzel is jelezvén ennek a módnak a furcsaságát). Legérdekesebbek talán az UV puskával autók passzolgatása és a szigonypuskával 5 ellenfél egy autóhoz szegezése.

Crackdown 2 (X360)

Limitált újdonságok
A sztori annyira bárgyú és blőd, hogy ezt olvasva még Rico Rodriguez is elsütne egy egysoros B-filmes poént. A Sejt (vezetője Catalina Thorne) és a mutánsok implementálása a napszakok váltakozásával kiegészülve a játék legnagyobb újdonsága – durván leegyszerűsítve nappal a Sejt, éjjel a mutánsok seregei ellen küzdünk. Fő feladatunk a mutánsok elleni küldetés, a "Napsütés Projekt" kivitelezése, mely során a felszín felett a Sejt zsoldosaitól kell visszafoglalnunk berendezéseket és a föld alatti csarnokokban a mutánsok támadásaitól megvédeni a feltöltődő generátorokat (összesen 9 generátor és 27 berendezés vár ránk). A fő szál nagyon rövid, mintegy 6-8 órán belül önmagában teljesíthető és monoton, nyoma sincs a sandbox stílusra jellemző változatosságnak. Gépiesen ismétlődő és ledarálható feladatok ezek, melyekre az újabb és egyre nagyobb mutánsok bevetése is csak ideig-óráig hat üdítőleg.
A Sejt és a mutánsok jelenléte rányomta bélyegét Pacific City kinézetére is. Minden a helyén van, ugyanott, ahol az első részben is találtuk, azonban a város háborús övezetre hasonlít: bizonyos részek komoly átalakuláson mentek át. A Sejt csapatai bevették magukat a város kerületeibe és néhány helyen erődítményeket hoztak létre, a mutánsok föld alól előtűnésével pedig komplett épületek és hidak dőltek össze.
Ha ezzel megvolnánk, akkor egyéb feladataink közé 27 taktikai pont visszafoglalása, 25 mutáns lyuk bezárása, 15-15 ügyességi és autós verseny teljesítése, 10 siklóverseny (újdonság) és 40 autós kaszkadőrmutatvány bemutatása tartozik. Van még 52, általában az Ügynökség logójával megjelölt épületek tetején vagy fontos helyszíneken elhagyott audio-napló is, melyeket összegyűjthetünk (ez is új).
És ne feledkezzünk meg a gömbökről sem! 500 ügyességi és 300 rejtett gömb várja, hogy felszedjük őket, illetve 45 dezertőr gömb, melyek közeledésünkre őrült menekülésbe kezdenek és csak kellő megfigyelés, tervezés és ügyesség révén foghatjuk el őket (30 ügyességi és 15 autós). Újdonság a csak kooperatív játék során felszedhető 80 gömb is, melyekkel együtt összesen 925 gömb szedhető fel. Nekem úgy tűnt, hogy a gömbök ezúttal kisebb távolságra látszanak, mint az elődben: ez azért nem tűnt logikusnak, hiszen a játék komoly részét teszi ki felszedegetésük és ezért nagyon messziről virítaniuk kellene.

Crackdown 2 (X360)

Az első rész kétfős kooperatív módja immáron négyfősre bővült ki, de most már csak a Live! hálózaton keresztül játszható. Újdonság a PvP, ahol ügynökeinkkel apríthatjuk egymást, ám ez a rész mindössze három játékmódot tartalmaz (Rocket Tag, DM és Team DM), és szerkezetileg kilóg a játék egészéből – amolyan "kötelező feladat letudva". Rövid kipróbálás után elmondhatom, hogy a többjátékos mód szinte csak és kizárólag a célkövetős rakéták és rakétavetők használatára épül, ami nagyon gyorsan egysíkúvá és monotonná teszi a játék ezen részét. Érthetetlen, hogy miért nincs külön PvP versenyzős rész (a fő szál versenyeit lehet 2-4 fővel is teljesíteni) vagy limitált fegyverhasználat...
Kanyarodjunk vissza még egy mondat erejére az egyjátékos módhoz. Számomra meglepő, hogy alig több mint 14 óra tiszta játék után gyakorlatilag a felsorolt egyjátékos feladatok 68%-át már teljesítettem (többek között 418 ügyességi és 68 rejtett gömböt is összeszedtem), azaz maximum 25 óra alatt minden összegyűjthető és ez a konkurensek játékidejének függvényében azok töredéke csupán!
INFO: A fertőzöttek gyakorlatilag úgy lepik el a várost, mint a Dead Rising élőhalottai. Százával lehet rajtuk átgázolni vagy aprítani őket a különféle fegyverekkel és puszta öklünkkel... Jó móka!
INFO: A játék, ahogy az utóbbi időben megjelent nagy címek (Red Dead Redemption, Alan Wake stb.) és XBLA játékok is, használja az avatar díjak rendszerét: összesen 9 darabot tudunk magunkévá tenni a teljes ügynöki uniformistól a papucson át mindenféle jópofa cuccig.

Crackdown 2 (X360)

Elmúlt felette az idő
Mint arra már a bevezetőben utaltam, az értékeléskor ambivalens helyzet állt elő. Azok a lelkes srácok (és lányok), akikre az újdonság varázsával vagy az emlékek erejével hat, akár 7-9 pontra is értékelhetik a Crackdown 2-t. Az új játékosok, legesleginkább GTA-RDR és persze JC2-RFG szimpatizánsok pedig hatalmas hiányosságait (abszurd történet, mellékküldetések teljes hiánya, MI, célpontválasztás), ürességét és érthetetlen ugra-bugráját fogják szidni: na nekik ez a játék 4-7-es skálán helyezkedik majd el.
Számomra külön elemeiben mindenképpen többet érdemlő, de összhatásában és leginkább az előző rész függvényében ez a Crackdown 2 csak 6,5-re futja... Sajnos, hiszen jóval többet vártam tőle. Végig az volt az érzésem, azt mondogatta velem egy kis ördög, hogy "jártam itt, ezt már végigcsináltam" és a fejlesztők, leginkább a designerek nem is akartak ennél többet. Nagyon remélem, hogy a harmadik rész mind történetében, mind pedig tartalmilag (tessék csak megnézni a Just Cause 2 fantasztikus mellékküldetéseit!) fejlődni fog, hiszen a nagyon leszűkített konkurensek közül a hozzá legközelebb álló JC2 jelenleg sokkal hosszabb távú, változatosabb, látványosabb, vagányabb és szórakoztatóbb alkotás. ■

Crackdown 2 (X360)
Crackdown 2 (X360)Crackdown 2 (X360)Crackdown 2 (X360)Crackdown 2 (X360)Crackdown 2 (X360)Crackdown 2 (X360)Crackdown 2 (X360)Crackdown 2 (X360)Crackdown 2 (X360)

A Crackdown 2 kizárólag Xbox 360 konzolra jelent meg.

értékelés

Crackdown 2 (X360)

Crackdown 2 (X360)
Pozitívumok
  • Pacific City régi-új köntösben: Isten hozott itthon!
  • Az első rész minden pozitívuma
  • Siklórepülés és helikopterezés
  • Továbbra is addiktív gömbfelszedés
Negatívumok
  • Pacific City régi-új köntösben: a föld alatti barlangokon kívül semmilyen új helyszín
  • Az első rész minden hibája
  • Gyakorlatilag nincs történet és értelmes mellékküldetés
  • Szinte mindenben elmarad a konkurensek mögött :-(
  • Jelenlegi formájában unalmas PvP
6,5
grafika 8
hangok 7
játszhatóság 7
hangulat 7

hozzászólások (0)

cikkajánló

Shadow Tactics: Blades of the Shogun videobemutató

A játék első küldetésébe pillanthattok be videónkban.

Planet Coaster

Végre megjelent egy modern elvárásoknak megfelelő vidámparképítő játék

Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Modern hadviselés posztmodern köntösben?

Assassin's Creed: The Ezio Collection

A sorozat talán legmeghatározóbb trilógiája megérkezett a legújabb konzolokra.

Adam Wolfe 3-4. epizód

A két újabb epizóddal befejeződött az izgalmas kaland.